• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejście dwuetapowe a pierwszeństwo pieszych

mJ
17 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (191)
Będąc na przejściu lub dopiero na nie wchodząc - pieszy ma bezwzględne pierwszeństwo. A jak wygląda sytuacja w przypadku przejść dwuetapowych? Będąc na przejściu lub dopiero na nie wchodząc - pieszy ma bezwzględne pierwszeństwo. A jak wygląda sytuacja w przypadku przejść dwuetapowych?

Od 1,5 roku piesi mają bezwzględne pierwszeństwo będąc lub wchodząc na przejście. Przepis odnosi się do standardowego przejścia. A jak jest w przypadku jezdni rozdzielonych np. wyspą?



Czy zdarza ci się nie ustąpić pierwszeństwa pieszym przed przejściem?

Przypomnijmy, że od 1 czerwca 2021 r. obowiązują nowe przepisy, w świetle których piesi znajdujący się na przejściu lub wchodzący na nie mają pierwszeństwo przed każdym pojazdem, z wyjątkiem tramwaju. Za nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu grozi mandat w wysokości aż 1,5 tys. zł (przy redycydwie - 3 tys. zł).

Co z przejściami dwuetapowymi?



Czy te same przepisy obowiązują także na przejściach dwuetapowych, przedzielonych wysepką albo azylem drogowym? Okazuje się, że nie. Polskie prawo mówi jasno: przejście dwuetapowe traktuje się jako dwa odrębne przejścia. A to oznacza, że kierowca, jadąc po prawej stronie jezdni, zbliżając się do przejścia dwuetapowego, jest zobowiązany ustąpić pierwszeństwa wyłącznie pieszemu, który znajduje się po prawej stronie jezdni bądź na wysepce po lewej stronie. Jeśli pieszy dopiero wchodzi na przeciwległą jezdnie z lewej strony - w świetle prawa kierowca znajdujący się na drugim pasie ruchu nie musi się zatrzymywać.

Ministerstwo potwierdza



Przejście dwuetapowe. W tej sytuacji kierujący pojazdem ma obowiązek przepuścić pieszego. Przejście dwuetapowe. W tej sytuacji kierujący pojazdem ma obowiązek przepuścić pieszego.
Już jakiś czas temu problem zauważył poseł Ryszard Galla, który wysłał interpelację w kwestii przejść dwuetapowych do Ministerstwa Infrastruktury. Odpowiedź resortu potwierdza powyższe. W odpowiedzi udzielonej przez Rafała Webera, sekretarza stanu resortu infrastruktury, czytamy m.in.:

Prawo o ruchu drogowym pozostaje bez zmian. Jeżeli przejście dla pieszych wyznaczone jest na drodze dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za przejście odrębne. Przepis ten stosuje się odpowiednio do przejścia dla pieszych w miejscu, w którym ruch pojazdów jest rozdzielony wysepką lub za pomocą innych urządzeń na jezdni. Co za tym idzie kierujący pojazdem będzie zobowiązany do stworzenia możliwości bezpiecznego przejścia przez jezdnię pieszym wchodzącym na przejście dla pieszych, do którego ten kierujący się zbliża (przejście dla pieszych na jezdni, którą porusza się kierujący pojazdem). Jednocześnie wskazuję, że dostosowanie prędkości do warunków ruchu na drodze, jak również dokładna obserwacja drogi, przejścia dla pieszych i jego okolicy pozwalają kierującym pojazdem odpowiednio reagować na zmiany w ruchu drogowym, w tym bezpiecznie zatrzymać się przed przejściem dla pieszych.
Bądź czujny przed przejściem. Pierwszeństwo nie gwarantuje bezpieczeństwa Bądź czujny przed przejściem. Pierwszeństwo nie gwarantuje bezpieczeństwa
mJ

Opinie (191) 4 zablokowane

  • Znowu szury zaczynają wprowadzać w błąd więc cytacik - pieszy ma pierwszeństwo (6)

    nie tylko gdy jest na przejściu, nie tylko gdy stawia nogę na przejściu ale gdy wyraża zamiar przejścia czyli gdy ==zmierza-- do przejścia w bezpośrednim jego sąsiedztwie - nie wiem jak to inaczej sformułować by gimbaza zrozumiała, że zmierzanie to nie jest wchodzenie w sensie stawiania stopy na przejściu. To samochód/kierowca musi się zatrzymać nie pieszy.

    Przepis jest jasny, ale bez dodatkowego opisania do takich nie trafia.

    Cytat:
    Z polskiego prawa wynika więc jasno, że pieszy ma pierwszeństwo na przejściu przed kierowcą samochodu i to --zanim-- postawi stopę na zebrze

    a teraz przepis:
    Art. 26.

    1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście

    czyli będziesz dalej twierdził, że to pieszy ma obowiązek przepuścić samochód, bo jeszcze nie jest na pasach, to dostaniesz mandat, a w przypadku gdy sprawa trafi do sądu to jeszcze zapłacisz dodatkowe koszty, w ekstremalnej sytuacji trafisz do więzienia

    twój wybór szurze

    • 2 12

    • W ekstremalnej sytuacji pieszy trafi do piachu (4)

      twój wybór wszędołazie

      • 3 2

      • a ty trafisz do więzienia - wizę że to twój cel życiowy (3)

        • 0 2

        • (1)

          na sile udowadniasz ,,autu" ze masz pierwszenstwo, rekwiem na twoja czesc nie uslyszysz!.

