• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejście dwuetapowe a pierwszeństwo pieszych

mJ
17 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (191)
Będąc na przejściu lub dopiero na nie wchodząc - pieszy ma bezwzględne pierwszeństwo. A jak wygląda sytuacja w przypadku przejść dwuetapowych? Będąc na przejściu lub dopiero na nie wchodząc - pieszy ma bezwzględne pierwszeństwo. A jak wygląda sytuacja w przypadku przejść dwuetapowych?

Od 1,5 roku piesi mają bezwzględne pierwszeństwo będąc lub wchodząc na przejście. Przepis odnosi się do standardowego przejścia. A jak jest w przypadku jezdni rozdzielonych np. wyspą?



Czy zdarza ci się nie ustąpić pierwszeństwa pieszym przed przejściem?

Przypomnijmy, że od 1 czerwca 2021 r. obowiązują nowe przepisy, w świetle których piesi znajdujący się na przejściu lub wchodzący na nie mają pierwszeństwo przed każdym pojazdem, z wyjątkiem tramwaju. Za nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu grozi mandat w wysokości aż 1,5 tys. zł (przy redycydwie - 3 tys. zł).

Co z przejściami dwuetapowymi?



Czy te same przepisy obowiązują także na przejściach dwuetapowych, przedzielonych wysepką albo azylem drogowym? Okazuje się, że nie. Polskie prawo mówi jasno: przejście dwuetapowe traktuje się jako dwa odrębne przejścia. A to oznacza, że kierowca, jadąc po prawej stronie jezdni, zbliżając się do przejścia dwuetapowego, jest zobowiązany ustąpić pierwszeństwa wyłącznie pieszemu, który znajduje się po prawej stronie jezdni bądź na wysepce po lewej stronie. Jeśli pieszy dopiero wchodzi na przeciwległą jezdnie z lewej strony - w świetle prawa kierowca znajdujący się na drugim pasie ruchu nie musi się zatrzymywać.

Ministerstwo potwierdza



Przejście dwuetapowe. W tej sytuacji kierujący pojazdem ma obowiązek przepuścić pieszego. Przejście dwuetapowe. W tej sytuacji kierujący pojazdem ma obowiązek przepuścić pieszego.
Już jakiś czas temu problem zauważył poseł Ryszard Galla, który wysłał interpelację w kwestii przejść dwuetapowych do Ministerstwa Infrastruktury. Odpowiedź resortu potwierdza powyższe. W odpowiedzi udzielonej przez Rafała Webera, sekretarza stanu resortu infrastruktury, czytamy m.in.:

Prawo o ruchu drogowym pozostaje bez zmian. Jeżeli przejście dla pieszych wyznaczone jest na drodze dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za przejście odrębne. Przepis ten stosuje się odpowiednio do przejścia dla pieszych w miejscu, w którym ruch pojazdów jest rozdzielony wysepką lub za pomocą innych urządzeń na jezdni. Co za tym idzie kierujący pojazdem będzie zobowiązany do stworzenia możliwości bezpiecznego przejścia przez jezdnię pieszym wchodzącym na przejście dla pieszych, do którego ten kierujący się zbliża (przejście dla pieszych na jezdni, którą porusza się kierujący pojazdem). Jednocześnie wskazuję, że dostosowanie prędkości do warunków ruchu na drodze, jak również dokładna obserwacja drogi, przejścia dla pieszych i jego okolicy pozwalają kierującym pojazdem odpowiednio reagować na zmiany w ruchu drogowym, w tym bezpiecznie zatrzymać się przed przejściem dla pieszych.
Bądź czujny przed przejściem. Pierwszeństwo nie gwarantuje bezpieczeństwa Bądź czujny przed przejściem. Pierwszeństwo nie gwarantuje bezpieczeństwa
mJ

Opinie (191) 4 zablokowane

  • Czy przejście dwuetapowe to to samo, co przejście rodzielone wyspą/azylem między dwiema jezdniami? (3)

    Te pojęcia są tu używane zamiennie, a chyba dotyczą czegoś innego? Może ktoś wyjaśnić?

    • 2 1

    • Nie jestem specem, ale dwuetapowe to raczej cos innego

      Często dwuetapowe mają oddzielnie działające światła lub zawijas dla pieszych, by nie wchodzili bezpośrednio z jednego na drugie

      I chyba dwuetapowe to po prostu 2 różne przejścia bo chyba sa oznaczone znakiem przejścia (przy wysepce raczej takiego nie ma na wysepce?)

