• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Propozycja: wpływy z parkowania w Gdyni na bilet zintegrowany z SKM

Patryk Szczerba
29 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parking przy biurowcach i SKM bez opłat
Gdyńscy społecznicy twierdzą, że środki z parkowania mogłyby zostać przeznaczone na stworzenie miesięcznego biletu ZKM zintegrowanego z SKM. Gdyńscy społecznicy twierdzą, że środki z parkowania mogłyby zostać przeznaczone na stworzenie miesięcznego biletu ZKM zintegrowanego z SKM.

- Wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w Gdyni można przeznaczyć m.in. na uruchomienie biletu miesięcznego umożliwiającego podróż autobusami i pociągami SKM, PKM i Polregio po mieście - twierdzą społecznicy z "Miasta Wspólnego". Proponują cenę 50 zł i analogiczne rozwiązania jak w Gdańsku. Władze Gdyni odrzucają pomysł, twierdząc, że wpływy z parkowania nie pokryją kosztów, które trzeba przeznaczyć na dopłaty do biletu w proponowanej cenie.



Jedną ze zmian parkingowych wprowadzonych 1 lipca w Gdyni jest utworzenie Śródmiejskiej Strefy. Możliwość wprowadzenia takiego rozwiązania na terenie miasta o liczbie ponad 100 tys. mieszkańców dała znowelizowana kilkanaście miesięcy temu Ustawa o drogach publicznych.

Śródmiejska Strefa Parkowania w Gdyni: nowe ceny i więcej opłat



Według zapisów w takiej strefie stawki za postój pojazdu są wyższe niż w innych sektorach Strefy Płatnego Parkowania. Ponadto opłaty pobierane są nie tylko w dni powszednie, ale także w soboty, niedziele i święta oraz w dłuższym wymiarze czasowym.

W Gdyni strefa taka obejmuje ścisłe centrum miasta i praktycznie te same ulice, gdzie trzeba było płacić przed 1 lipca. Po zmianach wprowadzonych przez radnych miasta wzrosły jednak stawki, a opłaty obowiązują przez cały tydzień - w tym także w weekendy.

Opłaty za parkowanie w Śródmiejskiej Strefie Parkowania w Gdyni:

  • Pierwsza godzina - 5,5 zł,
  • Druga godzina - 6,6 zł,
  • Trzecia godzina - 7,9 zł,
  • Czwarta godzina i kolejne - 5,5 zł.


Abonament dla mieszkańców stref wynosi w Śródmiejskiej Strefie Parkowania od 25 do 30 zł, w zależności od czasu wykupienia abonamentu miesięcznego. Osoby niebędące mieszkańcami za miesięczny abonament parkingowy w Śródmieściu płacą 800 zł.



Płatne parkowanie w Gdyni: abonamenty, ceny, opłaty, kary



Ile z parkowania na poprawę warunków dla pieszych i rowerzystów?



Według ustawy 65 proc. z wpływów ma być przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej, a także zieleń i zadrzewienia w gminie.

Społecznicy z "Miasta Wspólnego" twierdzą, że kwota powinna być wyższa. Jako przykład, że to możliwe pokazują Gdańsk, gdzie ten odsetek ustalono na 80 proc.

Przy okazji proponują, by wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Parkowania przeznaczyć na konkretny cel, którym powinno być sfinansowanie biletu miesięcznego za 50 zł na gdyńską komunikację miejską oraz pociągi SKM/PKM i Polregio kursujące w granicach Gdyni dla osób rozliczających podatek PIT w mieście.

Społecznicy: niech Gdynia stworzy wspólny z SKM bilet



- Szacowane wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Parkowania mogą wynieść 10-12 mln zł rocznie. Szacowany koszt (przez analogię do Gdańska) wprowadzenia wspólnego biletu dla obszaru Gdyni na poziomie odpłatności za niego wyniesie 6-7 mln zł rocznie przy obecnie przewożonej liczbie osób - pisze Łukasz Piesiewicz z "Miasta Wspólnego" w petycji adresowanej do władz miasta.

Wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Parkowania w Gdańsku



Odwołuje się po raz kolejny do Gdańska, gdzie taki bilet wprowadzono w marcu 2020 roku. Pasażerowie posiadający bilety okresowe i aktywną Gdańską Kartę Mieszkańca mogą podróżować nie tylko tramwajami i autobusami, ale także pociągami SKM i Polregio w obszarze całego miasta za kwotę 99 zł.

- Po pandemii komunikacja zbiorowa w Gdyni, ale też w całym kraju, musi ponownie przyciągać pasażerów. Gdynia jako samorząd w małym stopniu wykorzystuje możliwość współpracy z przewoźnikami kolejowymi, jednocześnie ponosi koszty finansowania dublujących nią linii autobusowych. Zapowiedzi wprowadzenia biletu za 150 zł zakończyły się fiaskiem, a z kolei Fala - projekt hasłowo nazwany wspólnym biletem - będzie bardziej systemem rozliczeń pomiędzy przewoźnikami, a nie jednolitą taryfą biletową - wskazuje Piesiewicz.
Przypomnijmy, że w zamyśle tuż sprzed pandemii, bilet metropolitalny na całą aglomerację miał kosztować 150 zł. Jego wprowadzenie zostało jednak odłożone w czasie bez wskazania konkretnej daty. Główną przyczyną jest spadek dochodów gmin zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej spowodowany pandemią koronawirusa.

Władze Gdyni: wydajemy na pieszych więcej niż ustalony limit



Władze miasta w odpowiedzi na petycję wyjaśniają, że na obecnym etapie nie przewidują zwiększenia ustawowego limitu wpływów środków ze Śródmiejskiej Strefy Parkowania na cele zapisane w Ustawie o drogach publicznych.

Rozkłady jazdy: Trójmiasto



- Gdynia przeznacza na finansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej czy zieleń corocznie środki dużo wyższe niż wskazane minimalne limity uzyskane z opłat za postój pojazdów samochodowych w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania - odpowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Cena 50 zł za bilet na ZKM Gdynia i SKM nierealna



Przyznaje jednocześnie, że proponowana cena za bilet w wysokości 50 zł jest zbyt niska i wpływy z parkowania nie pokryłyby wymaganej dla takiego rozwiązania dotacji.

- Skalkulowanie ceny analogicznego jak w Gdańsku biletu ważnego w granicach administracyjnych Gdyni na proponowanym poziomie, ok. 50 proc. niższym, tj. 50 zł wydaje się być tak radykalnym krokiem, że wymagałoby dużo wyższej rekompensaty niż szacowane wpływy na poziomie 6-7 mln zł rocznie - podkreśla Marek Łucyk.
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (455) 10 zablokowanych

  • Jak zwykle sie nie da

    O albo niech zrobia plany itp. Wladze Gdyni sa do . Dokoncz sobie sam

    • 1 0

  • Większość wyborców panujących w Gdyni jest szczęśliwa.Zyja w wyimaginowanej rzeczywistości. Nie wyobrażają sobie by ktoś inny niż Szczurek mógł rządzić w Gdyni, Żadne ale to żadne argumenty do nich nie docierają.

    • 4 0

  • Nowy podatek

    • 3 0

  • ... (1)

    Całość wpływów ze stref parkowania powinna być przeznaczona na poprawę zaniedbanej przez lata infrastruktury drogowej w Gdyni. Z jakiej okazji kierowcy samochodów mają sponsorować jakichś rowerzystów. Dopóki każdy rowerzysta nie będzie miał obowiązku posiadania OC, nie będzie opłacał podatku drogowego, czy choćby nie będzie zobligowany do noszenia kasku (tak jak kierowcy pasów bezpieczeństwa w aucie) nie będzie dla mnie równorzędnym uczestnikiem ruchu drogowego.

    • 8 2

    • Piesi też powinni mieć oc i kaski

      Dopuki nie będą mieli będę parkował na chodnikach

      • 1 1

  • gdynia (1)

    Panie Prezydencie kogo pan zatrudnia Lucyk Gruchała -Gruszecka to są osoby nie kompetente ,Brak podstawowej wiedzy u zastępców Pana Czy p Panu nie jest Wstyd Pochodzi Pan z zacnej rodziny Dokąd prowadzi Gdynie Pan

    • 8 0

    • zawsze się znajdzie

      jakaś czarna owca...

