• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Propozycja: wpływy z parkowania w Gdyni na bilet zintegrowany z SKM

Patryk Szczerba
29 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parking przy biurowcach i SKM bez opłat
Gdyńscy społecznicy twierdzą, że środki z parkowania mogłyby zostać przeznaczone na stworzenie miesięcznego biletu ZKM zintegrowanego z SKM. Gdyńscy społecznicy twierdzą, że środki z parkowania mogłyby zostać przeznaczone na stworzenie miesięcznego biletu ZKM zintegrowanego z SKM.

- Wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w Gdyni można przeznaczyć m.in. na uruchomienie biletu miesięcznego umożliwiającego podróż autobusami i pociągami SKM, PKM i Polregio po mieście - twierdzą społecznicy z "Miasta Wspólnego". Proponują cenę 50 zł i analogiczne rozwiązania jak w Gdańsku. Władze Gdyni odrzucają pomysł, twierdząc, że wpływy z parkowania nie pokryją kosztów, które trzeba przeznaczyć na dopłaty do biletu w proponowanej cenie.



Jedną ze zmian parkingowych wprowadzonych 1 lipca w Gdyni jest utworzenie Śródmiejskiej Strefy. Możliwość wprowadzenia takiego rozwiązania na terenie miasta o liczbie ponad 100 tys. mieszkańców dała znowelizowana kilkanaście miesięcy temu Ustawa o drogach publicznych.

Śródmiejska Strefa Parkowania w Gdyni: nowe ceny i więcej opłat



Według zapisów w takiej strefie stawki za postój pojazdu są wyższe niż w innych sektorach Strefy Płatnego Parkowania. Ponadto opłaty pobierane są nie tylko w dni powszednie, ale także w soboty, niedziele i święta oraz w dłuższym wymiarze czasowym.

W Gdyni strefa taka obejmuje ścisłe centrum miasta i praktycznie te same ulice, gdzie trzeba było płacić przed 1 lipca. Po zmianach wprowadzonych przez radnych miasta wzrosły jednak stawki, a opłaty obowiązują przez cały tydzień - w tym także w weekendy.

Opłaty za parkowanie w Śródmiejskiej Strefie Parkowania w Gdyni:

  • Pierwsza godzina - 5,5 zł,
  • Druga godzina - 6,6 zł,
  • Trzecia godzina - 7,9 zł,
  • Czwarta godzina i kolejne - 5,5 zł.


Abonament dla mieszkańców stref wynosi w Śródmiejskiej Strefie Parkowania od 25 do 30 zł, w zależności od czasu wykupienia abonamentu miesięcznego. Osoby niebędące mieszkańcami za miesięczny abonament parkingowy w Śródmieściu płacą 800 zł.



Płatne parkowanie w Gdyni: abonamenty, ceny, opłaty, kary



Ile z parkowania na poprawę warunków dla pieszych i rowerzystów?



Według ustawy 65 proc. z wpływów ma być przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej, a także zieleń i zadrzewienia w gminie.

Społecznicy z "Miasta Wspólnego" twierdzą, że kwota powinna być wyższa. Jako przykład, że to możliwe pokazują Gdańsk, gdzie ten odsetek ustalono na 80 proc.

Przy okazji proponują, by wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Parkowania przeznaczyć na konkretny cel, którym powinno być sfinansowanie biletu miesięcznego za 50 zł na gdyńską komunikację miejską oraz pociągi SKM/PKM i Polregio kursujące w granicach Gdyni dla osób rozliczających podatek PIT w mieście.

Społecznicy: niech Gdynia stworzy wspólny z SKM bilet



- Szacowane wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Parkowania mogą wynieść 10-12 mln zł rocznie. Szacowany koszt (przez analogię do Gdańska) wprowadzenia wspólnego biletu dla obszaru Gdyni na poziomie odpłatności za niego wyniesie 6-7 mln zł rocznie przy obecnie przewożonej liczbie osób - pisze Łukasz Piesiewicz z "Miasta Wspólnego" w petycji adresowanej do władz miasta.

Wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Parkowania w Gdańsku



Odwołuje się po raz kolejny do Gdańska, gdzie taki bilet wprowadzono w marcu 2020 roku. Pasażerowie posiadający bilety okresowe i aktywną Gdańską Kartę Mieszkańca mogą podróżować nie tylko tramwajami i autobusami, ale także pociągami SKM i Polregio w obszarze całego miasta za kwotę 99 zł.

