• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Południe Gdańska: ulice jak labirynt

Damian
9 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (547)
Zdaniem pana Damiana bolączką południa Gdańska są źle zaplanowane drogi, które nie tworzą powiązanych sieci, dzięki którym łatwiej można byłoby się poruszać po tej części miasta. Zdaniem pana Damiana bolączką południa Gdańska są źle zaplanowane drogi, które nie tworzą powiązanych sieci, dzięki którym łatwiej można byłoby się poruszać po tej części miasta.

Ulice na Południu Gdańska, wzdłuż których wyrastają co rusz nowe budynki mieszkalne, przypominają labirynt. Jedne z drugimi często wcale się nie łączą. A układ drogowy powinien wyglądać jak połączona sieć, dzięki czemu, bez zbędnego krążenia, można byłoby dojechać do każdego miejsca - uważa pan Damian, nasz czytelnik.



Oto jego spostrzeżenia:

Układ drogowy na południu Gdańska jest naprawdę źle zaprojektowany?

Organizm miejski wchłonął wioski i wioseczki graniczące z Gdańskiem. Nastąpiła i wciąż postępuje w nich gwałtowna urbanizacja. Wysyp blokowisk, osiedli, mniej lub bardziej udanych.

Niestety wszystkie sprawiają wrażenie budowanych w oderwaniu od szerszego spojrzenia na rozwój dzielnicy i miasta. Są chaotyczne.

Magistrat nie zapanował nad urbanizacją południa Gdańska i nadal nic w tym kierunku nie robi. Infrastruktura drogowa nie nadąża za przyrostem liczby ludności. Południowe dzielnice są niczym labirynt Minotaura.

Piechotą kilkaset metrów, autem 2,6 km



Weźmy pod lupę okolice ulic Havla, Świętokrzyskiej, Jabłoniowej i Niepołomickiej. Dojście pieszo od kościoła na Ujeścisku do Szkoły Podstawowe to około kilkaset metrów. Dojazd samochodem to około 2,6 km (sic!) lawirowania różnymi zakorkowanymi ulicami. Dzielnica jest pełna barier.

To tylko przykład: dojazd spod szkoły do kościoła, ale pokazuje, że brak wewnętrznych dróg utrudnia poruszanie się po Ujeścisku i wymusza nadkładanie drogi. To tylko przykład: dojazd spod szkoły do kościoła, ale pokazuje, że brak wewnętrznych dróg utrudnia poruszanie się po Ujeścisku i wymusza nadkładanie drogi.
W ostatnim czasie miasto połączyło wreszcie Ujeścisko z Lawendowym Wzgórzem [za sprawą nowego fragmentu ul. Piotrkowskiej - dop. red.]. Nadal brakuje jednak normalnego połączenia z al. Havla i z ul. Świętokrzyską.

Miasto obiecało mieszkańcom Ujeściska ulicę Nową Warszawską. Niestety obietnicy nie dotrzymało. Podobno zabrakło na to pieniędzy.

Choć można było rozważyć różne opcje. Ot, choćby ulicę jednopasmową, jednokierunkową, która byłaby sterowana światłami. W czasie porannego szczytu komunikacyjnego wyjazd z osiedla, a w czasie popołudniowego szczytu komunikacyjnego wjazd na osiedle. Wystarczyłaby droga szerokości zbudowanej drogi dla rowerów. Zabrakło dobrej woli.

Można również połączyć ulicę Płocką z Człuchowską, łącząc obie części Ujeściska. Wówczas Nowa Warszawska nie byłaby tak konieczna. Niestety tu też wystarczyło wyłącznie na schody i drogę dla rowerów.

Brak przejazdu na wprost. Objazdem ponad 1 km



Brak przejazdu na wprost na dużym skrzyżowania Havla-Wilanowska-Płocka sprawia, że kierowcy muszą nadkładać drogi. Brak przejazdu na wprost na dużym skrzyżowania Havla-Wilanowska-Płocka sprawia, że kierowcy muszą nadkładać drogi.
Przy okazji ulicy Płockiej... czy ktoś zwrócił uwagę na to, jaka to dziwna ulica? Żeby do niej dojechać z ul. Wilanowskiej przez al. Havla, trzeba przejechać autem 1,1 km (sic!). A przecież Havla i Płocką oddziela jedynie pas zieleni. Dodatkowo całe skrzyżowanie jest sterowane sygnalizacją świetlną, więc nic nie stoi na przeszkodzie, aby umożliwić przejazd na wprost.

Kolejny element naszego labiryntu. Ulice Lawendowe Wzgórze i Oliwkowa. Połączone stanowiłyby świetną oś komunikacyjną przez osiedla. Ale po co? Wiele realizacji osiedla to również labirynt, jak schody donikąd czy liczne ślepe uliczki.

