• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Propozycja: wpływy z parkowania w Gdyni na bilet zintegrowany z SKM

Patryk Szczerba
29 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parking przy biurowcach i SKM bez opłat
Gdyńscy społecznicy twierdzą, że środki z parkowania mogłyby zostać przeznaczone na stworzenie miesięcznego biletu ZKM zintegrowanego z SKM. Gdyńscy społecznicy twierdzą, że środki z parkowania mogłyby zostać przeznaczone na stworzenie miesięcznego biletu ZKM zintegrowanego z SKM.

- Wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w Gdyni można przeznaczyć m.in. na uruchomienie biletu miesięcznego umożliwiającego podróż autobusami i pociągami SKM, PKM i Polregio po mieście - twierdzą społecznicy z "Miasta Wspólnego". Proponują cenę 50 zł i analogiczne rozwiązania jak w Gdańsku. Władze Gdyni odrzucają pomysł, twierdząc, że wpływy z parkowania nie pokryją kosztów, które trzeba przeznaczyć na dopłaty do biletu w proponowanej cenie.



Jedną ze zmian parkingowych wprowadzonych 1 lipca w Gdyni jest utworzenie Śródmiejskiej Strefy. Możliwość wprowadzenia takiego rozwiązania na terenie miasta o liczbie ponad 100 tys. mieszkańców dała znowelizowana kilkanaście miesięcy temu Ustawa o drogach publicznych.

Śródmiejska Strefa Parkowania w Gdyni: nowe ceny i więcej opłat



Według zapisów w takiej strefie stawki za postój pojazdu są wyższe niż w innych sektorach Strefy Płatnego Parkowania. Ponadto opłaty pobierane są nie tylko w dni powszednie, ale także w soboty, niedziele i święta oraz w dłuższym wymiarze czasowym.

W Gdyni strefa taka obejmuje ścisłe centrum miasta i praktycznie te same ulice, gdzie trzeba było płacić przed 1 lipca. Po zmianach wprowadzonych przez radnych miasta wzrosły jednak stawki, a opłaty obowiązują przez cały tydzień - w tym także w weekendy.

Opłaty za parkowanie w Śródmiejskiej Strefie Parkowania w Gdyni:

  • Pierwsza godzina - 5,5 zł,
  • Druga godzina - 6,6 zł,
  • Trzecia godzina - 7,9 zł,
  • Czwarta godzina i kolejne - 5,5 zł.


Abonament dla mieszkańców stref wynosi w Śródmiejskiej Strefie Parkowania od 25 do 30 zł, w zależności od czasu wykupienia abonamentu miesięcznego. Osoby niebędące mieszkańcami za miesięczny abonament parkingowy w Śródmieściu płacą 800 zł.



Płatne parkowanie w Gdyni: abonamenty, ceny, opłaty, kary



Ile z parkowania na poprawę warunków dla pieszych i rowerzystów?



Według ustawy 65 proc. z wpływów ma być przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej, a także zieleń i zadrzewienia w gminie.

Społecznicy z "Miasta Wspólnego" twierdzą, że kwota powinna być wyższa. Jako przykład, że to możliwe pokazują Gdańsk, gdzie ten odsetek ustalono na 80 proc.

Przy okazji proponują, by wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Parkowania przeznaczyć na konkretny cel, którym powinno być sfinansowanie biletu miesięcznego za 50 zł na gdyńską komunikację miejską oraz pociągi SKM/PKM i Polregio kursujące w granicach Gdyni dla osób rozliczających podatek PIT w mieście.

Społecznicy: niech Gdynia stworzy wspólny z SKM bilet



- Szacowane wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Parkowania mogą wynieść 10-12 mln zł rocznie. Szacowany koszt (przez analogię do Gdańska) wprowadzenia wspólnego biletu dla obszaru Gdyni na poziomie odpłatności za niego wyniesie 6-7 mln zł rocznie przy obecnie przewożonej liczbie osób - pisze Łukasz Piesiewicz z "Miasta Wspólnego" w petycji adresowanej do władz miasta.

Wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Parkowania w Gdańsku



Odwołuje się po raz kolejny do Gdańska, gdzie taki bilet wprowadzono w marcu 2020 roku. Pasażerowie posiadający bilety okresowe i aktywną Gdańską Kartę Mieszkańca mogą podróżować nie tylko tramwajami i autobusami, ale także pociągami SKM i Polregio w obszarze całego miasta za kwotę 99 zł.

- Po pandemii komunikacja zbiorowa w Gdyni, ale też w całym kraju, musi ponownie przyciągać pasażerów. Gdynia jako samorząd w małym stopniu wykorzystuje możliwość współpracy z przewoźnikami kolejowymi, jednocześnie ponosi koszty finansowania dublujących nią linii autobusowych. Zapowiedzi wprowadzenia biletu za 150 zł zakończyły się fiaskiem, a z kolei Fala - projekt hasłowo nazwany wspólnym biletem - będzie bardziej systemem rozliczeń pomiędzy przewoźnikami, a nie jednolitą taryfą biletową - wskazuje Piesiewicz.
Przypomnijmy, że w zamyśle tuż sprzed pandemii, bilet metropolitalny na całą aglomerację miał kosztować 150 zł. Jego wprowadzenie zostało jednak odłożone w czasie bez wskazania konkretnej daty. Główną przyczyną jest spadek dochodów gmin zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej spowodowany pandemią koronawirusa.