      • 2 0

    • Dwuetapowe dotyczy sygnalziacji. Kazda jezdnia ma osobny cykl.

      • 0 0

    • A widziałeś gdzieś przejście z wyspą, na któej nie ma oddzielnej sygnalizacji?

      • 0 0

  • 50% ankietowanych dopuszcza możliwość zabicia pieszego "bo nie potrafią odczytać jego intencji" - zgroza (2)

    • 3 15

    • Więc dla własnego bezpieczeństwa jako pieszy zatrzymaj się i żyj

      • 3 1

    • wyborcy PIS i Konfeeracji

      • 1 1

  • Prawo o przejściu dwuetapowym jest bez szkodliwe i bez sensu - wstyd biurokraci (1)

    Ilu pieszych przechodzi połowę drogi, staje na "wysepce" i zawraca? Dla każdego jest oczywiste, że pieszy chce przejść dalej i wysepka jest dla niego ochroną. Dlaczego więc nie przyjąć w prawie, że już znajdując się na "wysepce" ma pierwszeństwo? Prawo ma służyć ludziom i być proste. To ani nie służy ludziom ani nie jest proste.

    • 4 8

    • A kierowcy to nie ludzie?

      • 0 0

  • (3)

    Pieszy nie może wtargnąć przed nadjeżdżający pojazd! O jakim zatem bezwzględnym pierwszeństwie pieszego piszecie?

    • 10 3

    • Wejście na pasy wprost przed nadjeżdzający pojazd jest wymuszeniem pierwszeństwa! Ten zapis w przepisach został nadal utrzymany i obowiązuje!

      • 4 0

    • o przepisach ciole - jezu zawsze zlatują sie tu szury z konfy lub pis, którzy wszystko negują (1)

      • 0 6

      • Wyznawca ryżego oszusta i TW Bolka konfidenta się znalazł.

        • 3 1

  • Mam pytanie. (3)

    Jeżeli przejście dla pieszych ma długość czterech pasów ruchu, to czy mogę zjechać ze skrzyżowania widząc pieszego na pasach około 15 metrów od mojego samochodu?

    • 1 1

    • Możesz (1)

      To jest mit, że nie można przejechać przed pieszym znajdującym się na pasach.

      • 2 3

      • Nie trzeba się zatrzymywać, trzeba ustąpić.

        Wymuszenie pierwszeństwa jest gdy zmusisz pieszego do zwolnienia, zatrzymania lub przyspieszenia jego kroku.

        • 2 0

    • Oczywiscie, w takiej sytaucji nie ma mowy o nieudzieleniu pierwszenstwa. No ale jak sie juz przyjmie mandat...

      • 0 0

  • Ustąpić nie znaczy zatrzymać się ;)

    • 6 0

  • Uwaga na "pułapkę" (6)

    W przypadku, gdy wyspa nie jest prawdziwą wyspą, ale jest tylko zrobiony "azyl" z przodu i z tyłu, a przez środek przebiegają normalnie pasy (co stwarza pozory przejścia dwuetapowego) - przepis ten nie ma zastosowania i przejście nie jest dwuetapowe.

    • 34 4

    • (5)

      A tak bardziej po polsku to da się napisać ?

      • 2 10

      • Widocznie da się, bo jest właśnie napisane po polsku.

        • 14 2

      • czego nie rozumiesz?

        moze dla bezpieczenstwa i spokoju swoijego i wszystkich nie siadaj za kierownice

        • 4 4

      • No właśnie ciężko mi to opisać (2)

        Gdyby nikt nie kombinował i robiłby normalne pełne wyspy, to problemu by nie było. A drogowcy wymyślają wynalazki, których potem nawet ustawa nie przewiduje. W skrócie możesz przyjąć, że jeśli przez wyspę przechodzą pasy/malowanie - to jest to jedno przejście.
        Z tego co zauważyłem sytuacja dotyczy głównie jednopasmowych dróg dwukierunkowych i sam się zastanawiam na ile jest to koncepcja autora, a na ile potem samowolka ekip odmalowujących pasy.

        • 2 0

        • (1)

          https://www.google.pl/maps/@54.3506818,18.5636265,3a,75y,284.49h,67.79t/data=!3m6!1e1!3m4!1sofQ8jPCZipCQTPvHRsaWjQ!2e0!7i16384!8i8192

          tu masz typowy przykład - "kierowco domyśl się".

