• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mają pomysł, jak poprawić bezpieczeństwo na 32 przejściach dla pieszych

Michał Sielski
21 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Niektóre przejścia dla pieszych w Gdyni są tak niebezpieczne, że patrol policji mógłby tam stać praktycznie codziennie. Niektóre przejścia dla pieszych w Gdyni są tak niebezpieczne, że patrol policji mógłby tam stać praktycznie codziennie.

Gdyńskie stowarzyszenie Miasto Wspólne wysłało urzędnikom propozycje zmian na 32 przejściach dla pieszych w mieście. Wszystkie projekty mają jeden cel: zwiększyć bezpieczeństwo pieszych. Społecznicy alarmują, że tylko w tym roku na gdyńskich przejściach zginęły trzy osoby, a 31 zostało rannych.



Czujesz się bezpiecznie na przejściach dla pieszych?

Praktycznie w tym samym czasie w expose zmiany w prawie zapowiedział premier Mateusz Morawiecki. To pierwszy przedstawiciel rządu, który wprost zadeklarował, że wprowadzi pierwszeństwo pieszych jeszcze przed przejściem.

Będzie to oznaczało, że - wzorem innych państw europejskich, w których na przejściach ginie znacznie mniej osób - kierowca będzie musiał ustąpić pieszemu pierwszeństwa. Teraz teoretycznie pierwszeństwo pieszy ma tylko w momencie, gdy jest już na pasach - pod warunkiem, że tam nie "wtargnął".

Wystarczy zwęzić jezdnię lub przyciąć drzewa



Zanim jednak prawo zacznie chronić pieszych, za pomocą infrastruktury chcą to zrobić społecznicy. W tym celu przesłali gdyńskim urzędnikom petycję z propozycjami zmian na 32 przejściach dla pieszych. Wiele z nich nie wymaga wielkich nakładów finansowych i skomplikowanych projektów - jak choćby wprowadzenie powierzchni wyłączonej z ruchu, która zwęzi jezdnię i spowoduje zmniejszenie prędkości kierowców. W innych miejscach wystarczy przyciąć drzewa ograniczające widoczność i zasłaniające lampy z oświetleniem.

- Dokonaliśmy analiz przejść dla pieszych w Gdyni, od krańca ulicy Morskiej w Cisowej, aż po Chwaszczyńską na Kaczych Bukach. Wskazujemy ponad 30 z nich, gdzie możliwe jest wyprzedzanie na pasach. To skrajnie niebezpieczna sytuacja, która nie raz już doprowadziła do śmierci lub poważnego uszczerbku na zdrowiu pieszych - mówi Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego, radny dzielnicowy z Wielkiego Kacka.

Zbyt szerokie jezdnie na osiedlowych ulicach



Przedstawiciele stowarzyszenia Miasto Wspólne podkreślają, że w wielu miejscach jezdnia w obrębie przejścia jest zbyt szeroka, co zachęca część kierowców do szybszej jazdy. Ich zdaniem nie ma to sensu, zwłaszcza na lokalnych ulicach, gdzie nie ma dużego natężenia ruchu i zwężenie nie będzie powodować korków. Dlatego w petycji wskazali konkretne rozwiązanie dla każdego z 32 przejść.

Chwalą też wiceprezydenta Marka Łucyka i jego reakcję na wydarzenia na ul. płk. Dąbka, gdzie ginęli piesi. Zdecydował on o przebudowie przejścia. Zwracają jednak uwagę, że warto działać przed tragedią.

- Muszą to być działania wyprzedzające, systemowe. Samorząd nie może zmienić prawa, ale ma możliwość zmiany infrastruktury, by zapewnić bezpieczeństwo pieszym. Pamiętajmy, że to nie tylko ludzie w sile wieku, w pełni sprawni, ale też osoby starsze. Po ulicach, zgodnie z prawem, bez opieki mogą poruszać się też dzieci powyżej siódmego roku życia. Wystarczy zaparkowany przed przejściem samochód, by takie dziecko było całkowicie niewidoczne dla innych kierowców - mówi Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Urzędnicy obiecują, że dokładnie przeanalizują petycję i na pewno odniosą się do każdego z proponowanych rozwiązań. Zgodnie z prawem mają na to trzy miesiące.

