• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Porsche 911. Prawdziwa legenda

Tomasz Bednarz
22 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Najbardziej znany, a dla niektórych najlepszy samochód sportowy wszech czasów. Obiekt pożądania fanów motoryzacji i kolekcjonerów na całym świecie. Samochód niepowtarzalny i wyjątkowy w każdym calu - Porsche 911, legenda motoryzacji dla pasjonatów sportowych aut.



Coupe 911, zaprojektowane przez Ferrego Porsche (syna Ferdynanda), debiutowało w 1963 roku i od samego początku było skazane na sukces. Charakterystyczna sylwetka, bardzo solidna i rozwojowa konstrukcja, znakomite wykonanie i przede wszystkim niesamowity silnik - 6 cylindrowy bokser, umieszczony za tylną osią, chłodzony powietrzem, o brzmieniu nie do opisania (trzeba posłuchać na filmie). Cechy te stały się przez lata symbolem kultowej firmy z Zuffenhausen.

Porsche 911 Cabrio - jedna z wielu wersji najbardziej legendarnego samochodu sportowego w historii.



"911" początkowo produkowano z silnikiem o pojemności 2 l i mocy 130KM. Auto jak na tamte czasy odznaczało się znakomitą dynamiką, od 0 do 100km/h przyspieszało w 8,7 sek. i osiągało prędkość maksymalną 210km/h. Oczywiście na świecie produkowano szybsze samochody sportowe, lecz Porsche było tańsze od Ferrari, Astona Martina czy Lamborghini i bardziej dostępne dla szerszego odbiorcy. "911" jednocześnie proponowało inny typ samochodu sportowego - małe, szybkie i poręczne Coupe typu 2 + 2 z silnikiem umieszczonym "w bagażniku" - nikt inny czegoś podobnego nie produkował. Przez lata regularnie zwiększano pojemność silnika aż do 3,6 l i podnoszono moc, osiągając w latach 90-tych ponad 400 KM, w wersjach z turbodoładowaniem. Z czasem pojawiły się w sprzedaży: targa, kabriolet, wersja z napędem na cztery koła oraz specjalna oferta dla leniwych - automatyczna skrzynia biegów. Wprowadzano także drobne zmiany w stylistyce, dokładając jednocześnie coraz szersze koła, nadkola i zderzaki. Największa zmiana zewnętrzna miała miejsce w 1993 r., kiedy to pochylono bardziej lampy przednie i zainstalowano bardziej obłe zderzaki - model ten otrzymał oznaczenie wewnętrzne 993.

Porsche 911 miało na swoim koncie wiele sukcesów w rajdach i wyścigach, wielokrotnie wygrywając rywalizację z Ferrari, BMW i Mercedesami. Sobiesław Zasada odnosił sukcesy za kierownicą rajdowych "911"-tek. Będąc w zespole fabrycznym Porsche, zdobył rajdowe mistrzostwo Europy w roku 1967. W tym samym roku Zasada, pilotowany przez Jerzego Dobrzańskiego, zwyciężył na seryjnej "911"-tce w bardzo wymagającym wyścigu drogowym - Gran Premio Standard w Argentynie, o długości 5000 km.

Ostatecznie Porsche zakończyło produkcję I serii modelu 911 z silnikami chłodzonymi powietrzem po 35 latach, w roku 1998. I tak odszedł do historii jeden z najbardziej legendarnych samochodów sportowych. Jego następcy, choć w pewien sposób naśladują pierwowzór, to jednak zupełnie inne auta sportowe.

"911", które pokazujemy w filmie, to model Cabrio Carrera 2 (napęd na tylne koła) z roku 1991, z silnikiem wolnossącym o pojemności 3600 cm3, mocy maksymalnej 184 kW (250KM) przy 6100obr/min. Maksymalny moment obrotowy 310 Nm osiągany jest przy 4800 obr/min. Masa własna samochodu - 1350kg. Przyspieszenie 0-100 km/h - 5,7 sek, prędkość maksymalna - 260 km/h. Średnie zużycie paliwa wg danych producenta - 11,5 l/100km. W układzie przeniesienia napędu pracuje 4 biegowy automat z funkcją ręcznej zmiany biegów - oryginalny Tiptronic Porsche. W końcu lat osiemdziesiątych była to bezsprzecznie jedna z najlepszych, o ile nie najlepsza, automatyczna skrzynia biegów na świecie (o tym, jak pracuje, możecie przekonać się, oglądając film).

