• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysł na korki na Armii Krajowej. Drogowcy są za, policja ma wątpliwości

Maciej Korolczuk
28 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Popołudniowy korek na Armii Krajowej przed skrzyżowaniem z Havla i Łostowicką to dla wielu codzienny rytuał. Niewykluczone, że już niedługo to się zmieni. Popołudniowy korek na Armii Krajowej przed skrzyżowaniem z Havla i Łostowicką to dla wielu codzienny rytuał. Niewykluczone, że już niedługo to się zmieni.

Tzw. sztuczne pasy ruchu mają rozładować popołudniowe korki na Armii KrajowejMapka przed skrzyżowaniem z Łostowicką i al. Havla. Pomysł gdańskich drogowców jest niemal bezkosztowy i stanowi dobrą alternatywę dla drogiej budowy estakady na istniejących już nasypach. Wątpliwości mają tylko opiniujący go policjanci.



Czy nowe oznakowanie rozładuje korki na Armii Krajowej?

Po dwóch latach znów wrócił temat uciążliwych korków, jakie każdego popołudnia tworzą się na Armii Krajowej przed skrzyżowaniem z Łostowicką i al. Havla.

Długa kolejka kierowców zamierzających skręcić w lewo w al. Havla wylewa się poza lewoskręt, blokując w ten sposób pas do jazdy na wprost.

Przez to spada przepustowość skrzyżowania, a sznur aut jadących w kierunku obwodnicy sięga często wyjazdu z Chełmu.

Na początku 2020 r. opisaliśmy pomysły naszych czytelników dopytujących o możliwość budowy w tym miejscu planowanych w latach 90. estakad, pod które w czasie budowy Trasy W-Z powstały nasypy z fundamentami pod przyczółki wiaduktów.

Koncepcja zakłada ominięcie korka na lewoskręcie dwoma pozostałymi pasami - obecnym prawoskrętem i pasem prawym. Koncepcja zakłada ominięcie korka na lewoskręcie dwoma pozostałymi pasami - obecnym prawoskrętem i pasem prawym.
Te ostatnie nigdy nie powstały, bo najpierw na przeszkodzie stanęła znikoma wówczas gęstość zaludnienia na południu Gdańska, a w późniejszych latach - brak środków. Wraz z nowymi osiedlami na południu rosły też korki na trasie W-Z. Drogowcy reagowali jak mogli, m.in. wydłużając w maksymalnym stopniu istniejący lewoskręt tak, by nie naruszał wkopanych w nasyp fundamentów.

A korki jak rosły, tak rosną nadal. Rozwiązań jest kilka.

  1. Pierwsze to kosztowna budowa estakad. Na to nie ma ani woli wśród osób decyzyjnych w mieście, ani środków w budżecie miasta.
  2. Drugie to fizyczna ingerencja w nasypy, ich częściowa lub całkowita likwidacja i budowa w ich miejscu dłuższego lewoskrętu. Urzędnicy mówią jednak wprost - pomysł jest równie kosztowny, co krótkowzroczny, bo rozbiórka gotowej niemal infrastruktury uniemożliwi w przyszłości ewentualną budowę estakady.
  3. I w końcu trzecie rozwiązanie - zmiana oznakowania poziomego i utworzenie przed skrzyżowaniem tzw. sztucznych pasów ruchu (analogiczne rozwiązanie wskazywał w 2020 r. jeden z naszych czytelników)

Na czym miałoby ono polegać?

Lewoskrętu nie da się już bardziej wydłużyć, bo oznaczałoby to ingerencję w istniejący nasyp przygotowany pod ewentualną budowę estakady nad samym skrzyżowaniem. Póki co nie ma na to szans. Lewoskrętu nie da się już bardziej wydłużyć, bo oznaczałoby to ingerencję w istniejący nasyp przygotowany pod ewentualną budowę estakady nad samym skrzyżowaniem. Póki co nie ma na to szans.
- Podobny pomysł zastosowaliśmy na skrzyżowaniu Kołobrzeskiej z al. Grunwaldzką i tam sprawdza się znakomicie - przyznaje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Koncepcja zakłada takie poprowadzenie ruchu, by kierowcy mogli ominąć wylewający się korek na lewoskręcie prawym i środkowym pasem. Przy czym jadąc w kierunku obwodnicy, chwilowo musieliby zjechać na prawoskręt. Tuż przed skrzyżowaniem, w miejscu, gdzie nie stałyby już auta na lewoskręcie, kierowca jadący środkowym pasem wracałby na lewy, a ten z prawego - na środkowy. Pozostali kierowcy jadący w kierunku Łostowickiej kontynuowaliby jazdę prawoskrętem.
Jak przekonują drogowcy, to pomysł małoinwazyjny i w zasadzie bezkosztowy. W znaczącym stopniu miałby także wpłynąć na redukcję popołudniowych korków na trasie W-Z.

Ale jest jedno "ale".

Być może zmiana oznakowania poziomego będzie oznaczała również niewielkie ograniczenie prędkości przed samym skrzyżowaniem. Być może zmiana oznakowania poziomego będzie oznaczała również niewielkie ograniczenie prędkości przed samym skrzyżowaniem.
- Sceptyczna jest opiniująca ten pomysł policja, wskazująca, że takie przeploty pasów na trasie, gdzie można jechać nieco szybciej niż np. na wskazanym odcinku Kołobrzeskiej, mogłyby powodować zagubienie kierowców i niebezpieczne sytuacje na drodze - dodaje Kotłowski. - Spróbujemy przekonać funkcjonariuszy do naszego pomysłu, bo trudno mówić o większych prędkościach w sytuacji, gdy na trasie jest korek. A jeśli go nie będzie, to oznakowanie jest czytelne. Nawet gdy ktoś będzie jechał tam pierwszy raz, to patrząc na znaki, na pewno sobie poradzi.
Jednym z argumentów, który może przekonać policjantów, może być np. wprowadzone ograniczenie prędkości na odcinku ok. 200 m przed skrzyżowaniem tak, by kierowcy mogli wolniej, ale płynniej pokonać skrzyżowanie.