Opinie (201) ponad 10 zablokowanych

  • Miasto.dla.ludzi (2)

    w polszy rządzi mafia samochodowa.
    chcesz kogoś zabić? ktoś cię wkurza? a nie chcesz iść do więzienia za zabójstwo? przejedź go samochodem!
    to są polskie przepisy właśnie
    polska patologia

    • 11 4

    • Dobrze ze u siebie w Niemczech nie masz patologii.

      • 0 1

    • nie da się ukryć że to dobry patent na zbrodnie doskonałą

      legenda głosi że kogoś skazali za zabicie kogoś na drodze.

      • 1 1

  • coraz więcej krzyży przy przejsciach dla pieszych...:( (1)

    • 6 1

    • Nie boj się, z naszym "postepem" niedługo beda półksiężyce lub krzyze prawosławne.

      • 0 0

  • (1)

    Zamiast zwężać, stawiać przeszkody to może postawmy porządne oświetlenia na przejściach!

    • 5 3

    • Bärøn

      Jako kierowca uważam iż wielu kierowców nie powinno otrzymać uprawnień do kierowania pojazdem .

      Zadbajmy pytanie dlaczego ?

      - nie wprowadzi się badań kierowców- które umożliwi czy na pewno ktoś się nadaje na bycie kierowca
      - zwiększenie pytam do kilku tysięcy ma pomoc w czym? Na pewno nie w nabyciu doświadczenia pozwalającemu początkującym kierowcom praktycznych umiejętności
      - ilość godzin przed egzaminem - komuś wystarczy taka ilość innemu jest za mało a inny w ogóle nie nauczy się jeździć i nie powinien mieć prawa jazdy
      - dlaczego można zdawać 10- 30razy egzamin ? Bo to złoty biznes

      Kierowcy w pewnym wieku powinni mieć ponowne badania czy sa jeszcze zdolni do kierowania pojazdami . Czy ich refleks nie będzie stwarzał zagrożenia dla innych kierowców oraz pieszych .

      Kończąc, o ile pieszych nie można wyeliminować z uczestniczenia w ruchu drogowym o tyle można ich uświadamiać, że nie zawsze mają pierwszeństwo lecz ponadto lepiej nawet gdy je masz to ustąp komuś by żyć. A kierowcy nie mający zdolności i umiejętności do prowadzenia dla bezpieczeństwa innych kierujących oraz pieszych powinni mieć zabrane uprawnienia bądź ich nigdy nie otrzymać.

      • 1 0

  • Najtańsze rozwiązanie (1)

    1. Zakaz używania telefonu komórkowego na przejściu dla pieszych oraz przed przejściem dla pieszych
    2. Zachowanie szczegółnej ostrożności podczas przechodzenia przez jezdnię. - Czyli jak wychodzisz z za jednego samochodu na kolejny pas to sprawdzasz czy pojazd na tym pasie ruchu się zatrzyma.
    W zasadzie jest to zapisane w kodeksie drogowym, ale wiadomo piesi wpisują IDDQD, oczy w smarphone i długa prosto pod koła.

    • 6 5

    • Jesli wpisal IDDQD to mu nic nie grozi.

      • 0 1

  • progi zwalniające przed każdym przejściem

    j

    • 1 3

  • przejścia dla pieszych

    Przepis o bezwzględnym pierwszeństwie pieszych, którzy chcą dopiero wejść na jezdnię nie jest dobry - zwiększy tylko ilość groźnych wypadków, zwłaszcza na drogach z dwoma pasami ruchu w jednym kierunku. Zobaczcie, ile teraz jest wypadków - jeden samochód się zatrzymuje, drugi na sąsiednim pasie ani myśli nawet zwolnić. Przejścia są słabo oświetlone. Popatrzcie na zmianę na Brodwinie w Sopocie - bardzo dobre doświetlenie przejść - na początku zapowiadanych tych zmian miałam mieszane uczucia - czy to rzeczywiście potrzebne - teraz jestem bardzo za. Zmniejszenie szerokości jezdni tez jest niezłym rozwiązaniem.

