• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Porsche 911. Prawdziwa legenda

Tomasz Bednarz
22 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Najbardziej znany, a dla niektórych najlepszy samochód sportowy wszech czasów. Obiekt pożądania fanów motoryzacji i kolekcjonerów na całym świecie. Samochód niepowtarzalny i wyjątkowy w każdym calu - Porsche 911, legenda motoryzacji dla pasjonatów sportowych aut.



Coupe 911, zaprojektowane przez Ferrego Porsche (syna Ferdynanda), debiutowało w 1963 roku i od samego początku było skazane na sukces. Charakterystyczna sylwetka, bardzo solidna i rozwojowa konstrukcja, znakomite wykonanie i przede wszystkim niesamowity silnik - 6 cylindrowy bokser, umieszczony za tylną osią, chłodzony powietrzem, o brzmieniu nie do opisania (trzeba posłuchać na filmie). Cechy te stały się przez lata symbolem kultowej firmy z Zuffenhausen.

Porsche 911 Cabrio - jedna z wielu wersji najbardziej legendarnego samochodu sportowego w historii.



"911" początkowo produkowano z silnikiem o pojemności 2 l i mocy 130KM. Auto jak na tamte czasy odznaczało się znakomitą dynamiką, od 0 do 100km/h przyspieszało w 8,7 sek. i osiągało prędkość maksymalną 210km/h. Oczywiście na świecie produkowano szybsze samochody sportowe, lecz Porsche było tańsze od Ferrari, Astona Martina czy Lamborghini i bardziej dostępne dla szerszego odbiorcy. "911" jednocześnie proponowało inny typ samochodu sportowego - małe, szybkie i poręczne Coupe typu 2 + 2 z silnikiem umieszczonym "w bagażniku" - nikt inny czegoś podobnego nie produkował. Przez lata regularnie zwiększano pojemność silnika aż do 3,6 l i podnoszono moc, osiągając w latach 90-tych ponad 400 KM, w wersjach z turbodoładowaniem. Z czasem pojawiły się w sprzedaży: targa, kabriolet, wersja z napędem na cztery koła oraz specjalna oferta dla leniwych - automatyczna skrzynia biegów. Wprowadzano także drobne zmiany w stylistyce, dokładając jednocześnie coraz szersze koła, nadkola i zderzaki. Największa zmiana zewnętrzna miała miejsce w 1993 r., kiedy to pochylono bardziej lampy przednie i zainstalowano bardziej obłe zderzaki - model ten otrzymał oznaczenie wewnętrzne 993.

Porsche 911 miało na swoim koncie wiele sukcesów w rajdach i wyścigach, wielokrotnie wygrywając rywalizację z Ferrari, BMW i Mercedesami. Sobiesław Zasada odnosił sukcesy za kierownicą rajdowych "911"-tek. Będąc w zespole fabrycznym Porsche, zdobył rajdowe mistrzostwo Europy w roku 1967. W tym samym roku Zasada, pilotowany przez Jerzego Dobrzańskiego, zwyciężył na seryjnej "911"-tce w bardzo wymagającym wyścigu drogowym - Gran Premio Standard w Argentynie, o długości 5000 km.

Ostatecznie Porsche zakończyło produkcję I serii modelu 911 z silnikami chłodzonymi powietrzem po 35 latach, w roku 1998. I tak odszedł do historii jeden z najbardziej legendarnych samochodów sportowych. Jego następcy, choć w pewien sposób naśladują pierwowzór, to jednak zupełnie inne auta sportowe.

"911", które pokazujemy w filmie, to model Cabrio Carrera 2 (napęd na tylne koła) z roku 1991, z silnikiem wolnossącym o pojemności 3600 cm3, mocy maksymalnej 184 kW (250KM) przy 6100obr/min. Maksymalny moment obrotowy 310 Nm osiągany jest przy 4800 obr/min. Masa własna samochodu - 1350kg. Przyspieszenie 0-100 km/h - 5,7 sek, prędkość maksymalna - 260 km/h. Średnie zużycie paliwa wg danych producenta - 11,5 l/100km. W układzie przeniesienia napędu pracuje 4 biegowy automat z funkcją ręcznej zmiany biegów - oryginalny Tiptronic Porsche. W końcu lat osiemdziesiątych była to bezsprzecznie jedna z najlepszych, o ile nie najlepsza, automatyczna skrzynia biegów na świecie (o tym, jak pracuje, możecie przekonać się, oglądając film).

Porsche 911 I serii kosztują sporo. Za najtańsze egzemplarze do renowacji trzeba zapłacić ok. 50 tys. zł. Auta w kolekcjonerskim stanie z pieszych lat produkcji osiągają nawet 150 tys. zł. Stare modele 911 wzbudzają na ulicach większe zainteresowanie od współcześnie produkowanych egzemplarzy, więc jeżeli ktoś ma "wolne środki" na odlotowy wóz, powinien kupić legendarne 911 - na tym z pewnością nie straci.
Tomasz Bednarz

Opinie (92) 7 zablokowanych

  • totalne auto!

    Wszystkie obecnie produkowane wozy sportowe to badziew dla lalusiów tylko klasycze 911 warte jest uwagi!
    całkiem fajnie nagrany ten materił coś jak TVN Turbo - dobra robota

    • 10 2

  • super kolorek coś pięknego

    takie porsche to naprawde coś pięknego. silnik faktycznie młóci potwornie - słychać moc! miło posłuchać!!!