          • 0 0

          • O cholera.... Zrzuciłam tam ludzika, żeby się przyjrzeć

            i efekt jeszcze gorszy...

            • 0 0

  • (1)

    piesi znajdujący się na przejściu lub wchodzący na NIE mają pierwszeństwo przed każdym pojazdem, z wyjątkiem tramwaju.

    Czytaj więcej na: https://moto.trojmiasto.pl/Przejscie-dwuetapowe-a-pierwszenstwo-pieszych-n174548.html

    coś się komos pomyliło - powinno być, ze jednak maja, nier jest bardzo nieszczesliwie uzyte

    • 3 6

    • Mariusz, ale czytaj ze zrozumieniem :)

      • 0 0

  • (8)

    Czy oprócz ciągłego przypominania pieszym o ich pierwszeństwie można także przypominać pieszym o pozostałej części przepisów które pieszych także obowiązują? Mówię o przepisie zabraniającym pieszemu wejścia bezpośrednio przed nadjeżdzający pojazd! Bo wydaje mi się że piesi o tym zapisie nie pamiętają bo wchodzą na pasy prosto przed maskę jadącego samochodu ... nie rozumiem czy ludziom nie szkoda własnego życia i zdrowia?

    • 16 6

    • najwyraźniej nie masz pojęcia czym jest bezpośrednie wejście pod nadjeżdżający pojazd! (5)

      Takie sytuacje są wyjątkowe i praktycznie niespotykane. Pieszy musiałby się schować i nagle wyskoczyć na przejście żeby ten przepis miał zastosowanie. w 99.9% przypadków widać że pieszy się zbliża więc nie ma mowy o żadnym wejściu pod nadjeżdżający pojazd. To ty masz tak jechać żeby pieszego nie rozjechać, a nie na odwrót. Przejścia dla pieszych jak sama nazwa wskazuje są dla pieszych.

      • 6 8

      • Przejscia dla pieszych są na jezdni (1)

        Czyli na obszarze zaprojektowanym dla aut. To że mają pierwszeństwo nie powoduje, że są właścicielami tych przejść. Są na jezdni gośćmi.

        • 5 6

        • A samochody są w mieście gośćmi, miasto jest zaprojektowane dla ludzi, nie dla aut. Nie ma nic złego w wożeniu się autem (np. może ktoś pracuje bardzo daleko, ma niepełnosprawność, przewozi jakieś rzeczy, etc.), ale nie należy zapominać, że kierowcą jest się tylko w danej chwili, pieszym jesteś przez całe życie.

          • 2 5

      • (2)

        a ty najwyrazniej chcesz udowodnic ,,autu" ze masz pierwszenstwo!!, ale rekwiem na twoja czesc juz nie uslyszysz!.

        • 2 0

        • (1)

          a co to "rekwiem"?? To jakieś relikwie?;p

          • 1 2

          • requiem - lepiej ?

            • 0 0

    • nie mieszaj, wtargnięcie na jezdnię to nie jest wejście na jezdnię (1)

      wtargnięcie to nieprzewidywalne zachowanie - wejście jest jak najbardziej przewidywalne i jest to określone w przepisach, kierowca ma zwolnić przed przejściem jeśli w pobliżu (paru metrów) znajduje się pieszy, bo ten może zbliżając się do przejścia wyrażać chęć przejścia, a kierowca musi go przepuścić

      nie można wszystkiego zapisać dosłownie, ale logika tego przepisu jest jednoznaczna

      • 2 2

      • Sobie stworzyles definicje w swoim rozumku, ale to tylko Tobie ma pomagac w zrozumieniu zjawiska.

        • 1 0

  • (15)

    Chore przepisy, pieszy zawsze powinien ustępować pojazdowi a nie że włażą przed auta. Powinno być tak jak dawniej, nic nie jedzie, dopiero przechodź.

    • 93 70

    • Podziękujmy ustawodawcy

      Wyłączenie myślenia u kogoś kto jest 100 razy bardziej narażony na uszkodzenie, piękne!

      • 26 15

    • Dokładnie tak jak na wschodzie, mam auto jestem Pan.

      • 23 22

    • Jak nikt nie idzie (3)

      to możesz przejechać. Tak jest logicznie. Dlaczego pieszy ma czekać na deszczu i wietrze? Kierowca w aucie nie może chwilę poczekać?