Władze Gdyni: wydajemy na pieszych więcej niż ustalony limit



Władze miasta w odpowiedzi na petycję wyjaśniają, że na obecnym etapie nie przewidują zwiększenia ustawowego limitu wpływów środków ze Śródmiejskiej Strefy Parkowania na cele zapisane w Ustawie o drogach publicznych.

Rozkłady jazdy: Trójmiasto



- Gdynia przeznacza na finansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej czy zieleń corocznie środki dużo wyższe niż wskazane minimalne limity uzyskane z opłat za postój pojazdów samochodowych w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania - odpowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Cena 50 zł za bilet na ZKM Gdynia i SKM nierealna



Przyznaje jednocześnie, że proponowana cena za bilet w wysokości 50 zł jest zbyt niska i wpływy z parkowania nie pokryłyby wymaganej dla takiego rozwiązania dotacji.

- Skalkulowanie ceny analogicznego jak w Gdańsku biletu ważnego w granicach administracyjnych Gdyni na proponowanym poziomie, ok. 50 proc. niższym, tj. 50 zł wydaje się być tak radykalnym krokiem, że wymagałoby dużo wyższej rekompensaty niż szacowane wpływy na poziomie 6-7 mln zł rocznie - podkreśla Marek Łucyk.
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (455) 10 zablokowanych

  • (2)

    WSTYD..Gdynianie nie maja żadnej zniżki za parkowanie. Na bulwarze to już wstyd ..od 8h płacić.
    Zenada. Nawet na tablicy nie ma napisane kiedy od której..trzeba szukać w małym druku co maja na myśli. Znalazłam napis ale nie przy parkometrze. Idioci.

    • 4 2

    • (1)

      Na bulwarze i skwerze nie powinno być żadnych aut

      • 0 1

      • to byś miejsca nie znalazł na zaparkowanie

        • 0 0

  • Wpływy z parkowania

    Już wy się nie bujcie ludzie,bo te pieniążki idą do naszych kieszeni. Pozdrawiam

    • 4 0

  • Świadomie (1)

    zrezygnowałam z odwiedzania centrum właśnie ze względu na koszt parkingu. Jestem tam tylko gdy muszę. A jak już się z kimś umawiam i wiem, ze chce spędzić dłuższy czas w centrum to idę ma autobus. I uważam to za mega słabe, bo nie po to kupowałam furę, żeby wbijać się w autobus. Może gdyby więcej osób miało taka możliwość jak ja i nie byłoby wpływów z parkomatów to dałoby im to do myslenia. Ale cóż, sama nic nie zdziałam.

    • 5 1

    • Twoja fura - Twoja sprawa. Przestrzeń miejska kosztuje.

      • 0 2

  • Oplaty

    Nie głosuję na tą złodziejską bandę od dwóch kadencji.
    To co Cegielska zaczęła psują psują.
    PKM co godzinę. W weekend jeszcze gorzej autobusy zapchane. Jeżeli jest taka polityka to najpierw zróbcie barany coś z komunikacją. Brak parkingów przy PKM. Złodzieje i cwaniaki. Pod blokami parkometry. Płacimy podatki w Gdyni. Uczcie się w Gdańsku. Jakoś się rozwija a Gdynia. Jedna estakada i g...o wielkie

    • 7 0

  • Taki pomysł mógł się zrodzić tylko w chorym umyśle!!!!! jestem Gdynianinem,tu płacę podatki,mam blachy z GA i w moim mieście administracja powinna umożliwić mi parkowanie auta a nie utrudniać!!! Pojadę do Sopot czy Gdańska to zapłacę!!

    • 4 1

  • Miasto wspolne

    Jakkolwiek zazwyczaj nie podobają mi się pomysly Miasta Wspólnego, to ten pomysł, pozwoliłby przynajmniej przełknąć grabież związana ze strefami. Przy czym myśle, że samo wprowadzenie takiego biletu, powiązane z budową centrów przesiadkowych, samo w sobie rozwiązałoby problem z brakiem miejsc parkingowych. Gdyby kazdy mógł zostawić auto poza centrum i w cenie 50 zł dojechać gdzie potrzebuje, przesiadając się np z ZKM na SKM i odwrotnie, to tylko najbardziej zatwardziali samochodziarze wjeżdżali by autami do centrum.

    • 3 1

  • Te babcie co śmiertelnie zakochane są w Szczurku nie parkują. Uważają, że władza w Gdyni jest najlepsza.

    • 4 0

  • Nic na pieszych

    Wpływy ze strefy parkowania powinny być przeznaczane tylko i wyłącznie na kierowców a nie pieszych. Powinno się finansować z tego drogi i nowe miejsca do parkowania dla zmotoryzowanych.

    • 4 0

  • MAX

    W Gdyni rządzą ci co nie powinni napewno nie można z Lucyka zrobić prezydenta w następnych wyborach. Stary układ a takowy istnieje od lat .....

    • 6 0

  • Były Gdynianin

    Działania obecnych władz Gdyni związane min. ze strefami płatnego parkowania doprowadziły mnie do podjęcia decyzji o zmianie miejsca zamieszkania. Jest wiele innych ciekawszych i bardziej przyjaznych miejsc do życia i prowadzenia biznesu. Nie będę się tu więcej rozliczał i innych też do tego namawiam.

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest TPMS?

 

Najczęściej czytane