- 1 15-latek autem na minuty uciekał policji (90 opinii)
- 2 OMT: bajpas nie dla ciężarówek (34 opinie)
- 3 W trakcie jazdy odpadło mu koło (59 opinii)
- 4 Dziki parking taksówek przy stacji PKM (128 opinii)
- 5 Nowe zatoki na styku dwóch gmin (63 opinie)
- 6 16-latek miał 1,5 promila i jechał rowerem... obwodnicą (30 opinii)
Mają pomysł, jak poprawić bezpieczeństwo na 32 przejściach dla pieszych
Gdyńskie stowarzyszenie Miasto Wspólne wysłało urzędnikom propozycje zmian na 32 przejściach dla pieszych w mieście. Wszystkie projekty mają jeden cel: zwiększyć bezpieczeństwo pieszych. Społecznicy alarmują, że tylko w tym roku na gdyńskich przejściach zginęły trzy osoby, a 31 zostało rannych.
Będzie to oznaczało, że - wzorem innych państw europejskich, w których na przejściach ginie znacznie mniej osób - kierowca będzie musiał ustąpić pieszemu pierwszeństwa. Teraz teoretycznie pierwszeństwo pieszy ma tylko w momencie, gdy jest już na pasach - pod warunkiem, że tam nie "wtargnął".
Wystarczy zwęzić jezdnię lub przyciąć drzewa
Zanim jednak prawo zacznie chronić pieszych, za pomocą infrastruktury chcą to zrobić społecznicy. W tym celu przesłali gdyńskim urzędnikom petycję z propozycjami zmian na 32 przejściach dla pieszych. Wiele z nich nie wymaga wielkich nakładów finansowych i skomplikowanych projektów - jak choćby wprowadzenie powierzchni wyłączonej z ruchu, która zwęzi jezdnię i spowoduje zmniejszenie prędkości kierowców. W innych miejscach wystarczy przyciąć drzewa ograniczające widoczność i zasłaniające lampy z oświetleniem.
- Dokonaliśmy analiz przejść dla pieszych w Gdyni, od krańca ulicy Morskiej w Cisowej, aż po Chwaszczyńską na Kaczych Bukach. Wskazujemy ponad 30 z nich, gdzie możliwe jest wyprzedzanie na pasach. To skrajnie niebezpieczna sytuacja, która nie raz już doprowadziła do śmierci lub poważnego uszczerbku na zdrowiu pieszych - mówi Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego, radny dzielnicowy z Wielkiego Kacka.
Zbyt szerokie jezdnie na osiedlowych ulicach
Przedstawiciele stowarzyszenia Miasto Wspólne podkreślają, że w wielu miejscach jezdnia w obrębie przejścia jest zbyt szeroka, co zachęca część kierowców do szybszej jazdy. Ich zdaniem nie ma to sensu, zwłaszcza na lokalnych ulicach, gdzie nie ma dużego natężenia ruchu i zwężenie nie będzie powodować korków. Dlatego w petycji wskazali konkretne rozwiązanie dla każdego z 32 przejść.
Chwalą też wiceprezydenta Marka Łucyka i jego reakcję na wydarzenia na ul. płk. Dąbka, gdzie ginęli piesi. Zdecydował on o przebudowie przejścia. Zwracają jednak uwagę, że warto działać przed tragedią.
- Muszą to być działania wyprzedzające, systemowe. Samorząd nie może zmienić prawa, ale ma możliwość zmiany infrastruktury, by zapewnić bezpieczeństwo pieszym. Pamiętajmy, że to nie tylko ludzie w sile wieku, w pełni sprawni, ale też osoby starsze. Po ulicach, zgodnie z prawem, bez opieki mogą poruszać się też dzieci powyżej siódmego roku życia. Wystarczy zaparkowany przed przejściem samochód, by takie dziecko było całkowicie niewidoczne dla innych kierowców - mówi Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Urzędnicy obiecują, że dokładnie przeanalizują petycję i na pewno odniosą się do każdego z proponowanych rozwiązań. Zgodnie z prawem mają na to trzy miesiące.
Opinie (201) ponad 10 zablokowanych
-
2019-11-21 07:20
Jak nie zmienią przepisów (1)
I nie zwiekszą mandatów to i tak kierowcy nadal będą jeździć ponad prawem.
