• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Profity dla właścicieli aut elektrycznych

Michał Jelionek
23 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Gdańsk najchętniej premiuje właścicieli aut elektrycznych i hybryd typu plug-in, natomiast najmniej profitów oferuje Gdynia. Gdańsk najchętniej premiuje właścicieli aut elektrycznych i hybryd typu plug-in, natomiast najmniej profitów oferuje Gdynia.

Nie da się ukryć, że europejskie kraje, w których kładzie się mocny nacisk na premiowanie właścicieli aut elektrycznych, wyprzedzają nas o co najmniej dwie długości. Na całe szczęście z każdym rokiem ten dystans maleje. Sprawdziliśmy, na jakie profity w Trójmieście mogą liczyć osoby posiadające auta "na prąd".



Gdańsk

Czy twoim zdaniem właściciele aut "na prąd" powinni być premiowani przez miasta?

Gdańsk to aktualnie najbardziej aktywny reprezentant Trójmiasta w promowaniu ekosamochodów. Na terenie miasta powstaje zdecydowanie najwięcej ogólnodostępnych i bezpłatnych ładowarek przeznaczonych dla aut elektrycznych i hybryd plug-in. Ponadto włodarze Gdańska postanowili zwolnić właścicieli "elektryków" z opłat w SPP (Strefie Płatnego Parkowania).

Żeby skorzystać z tej ulgi, należy w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni zobacz na mapie Gdańska wyrobić specjalny identyfikator, który wydawany jest bezpłatnie. Wystarczy udać się do działu parkowania GZDiZ z kserokopią dowodu rejestracyjnego pojazdu (oryginał do wglądu) i na miejscu uzupełnić wniosek. Karta wydawana jest od ręki.

Identyfikator może wyrobić każdy, nie tylko osoby zameldowane w Gdańsku. Podobnie jest z firmami, które nie muszą być z Trójmiasta. Od lipca 2016 roku do listopada 2017 GZDiZ wydał 59 takich identyfikatorów.

Tak wygląda identyfikator zwalniający z opłat w gdańskiej SPP. Tak wygląda identyfikator zwalniający z opłat w gdańskiej SPP.
Jest jednak małe "ale".

- Identyfikator zwalnia z opłat w SPP, ale nie upoważnia do wjazdu w Strefę Ograniczonej Dostępności. W tę strefę wjeżdżać mogą osoby posiadające uzasadniony interes, a samo posiadanie pojazdu elektrycznego czy hybrydowego typu plug-in trudno utożsamiać z koniecznością wjazdu w ten rejon miasta - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Właściciele aut elektrycznych i hybryd typu plug-in mogą korzystać z kilku ogólnodostępnych stacji ładujących zlokalizowanych na terenie Gdańska (sprawdź ich lokalizacje na naszej mapie). To przede wszystkim ładowarki należące do Energi i Miasta Gdańsk. W roku 2019 swoje terminale postawi także Grupa Lotos.

Korzystanie z ładowarek Energi i Miasta Gdańsk jest bezpłatne, ale żeby "zatankować" auto prądem trzeba najpierw wyrobić specjalne karty dostępu. W tym celu trzeba wypełnić wnioski (wzory dokumentów: EnergaGZDiZ). Wydawanie kart do ładowania również nic nie kosztuje.

Czytaj także: Auta elektryczne - bierzmy przykład z innych

Miasto Gdańsk oprócz identyfikatorów zwalniających z opłat w SPP oferuje także największą liczbę ogólnodostępnych ładowarek. Miasto Gdańsk oprócz identyfikatorów zwalniających z opłat w SPP oferuje także największą liczbę ogólnodostępnych ładowarek.
Sopot

Prekursorem premiowania właścicieli aut elektrycznych był Sopot. To włodarze tego miasta jako pierwsi zwolnili z opłat w SPP posiadaczy samochodów elektrycznych, hybryd typu plug-in, a nawet zwykłych hybryd. Wystarczy zgłosić się do sopockiego ZDiZ zobacz na mapie Sopotu po specjalny identyfikator, który jest przepustką do darmowego parkowania.

- O kartę może ubiegać się właściciel lub użytkownik pojazdu elektrycznego lub hybrydowego, którego miejscem zamieszkania jest Sopot. Osoby zainteresowane otrzymaniem identyfikatora powinny złożyć w ZDiZ wniosek o wydanie karty. Do wniosku należy dołączyć kserokopię (oryginał do wglądu) dowodu rejestracyjnego z adnotacją, że pojazd posiada napęd elektryczny bądź hybrydowy. Jeśli wniosek nie budzi wątpliwości, to karta wydawana jest od ręki - zapewnia Anna Dyksińska z UM Sopot.
Od 2014 roku sopocki ZDiZ wydał 67 bezpłatnych identyfikatorów z rocznym terminem ważności. Tylko w tym roku wydano 31 kart.