- Po pandemii komunikacja zbiorowa w Gdyni, ale też w całym kraju, musi ponownie przyciągać pasażerów. Gdynia jako samorząd w małym stopniu wykorzystuje możliwość współpracy z przewoźnikami kolejowymi, jednocześnie ponosi koszty finansowania dublujących nią linii autobusowych. Zapowiedzi wprowadzenia biletu za 150 zł zakończyły się fiaskiem, a z kolei Fala - projekt hasłowo nazwany wspólnym biletem - będzie bardziej systemem rozliczeń pomiędzy przewoźnikami, a nie jednolitą taryfą biletową - wskazuje Piesiewicz.
Przypomnijmy, że w zamyśle tuż sprzed pandemii, bilet metropolitalny na całą aglomerację miał kosztować 150 zł. Jego wprowadzenie zostało jednak odłożone w czasie bez wskazania konkretnej daty. Główną przyczyną jest spadek dochodów gmin zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej spowodowany pandemią koronawirusa.

Władze Gdyni: wydajemy na pieszych więcej niż ustalony limit



Władze miasta w odpowiedzi na petycję wyjaśniają, że na obecnym etapie nie przewidują zwiększenia ustawowego limitu wpływów środków ze Śródmiejskiej Strefy Parkowania na cele zapisane w Ustawie o drogach publicznych.

Rozkłady jazdy: Trójmiasto



- Gdynia przeznacza na finansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej czy zieleń corocznie środki dużo wyższe niż wskazane minimalne limity uzyskane z opłat za postój pojazdów samochodowych w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania - odpowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Cena 50 zł za bilet na ZKM Gdynia i SKM nierealna



Przyznaje jednocześnie, że proponowana cena za bilet w wysokości 50 zł jest zbyt niska i wpływy z parkowania nie pokryłyby wymaganej dla takiego rozwiązania dotacji.

- Skalkulowanie ceny analogicznego jak w Gdańsku biletu ważnego w granicach administracyjnych Gdyni na proponowanym poziomie, ok. 50 proc. niższym, tj. 50 zł wydaje się być tak radykalnym krokiem, że wymagałoby dużo wyższej rekompensaty niż szacowane wpływy na poziomie 6-7 mln zł rocznie - podkreśla Marek Łucyk.
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (455) 10 zablokowanych

  • Gdynia wieś

    Gdynia cofa się w rozwoju, dzięki Panu prezydentowi, tragedia wpływy z parkometrów pójdą na długi Gdyni. Ludzie uciekają z Gdyni. Tragedia.

    • 19 0

  • Zła decyzja

    Niech radni się zastanowią ze w obecnej sytuacji gdzie ceny i opłaty wzrastaja trzeba odpuścic.Przypominam ze pandemia nadal trwa
    Zasilanie budżetu kosztem mieszkańcow jest nie fair.Waszym zadaniem jest dbać o mieszkańców a nie ich ogołacać.Radnych wybrano aby mysleli konstruktywnie a nie najłatwiejszym sposobem.Cos w Gdyni źle dzieje się w magistracie skoro tak drastyczne posunięcia.

    • 13 0

  • tak to jest jak złodzieje rządzą miastem.

    • 7 0

  • Miasto ktore się cofa (2)

    Gdynia kiedys byla postrzegana,jako nowoczesne i w bardzo szybkim tempie rozwijajace się miasto.Swietne pomysly i bardzo dobre zarządzanie.Od paru lat Gdańsk jest miastem o którym się mowi.Poważne swiatowe firmy ulokowały się w Gdańsku.Rozwoj ekonomiczny i wzrost miejsc pracy.Budownictwo rosnie jak na drozdzach.Budowa UCK największej na Pomorzu.Można wyliczać jeszcze więcej.Gdynia już dawno się zatrzymała w rozwoju.Prezydent Szczurek już powinien sam oddać fotel komuś młodszemu z duzą energia i pomysłem tego pięknego miasta.Szczurek zwyczajnie się juz wypalił a radnych też sporo zasiada tylko dla dobrej kasy.Bez pomysłów i inwencji.Tylko po najniższej lini oporu.Przykre ale prawdziwe.Czas na głębokie zmiany w magistracie.

    • 15 1

    • i sądzisz że to jakaś szczególna przemyślność i zdolności gdańszczan o tym zadecydowały?!

      To, po prostu, kolejność dziobania i efekt działania spółdzielni władzy wszystkich szczebli, które spowodowały, że Gdańsk mógł wyssać środki regionu.

      I tak się to kręci obecnie siłą rozpędu.
      Jak przyjdzie do własnych pomysłów, to mamy rydwan... Albo palmę.

      W żaden sposób nie bronię zarządu Gdyni, jego cechy i grzechy są powszechnie znane. Jednak u sąsiada nie funkcjonują geniusze, tylko równie mierni ambicjonerzy.