Na pierwszym zdjęciu na Pogórzu co raz dochodzi do piątku opon...- 6 1
-
2019-11-21 11:15
przebudowa infrastruktury działa lepiej niż przebudowa przepisów
poczytaj na temat realizacji wizji zero w Jaworznie
- 1 0
-
2019-11-21 09:19
trzeba kretynow kierowcow eliminowac i karac a nie poprawiac przejscia ! (1)
- 6 3
-
2019-11-21 11:12
taką politykę proponują nasi rygoryści (obecnie wspierający rząd)
lepsze rezultaty daje zatrudnianie psychologów transportu w zespołach projektujących sieć uliczną miasta: patrz Jaworzno - skuteczna wizja zero.
- 0 1
-
2019-11-21 11:02
Ulica Brzechwy!
wygrała w BO i nic się nie dzieje. Zróbcie coś, bo tam dojdzie do tragedii (znowu!)
- 5 0
-
2019-11-21 09:37
(2)
Zwężenie jezdni, ha ha ha. Mało to jest korków w mieście? Kajetan znów w akcji, to jest dopiero mózg.
- 3 4
-
2019-11-21 09:42
(1)
korki są korzystne. jest przynajmniej bezpiecznie i mniej spalin w powietrzu, mniej hałasu
- 2 1
-
2019-11-21 11:00
mniej hałasu owszem, ale spalin?
chyba tylko w wyniku tego, że część kierowców rezygnuje z samochodu i wie, że rowerem oraz SKM się w korkach nie stoi.
- 1 0
-
2019-11-21 10:58
Jak już wileu pisało wcześniej...
...rzęsiście oświetlone przejścia dla pieszych oraz ich bezpośrednie sąsiedztwo, lumenów jak na płycie boiska podczas meczu.
- 3 0
-
2019-11-21 10:40
w przyszłym roku w Gdyni na wszystkie remonty dróg i chodników w budżecie jest 3,7 miliona złotych
więcej kosztują pokazy air show
- 4 1
-
2019-11-21 08:33
(6)
"Wzorem innych państw europejskich" - no tak, przeciez musimy byc w Europie.
- 3 8
-
2019-11-21 09:18
(1)
możemy też być w Azji. a nawet w Australii!
- 1 1
-
2019-11-21 10:14
To się tam wynieś....
- 1 1
-
2019-11-21 09:17
wolisz równać do Ukrainy, która (1)
nie wstąpiła do tej przeobrzydliwej Unii Europejskiej?
- 5 0
-
2019-11-21 10:14
A Ty wolisz do Niemiec które sa poprawne politycznie?
- 0 0
-
2019-11-21 09:27
Wcale nie musimy. Chcemy. I mamy. (1)
- 4 0
-
2019-11-21 10:13
To sobie chcijcie i miejcie, ofiary losu.
- 0 2
-
2019-11-21 07:14
niektórzy kierowcy (1)
przed progami zwalniają żeby nie uszkodzić sobie auta a potem przed samym przejściem rura to powinno byc karalne ! Jak wysiądą z auta tez sa pieszymi i napewno nie chcą żeby ktoś z nimi tak postepował jak oni sami
- 35 11
-
2019-11-21 09:54
I dlatego nie ma sensu robić progów osobno i przejść osobno
Tylko robić po prostu wyniesione przejścia. Skuteczniej, mniej inwazyjnie i do tego taniej.
- 4 0
-
2019-11-21 09:09
(2)
Gdyby piesi zaczęli przechodzić przez jezdnię zgodnie z kodeksem ruchu drogowego i zdrowego rozsądku to wypadków naprawdę byłoby mniej! Pieszy przd wejsciem na pasy ma obowiązek bezwzględnie się zatrzymać, rozejrzec w obie strony i dopiero po upewnieniu się czy nic nie nadjeżdza wolno mu wejśc na pasy! Zabronione jest wejście na pasy wprost przed nadjeżdzający pojazd, i wejscie zza stojącego samochodu! A jak większośc ludzi wchodzi? Prosto z chodnika wogóle się nie rozglądając, prosto przed maskę samochodu... nie szkoda wam własnego życia i zdrowia? Warto chwilke zaczekać i przejsc bezpiecznie!!!
- 10 9
-
2019-11-21 09:51
Jesli przekraczasz dozwolona predkosc to moge stac pol godziny i sie rozgladac a i tak moge zostac przejechana, bo samochod bedzie zblizal sie z taka predkoscia, ze nie zdaze zejsc z przejscia. Pomimo, ze w trakcie rozgladania sie nie bylo niczego w zasiegu wzroku.
- 3 5
-
2019-11-21 09:11
Wysiądź z auta zanim będzie za późno
- 3 5
-
2019-11-21 09:50
A na końcu urzędnicy się podpiszą i powiedzą że to ich pomysł
Jak z Abrahama i kilkoma innymi. Frajerzy spolecznicy robią za darmo, a Szczurek się cieszy
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.