      • 19 13

      • (2)

        Proste, w przypadku kontaktu to pieszy doznaje mniej lub bardziej powaznego uszczerbku na zdrowiu, dodatkowo pieszy ma lepsze pole widzenia (szczegolnie wazne w warunkach ograniczonej widocznosci, noc, deszcz - pieszy zawsze zauwazy samochod wyposazony w swiatla, kierowca zas nie zawsze spostrzeze ubranego w ciemne barwy pieszego, zwlaszcza w sytuacji kiedy z na przeciwka nadjezdza inne auto i oslepia), pieszemu tez latwiej jest sie zatrzymac, dlatego powinen zaczekac. Po prostu pierwszenstwo dla samochodow jest bezpieczniejsze, tylko tyle i az tyle.

        • 21 10

        • (1)

          Moje dwie dzisiejsze sytuacje - pani idącą wzdłuż ulicy skręcająca o 90 stopni prosto na przejście (ja 10 metrów od przejścia) i pan stojący za drzewem ubrany w szarobure kolory (po zmroku). Na szczęście ten pan stał i czekał na możliwość przejścia. Jakbym jechał z dzieckiem, to bym się w drugim przypadku nie zatrzymał, bo by urazem kręgosłupa się skończyło moje hamowanie. To są źle przepisy, które nie poprawiły bezpieczeństwa. Poza tym, jeszcze przed zmianami, zarówno ja przepuszczałem pieszych jak i mnie przepuszczano na przejściach (może nie każdy samochód, ale raczej mi się nie zdarzało od zatrzymania przed przejściem czekać dłużej niż 10 - 15 sekund, a to jest też dobry czas na spojrzenie lewo-prawo-lewo). Problem u nas leży w czymś innym - jest cała masa kierowców, którzy wyprzedzają lub omijają na przejściach, oraz cała masa pieszych, którzy wchodzą bez upewnienia się, że coś ich na przejściu nie zabije.

          • 5 1

          • Zgodnie z przepisami pieszy moze sobie stac przed przejsciem cala wiecznosc, nie ma obowiazku sie zatrzymywac i go puszczac.

            A jesli ktos twierdzi inaczej, to wystarczy zacytowac przepis.

            • 0 3

    • a potem stoisz na pasach 15 minut (2)

      bo wielce pan samochodzik nie jest łaskaw się zatrzymać

      • 13 23

      • Łżesz jak .... (1)

        Od 40 paru lat przechodzę przez jezdnię w Polsce i NIGDY na jezdni z ruchem niekierowanym (czyli bez świateł) nie czekałem dłużej niż minutę - i to w ekstremalnych przypadkach typu Hallera kiedyś. A praktycznie rzadko kiedy więcej niż 15 sekund.

        • 14 4

        • 15 sekund

          No dokładnie, 15 sekund to był maks. Czekanie 15 sekund na normalnej ulicy jest też z punktu widzenia pieszego akceptowalne. Jakbym miał czekać minutę, to by mi trochę ciśnienie skakało, ale u nas naprawdę nie czeka się długo!

          • 2 0

    • Dokładnie (4)

      Lewactwo zrobi wszystko by normalnym ludziom utrudnić życie... biedaki bez samochodu zaczęli się zachowywać naprawdę bezczelnie

      • 10 4

      • Nie biedaki bez samochodu tylko aktywiści rowerowi (1)

        To dlatego na przejściu samochód musi ustąpić pieszemu ale rowerzysta już nie, bo większość przejść przez ścieżki rowerowe nie ma znaków pionowych i jakoś żaden aktywista o nie nie walczy. Tak samo pełnomocnik ds. pieszych, które całe życie był aktywistą rowerowym i teraz ma konflikt interesów.

        • 4 1

        • Nie raz mi się zdarzyło przepuszczać pieszego (ja w samochodzie) i być pomijanym przez rowerzystę. Raz to się skończyło potrąceniem pieszej, na szczęście nie upadła, tylko miała ramię zbite - rowerzysta oczywiście nie widział swojej winy i odjechał.

          • 2 0

      • Biedny też człowiek

        A często brak samochodu to wybór pomimo pieniędzy topniehących przez inflacje na koncie.

        • 0 1

      • Używanie słowa lewactwo na wszystko z czym się nie zgadzasz lub czego nie rozumiesz świadczy o umysłowej biedzie.

        • 1 1

    • Zdecydowanie to był dobry przepis, nikt nie pchał się pod koła samochodu bo mam pierwszeństwo..

      • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

"Bez gwiazdy nie ma jazdy" - to powiedzenie tyczy się której marki?

 

Najczęściej czytane