• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejście naziemne przy dworcu dopiero w 2022 roku

Michał Brancewicz
14 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
W 2022 roku możliwe będzie dojście do wyremontowanego dworca bez konieczności schodzenia do tunelu. W 2022 roku możliwe będzie dojście do wyremontowanego dworca bez konieczności schodzenia do tunelu.

Do października przeciągną się prace projektowe związane z powstaniem przejścia naziemnego przez Podwale Grodzkie w okolicy dworca Gdańsk Główny. Prace budowlane rozpoczną się nie wcześniej niż w połowie przyszłego roku i potrwają do roku 2022.



O stworzeniu przejścia naziemnego przez Podwale Grodzkie, które pozwoli również dojść w poziomie gruntu na przystanki tramwajowe, mówi się w Gdańsku od kilku lat. Z ankiet w artykułach na ten temat na trojmiasto.pl wynika, że to rozwiązanie ma jednak więcej przeciwników niż zwolenników.

Głosy rozkładają się następująco: 38 do 6229 do 61 proc.

Mimo to, miasto wykonuje kolejne kroki, które przybliżają realizację tej inwestycji.

Pod koniec zeszłego roku wybrany został wykonawca projektu. Została nim firma BPBK z Gdańska, która zainkasuje za to 442,8 tys. zł. Warto jednak zauważyć, że na zaprojektowaniu przejścia naziemnego prace się nie kończą.

Prace projektowe przy dworcu Gdańsk Główny obejmują:


  • budowę naziemnego przejścia dla pieszych w osi ul. Elżbietańskiej i hotelu Central o szerokości 8 metrów, wraz z przejazdem rowerowym, szerokim na 2 metry,
  • budowę nowej sygnalizacji świetlnej (która zostanie zintegrowana z istniejącą już sygnalizacją na skrzyżowaniu z ul. Nowe Podwale Grodzkie) na nowym przejściu dla pieszych,
  • wydłużenie istniejących peronów tramwajowych o 25 m, w celu uzyskania peronów o długości krawędzi peronowej 120 metrów - dla każdego kierunku,
  • budowę wiat na peronach tramwajowych (o długości około 150 metrów),
  • budowę wiat na peronach autobusowych (o długości 160 metrów),
  • korektę istniejącej już ścieżki rowerowej o szerokości 2 metrów od strony budynku dworca poprzez "wyprostowanie" (czyli likwidację tzw. szykany) przejazdu przez jezdnię dojazdową,
  • budowę pięciu miejsc postojowych "Kiss & Ride" o wymiarach 2,5 m na 5 m, czterech miejsc dla taksówek o wymiarach 2,5 m na 5 m oraz miejsca dla niepełnosprawnych o wymiarach 3,6 m na 6 m w drodze dojazdowej o szerokości jezdni manewrowej 3 m (jezdnia od strony hotelu Scandic),
  • budowę dwustronnych tablic informacji pasażerskiej (siedem sztuk).

Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku



Wykonawca na realizację zadania miał siedem miesięcy od dnia podpisania umowy. Projektowanie przeciągnie się jednak do października. Zaś prace ruszą dopiero w przyszłym roku.

- Z uwagi na konieczność przeprowadzenia postępowania przetargowego w trybie unijnym, rozpoczęcie robót możliwe będzie w połowie 2021 roku, a zakończenie w 2022 roku. Obecnie jednak trudno jest określić dokładną datę ich ukończenia. Harmonogram realizacji będzie jednym z elementów umowy z wykonawcą robót - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Do tego czasu powinien zakończyć się już warty blisko 100 mln zł remont gmachu dworca Gdańsk Główny. Zgodnie z umową ma to nastąpić w ostatnich dniach grudnia 2021 roku.

Opinie (346) ponad 10 zablokowanych

  • postęp polega (10)

    na tym, że mniejszość jest ważniejsza od większości?

    • 24 11

    • (1)

      Mniejszość stanowią kierowcy.