Porsche 911 I serii kosztują sporo. Za najtańsze egzemplarze do renowacji trzeba zapłacić ok. 50 tys. zł. Auta w kolekcjonerskim stanie z pieszych lat produkcji osiągają nawet 150 tys. zł. Stare modele 911 wzbudzają na ulicach większe zainteresowanie od współcześnie produkowanych egzemplarzy, więc jeżeli ktoś ma "wolne środki" na odlotowy wóz, powinien kupić legendarne 911 - na tym z pewnością nie straci.
Tomasz Bednarz

Opinie (92) 7 zablokowanych

  • porsze porsze... (2)

    hmm... a czy ten ferdynand porsze nie produkował przypadkiem tygrysów w czasie wojny?

    moze sie wypowie ktos kto zna temat...

    no ladnie, od czolgow do samochodow...

    najpierw taki zabija a potem szpanuje, co za niemiecka obluda, a moze to dziadek tuska byl ten porsze, co?

    • 2 1

    • troche elementarnej wiedzy ... (1)

      krew mnie zalewa jak czytam te wasze amatorskie wypociny, ja sie opieram tylko na konkretach, a oto i one, co sie tyczy prof. Ferdynanda Porsche`a i jego roli w konstruowaniu czołgów w III Rzeszy:

      1. w 1942 r. Hitler ku swemu rozczarowaniu, gdyż to właśnie prof. Porsche był jego ulubieńcem, wybrał jako przyszły czołg ciężki prototyp VK 4501 wyprodukowany przez zakłady Henshla pod okiem głównego inż. Kurta Arnolda
      2. czołg prof. Porsche`a okazał się co prawda szybszy od czołgu inż. Arnolda o 5 km/h, ale niestety jego przekładnia elektrycznomechaniczna typu Siemens-Porsche mozno ograniczała jego manewrowość podczas ostrych zakrętów o 90 stopni
      3. opinia ta została potwierdzona po próbach przeprowadzonych na poligonie Berka w maju 1942 r.
      4. do masowej produkcji skierowano zatem prototyp inż. Arnolda i zaczęto oznaczać go jako PzKpfw VI (Sd.Kfz 181) "Tiger" Ausf. H1
      5. na osobiste polecenie Hitlera przegrany prototyp czołgu prof. Porsche`a został w 1943 r. przebudowany na działo samobieżne "Ferdynand" (nazwa oczywiście od imienia prof. Porsche`a) i zbudowany w liczbie 90 sztuk; poniósł on całkowitą klęskę pod Kurskiem w lipcu tego samego roku z powodu braku karabinu maszynowego do walki z piechotą i bardzo dużej
      ilości usterek w układach napędowych
      6. w 1943 r. prof. Porsche ponownie przegrał konkurs na budowę nowej wersji "Tygrysa" (znanego jako "Tygrys Królewski")
      7. jedynym faktycznym wkładem prof. Porsche`a w produkcję "Tygrysów" było wypuszczenie na specjalne polecenie Hitlera 50 egz. "Tygrysa Królewskiego" z wieżą opracowaną przez prof. Porsche`a - był to wówczas absolutnie najlepszy czołg na świecie, wyprzedzający konkurencję o co najmniej 10 lat

      jak widzimy zatem, oskarżanie prof. Porsche`a o produkowanie "Tygrysów" dla Hitlera w czasie II wojny światowej (1939-1945) jest zbyt pochopne

      nie ma też żadnych przesłanek, żeby wskazywać na niego jako słynnego "dziadka z Wehrmachtu" premiera Tuska, gdyż po pierwsze prof. Porsche`a nigdy nie służył w Wehrmachcie, a po drugie był zupełnie nie podobny do premiera Tuska!!!

      • 2 1

      • do "hadrian"

        odłóż dropsy

        • 1 0

  • jakis nowy cykl na trojmiasto? (1)

    o, wlaczam sobie i co widze? nowa twarz, nowe podejscie do tematu motoryzacji, zapachnialo wiosna choc to pierwszy dzien jesieni... oby tak dalej!
    nastepnie poprosze o astona martina i ferrari !!!!