          • 2 1

          • szury uprasza się o skupienie się przez 5 sekund

            • 0 2

        • Mam nadzieje że spotkasz się w oko w oko ze zderzakiem TIR'a

          • 1 1

    • I te szury znów mają racje XD

      • 0 0

  • (1)

    idąc tym tropem rozumowania pociąg powinien ustąpić przed samochodem na przejeździe kolejowym
    ot, logika chorej unii

    • 4 4

    • a co ma do tego Unia?XD

      • 0 0

  • Mi kiedys wjechali w kuper

    Jak przepuszczalam jednego madrego inaczej na przejsciu. Musial byc naprawde mocno ograniczony, skoro bez patrzenia, na pelnym lansie wbil sie na pasy zza stojacego autobusu. Dobrze, ze byly korki i deszcz lal, wiec kierowcy byli ostrozniejsi. Ale pomysl, glupcze, jeden z drugim, czy nawet na pasach nie warto lba wystawic i upewnic sie, ze mozesz przejsc. Moze byc ciemno, zebra wytarta, znak przysloniety krzakami. W starciu z samochodem nie masz szans. Cmentarze i wiezienia sa pelne takich, ktorym sie spieszylo

    • 4 1

  • Mało zrozumiały opis sytuacji pod drugim zdjęciem, dla osób jadących prawą jezdnią (pustą).

    No i wyszedł nam jakiś absurd drogowy. Nie wiem, jak uczą teraz na kursach, ale obserwując "kierowców" zatrzymujących się panicznie przed przejściem dwuetapowym widząc kogoś kto z chodnika wchodzi na jezdnię na pasie z lewej strony to od razu myślę - niedouczony. Przejścia dwuetapowe z wysepką na środku są tzw. przejściami bezpiecznymi więc nie ma obowiązku tamować ruchu na prawej jezdni zwłaszcza gdy są po dwa pasy jak na foto. Pisma motoryzacyjne, jak MOTOR czy auto świat już nieraz pisały na ten temat, ale kto dzisiaj czyta gazety? Dlatego odpowiedź pana Rafała Webera powinna być zapamiętana przez ludzi raz na zawsze. "Jeżeli przejście dla pieszych wyznaczone jest na drodze dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za przejście odrębne. Przepis ten stosuje się odpowiednio do przejścia dla pieszych w miejscu, w którym ruch pojazdów jest rozdzielony wysepką lub za pomocą innych urządzeń na jezdni". I to koniec tematu, ale że posłowie lubią grzebać w przepisach ruchu, na których najbardziej się "znają" stąd ta interpelacja posła, który nie wiedział o prostej rzeczy. Gratulacje.

    • 4 0

  • (2)

    Pieszy zawsze powinien się zatrzymać a nie ładować się od razu na ulicę. Nikt nie zwróci później zdrowia jeśli coś pójdzie nie tak.Pierszenstwo nie zwalnia z myślenia a z tym u nas beznadziejnie niestety .

    • 100 9

    • Z drugiej strony to może być selekcja naturalna

      Ale nie chciałbym brać za nią odpowiedzialności...

      • 4 2

    • Kierowca też zawsze powinien się zatrzymać

      • 4 1

  • Każdy kierowca jest kiedyś pieszym, ale nie każdy pieszy jest kierowcą. Są d**ile, którzy wybiegają wprost przed jadące auto, bo w ich mniemaniu zatrzymać prawie dwie tony na śliskiej nawierzchni to nie problem. Czasem mam wrażenie, że żyjemy w Indiach i święte krowy mogą wszystko.

    • 5 0

  • Miłe to, jak po zatrzymaniu przed pasami pieszy dziękuje za ustąpienie pierwszeństwa. Niby nic, ale poprawia nastrój i ma się wrażenie, że spełniło się dobry uczynek.

    • 5 0

  • Beta

    Wystarczyłoby żeby pieszy podniósł rękę jeśli możesz. Dziś dwóch małoletnich kiwało się i do końca nie było wiadomo czy chcą wejść na pasy. Nie weszli.

    • 3 0

  • Pułapki kodeksu...

    Pieszy ma pierwszeństwo na przejściach, o tym prawie wszyscy już wiedzą. Trzeba sobie zadać pytanie co to JEST przejście dla pieszych. Kodeks mówi, że jest wtedy, gdy stoi znak pionowy i pasy poziome. Pieszy ma absolutne pierwszeńswo na osiedlach oznaczonych prostokątnymi tablicami D40. Jest jednak wiele miejsc przy skrzyżowaniach , które są tzw. przejściami sugerowanymi, gdzie nie ma znaków ani pasów i TU pieszy nie ma pierwszeństwa!! Pamiętajcie szanowni Piesi, że nie wszędzie możecie wchodzić pod samochód, warto zatrzymać się i pomyśleć. Szkoda, że nie mówi się o tym więcej.

    • 3 1

  • To co widać na zdjęciu to nie jest przejście duwetapowe!

    Przejście dwuetapowe to całkiem co innego.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest borygo?

 

Najczęściej czytane