• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Porsche 911. Prawdziwa legenda

Tomasz Bednarz
22 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Najbardziej znany, a dla niektórych najlepszy samochód sportowy wszech czasów. Obiekt pożądania fanów motoryzacji i kolekcjonerów na całym świecie. Samochód niepowtarzalny i wyjątkowy w każdym calu - Porsche 911, legenda motoryzacji dla pasjonatów sportowych aut.



Coupe 911, zaprojektowane przez Ferrego Porsche (syna Ferdynanda), debiutowało w 1963 roku i od samego początku było skazane na sukces. Charakterystyczna sylwetka, bardzo solidna i rozwojowa konstrukcja, znakomite wykonanie i przede wszystkim niesamowity silnik - 6 cylindrowy bokser, umieszczony za tylną osią, chłodzony powietrzem, o brzmieniu nie do opisania (trzeba posłuchać na filmie). Cechy te stały się przez lata symbolem kultowej firmy z Zuffenhausen.

Porsche 911 Cabrio - jedna z wielu wersji najbardziej legendarnego samochodu sportowego w historii.



"911" początkowo produkowano z silnikiem o pojemności 2 l i mocy 130KM. Auto jak na tamte czasy odznaczało się znakomitą dynamiką, od 0 do 100km/h przyspieszało w 8,7 sek. i osiągało prędkość maksymalną 210km/h. Oczywiście na świecie produkowano szybsze samochody sportowe, lecz Porsche było tańsze od Ferrari, Astona Martina czy Lamborghini i bardziej dostępne dla szerszego odbiorcy. "911" jednocześnie proponowało inny typ samochodu sportowego - małe, szybkie i poręczne Coupe typu 2 + 2 z silnikiem umieszczonym "w bagażniku" - nikt inny czegoś podobnego nie produkował. Przez lata regularnie zwiększano pojemność silnika aż do 3,6 l i podnoszono moc, osiągając w latach 90-tych ponad 400 KM, w wersjach z turbodoładowaniem. Z czasem pojawiły się w sprzedaży: targa, kabriolet, wersja z napędem na cztery koła oraz specjalna oferta dla leniwych - automatyczna skrzynia biegów. Wprowadzano także drobne zmiany w stylistyce, dokładając jednocześnie coraz szersze koła, nadkola i zderzaki. Największa zmiana zewnętrzna miała miejsce w 1993 r., kiedy to pochylono bardziej lampy przednie i zainstalowano bardziej obłe zderzaki - model ten otrzymał oznaczenie wewnętrzne 993.

Porsche 911 miało na swoim koncie wiele sukcesów w rajdach i wyścigach, wielokrotnie wygrywając rywalizację z Ferrari, BMW i Mercedesami. Sobiesław Zasada odnosił sukcesy za kierownicą rajdowych "911"-tek. Będąc w zespole fabrycznym Porsche, zdobył rajdowe mistrzostwo Europy w roku 1967. W tym samym roku Zasada, pilotowany przez Jerzego Dobrzańskiego, zwyciężył na seryjnej "911"-tce w bardzo wymagającym wyścigu drogowym - Gran Premio Standard w Argentynie, o długości 5000 km.

Ostatecznie Porsche zakończyło produkcję I serii modelu 911 z silnikami chłodzonymi powietrzem po 35 latach, w roku 1998. I tak odszedł do historii jeden z najbardziej legendarnych samochodów sportowych. Jego następcy, choć w pewien sposób naśladują pierwowzór, to jednak zupełnie inne auta sportowe.

"911", które pokazujemy w filmie, to model Cabrio Carrera 2 (napęd na tylne koła) z roku 1991, z silnikiem wolnossącym o pojemności 3600 cm3, mocy maksymalnej 184 kW (250KM) przy 6100obr/min. Maksymalny moment obrotowy 310 Nm osiągany jest przy 4800 obr/min. Masa własna samochodu - 1350kg. Przyspieszenie 0-100 km/h - 5,7 sek, prędkość maksymalna - 260 km/h. Średnie zużycie paliwa wg danych producenta - 11,5 l/100km. W układzie przeniesienia napędu pracuje 4 biegowy automat z funkcją ręcznej zmiany biegów - oryginalny Tiptronic Porsche. W końcu lat osiemdziesiątych była to bezsprzecznie jedna z najlepszych, o ile nie najlepsza, automatyczna skrzynia biegów na świecie (o tym, jak pracuje, możecie przekonać się, oglądając film).

Porsche 911 I serii kosztują sporo. Za najtańsze egzemplarze do renowacji trzeba zapłacić ok. 50 tys. zł. Auta w kolekcjonerskim stanie z pieszych lat produkcji osiągają nawet 150 tys. zł. Stare modele 911 wzbudzają na ulicach większe zainteresowanie od współcześnie produkowanych egzemplarzy, więc jeżeli ktoś ma "wolne środki" na odlotowy wóz, powinien kupić legendarne 911 - na tym z pewnością nie straci.
Tomasz Bednarz

Opinie (92) 7 zablokowanych

  • Jeśli chcesz być na łasce serwisu Groblewski to powodzenia (2)

    Przerobią cię na mielonkę.

    • 5 2

    • (1)

      nigdy tam nie byłeś

      • 1 1

      • byłem ale było zamknięte
        nos do szyby jak glonojad... i wróciłem do domu :(

        • 0 0

  • piękne auto i legenda motoryzacji, i do tego ma charakter :)

    • 4 0

  • trasa Kobysewo - Smołdzino - Żukowo

    :)

    • 2 0

  • dlaczego zaprzestali produkcji tego cuda?

    Auto faktycznie odlotowe i po co go zmieniali na nowe pancerne i nadymane modele? A jak by jeżdził 91 turbo taki "na powietrze" !!??

    • 1 2

  • porsche cabrio rządzi! (1)

    chciałoby się mieć takiego kabrioleta - ten egzemlarz wygląda wspaniale - kolorek i alumy no i cabrio - ile za takie auto?

    • 3 0

    • w takim stanie..

      od 60 tys do 100 tys .... i tak cie nie stac.....

      • 0 0

  • to mi sie podoba

    całkiem dobry film. A ten kolo co kieruje to autor tego tekstu? Zasada jeżdził też mini, BMW i merolami zwłaszcza slc z automatetm to był odlotowy wozik.

    • 2 1

  • I tak Was mili Państwo na to nie stać ! (2)

    • 0 4

    • a co Ty ludziom po kieszeniach zagladasz...? (1)

      • 2 0

      • PEWNIE SAM JEŹDZISZ MATIZEM 10 LETNIM HAHAHAHAHAHA

        • 0 0

  • Fajny temat, fajna bryka

    bardzo ciekawy tekscik i filmik, wiecej takich poprosze!

    • 4 0

  • Mało osób wie że Ferdynand Porsche zbudował pierwszy samochód elektryczny

    takie buty

    • 2 0

  • Porsche 911 i wszystko w temacie

    Jak dla mnie to najlepsze auto na świewcie. Jeżdziłem takim samochodem po polskich drogach i powiem wam, ze po dziurach wcale nie trzęsie - komfort znacznie lepszy niż Ferrari!!! No i auto bezawaryjne.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Car-sharing to:

 

Najczęściej czytane