    • 8 1

  • ja wole samochody z dusza,a Porshe jest zimny i tak iniemiecki (2)

    Bardziej mnie przyciaga Maseratii albo tansza Alfa Romeo,nie wspomne o slawnym Ferrari.
    Wloszczyzna jednak potem dlugo nic,i nagle angielczyki:Aston Martin ,Bentley,Jaguar.
    Generalnie niemieckie auto jest poprawne dobre skuteczne i praktyczne,tylko ze w tym wszystkim juz doscignel go japonski Lexus.
    Auto nie musi byc drogie,bo poatrzcie na dwa takie same a jak rozne auta:niemieckie wydanie Golfa i hiszpanskie Seaty :Leon ,Ibiza,Czy Altea.Taki inny klimat w srodku,a niby to samo.
    I znow porownywac Audi i BMW,to bedzie w segmencie autek z napedem na 1 os poroniony pomysl bo naped na tylna os daje wiecej satysfakcji z jazdy.
    Mozna by sie pokusic o wyrownanie szans i wziac pod uwage auta 4x4 i co sie okaze...ze miedzy dwoch niemcow wepchalo sie Subaru.Kupujac auto i majac troche wieksze fundusze szukajmy tego czegos w samochodzie co nas uzeknie.
    Jedne bedzie jechal dumny jak paw nowym Volvo a kto inny bedzie najszczesliwszy na swiecie w Citroenie C5 kombi.
    Porshe hest samochodem ktore zwraca uwage ,ale czy napewno wygodny?
    Jak ktos chce poszlaec to rownie moze to zrobic podrasowanym Renault ,ktory bedzie kosztowal 1/6 tego Porshe!
    Oczywiscie entuzjasta samochodowy w njagorszym wypadku kupi sobie 10 letni BMW M5 ,bo kazdy szuka w samochodzie tego czegos ekstra.
    Porshe napewno nalezy do takich aut!

    • 4 7

    • a od kiedy BMW nie ma tylnego napędu (1)

      i marki, które wymieniłeś na samym początku, to raczej nie na portfel Polaka, uczciwie pracującego, i panie, jakie częsci drogie i słabo dostępne. Nie porównuj też prosze Golfa do modeli Seata, bo jako mechanik wiem, że na 10 aut w naprawie, to 9 Seatów, a jeden Golf, to jest zasadnicza i duża różnica. Co do aut z napędem na 4 kólka, to pewnie, jest lans i wygoda, ale panie, paliwożercy straszni... z resztą sie zgadzam, bo zamiast BMW m5, wole 20-letnią trójkę ;)
      pozdrawiam

      • 2 0

      • a od teraz !!!!!

        jak coś ci sie nie podoba to spadaj na drzewo kleszczu !!!!

        • 0 0

  • miałem okazję by odbyć samotną przejażdżkę 911 996 poza miastem.

    nie powiem, przyjemne auto, dość gokartowate. Gdyby w polskich miastach były lepsze drogi to na poważnie rozważyłbym jego zakup. Jedna fajna rzecz w trakcie jazdy poza miastem - wszyscy zjeżdżają z drogi by cie przepuścić :)

    • 4 0

  • super autko

    • 6 1

  • od zawsze

    moje marzenie.............

    • 7 2

  • (1)

    Nareszcie coś "dynamicznego" na stronie trójmiasta ... dobry kierunek......

    • 8 1

    • pewnie wyskok jednorazowy i znowu wrócą do tej swojej mizernej tandety

      • 0 0

  • Aż taki powolny rozwój? (2)

    W tych pieszych latach produkcji??

    • 0 2

    • chciałbym żeby polskie samochody tak wolno sie rozwijały jak Porsche

      • 0 0

    • a po co zmiany?jestem szczesliwym posiadaczem porsche turbo rok 1977.
      jest to bezkompromisowy kiler,ktory nie toleruje zadnych bledow kierowcy.
      ten spartanski styl jest boski.a juz nic nie opisze radochy,gdy tym ,,starym
      gratem"objezdzam tzw.sportowcow w ich eleganckkch tt-tkach,r-typach itp.
      a uwiezcie mi na slowo,ze nie mam jednego wyjazdu z garazu,azeby mi
      mi jakis ,,sportsfreund"nie stanal na drodze!dane techniczne:
      0-100-5,4s, 0-200-20,6s,max-250 km/h,radosc z jazdy-zapomnij bmw!!!!!

      • 0 0

  • Fajny samochod

    Do wyladowania w rowie lub zabicia sie szczegolnie w zimie,ze juz nie wspomne jest idealny na polskie piekne drogi.

    • 2 3

  • a na koniec wszyscy usiadziemy w autach z Korei,bo tanie dobre i wygodne...

    No jezeli juz prowadzacy jakis program samochodowy Wlodzimiez Zientarski ma fanaberie typu (zacvytuje):ten samochod jest dobry ,a nawet bardzo dobry,nie psuje sie ,jest pakowny i wygodny,bezpieczny i dowiezie nas zawsze na miejsce.Ma jedna wade nie ma statusu i obciach nim jezdzic"!
    Tak sie wyrazil w jednym z programow o Hondzie CRV.
    I ja go rozumiem bo w Polsce wszyscy jezdza swoimi super samochodami.
    Bo w Polsce komunikacja powszechan jest na swiatowym poziomie.To cala przyjemnosc pojechac pociagiem lub autobusem,tym bardziej ze wszedzie jak stol rowne drogi szybkiego ruchu i autostrady.
    No a Porshe to wrecz stworzono dla polskich drog i polskich najlepsazych na swiecie kierowcow.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest CNG?

 

Najczęściej czytane