Ostateczną decyzję o zmianie oznakowania poziomego ma podjąć Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu.
16:49 18 LIPCA 22

Korek na Armii Krajowej (7 opinii)

Armii krajowej, potrzebny wiadukt nad skrzyżowaniem, a żałosne urzędniki myślą żeby farbką usprawnić ruch
Armii krajowej, potrzebny wiadukt nad skrzyżowaniem, a żałosne urzędniki myślą żeby farbką usprawnić ruch

Opinie (455) ponad 10 zablokowanych

  • (9)

    Podczas budowy Havla należało posłuchać mieszkańców i zbudować skrzyżowanie bezkolizyjne. Tak samo Łostowicka#Kartuska. Ukształtowanie terenu aż się prosi o estakadę.
    Fakty są takie, że stosunkowo nowa droga (Havla) jest obecnie 4 raz przebudowywana. Gospodarność władz miasta - 10 punktów serdeczności.

    • 142 17

    • postawcie tam w końcu wiadukt jak to założono na samym początku!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (5)

      • 42 4

      • Jo już jedziem

        • 3 9

      • Kobiety zmieniają fryzurę co najmniej 4 razy w roku

        Co stoi na przeszkodzie, że by te same kobiety decydowały o 4 przebudowie nowej ulicy - przecież to żaden problem.

        • 15 6

      • ale to nic nie zmieni tylko korek sie skumuluje i przesunie sie dalej (1)

        • 7 16

        • Co mnie obchodzi dalej, jak ja skręcam zaraz w prawo. Nie każdy pracuje na drugim końcu miasta.

          • 13 4

      • Nie postawimy, bo się przewróci.

        • 1 0

    • 600 tyś na ochronę Dulkiewicz przed jej stanami lękowymi jest.

      Tylko na potrzebne mieszkańcom wiadukty nie ma pieniędzy. Sprzedajcie limuzyny służbowe to się zaraz kasa znajdzie. W KPO jest 22 miliardy Euro do wzięcia na potrzeby dużych miast.

      • 12 1

    • ten samochody stanęłyby i tak na następnych światłach

      nie ma czegoś takiego jak ruch bezkolizyjny.

      • 2 7

    • Racja

      Lista błędów na Havla jest długa. Linia tramwajowa powinna być poprowadzona środkiem z utwardzeniem pod autobusy. Dzięki temu byłyby wspólne przystanki dla tramwajów i autobusów, mniejsze opóźnienia w komunikacji miejskiej na tym odcinku, wygoda dla przesiadających oraz wygodniejszy wyjazd z Wilanowskiej, gdzie powinno być spore rondo z sygnalizacją świetlną. Przez to rondo przejezdzalby tramwaj w kierunku Chełmu oraz samochody i obok piesi. Miejsca na to wszystko było sporo, a zrobiono tak jak widać. Koszty podobne.

      • 0 0

  • Estakada NIE, bo nie ma ani woli wśród osób decyzyjnych w mieście, ani środków w budżecie miasta. (1)

    Ingerencja w nasypy NIE, bo będzie estakada.

    • 32 0

    • Próbujesz pogodzić Gdańsk i logikę. Pomysł z góry skazany na porażkę.

      • 8 2

  • Jest tramwaj, są autobusy, a nawet parking pomiędzy jezdnią AK, a dalej przy cmentarzu. Trzeba się przesiąść na komunikację. Dość pompowania kasy w kierowców!!!!

    • 6 25

  • Pomysł na korki??? (1)

    Istotnie. Ale może ktoś ma pomysł, jak rozładować korki?

    • 3 1

    • Korki są pożyteczne

      zwiększają bezpieczeństwo i zniechęcają do samochodu.

      • 3 6

  • Chciało się tanie (2)

    Domeczki to trzeba polubić koreczki w smrodku:)

    • 15 27

    • Odezwał się ten co mieszka na pastwiskach i bagnach Przymorza.

      • 9 5

    • Chciało się eM na dolnym tarasie, to teraz trzeba brodzić w wodzie po pasie.

      • 2 1

  • Na pewno ktoś sprawdzał, czy tam z brzegu są podpory (a nie tylko ziema) i nie da się zmieścić pasa do skrętu? Potrzeba naprawdę niewiele...

    • 3 2

  • Tylko eatakada.

    Nic mądrzejszego nie wymiślicie, myśliciele z um. Może warto wystąpić o dofinansowanie z ue. Inne rozwiązania są tymczasowe.

    • 18 6

  • Polucja (1)

    Jak tak policja grymasi na zmiane znaków poziomych to moze zwróci też uwagę ze tuż przed swiatlami AK/Łost. jadąc w strone obw. jest znak znoszacy ograniczenie prędkości z 80.

    • 6 2

    • obciąć im premie i może wystarczy na pół estakady :D

      • 0 0

  • Tych durnowatych pomysłów nie da się nawet czytać

    A przepraszam bardzo co rozładuje korek w stronę Gdańska? Czemu takie tumany nami rządzą

    • 23 1

  • Wydluzyc lewoskret

    Wydłużyć lewoskret i robić eskakady tak samo jak w cywilizowanych krajach raz i tyle a nie przerabiać sto razy koledzy muszą zarobić

    • 17 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Urus to SUV marki:

 

Najczęściej czytane