• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mają pomysł, jak poprawić bezpieczeństwo na 32 przejściach dla pieszych

Michał Sielski
21 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Niektóre przejścia dla pieszych w Gdyni są tak niebezpieczne, że patrol policji mógłby tam stać praktycznie codziennie. Niektóre przejścia dla pieszych w Gdyni są tak niebezpieczne, że patrol policji mógłby tam stać praktycznie codziennie.

Gdyńskie stowarzyszenie Miasto Wspólne wysłało urzędnikom propozycje zmian na 32 przejściach dla pieszych w mieście. Wszystkie projekty mają jeden cel: zwiększyć bezpieczeństwo pieszych. Społecznicy alarmują, że tylko w tym roku na gdyńskich przejściach zginęły trzy osoby, a 31 zostało rannych.



Czujesz się bezpiecznie na przejściach dla pieszych?

Praktycznie w tym samym czasie w expose zmiany w prawie zapowiedział premier Mateusz Morawiecki. To pierwszy przedstawiciel rządu, który wprost zadeklarował, że wprowadzi pierwszeństwo pieszych jeszcze przed przejściem.

Będzie to oznaczało, że - wzorem innych państw europejskich, w których na przejściach ginie znacznie mniej osób - kierowca będzie musiał ustąpić pieszemu pierwszeństwa. Teraz teoretycznie pierwszeństwo pieszy ma tylko w momencie, gdy jest już na pasach - pod warunkiem, że tam nie "wtargnął".

Wystarczy zwęzić jezdnię lub przyciąć drzewa



Zanim jednak prawo zacznie chronić pieszych, za pomocą infrastruktury chcą to zrobić społecznicy. W tym celu przesłali gdyńskim urzędnikom petycję z propozycjami zmian na 32 przejściach dla pieszych. Wiele z nich nie wymaga wielkich nakładów finansowych i skomplikowanych projektów - jak choćby wprowadzenie powierzchni wyłączonej z ruchu, która zwęzi jezdnię i spowoduje zmniejszenie prędkości kierowców. W innych miejscach wystarczy przyciąć drzewa ograniczające widoczność i zasłaniające lampy z oświetleniem.

- Dokonaliśmy analiz przejść dla pieszych w Gdyni, od krańca ulicy Morskiej w Cisowej, aż po Chwaszczyńską na Kaczych Bukach. Wskazujemy ponad 30 z nich, gdzie możliwe jest wyprzedzanie na pasach. To skrajnie niebezpieczna sytuacja, która nie raz już doprowadziła do śmierci lub poważnego uszczerbku na zdrowiu pieszych - mówi Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego, radny dzielnicowy z Wielkiego Kacka.

Zbyt szerokie jezdnie na osiedlowych ulicach



Przedstawiciele stowarzyszenia Miasto Wspólne podkreślają, że w wielu miejscach jezdnia w obrębie przejścia jest zbyt szeroka, co zachęca część kierowców do szybszej jazdy. Ich zdaniem nie ma to sensu, zwłaszcza na lokalnych ulicach, gdzie nie ma dużego natężenia ruchu i zwężenie nie będzie powodować korków. Dlatego w petycji wskazali konkretne rozwiązanie dla każdego z 32 przejść.

Chwalą też wiceprezydenta Marka Łucyka i jego reakcję na wydarzenia na ul. płk. Dąbka, gdzie ginęli piesi. Zdecydował on o przebudowie przejścia. Zwracają jednak uwagę, że warto działać przed tragedią.

- Muszą to być działania wyprzedzające, systemowe. Samorząd nie może zmienić prawa, ale ma możliwość zmiany infrastruktury, by zapewnić bezpieczeństwo pieszym. Pamiętajmy, że to nie tylko ludzie w sile wieku, w pełni sprawni, ale też osoby starsze. Po ulicach, zgodnie z prawem, bez opieki mogą poruszać się też dzieci powyżej siódmego roku życia. Wystarczy zaparkowany przed przejściem samochód, by takie dziecko było całkowicie niewidoczne dla innych kierowców - mówi Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Urzędnicy obiecują, że dokładnie przeanalizują petycję i na pewno odniosą się do każdego z proponowanych rozwiązań. Zgodnie z prawem mają na to trzy miesiące.

Opinie (201) ponad 10 zablokowanych

  • a może wprowadzic przepis (8)

    że każde przejście dla pieszych musi być dodatkowo oświetlone i określić minimalną wartość lumenów przy tym oświetleniu. Bo w wielu miejscach przejścia nie są oświetlone lub mimo oświetlenia ogólnego jezdni i tak mało widoczne - szczególnie podczas deszczu.