    • 6 0

    • na wp.pl maja lepsze

      na wp.pl mają lepsze materiały, super filmiki i artykuły! tylko Wirtualna Polska

      • 2 4

  • świetnie sie prezentuje na POLSKICH DROGACH
    tragicznie to wyglada...

    Żal.pl

    • 1 3

  • E tam, (2)

    bzdury, dobre auto to takie, którym jeździ lud. Rozejrzyjcie się w okolicach Kościerzyny, Wejherowa, jakimi pociska się autami. Sprawdzona jakość, najlepsze auto to GOLF DWÓJKA!!!

    • 1 3

    • i po co te drwiny? (1)

      każdy jeździ tym na co go stać.

      • 3 0

      • mnie nie stać nawet na Golfa 2, bo wszystkie pieniążki wydaję na podróże i wędrówki

        • 0 0

  • Jakos nie widzę (9)

    u Pana Redachtora zapiętych pasów. Nowa moda?

    • 4 1

    • baranie ! (5)

      w Porsche nie ma pasów, to samochód wyścigowy a nie taksówka !!!

      • 2 3

      • do " mi09" (2)

        odłóź dopalacze

        • 2 0

        • sam se odłóż dyletancie (1)

          wiem co mówię! w samochodach wyścigowych NIE MA PASÓW !!! są tylko klatki bezpieczeństwa! zapamiętaj to sobie raz na zawsze!!!! Porsche to wyścigówa i nie ma pasów, nie ma też klatki bo to kabriolet, zrozumiałe?

          • 0 2

          • PRZEPRASZAM!!11!!

            Zapomniałem wziąć rano przepisanych mi lekarstw. Stąd moja reakcja.

            • 1 0

      • owieczko! (1)

        Samochód wyścigowy (co to takiego? wg jakiej klasyfikacji?) dopuszczony do ruchu po drogach publicznych? Z tablicami rejestracyjnymi?
        Skoro "wyścigowy", to może hamulce też mu nie są potrzebne?

        • 0 0

        • sami dyletanci !

          nie mam ochoty spierać się z kimś kto nie zna się na samochodach !!!
          widać to po twoim wpisie!
          ostatni raz to powiem: w samochodach wyścigowych NIE MA PASÓW , są tylko klatki bezpieczeństwa bo ich kierowcy mają takie przeciążenia podczas jazdy że pasy by ich zabiły!!! tak samo jest z Porsche - weź se pomyśl facet co by się stało z tobą gdybyś jechał 250 km/h z zapiętymi pasami i rąbnął byś z taką prędkością w drzewo? pasy zdarłyby z ciebie skórę na żywca!!! bez pasów lecisz na eirbega i idziesz po chwili do domu, ale tobie tłumaczyć to jak dziecku żeby nie głaskało wściekłego kotka, żałosne!!!

          • 0 0

    • pan redaktor też jakby ciutek za szybko ....

      • 1 0

    • pasy tylko biodrowe (1)

      z tego co sie orientuje, asie orientuję to w Porsche do połowy lat 90tych były tylko pasy biodrowe - to w zupełnosci wystarczało! dobry film1 piękne te nasze kaszuby!

      • 1 1

      • dokładnie

        pasy biodrowe obowiązywały w tym modelu do 1996 r.

        • 1 1

  • Porsche 911

    kultowe auto pokazane w bardzo fajny, ciekawy i dowcipny zarazem sposób, bardzo dobry filmik - czekamy na więcej!

    • 1 0

  • nie ma co samochód wymiata (1)

    tiptronic porsche pracuje faktycznie calkiem okay. ludzie dajcie mi taki wóz!

    • 1 0

    • skocz na Świętojańską i jakiś sobie weź albo pod Klifem poszukaj :)

      • 1 0

  • takie filmy na 3M to mają sens

    Dajcie coś o nowych supersportowych wozach teraz kolej na nissana 350Z mój ulubiony!!! fajnie sie to ogląda. ja sie zgłaszam na chetengo do poprowadzenia nowego odcinak. czekam na kontakt

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jedyny w Trójmieście salon Porsche znajduje się w:

 

Najczęściej czytane