Jest labirynt, powinna być sieć pajęcza



Kolejny przykład braku łącznika między wewnętrznymi drogami, który ułatwiłby przemieszczanie się z osiedla na osiedle. Kolejny przykład braku łącznika między wewnętrznymi drogami, który ułatwiłby przemieszczanie się z osiedla na osiedle.
Czy nie można wymusić na deweloperach, by nasze ulice przypominały sieć pajęczą, a nie labirynt? Czy miasto nie powinno do tego dążyć? Kiedy szybciej dotrzemy do domu, jadąc labiryntem dróg, czy mając kilka zjazdów na osiedle z głównej drogi i sieć osiedlowych dróg, czy jeden zjazd na osiedle i labirynt dróg osiedlowych?


Halo! Czy ktoś nad tym w ogóle panuje?! W matematyce, ekonomii, logistyce czy w produkcji przemysłowej znane jest pojęcie wąskiego gardła. W naszym mieście pełno jest takich wąskich gardeł komunikacyjnych. Przy planowaniu przestrzennym Gdańska nieco bardziej zaawansowane narzędzia matematyczne chyba nie są używane.

Mniej autopromocji, więcej realnych działań



Okolice Niepołomickiej i Starogardzkiej. Tam to dopiero jest labirynt. Jedna wąska Niepołomicka i niesamowity przyrost liczby mieszkańców. Gdyby dzielnica była prywatną firmą i musiała przejść odbiory straży pożarnej, nikt by tego nie odebrał. Oby nigdy w południowych dzielnicach nie doszło do żadnej masowej katastrofy.

Miasto wydaje pieniądze na banery, ulotki, reklamowanie się, ale zapomina o podstawowych zadaniach, do których jest powołane. Czy ktoś z nas, jeżeli zarywa mu się podłoga w domu, myśli o malowaniu ścian, nowych dekoracjach? Każdy zacznie od tego, co najistotniejsze.

Czy w magistracie pracują ludzie, którzy mają całościową wizję rozwoju komunikacji w naszym wspaniałym Gdańsku? Mimo wszystko mam nadzieję, że tak.

Damian

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (547) ponad 20 zablokowanych

  • proszę spojrzeć na mapę z miejscowymi planami (4)

    zgodnie z tym ta pajęcza sieć drogowa docelowo ma wyglądać naprawdę przyzwoicie
    1. ma być Nowa Świętokrzyska
    2. kolejna ulica łącząca Świętokrzyską z Jabłoniowa na wysokości zbiorników Świętokrzyskich
    3. kolejna ulica przedłużenie Unruga
    itd itd
    ja się pytam kiedy ! ! !
    bo jak na razie to robi się wszystko aby było dobrze turystom, odnawia się kamienicę , robi kolejne łączniki w centralnej części miasta
    kto planuje nad tym wszystkim? na osiedlach brakuje zapleczy handlowo-usługowych, Gdańsk Południe pod tym względem to biedaaaaaaaa, dlaczego nie został stworzony taki pasaż jak na Chełmie? gdzie jest dosłownie wszystko...
    a przychodnie zdrowia?, nowe szkoły?
    jeżeli na danym osiedlu/dzielnicy brakuje podstawowych elementów to zmusza się ludzi do częstego przemieszczania po mieście w celu zaspokojenia podstawowych potrzeb = korki

    • 33 4

    • kupiłęś taniej, właśnie dlatego, że powyższych tam brakowało

      nie da sie miec polowy ceny dolnego tarasu, ze wszystkimi jego uslugami i jeszcze nowiutkimi drogami pod nosem. Dlatego budowa tego potrwa lata, bo budzet jest na cale miasto, nie tylko wasz rejon

      • 5 6

    • Polecam Centrum Kowale

      Masz tam wszystko: Pepco, Netto, RossmannGzella, apteka, garmaż, a obok Biedronka i Lidl:) Robimy tam zakupy co tydzień, 2-3h max wliczając jeszcze Stokrotkę na Niepolomickiej i zakupy na cały tydzień zrobione:)

      • 3 1

    • To było nie kupować mieszkania pośrodku niczego. (1)

      • 2 4

      • taaa lepiej w centrum gdzie wali spalinami i ciągle słychać tramwaj

        problemy są po to by je rozwiązywać

        • 2 2

  • Chłop ma 100% racji (3)

    Niestety brak wiedzy, planowania, brak działań, wybiegania w przyszłość, kompetencji i ciągłe tłumaczenie się przepisami totalnie dyskredytuje urzędników wydających zgody na coś takiego

    • 29 6

    • to jest racja tranzytowego kierowcy bez uwzględnienia interesów mieszkańców (2)

      nikt nie chce przelotówki za oknami!

      • 3 4

      • Wszyscy chcą bo też z tych "tranzytówek" korzystają (1)

        tylko hipsterzy wynajmujący apartamenty na Długiej chcą jakichś woonerfów.