    • 1 3

  • (3)

    Moim zdaniem zaostrzenie przepisów nic nie da a naprodukuje tylko większą ilość przejechanych swietych krów z nosami w smartfonach. Bo Ci co jeżdżą jak d**ile dalej będą jeździć tak samo a ci co uważają będą bardziej narażeni na smartfoniarzy lub tych co będą próbowali wymusić odszkodowania.

    • 16 11

    • da. świadomość nieuniknionej wysokiej kary może zdziałać cuda (2)

      • 2 3

      • Oczywiście, że tak (1)

        Przykład: Miejsca parkingowe dla niepełnosprawnych. Prawie nikt nieuprawniony na nich nie staje, bo mandat wynosi 500zł

        • 0 0

        • Np. na tym jednym pod dworcem w Gdyni? ( i 3 czy 4 zielonych?) Nikt nie stanie bo wszystkie zajęte

          • 1 0

  • 3 osoby (4)

    Na milion w całym trójmieście to jest nic ;) Ale każdy pretekst dobry by się pokazać.

    Ludzie niech zaczną myśleć. Jeśli nie są na jezdni - pasach to nie mają prawa wchodzić pod auto ! Co innego gdy już znajdują się na pasach Ale też nie że wlezli na nie gdy auto było 5 metrów przed przejściem jadąc z prędkością 50km .

    Proste ? Logika i zdrowy rozsądek to sukces na życie.

    • 6 13

    • Powiedz to rodzinom ofiar. (3)

      I jeszcze masz 32 ciężko ranne czyli np.wegetacja do końca życia

      • 2 1

      • (2)

        No cóż... żeby żyć trzeba myśleć... pieszy pozbawiony instynktu- bo nie mówimy już o myśleniu- przetrwania ginie .

        Jako kierowca muszę uważać na inne pojazdy pomimo , że w wielu przypadkach mam pierwszeństwo to się zatrzymuje i nie pcham pod auto które może mnie rozwalić, zabic, uszkodzić. Proste !!!

        • 1 1

        • chyba niewiele zrozumiałeś (1)

          Przecież nie każdy jest taki bystry i rozsądny jak ty, a ma prawo czuć się bezpiecznie nie tylko na chodniku. (bywają przypadki, że nieialna jazda kierowców powoduje ofiary wśród osób poruszających się po chodniku lub czekających na przystanku autobusowym) . Do kogo powinny być kierowane postulaty zmiany zachowań?

          • 1 0

          • To dlaczego ja nie mam prawa się czuć bezpiecznie na jezdni ? Dlaczego nie bystrych dopuszcza się do prowadzenia pojazdów którzy później zabijają innych na pasach ? Dlaczego ktoś kto spowoduje wypadek nie ma badań - czy się nadaje nadal do prowadzenia pojazdu ? Zadbajmy sobie to pytanie . Stawianie progów itd. To tylko pic na wodę. By firmy zarobiły! Nikt nie chce rozwiązywać problemu w którym tkwi prawdziwe sedno sprawy .

            • 1 3

  • (6)

    Naszym kierowcom niestety jak zasiadają w auto włącza się tryb immortal.Powinni budować progi co 50 metrów.

    • 68 53

    • Według sądu nie ma przeszkód żeby nie mieć prawa jazdy, badania technicznego

      Można nawet babcie rozjechać na przejściu , bo niewiadomo jak szybko szła

      • 1 1

    • (4)

      Chwalą Marka Łucyka? O ile pamiętam na płk.Dąbka przez ostatnie lata zginęło naście osób a okoliczni mieszkańcy prosili o co kolwiek władze Gdyni od 20 ponad lat. Ile osób musiało zginąć by zrobiono co kolwiek. Więc proszę nie przypisywać wszystkiego temu Panu ,bo to już lekka przesada!
      Jeszcze trochę a to że mam prąd w domu będę zawdzięczać jemu. Hipokryzja władz Gdyni w promowaniu swoich osiągnięć, nie jest już nawet śmieszna a wręcz przeciwnie żałosna!!!