To jednak nie Gdańsk, a Sopot był pierwszym miastem, które zwolniło swoich mieszkańców posiadających ekosamochody z opłat w SPP. To jednak nie Gdańsk, a Sopot był pierwszym miastem, które zwolniło swoich mieszkańców posiadających ekosamochody z opłat w SPP.
Gdynia

Najmniej przychylnym miastem dla właścicieli aut elektrycznych jest Gdynia. Jeszcze do sierpnia miasto nie przewidywało żadnych ulg dla posiadaczy ekosamochodów. Zmieniło się to wraz z modyfikacją tabeli opłat za parkowanie w SPP.

- Zmiana dopuściła możliwość zakupu abonamentu na parkowanie dla mieszkańców Gdyni posiadających auta elektryczne lub hybrydowe plug-in w promocyjnej cenie 100 zł - wyjaśnia Agata Grzegorczyk, rzecznik prasowy UM Gdynia.
Taki abonament upoważnia do parkowania samochodu w miejscach wyznaczonych na obszarze całej strefy. Dodajmy tylko, że normalny abonament na okaziciela kosztuje 450 zł. Właściciele aut, którzy są mieszkańcami na terenie objętym SPP płacą 30 zł miesięcznie.

Czytaj także: Auta elektryczne - standardy ładowania w Trójmieście

Miejsca

Opinie (95) 4 zablokowane

  • aha, czyli pierwsze priusy nie sa brane pod uwage (3)

    mimo iz sa hybrydami, wspaniale ;)

    • 15 3

    • drugie i trzecie też nie, (1)

      jeśli nie są w wersji plug-in

      • 11 0

      • a jak są w wersji plug-out?

        • 0 0

    • kup nowy

      Marne 150 tys i możesz parkować za Free

      • 1 0

  • Jeszcze gorzej jest z elektrycznym rowerem.

    Coś, co nie generowało zanieczyszczeń, teraz pobiera prąd z gniazdka (spalanie węgla) i trzeba utylizować akumulator.

    • 2 0

  • Parcie na Eko..(pato).logie (11)

    Produkcja samochodu elektrycznego jest o wiele bardziej szkodliwe niż spalinowego..
    Utylizacja(baterii) samochodu elektrycznego jest o wiele bardziej szkodliwa niż utylizacja całego samochodu spalinowego.

    W Polsce energie elektryczną (napędzana eko elektryczny samochód) w zasadzie produkuje się z spalania węgla

    W takim razie gdzie tu jest ta ekologia?

    • 22 11

    • Ale elektrownie maja filtry na kominach itd (4)

      A Janusze wycinaja w swoich autach DPFy, EGRy, katalizatory i inne. Widzisz roznice ? Poza tym kiedy zwykle auto spalinowe bedzie juz po 10 naprawach hybryda bedzie dalej jezdzic bezawaryjnie. Widzisz roznice ? Poza tym Zwykle auto spali w miescie 8-12 L a hybryda 4-5L. Widzisz roznice ?

      • 5 5

      • (2)

        ja mam mały TDI i pali 5l, niepotrzebuję hybrydy za 100 tysięcy złotych, i co Ty na to

        • 4 3

        • Nie przesadzaj (1)

          Za 30tys już kupisz hybryde

          • 1 0

          • Ty byłeś kiedyś w salonie? Za 30 tysiecy to może benzynową Dacię kupisz a nie hybrydę. Hybryda kosztuje co najmniej 70 tysięcy. Za mały miejski samochodzik.

            • 0 0

      • wycinali, weź mi teraz pokaż kto bez dpfa albo egra śmiga

        • 1 6

    • Bzdura... zobacz wyniki nowych analiz

      • 1 0

    • akurat kompletne bzdury.
      Baterie zawierają metale ziem rzadkich, o znacznej wartości (zupelnie wyeksploatowany akumulator li-ion jest wart około połowę wartości nowego), dlatego większe baterie tego typu są praktycznie w całości poddawane recyclingowi.

      • 3 0

    • poczytaj troszkę (1)

      o obecnych sposobach utylizacji baterii samochodów elektrycznych a potem przestań powtarzać te oklepane frazesy.

      • 4 2

      • Nie obraź się ale nie wszystko w podręcznikach jest prawdą. A ta część co jest po wdrożeniu przez przedsiębiorcę może

        • 0 0

    • diesel tdi vw - dlugo jezdzi tani w naprawie wygodny i szybki i ekonomiczny

      a wy tu z 'wynalazkami' sponsorowanymi za kase tych podatnikow z pasatow...

      sprawiedliwosc jak k*tas

      • 1 1

    • A produkcja jednorazowych samochodów, telefonów, telewizorów to ekologia?

      Oraz cała drobnica, której po gwaracji nikt nie przyjmie nawet do naprawy z uwagi na pracochłonność oraz absurdalnie wysoką cenę części zamiennych.. Wciskają nam w reklamie jak w propagandzie PRL albo Kima że najnowszego smartfona potrzebujemy. Nie wiem, czy w dzisiejszej TV nie leci więcej propagandy w postaci reklamy niż za PRL... Marketingowcy kreują nasze potrzeby.

      • 5 0

  • Norwegowie już kasują przywileje dla hybrydowców i elektryków (2)

    Po prostu za dużo ich jest żeby ich nie doić na opłatach drogowych I dawać darmowe parkingi.