        • 6 5

        • Drogi tranzytowej pod oknami to mogą chcieć tylko ludzie traktujący mieszkanie jak hotel

          Dom to trochę więcej niż miejsce do spania.

          • 4 1

  • Mnie tam ubawił miejski autobus (2)

    Skręca w lewo na skrzyżowaniu z wysepkami i jedzie pod prąd bo się nie mieści.

    • 19 1

    • Na Żoliborzu? (1)

      • 1 5

      • skrzyżowanie ulic Ofiar Grudnia z Olimpijską

        • 6 1

  • To w ramach walki z otyłością. Abyście Kluseczki, mieli więcej ruchu na tym południu

    • 9 7

  • Tak działa wolny rynek (1)

    dajcie buziaka robygowi

    • 15 6

    • Prawdziwy wolny rynek był w XIX w.

      Bez kodeksu pracy, z pracą dzieci i niewolnictwem. Do tego równamy?

      • 2 0

  • (1)

    Ale czy to jest jakiś news? Przecież ten układ drogowy zaplanowali fachowcy ,planiści którym przez lata wypłacano gażę za to że planują. No i zaplanowali to co widać, a ktoś ich rozliczył, rozliczy? oczywiście że nie. Kuriozum jest fakt że mieszkańcy tych osiedli utrudniają życie mieszkańcom innych starych osiedli gdzie są przedszkola i szkoły, wożąc swoje pociechy do i ze szkoły i przedszkoli, bo u nich nie ma nic i nic się nie da zrobić.

    • 27 0

    • Planiści zaplanowali ok

      Tylko to jest nie wybudowane - w planach zagospodarowania przestrzennego jest zarezerwowany cały układ dróg tranzytowych

      • 1 0

  • nareszcie (1)

    sensowny artykul. trzeba alarmowac moze nowe wladze cos z tym zdrobia. stare tu nie mieszkaja a dobro mieszkancow maja tylko na sztandatach

    • 27 5

    • Zrobią, zrobią. Przed wyborami będą się chwalić kilkoma projektami i na tym koniec.

      Tak jak przed poprzednimi wyborami pokazali kilka projektów przebudowy Małomiejskiej. Ach jak te projekty pięknie wyglądały. Termin oddania na świętego nigdy.

      • 7 0

  • ogrodzone osiedla (2)

    Myślę, że to nie jest nic złego na takie krótkie odległości i tak wybrałabym spacerek. Dużo gorsze są osiedla ogrodzone płotem i prywatnymi furtkami dla elity, idę z tramwaju i już widzę swój blok ale muszę otoczyć całe wielkie osiedle, mogę oczywiście wybrać inna drogę ale jest ona usłana błotem schodkami i innymi niespodziankami.
    Przepraszam musiałam się wyżalić :P

    • 38 2

    • To jest największa porażka gdańskich planistów. Twoje żale są powszechne i w 100% słuszne.

      • 8 0

    • Przymorze?

      • 1 0

  • (1)

    Południe Gdańska to encyklopedyczny przykład tego jak kończy się wolna amerykanka i developerado, czyli jest to doskonały obraz tego jak kończy się brak planowania i jak nie powinno się budować.

    • 37 0

    • 100%

      • 5 0

  • Południe to nie siatka ulic tylko topografia kalafiora (3)

    Każdy wykwit musi spływać do głównej ulicy bez jakiegokolwiek połączenia z innymi gałązkami. Dlatego południa nie da się przyzwoicie skomunikować i nie da się tam tez żyć bez auta. Normalne połączenia między osiedlami nie istnieją. Co lepsze, problem jest widoczny od lat nawet dla średnio ogarniętego użytkownika GoogleMaps, ale nikt z tym nigdy nie planował nic zrobić :)

    • 88 5

    • Każde połączenie "kwiatków" zaraz kończy się tranzytem zza obwodnicy. (1)

      Niestety nie można sobie pozwolić w takiej sytuacji na sensowne skomunikowanie...

      • 4 4

      • Ależ oczywiście

        Im bardziej przepustowe drogi tym więcej chętnych na dojazd z większych dystansów. Dlatego dobudowanie dróg, choćby nowej Świętokrzyskiej, niczego nie zmieni.

        • 1 0

    • Przecież to jest Gdańsk. Morze możliwości i miasto tolerancji.

      Możliwość dojazdu macie, co prawda naokoło, więc wykażcie się tolerancją do władz Małej Sycylii. Oni pracują, w pocie czoła, dla dobra mieszkańców, ale tylko tych co mają firmy deweloperskie. Pozostałych mieszkańców mają w czterech literach.

      • 13 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Która edycja Verva Street Racing odbyła się w Gdyni w 2019 roku?

 

Najczęściej czytane