      • 4 1

      • (1)

        A ja od lat twierdzę i wypisuję, że należy tzw. kierowcom bezlitośnie odbierać prawka i to na długo za ich zachowania na drogach. Nie jest prawdą, że nie można sobie poradzić z problemem, a nie ma nadal woli do załatwienia tych spraw.
        Dokąd pijacy rządzą drogami i sądami, dotąd nie ma co liczyć na rozwiązanie problemu.

        • 4 3

        • jak na razie rządzą kierowcy lekceważacy limity prędkości

          lekceważenie limitów jest powodem dużo większej liczby ofiar niż jazda na podwójnym gazie (z procentami), chociaż i to należy tępić. Odbieranie praw jazdy niewiele da, bo wiele wypadków powodują osoby pozbawione prawa jazdy (vide były poseł Zawisza, na pewno nie Czarny z Garbowa).

          • 3 2

      • Czy Łucyk ma cię przeprosić za to, że go chwalą?

        Czy to jego wina? Miej pretensje do Miasta Wspólnego.

        • 1 0

      • Prosze, pisz "cokolwiek", nie ma takiego slowa jak "kolwiek".

        • 1 0

  • Przejścia w Gdyni są niebezpieczne. (11)

    Ciemne ze starym oświetleniem, malowane pasy są po miesiącu niewidoczne. Dramat.

    • 76 8

    • nie ma pieniędzy, dotacja na openera jest wyższa niż cały roczny budżet na remonty dróg i chodników (1)

      • 3 0

      • Sygnał z sadu

        Jeżeli nie wiadomo z jaką prędkością babcia wtargnęła na przejście dla pieszych , to można zabić?

        • 1 1

    • i to jest właśnie takie myślenie (5)

      ...przejedzie człowieka, bo było ciemno ...ukradnie, bo niepilnowane ...zgwałci, bo skąpo ubrana. Nie przyjdzie do głowy, że skoro jest ciemniej to może zwolnię, skupię się... przejścia w całym trójmieście są takie same

      • 13 7

      • analogie z d... (4)

        zrób prawo jazdy

        • 7 11

        • mam, od 2003 roku i ok 300 000 km na koncie, 0 ofiar (3)

          • 6 8

          • Najsztubowi to powiedz (2)

            • 8 1

            • I 50 gr wpadło (1)

              A co ma Najsztub do 98% kierowców przekraczających prędkość?

              • 3 1

              • Brak badania technicznego , brak prawa jazdy, przejście dla pieszych

                I niewinny

                • 1 1

    • raczej kierofczyki są niebezpieczne (2)

      wiekszosc jedzie na rympal. nie obejrzy sie taki jeden z drugim, nie zwolni. byle po trupach do celu

      • 18 9

      • To są skutki pielęgnowania wypaczonego prawa, (1)

        które nadal nie może się doczekać zmiany tej chorej zasady "walki o pierwszeństwo na pasach", wpisanej w przepisy. Kierowcy są ślepi na przejścia z czystego wyrachowania, tak jak większość z zasady przekracza dop. prędkość, bo ryzyko jest minimalne.

        • 3 4

        • "eksperci" bezpieczeństwa ruchu drogowego zdają się nie odróżniać

          zachowań komunikacyjnych stwarzajacych zagrożenie dla innych (takich jak lekceważenie limitów prędkości przez kierowców) od zachowań komunikacyjnych wiążących się z narażaniem na ryzyko (takich jak wchodzenie na przejście dla pieszych przez pieszych na czerwonym świetle gdy nic nie jedzie w zasięgu wzroku).

          • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Kierowca ma obowiązek wożenia w aucie:

 

Najczęściej czytane