• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mają pomysł, jak poprawić bezpieczeństwo na 32 przejściach dla pieszych

Michał Sielski
21 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Niektóre przejścia dla pieszych w Gdyni są tak niebezpieczne, że patrol policji mógłby tam stać praktycznie codziennie. Niektóre przejścia dla pieszych w Gdyni są tak niebezpieczne, że patrol policji mógłby tam stać praktycznie codziennie.

Gdyńskie stowarzyszenie Miasto Wspólne wysłało urzędnikom propozycje zmian na 32 przejściach dla pieszych w mieście. Wszystkie projekty mają jeden cel: zwiększyć bezpieczeństwo pieszych. Społecznicy alarmują, że tylko w tym roku na gdyńskich przejściach zginęły trzy osoby, a 31 zostało rannych.



Czujesz się bezpiecznie na przejściach dla pieszych?

Praktycznie w tym samym czasie w expose zmiany w prawie zapowiedział premier Mateusz Morawiecki. To pierwszy przedstawiciel rządu, który wprost zadeklarował, że wprowadzi pierwszeństwo pieszych jeszcze przed przejściem.

Będzie to oznaczało, że - wzorem innych państw europejskich, w których na przejściach ginie znacznie mniej osób - kierowca będzie musiał ustąpić pieszemu pierwszeństwa. Teraz teoretycznie pierwszeństwo pieszy ma tylko w momencie, gdy jest już na pasach - pod warunkiem, że tam nie "wtargnął".

Wystarczy zwęzić jezdnię lub przyciąć drzewa



Zanim jednak prawo zacznie chronić pieszych, za pomocą infrastruktury chcą to zrobić społecznicy. W tym celu przesłali gdyńskim urzędnikom petycję z propozycjami zmian na 32 przejściach dla pieszych. Wiele z nich nie wymaga wielkich nakładów finansowych i skomplikowanych projektów - jak choćby wprowadzenie powierzchni wyłączonej z ruchu, która zwęzi jezdnię i spowoduje zmniejszenie prędkości kierowców. W innych miejscach wystarczy przyciąć drzewa ograniczające widoczność i zasłaniające lampy z oświetleniem.

- Dokonaliśmy analiz przejść dla pieszych w Gdyni, od krańca ulicy Morskiej w Cisowej, aż po Chwaszczyńską na Kaczych Bukach. Wskazujemy ponad 30 z nich, gdzie możliwe jest wyprzedzanie na pasach. To skrajnie niebezpieczna sytuacja, która nie raz już doprowadziła do śmierci lub poważnego uszczerbku na zdrowiu pieszych - mówi Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego, radny dzielnicowy z Wielkiego Kacka.

Zbyt szerokie jezdnie na osiedlowych ulicach



Przedstawiciele stowarzyszenia Miasto Wspólne podkreślają, że w wielu miejscach jezdnia w obrębie przejścia jest zbyt szeroka, co zachęca część kierowców do szybszej jazdy. Ich zdaniem nie ma to sensu, zwłaszcza na lokalnych ulicach, gdzie nie ma dużego natężenia ruchu i zwężenie nie będzie powodować korków. Dlatego w petycji wskazali konkretne rozwiązanie dla każdego z 32 przejść.

Chwalą też wiceprezydenta Marka Łucyka i jego reakcję na wydarzenia na ul. płk. Dąbka, gdzie ginęli piesi. Zdecydował on o przebudowie przejścia. Zwracają jednak uwagę, że warto działać przed tragedią.

- Muszą to być działania wyprzedzające, systemowe. Samorząd nie może zmienić prawa, ale ma możliwość zmiany infrastruktury, by zapewnić bezpieczeństwo pieszym. Pamiętajmy, że to nie tylko ludzie w sile wieku, w pełni sprawni, ale też osoby starsze. Po ulicach, zgodnie z prawem, bez opieki mogą poruszać się też dzieci powyżej siódmego roku życia. Wystarczy zaparkowany przed przejściem samochód, by takie dziecko było całkowicie niewidoczne dla innych kierowców - mówi Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Urzędnicy obiecują, że dokładnie przeanalizują petycję i na pewno odniosą się do każdego z proponowanych rozwiązań. Zgodnie z prawem mają na to trzy miesiące.

Opinie (201) ponad 10 zablokowanych

  • Jak nie zmienią przepisów (1)

    I nie zwiekszą mandatów to i tak kierowcy nadal będą jeździć ponad prawem.
    Na pierwszym zdjęciu na Pogórzu co raz dochodzi do piątku opon...

