• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejście dwuetapowe a pierwszeństwo pieszych

mJ
17 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (191)
Będąc na przejściu lub dopiero na nie wchodząc - pieszy ma bezwzględne pierwszeństwo. A jak wygląda sytuacja w przypadku przejść dwuetapowych? Będąc na przejściu lub dopiero na nie wchodząc - pieszy ma bezwzględne pierwszeństwo. A jak wygląda sytuacja w przypadku przejść dwuetapowych?

Od 1,5 roku piesi mają bezwzględne pierwszeństwo będąc lub wchodząc na przejście. Przepis odnosi się do standardowego przejścia. A jak jest w przypadku jezdni rozdzielonych np. wyspą?



Czy zdarza ci się nie ustąpić pierwszeństwa pieszym przed przejściem?

Przypomnijmy, że od 1 czerwca 2021 r. obowiązują nowe przepisy, w świetle których piesi znajdujący się na przejściu lub wchodzący na nie mają pierwszeństwo przed każdym pojazdem, z wyjątkiem tramwaju. Za nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu grozi mandat w wysokości aż 1,5 tys. zł (przy redycydwie - 3 tys. zł).

Co z przejściami dwuetapowymi?



Czy te same przepisy obowiązują także na przejściach dwuetapowych, przedzielonych wysepką albo azylem drogowym? Okazuje się, że nie. Polskie prawo mówi jasno: przejście dwuetapowe traktuje się jako dwa odrębne przejścia. A to oznacza, że kierowca, jadąc po prawej stronie jezdni, zbliżając się do przejścia dwuetapowego, jest zobowiązany ustąpić pierwszeństwa wyłącznie pieszemu, który znajduje się po prawej stronie jezdni bądź na wysepce po lewej stronie. Jeśli pieszy dopiero wchodzi na przeciwległą jezdnie z lewej strony - w świetle prawa kierowca znajdujący się na drugim pasie ruchu nie musi się zatrzymywać.

Ministerstwo potwierdza



Przejście dwuetapowe. W tej sytuacji kierujący pojazdem ma obowiązek przepuścić pieszego. Przejście dwuetapowe. W tej sytuacji kierujący pojazdem ma obowiązek przepuścić pieszego.
Już jakiś czas temu problem zauważył poseł Ryszard Galla, który wysłał interpelację w kwestii przejść dwuetapowych do Ministerstwa Infrastruktury. Odpowiedź resortu potwierdza powyższe. W odpowiedzi udzielonej przez Rafała Webera, sekretarza stanu resortu infrastruktury, czytamy m.in.:

Prawo o ruchu drogowym pozostaje bez zmian. Jeżeli przejście dla pieszych wyznaczone jest na drodze dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za przejście odrębne. Przepis ten stosuje się odpowiednio do przejścia dla pieszych w miejscu, w którym ruch pojazdów jest rozdzielony wysepką lub za pomocą innych urządzeń na jezdni. Co za tym idzie kierujący pojazdem będzie zobowiązany do stworzenia możliwości bezpiecznego przejścia przez jezdnię pieszym wchodzącym na przejście dla pieszych, do którego ten kierujący się zbliża (przejście dla pieszych na jezdni, którą porusza się kierujący pojazdem). Jednocześnie wskazuję, że dostosowanie prędkości do warunków ruchu na drodze, jak również dokładna obserwacja drogi, przejścia dla pieszych i jego okolicy pozwalają kierującym pojazdem odpowiednio reagować na zmiany w ruchu drogowym, w tym bezpiecznie zatrzymać się przed przejściem dla pieszych.
Bądź czujny przed przejściem. Pierwszeństwo nie gwarantuje bezpieczeństwa Bądź czujny przed przejściem. Pierwszeństwo nie gwarantuje bezpieczeństwa
mJ

Opinie (191) 4 zablokowane

  • Pierwszeństwo

    Zacznijcie lepiej tłumaczyć co oznacza pierwszeństwo i przestańcie wygadywać głupoty typu że mają bezwzględne pierwszeństwo.
    Po pierwsze z kodeksu drogowego wcale nie zniknął zapis że pieszemu zabrania się wchodzenia wprost pod nadjeżdżający pojazd.
    Po drugie przez wszechobecne podkreślanie słowa "bezwzględne" piesi zatracają instynkt samozachowawczy i wchodzą na oślep na te przejścia co prowadzi do wielu tragedii.
    Po ostatnich tego typu narracjach przez was można wnioskować że najlepiej zatrzymać się pojazdem i go przeciągnąć lub przepchnąć przez to przejście.
    Pokazuje to dobitnie sytuacja z Lęborka w tym roku przy ostatnich opadach śniegu, gdzie sama policja uznała iż piesza też nie jest całkowicie bez winy,ale dziwnym trafem ona została tylko pouczona a kierowca zapłacił mandat.
    Skoro obie strony przyczyniły się do zaistnienia takiej sytuacji to obie w jednakowym stopniu ponoszą winę i konsekwencje swoich zachowań.

    • 2 0

  • Kierowca powinien zawsze zatrzymywać auto i wciskać guzik by zapaliło się dla niego zielone światło. Nigdy odwrotnie.

    • 1 1

  • Prawda tylko w połowie

    A czemu nie napisali że zabrania się pierwszemu wtargnięcia na jezdnię pod nadjeżdżający pojazd. Dotyczy to również przejść dla pieszych

    • 2 0

  • Artykuł wprowadza w bląd

    Problem nie dotyczy dróg dwujezdniowych, a jednojezdniowych z azylami. A tam jest to jedno przejście.

    • 1 0

  • Powinien byc przepis ze : pieszy wpatrzony w ekran sr*jfona lub ze słuchawkami w uszach nie ma zadnego pierwszenstwa.

    Ładuja sie na przejscia nie patrzac sie na boki tuz przed jadace auta lub w bok samochodu ( wczoraj w Gdyni wszedł w bok stajacego autobusu) !!!!

    • 1 0

  • A jak sie ma taka syt

    Ale jeszcze dodatkowo ze sciezka rowerowa?

    • 0 0

  • Ja wolę zawsze się zatrzymać i poczekać aby zobaczyć czy kierowca zwalnia by sie zatrzymać czy będzie jechał dalej. W wielu przypadkach kierowcy po prostu jadą dalej nie zwracając uwagi że ktoś chce przejść, pewnie myślą sobie że skoro stoi to niech stoi.

    • 3 0

  • Teraz piesi łażą jak święte krowy

    Powoli, spacerkiem bez upewnienia się czy coś jedzie. Że maja pierwszeństwo pamiętają, a o tym ze jest zakaz używania telefonu na przejściu to już zapominają. Mandaty jak zwykle tylko dla kierujących

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Firma Abarth nadaje sportowy charakter której marce aut?

 

Najczęściej czytane