    • 68 10

    • można wprowadzić przepis nakazujący zatrzymanie sie przed kazdym przejściem (1)

      • 13 8

      • najpierw niech wprowadzą przepis zakazujący wypisywania d3bilizmów w Internecie

        jako przykład - powyższy

        • 3 1

    • xxx

      Inżynierska /Kartuska, nie widać wysepki i przejścia.....a miasto ma wyebane.

      • 1 1

    • Nie lumenów, tylko luksów. A wytyczne do oświetlania przejść już są, problem w tym że samorządy przy inwestowaniu w modernizację oświetlenia olewają doświetlanie przejść dla pieszych. Może tutaj (oprócz wprowadzenia pierwszeństwa dla pieszych przed przejściem) jest pole do popisu dla rządu - jakieś dofinansowania na doświetlanie przejść?

      • 1 1

    • Jeszcze pokaż źródło finansowania i jedziemy z tematem.

      • 3 0

    • Podpisuje się rękami i nogami (2)

      Na wielu przejściach po prostu nic nie widać. Uważam, że każde przejście powinno być równomiernie i mocno oświetlone na całej długości, zarówno na jezdni jak i na chodnikach po obu stronach jezdni. Takie przejścia istnieją i nie jest to żadna kosmiczna technologia.

      • 16 1

      • W kilku miejscach przydałyby się też fotoradary, które wymuszałyby przepisową prędkość w okolicy przejścia i skrzyżowania. (1)

        Moje typy: Wielkopolska i Nowowilczyńska, Chwarznieńska, Aleja Zwycięstwa w Redłowie.

        • 10 5

        • to powinno się regularnie zmieniać i przekroczenie prędkości o 20 powinno się kończyć pożegnaniem prawka na rok za pierwszym razem. Naprawdę kierowcy odzyskaliby wzrok i w ciemnościach by znaki widzieli. Ba, o wiele częściej byśmy widzieli myjących swoje zachlapane lampy na poboczu.

          • 6 5

  • A co z przejściami dla pieszych przy Hali Targowej? (1)

    Tam od lat nie ma przejść. Każdy przechodzi jak chce przez ulicę na której nie ma pasów!! Dziennie pewnie kilka tysięcy osób na Wójta Radtkiego i tyle samo na Jana z Kolna. Co na to urzędnicy? Co na to policja? Często widzę tam przechodzących, przebiegających ludzi np. do autobusu tuż przed jadącymi autami. Cud że jeszcze nikt nie zginął!

    • 1 0

    • przeczytaj przepisy

      Tam piesi mogą ponoć przechodzić jak chcą, gdzie chcą i kiedy chcą. Niedawno gdzieś tutaj to objaśniali.

      • 1 0

  • Pieszy

    Wystarczy że pieszy włączy myślenie choć na chwilę to naprawdę nie boli

    • 2 1

  • Poprawność polityczna (8)

    Dopiero co na tym portalu był artykuł o progach zwalniających. Że należy montować progi które nie uszkadzają samochodów i pozwalają przejechać z ograniczeniem jakie jest na znaku bez dyskomfortu. Ciekawe że inżynierowie zdają sobie sprawę że aktualnie montowane progi niszczą zawieszenie i zmuszają kierowców praktycznie do zatrzymania co powoduje że do atmosfery przedostają się PYŁY z opon i hamulców.
    Tutaj proponuje się żeby kierowca zawsze musiał się zatrzymać i przepuścić pieszego. OK ale co z w/w pyłami ? Już przestały szkodzić ?
    Jeśli nastąpi kolizja pieszego z kierowcą, poszkodowanym jest pieszy ale czy zawsze winny jest kierowca. Dlaczego pieszy wchodzi na ulicę czy przejście widząc szybko jadący samochód ? Oto jest pytanie ? A może po prostu pieszy nie rozgląda się. Dlaczego pieszy uważa że jeśli na jednym pasie zatrzymał się pojazd to na drugim tez się zatrzyma ? Kierowca z drugiego pasa może go najzwyczajniej nie zauważyć.
    Wystarczy żeby pieszy był zainteresowany własnym bezpieczeństwem a nie bezmyślnie właził na ulicę i problem z wypadkami drastycznie by zmalał. Elementy odblaskowe na odzieży też by się przydały. Wielu pieszych ubranych w ciemne ubrania po zmroku jest słabo widocznych i nikt się tym jakoś nie interesuje. Najłatwiej jest wszystko zwalić na kierowcę.
    Tak naprawdę nie potrzeba zmieniać przepisów wystarczy porządna edukacja w szkole i w mediach. Wystarczy nie wmawiać że pieszy na pasach ma pierwszeństwo tylko wpajać że lepiej się rozejrzeć i poczekać niż wylądować w szpitalu czy nawet zginąć.