    • 6 1

    • przebudowa infrastruktury działa lepiej niż przebudowa przepisów

      poczytaj na temat realizacji wizji zero w Jaworznie

      • 1 0

  • trzeba kretynow kierowcow eliminowac i karac a nie poprawiac przejscia ! (1)

    • 6 3

    • taką politykę proponują nasi rygoryści (obecnie wspierający rząd)

      lepsze rezultaty daje zatrudnianie psychologów transportu w zespołach projektujących sieć uliczną miasta: patrz Jaworzno - skuteczna wizja zero.

      • 0 1

  • Ulica Brzechwy!

    wygrała w BO i nic się nie dzieje. Zróbcie coś, bo tam dojdzie do tragedii (znowu!)

    • 5 0

  • (2)

    Zwężenie jezdni, ha ha ha. Mało to jest korków w mieście? Kajetan znów w akcji, to jest dopiero mózg.

    • 3 4

    • (1)

      korki są korzystne. jest przynajmniej bezpiecznie i mniej spalin w powietrzu, mniej hałasu

      • 2 1

      • mniej hałasu owszem, ale spalin?

        chyba tylko w wyniku tego, że część kierowców rezygnuje z samochodu i wie, że rowerem oraz SKM się w korkach nie stoi.

        • 1 0

  • Jak już wileu pisało wcześniej...

    ...rzęsiście oświetlone przejścia dla pieszych oraz ich bezpośrednie sąsiedztwo, lumenów jak na płycie boiska podczas meczu.

    • 3 0

  • w przyszłym roku w Gdyni na wszystkie remonty dróg i chodników w budżecie jest 3,7 miliona złotych

    więcej kosztują pokazy air show

    • 4 1

  • (6)

    "Wzorem innych państw europejskich" - no tak, przeciez musimy byc w Europie.

    • 3 8

    • (1)

      możemy też być w Azji. a nawet w Australii!

      • 1 1

      • To się tam wynieś....

        • 1 1

    • wolisz równać do Ukrainy, która (1)

      nie wstąpiła do tej przeobrzydliwej Unii Europejskiej?

      • 5 0

      • A Ty wolisz do Niemiec które sa poprawne politycznie?

        • 0 0

    • Wcale nie musimy. Chcemy. I mamy. (1)

      • 4 0

      • To sobie chcijcie i miejcie, ofiary losu.

        • 0 2

  • niektórzy kierowcy (1)

    przed progami zwalniają żeby nie uszkodzić sobie auta a potem przed samym przejściem rura to powinno byc karalne ! Jak wysiądą z auta tez sa pieszymi i napewno nie chcą żeby ktoś z nimi tak postepował jak oni sami

    • 35 11

    • I dlatego nie ma sensu robić progów osobno i przejść osobno

      Tylko robić po prostu wyniesione przejścia. Skuteczniej, mniej inwazyjnie i do tego taniej.

      • 4 0

  • (2)

    Gdyby piesi zaczęli przechodzić przez jezdnię zgodnie z kodeksem ruchu drogowego i zdrowego rozsądku to wypadków naprawdę byłoby mniej! Pieszy przd wejsciem na pasy ma obowiązek bezwzględnie się zatrzymać, rozejrzec w obie strony i dopiero po upewnieniu się czy nic nie nadjeżdza wolno mu wejśc na pasy! Zabronione jest wejście na pasy wprost przed nadjeżdzający pojazd, i wejscie zza stojącego samochodu! A jak większośc ludzi wchodzi? Prosto z chodnika wogóle się nie rozglądając, prosto przed maskę samochodu... nie szkoda wam własnego życia i zdrowia? Warto chwilke zaczekać i przejsc bezpiecznie!!!

    • 10 9

    • Jesli przekraczasz dozwolona predkosc to moge stac pol godziny i sie rozgladac a i tak moge zostac przejechana, bo samochod bedzie zblizal sie z taka predkoscia, ze nie zdaze zejsc z przejscia. Pomimo, ze w trakcie rozgladania sie nie bylo niczego w zasiegu wzroku.

      • 3 5

    • Wysiądź z auta zanim będzie za późno

      • 3 5

  • A na końcu urzędnicy się podpiszą i powiedzą że to ich pomysł

    Jak z Abrahama i kilkoma innymi. Frajerzy spolecznicy robią za darmo, a Szczurek się cieszy

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym mieście swoją siedzibę ma Mercedes-Benz?

 

Najczęściej czytane