      A co do linii, to jest ona linią najmniejszego oporu...

      • 4 0

    • "Gdynia kiedys byla postrzegana,jako nowoczesne"

      Nigdy taka nie była...
      To urzędowy mit.

      • 3 1

  • Sołecznicy - czemu w liczbie mnogiej? To jeden Piesiewicz. (1)

    Ta ekipa - garstka szaleńców niech się wyprowadzi z miasta, bo na razie trują wszystkim życie mówiąc jakby byli jakimiś guru - jak żyć czym jeździć i co robić.. powoli podnoszą wszystkim ciśnienie. Niech sobie bloga założą. Kim jest ten Piesiewicz że nasmarka jakiś wypocony artykuł i trafia od razu na ten portal???

    • 8 4

    • Rzadkie nazwisko występujące w poludniowo - wschodniej Polsce

      Plus jeden warszawiak -artysta z prawnymi klopotami. Słowem, etymologia i mentalnosc wschodnia.

      • 3 0

  • Skończcie z tą anachroniczną pseudourbanistyczną paplaniną (1)

    w Europie i na świecie lawinowo rośnie korzystanie z indywidualnych środków transport, a bardzo maleje komunikacją publiczną. Przestańcie bredzić androny rodem z lat 90ych o zrównoważonym transporcie, zobaczcie co się dzieje wokól was. Jeśli kupuje się mieszkanie w centrum miasta, to trzeba liczyć się, że przez okno nie zobaczysz ściany zieleni, jeśli tego chcecie to czeka Dąbrowa, Wiczlino, Chwarzno. Nie starajcie się utrudniać innym Gdynianom i przyjezdnym.
    w Europie i na świecie lawinowo rośnie korzystanie z indywidualnych środków transport, a bardzo maleje komunikacją publiczną. Przestańcie bredzić androny rodem z lat 90ych o zrównoważonym transporcie, zobaczcie co się dzieje wokól was. Jeśli kupuje się mieszkanie w centrum miasta, to trzeba liczyć się, że przez okno nie zobaczysz ściany zieleni, jeśli tego chcecie to czeka Dąbrowa, Wiczlino, Chwarzno. Nie starajcie się utrudniać innym Gdynianom i przyjezdnym.
    w Europie i na świecie lawinowo rośnie korzystanie z indywidualnych środków transport, a bardzo maleje komunikacją publiczną. Przestańcie bredzić androny rodem z lat 90ych o zrównoważonym transporcie, zobaczcie co się dzieje wokól was. Jeśli kupuje się mieszkanie w centrum miasta, to trzeba liczyć się, że przez okno nie zobaczysz ściany zieleni, jeśli tego chcecie to czeka Dąbrowa, Wiczlino, Chwarzno. Nie starajcie się utrudniać innym Gdynianom i przyjezdnym.

    • 2 4

    • bzdury piszesz, jest zupełnie odwrotnie

      • 1 1

  • miasto Trójmiasto

    Mieszkańcy Trójmiasta traktują Trójmiasto jako jedno miasto i chcieli by takich samych przepisów, usług, cen na całym obszarze. A tak mieszkasz w jednym mieście pojedziesz stacje dalej i już wszystko inaczej. Jak prezydenci miast nie potrafią się dogadać to zlikwidować trzy oddzielne miasta i założyć jedno miasto Trójmiasto pod jednym zarządem z dzielnicami i wszystko stanie się prostsze, a i władze się zmienią będzie z dużą korzyścią dla wszystkich mieszkańców.

    • 4 1

  • rozbój (1)

    • 5 1

    • w biały dzień

      • 0 1

  • Społecznicy z "Miasta Wspólnego" - w dawnych czasach tacy ludzie nazywali się aktywiści, ale zajmowali się tym samym, dużo krzyku i przekonywania że zawsze maja rację i każdy musi się dostosować do nich.

    • 4 1

  • Opłaty

    To, co wyprawia Urząd Miasta z opłatami za parkowanie można nazwać skokiem na kasę. Proszę sobie wyobrazić petenta czy też urzędu jak innych instytucji chociażby Sąd. Przecież ktoś kto przyjedzie na rozprawę do Sądu i będzie czekał na swoją kolej (za świadka) nierzadko 1 godzinę lub 2 a nie daj boże 3 lub 4 to sumka robi się ciekawa. zapewne włodarze zaproponuję przesiadkę w komunikacje lub można rowerem dojechać i walnąć w kąt a co tam.

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Do którego dealera należy sopocki salon Porsche?

 

Najczęściej czytane