    • 11 7

    • (1)

      Czy kierowca w szybko jadacym samochodzie wie, ze przed przejsciem nalezy zachowac szczegolna ostroznosc, a co za tym idzie zwolnic? Czy ten kierowca wie, ze gdy warunki sa niesprzyjajace (ciemno) nalezy dostosowac predkosc (zwolnic)? Czy moze jednak kierowca nie wie, a prawo jazdy znalazl w paczce platkow sniadaniowych?

      • 1 0

      • Slogany

        Szybko jadący samochód to znaczy ile według Ciebie km/h ?

        • 0 0

    • (2)

      Dlaczego w ogole w miescie jest mozliwosc, aby byly "szybko" jadace samochody? W ogole nie powinno ich byc!
      Nie kazdy ma sokoli wzrok i radar w glowie, zeby ocenic z jaka predkoscia jedzie dany samochod.
      Jakby wszyscy zblizali sie do przejscia z predkoscia 30-40km/h to nawet slepy dziadek mialby szanse uciec!

      • 1 2

      • Sugerujesz że ofiarami wypadków są najczęściej osoby starsze ale tak nie jest.

        • 1 0

      • a kierowca zatrzymać się gdyby dziadek nie uciekł

        Dziadek nie jest zobowiązany do uciekania. ;-)

        • 0 0

    • Jest jeden fundamentalny mankament w tych wywodach. (2)

      Samochody degradują środowisko i stwarzają śmiertelne niebezpieczeństwo na drogach. Skoro jesteś taki zatroskany o pyły z opon i hamulców i o bezpieczeństwo pieszych to przesiądź się na rower. Powtórzyć ci to?

      • 3 4

      • Pył nie pasuje do teorii o złych kierowcach ?

        Człowieku nie widziałeś artykułu o garbach na tym portalu to znajdź sobie w wyszukiwarce. Ja nie wymyśliłem teorii o pyle, zrobili to fachowcy.

        Możesz sobie wierzyć albo nie ale pojazdem który preferuje jest rower. Codziennie przez cały rok jeżdżę na rowerze do pracy i nie tylko. Jednak gdy jadę gdzieś z rodziną przesiadam się do samochodu.
        Ty też jeździsz rowerem czy tylko doradzasz innym ?
        Jeśli jeździsz to z pewnością wiesz i możesz napisać co powoduje najczęściej przebicia dętek na ddr,

        • 1 0

      • rower nie ściera opon?

        A za formę wypowiedzi - proponuję "baranka"...

        • 1 1

  • (1)

    Sukces goni sukces. Marek Łucyk nie zwalnia tempa inwestycji.

    • 27 3

    • Bårőn

      Zadbajmy pytanie dlaczego ?

      - nie wprowadzi się badań kierowców- które umożliwi czy na pewno ktoś się nadaje na bycie kierowca
      - zwiększenie pytam na egzaminie do kilku tysięcy pytań ma pomoc w czym? Na pewno nie w nabyciu doświadczenia pozwalającemu początkującym kierowcom praktycznych umiejętności
      - ilość godzin przed egzaminem - komuś wystarczy taka ilość innemu jest za mało a inny w ogóle nie nauczy się jeździć i nie powinien mieć prawa jazdy
      - dlaczego można zdawać 10- 30razy egzamin ? Bo to złoty biznes

      Kierowcy w pewnym wieku powinni mieć ponowne badania czy sa jeszcze zdolni do kierowania pojazdami . Czy ich refleks nie będzie stwarzał zagrożenia dla innych kierowców oraz pieszych .

      Stawianie progów co 100metrow nie rozwiązuje problemu . A jedynie eliminowanie kierowców nie nadających się do kierowania pojazdami ponadto uświadamianie pieszych! Bo niektórzy są kompletnie nie świadomi tego co robią.

      Kończąc, o ile pieszych nie można wyeliminować z uczestniczenia w ruchu drogowym o tyle można ich uświadamiać, że nie zawsze mają pierwszeństwo lecz ponadto lepiej nawet gdy je masz to ustąp komuś by żyć. A kierowcy nie mający zdolności i umiejętności do prowadzenia dla bezpieczeństwa innych kierujących oraz pieszych powinni mieć zabrane uprawnienia bądź ich nigdy nie otrzymać.

      • 2 0

  • Zapraszamy na Hutniczą

    Przejście przy ul. Nowodworskiego. Ludzie wypadają z tej uliczki, często zza zaparkowanego auta wprost na jezdnię nie zadając sobie trudu, aby sprawdzić czy coś nie nadjeżdża. Wkraczają prosto na jezdnię.
    Kolejna bolączka, to wymuszanie pierwszeństwa przez samochody wyjeżdżające na Hutniczą z zakładów. To samo - czy coś jedzie, czy nie, wjeżdżam.
    I ostatnia sprawa na tej słynnej ulicy - auta permanentnie wyjeżdżające na Hutniczą z Piaskowej pod prąd. Można się zdziwić.
    O sprawie zamykanych szlabanów tworzących wielokilometrowe korki w obie strony zamilczę.