    • 20 9

    • Jak będziemy zarabiać na poziomie Norwegów to możemy śmiało kasować zniżki (1)

      • 5 3

      • jak będziemy zarabiać na ich poziomie to dopiero będzie nas stać na przywileje

        • 4 0

  • ) (5)

    Ja zostanę przy swoim 14 letnim TDi.Nie do zajechania,a leję olej z frytury.Kolejnym wozem za jakieś 10 lat będzie podobna 15 letnia furmanka.Kogo stać na wozy za 100tyś zł.Większość jeździ 15/20 letnimi autami.To się kalkuluje,a nowy już przy kupnie -10000zł traci na wartości na roczniku,do tego ubezpieczenie 4% wartości wozu.Nie,dzięki.

    • 38 36

    • Zaczekam na polski samochód elektryczny. (2)

      Obiecywał go nasz premier. Jestem odrobinę sceptyczny ponieważ Tesla, która ma doświadczenie w elektrykach, ostatnio uruchamiając produkcję tańszego modelu dla ludu ma już 2 miesięczne opóźnienie w dostarczaniu pojazdów klientom. Straty są na poziomie 620mln dolarów za 3 kwartał ..

      • 2 6

      • skoro producent który ma w tym doświadczenie przeżywa jakieś problemy

        to co dopiero by było gdyby producent miał być powołany przez jakiś rząd i produkcja regulowana dekretami :D Tak już było i nic dobrego z tego nie wyszło

        • 2 1

      • Az dwa miesiace?? A kiedy Polska wyprodukowała wlasny samochod osobowy? Wlasny, znaczy bez licencji jak fiata.

        • 2 1

    • Za 10 lat obyś nie musiał leżeć na onkologii a twoje dzieci leczyć astmy (1)

      ty nie potrzebujesz auta. potrzebujesz biletu miesiecznego.
      nasionka na działkę możesz zawieśc w kieszonce a z działki zabrać je w plecaku.
      Ale realnie jesteś trolem POpychadłem.
      Diesle współczesne skończą się bo wtryskiwacze są warte więcej niż kilka starych smrodków.

      • 11 22

      • Są inne wszechobecne na Ziemi czynniki inicjujące proces nowotworowy, o których się nie mówi. Poczytaj sobie skąd się bierze energia do stacjonarnego ładowania akumulatorów tych samochodów i jakie są przy jej produkcji emisje zanieczyszczeń. Argument nie trafiony. Poza tym czemu obrażasz kogoś, kto obrazowo i łagodnie przedstawił rzeczywisty i najważniejszy z punktu widzenia mas problem do rozwiązania?

        • 16 3

  • Ekologia

    W Polsce auto elektryczne wcale nie jest ekologiczne. Dlaczego? Ponieważ bazujemy na elektrowniach węglowych. Tylko atom może nas uratować

    • 3 2

  • ohm (1)

    Jak zawsze" bogaci" co mają na auta za kilkaset tysięcy z (wyłudzonego wat) za darmo, a biedak z golfa tdi. niech płaci potrójnie bo go stać....

    • 6 6

    • A skad Ty wiesz, ze bogaty ma pieniadze z wyludzonego Vatu? Podaj przyklady z nazwiskami.

      • 4 2

  • (1)

    Nie wyobrażam sobie mojego x6 bez TDI 3.0+. Żaden pr****b tego nie zastąpi

    • 7 21

    • Mój "Pasek" jest...

      najlepszy. Nie ma to jak tedejik, manualna skrzynia biegów, szyba w dół i wiatr we włosach, i świat jest cały mój. Na wszystkich drogach jestem królem. Paskiem da się jeździć szybko i bezpiecznie, co sam wielokrotnie sprawdziłem, nie ma to jak moje passeratti.

      • 2 0

  • Te samochody tankują pośrednio węgiel, do tego wożą ze sobą kilkaset kilogramów potencjalnego zagrożenia dla środowisko (2)

    które to akumulatory trzeba potem utylizować, jaja z tą ekologią

    • 8 2

    • przestańcie (1)

      Z tą utylizacja! Cały czas to samo. A wasze oleje itd to nie trzeba utylizować? Żeby zrobić benzynę to też trzeba spalić coś by powstał prąd.

      • 1 2

      • to benzynę robią z prądu?ciekawe rzeczy opowiadasz...
        oleje utylizuje się poprzez filtracje, dekantację, sedymentację i ponowną destylacją, często też rafinację, także wiesz, nikt tego do rzeki nie wylewa (a przynajmniej nie powinien)

        • 0 0

  • Od 2020 roku wprowadzić zakaz rejestrowania samochodów osobowych z silnikiem Diesla. (2)

    • 5 5

    • (1)

      Skumaj, że spaliny nowoczesnego diesla są czystsze niż smogowe powietrze w np. w Krakowie.

      • 3 3

      • Taaaa...

        nie tak dawno udowodnili to oszuści z popularnej grupy zza miedzy

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Czym jest AMG Brand Center Gdańsk?

 

Najczęściej czytane