      • 0 0

  • Pojedyncza opinia.

    Skoro władze Gdyni uważają posiadaczy samochodów osobowych za najgorszy gatunek homo sapien, których należy doić na wszelkie sposoby: podatek od paliw, podatek drogowy, OC, AC (nie licząc wszelkiego rodzaju serwisy samochodowe) - należy pobierać wszystkie w/w podatki ale zabronić jeździć po drogach publicznych . Drogi publiczne powinny służyć rowerzystom, posiadaczom wszelkiego rodzaju hulajnog. "Paskudni" posiadacze samochodów niech się cieszą, że maja pojazd i niech go myją, polerują i pokazują znajomym. Jeździć maja tylko transportem publicznym.

    • 7 0

  • Gdynia budzet

    Drogi z lat 70 tych, w budowie trochę ,ale na kredyty, beton w mieście wszędzie , drożyzna coraz większa , ocena ogólna dst minus ,za długo mamy jedne rządy w mieście, totalny brak konkurencji tworzy nam monowladze najgorsze co może być ...chętnie bym skontrolował księgi od 20 lat wstecz ile korupcji ,podejrzewam ,że multum

    • 9 0

  • 0d 30 lat gdynia stoi zero rozwoju (2)

    Niestety od 30 lat mamy tylko lifting chodników i uliczek zero koncepcji rozwoju. Wysprzedane wszystkie działki w centrum pod biura i drogie mieszkania. Jedyny plus to stadion i hala choc repertuar w niej kiepski. Brak parkingów wielopoziomowych . Idziemy marszem w stylu europejskim przy wielojrotnie biedniejszym społeczenstwie. To co Niemcy Anglia budowali od 1945 roku my mielismy zrobic w 30 lat majac 1/50 ich budzetów. To sie nie mogło udać i nie udało.

    • 7 0

    • przez pewnien czas mieliśmy znacznie niższe koszty (1)

      Tak jak i Chiny, ale to już też przeszłość.
      Ciekawym jest, że zamiast firm technologicznych, produkcyjnych, na nasz rynek weszli pośrednicy i firmy abonamentowo - infrastrukturalne. Czyli łatwy i pewny pieniądz z monopolu.

      • 0 0

      • Chiny

        Chiny zachowały jako taką suwerenność stopniowo oddając przemysł ale zachowujac panstwowe banki stocznie kopalnie po za tym skala wielkosć liczebnosć wpływy np w Afryce juz od lat60 i w Azji to zupelnie inna skala w globalnej mapie. Zielony ład promowany przez Niemcy i Wielka Brytanie to już kompletny nokaut dla krajow Europy Wsch i pokazania im miejsca w szeregu w 3 lidze . Kolonializm na miarę 21 wieku.

        • 1 0

  • Prezydent Gdyni Szczurek to już facet bez pomysłu na rozwój miasta. Promuje tylko swojego przydu*asa Łucyka z którym zapędzili miasto w długi i walkę z kierowcami. Kompletny brak wizji rozwoju stref parkowania. Zapowiadany tzw. węzeł integracyjny na Karwinach to jeden wielki śmiech. Parking wciśnięty między kościół i ulicę Wielkopolską. Teren jaki był po prawej stronie torów na którym można było zbudować węzeł z prawdziwego zdarzenia został zmarnowany czytaj wyprzedany deweloperom którzy już stawiają nowe domy. Ekipa rządząca Gdynią powinna zobaczyć węzły integracyjne przy warszawskim metro. Ta władza jest butna i zadufana w sobie co przejawia się kompletnym brakiem współpracy z pozostałymi włodarzami Trójmiasta. Czas na deratyzację czyli odszczurzanie Gdyni.

    • 8 0

  • gdynianin

    Kiedy można odwołać Prezydenta i wiceprezydenta ? Ci ludzie się już zestarzelili na swoich stołkach i nie rozumieją potrzeb ani oczekiwań dzisiejszego świata... Gdyni trzeba nowej krwi, ludzi idei a nie łatania dziur....

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Patrol to terenówka marki:

 

Najczęściej czytane