    • 3 1

  • przejścia dla pieszych bez sygnalizacji na ulicach o więcej niż jednym pasie ruchu w jedną stroną (4)

    powinny być zakazane

    • 71 16

    • Nie mieszkam w Trojmiescie ale codziennie chodze przez 3-pasmowke kolo skrzyzowania bez swiatel i to jest dla mnie koszmar. :) Kierowcy przejezdzaja przez pasy, nawet gdy widza ze juz dawno na nich jestem. Autobus stojacy na przystanku zaslania mi widok na ulice. Szkola zycia normalnie. I nawet jak stoje jak pajac przed przejsciem i czekam az ktos mnie przepusci, bo jest za gesto by sie wciskac, i ktos faktycznie sie zatrzyma, to inni kierowcy maja ta sytuacje w powazaniu i dalej przejezdzaja jakby nigdy nic. Ile razy to stalam na srodku ulicy, by ktos mnie nie przejechal, tego nie zlicze :)

      • 3 0

    • a może budowa ulic miejskich o więcej niż jeden pas ruchu bez odpowiedniego zadbania

      o bezpieczeństwo pieszych powinna być zakazana?

      • 1 3

    • Nie od dziś wiadomo, że polski kierowca nie radzi sobie z > 1 pasem ruchu

      Na co najlpeszym przykładem są szeryfowie na zwężkach, konieczność ustawowego umocowywania jazdy na suwak, notoryczne wyprzedzanie na przejściach dla pieszych, częste jeżdżenie lewym pasem jak prawy jest zupełnie wolne - i z drugiej strony, wyprzedzanie po prawej jak wyprzedzający kolumnę pojazdów jewym pasem próbuje zostawić jakikolwiek bezpieczny odstęp. Nie znaczy to od razu, że musimy likwidować wszystkie drogi o kilku pasach w jednym kierunku (bo przejścia przez takie są tylko jednym z wielu elementów układanki). Tylko edukacja i skuteczna egzekucja prawa.

      • 6 1

    • idąc twoim tokoem myślenia to wwszystko można zakazać

      kierowca jest w stanie spowodowac wypadek nawet na prostej drodze

      • 15 11

  • Piesiewicz nienawidzi kierowców (5)

    Wszedzie korki przez tych pieszych będą. Jeszcze forsuje strefę płatnego parkowania na pół miasta, a Szczurek się tego słucha.

    • 6 15

    • Piesiewicz ma fabrykę płyt chodnikowych, dlatego tak napiera że piesi to, piesi tamto

      Nikt bezinteresownie przecież nic tu nie robi na tym łez padole

      • 0 0

    • wszyscy nienawidza kierowcow bo to truciciele (2)

      poza tym bez kultury jazdy

      • 1 1

      • A ja nienawidzę wszystkich. I co mi zrobisz?

        • 0 0

      • nie wszyscy, są tacy, którzy sami są kierowcami i uważają poprawę bezpieczeństwa na przejściach

        za sensowny pomysł. Przykazanie miłości zakłada także szanowanie a nawet miłościwe traktowanie własnej osoby.

        • 1 0

    • czy ktoś, kto ma prawo jazdy i samochód i popiera pomysły "Miasta Wspólnego"

      może byż uznany z autofoba? Samochodozę się leczy, regularne korzystanie z roweru dodatnio wpływa na zdrowie psychiczne, społeczne i somatyczne.

      • 1 0

  • Wszyscy skonczymy w ZKM (2)

    Miasto Wspólne zakaże samochodów w centrum

    • 1 5

    • po centrum Gdyni nadal będzie można poruszać się pieszo, rowerem lub na hulajnodze (1)

      Im większa część centrum miasta jest wolna od jeżdżących i parkujących samochodów, tym wyższa jakość życia w tym mieście.

      • 2 0

      • Wyzsza jakosc zycia w tlumach i kolejkach do sklepu?

        • 0 0

  • Ci nasi aktywiści powinni domagać się wincyj parkingów, to by od razu wysłuchali ich w urzędzie

    Na razie to wielkich sukcesów nie ma. O Starowiejską się bili przez kilka lat, Szczurek obiecał i zapomniał. O Polankę Redłowską tak samo. Trochę drzew zasadzili i tyle. Szkoda ludzi, że marnują swój czas na walkę z tym betonem gdyńskim

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Liftback to:

 

Najczęściej czytane