      • 6 3

      • Dokładnie z samochodu korzysta 25% Gdańszczan

        Reszta radzi sobie jakoś inaczej

        • 4 2

    • mądrość ważniejsza od głupoty

      • 2 0

    • postęp polega na tym (6)

      że "większość" w coraz większym stopniu zaczyna rozumieć oczekiwania i uwarunkowania mniejszości i zaczyna zachowywać się tak, by je uwzględniać. Dialog coraz lepiej zinstytucjonalizowany i oparty o zasadę wzajemnego szacunku gra w życiu społecznym coraz większą rolę - ludzie zaczynają się coraz lepiej rozumieć i szybciej dochodzą do tzw. konsensusu, nie tylko do kompromisu. Położenie granic kompromisu bywa kwestionowane, właśnie w Gdańsku rozpoczyna się proces przesuwania ich w przeciwną niż dotychczas stronę: od zaspokajania zachcianek i potrzeb kierowców na rzecz poprawy komfortu ruchu niezmotoryzowanych, tak jak się to dzieje od wielu lat w innych miastach Polski i Europy.

      • 3 1

      • Pustka na rynku, wyłączonym z ruchu (5)

        Tak to wygląda w mniejszych miastach... Gdańsk dlatego jest tak dynamiczny i konkurencyjny, że nie utrudnia specjalnie aktywności kierowcom, wytwarzającym większe PKB.. Rozumiem potrzebę miasta przyjaznego pieszym, ale na Boga, należy to robić w sposób naprawdę zrównoważony...Miasta "piesze" to raczej małe miasta compactowe o krótkim zasięgu dojścia, wielkie metropolie mają z tym problem i w nich poszczególne dzielnice mogą być piesze ale musi być siatka szybkich połączeń między dzielnicami

        • 2 4

        • Kierowcy nie wytwarzają PKB, bo jadą swoim samochodem (1)

          Co więcej, transport samochodowy jest najmniej efektywny. Dużo więcej wzrostu generuje transport zbiorowy. Do tego zdecydowana większość zysków z samochodów jest konsumowana na potrzeby utrzymania tych samochodów (a wliczając koszty zewnętrzne wychodzimy na solidny minus).
          Ludzie którzy codziennie stoją po godzinę w korku generują PKB płacąc za paliwo, ale ten czas można znacznie lepiej wykorzystać.

          • 3 2

          • Transport zbiorowy jest koszmarnie drogi (patrz np. budżet Gdańska)

            Oczywiście, że większy PKB wytwarzają firmy i klienci korzystający z samochodów, jest on też najbardziej ekonomiczny. Do transportu zbiorowego podatnicy - mieszkańcy muszą dokładać, gdyż jest on deficytowy, czyli stanowi koszt nie przychód

            • 2 2

        • same tylko wypadki spowodowane przez kierowców kosztują nas wszystkich 56mld zł rocznie

          to 2.5% PKB.

          tak wytwarzajw te pkb ;)

          • 4 1

        • szybkie połączenia między wieloma dzielnicami Gdańska już są (1)

          Nazywają się SKM i PKM

          • 1 2

          • Na moja dzielnice nie dojeżdża ani skm ani pkm

            • 0 1

  • Zróbmy przejscie (8)

    Jeszcze bardziej zakorkujemy Gdańsk! A co tam! Naziemne przy LOT, naziemne przy dworcu, będą korki i wypadki. Brawo wy!

    • 36 18

    • Kolejny dzban z Elbląga

      • 7 4

    • Przede wszystkim niech wyremontują Podwale Grodzkie

      przy okazji, tam sie nie da jeździć, ścisłe centrum miasta przed Drogą Królewską i największym centrum handlowym w mieście, wygląda jak centrum Pcimia

      • 3 2

    • co za różnica. tam i tak są pernamentne korki (4)

      wiec niech chociaz piesi i rowerzyści korzystają.

      • 7 1

      • dokładnie, wielu kierowców zaczyna to rozumieć i przesiada się z samochodów np. na rower (3)

        lub rower + SKM

        • 2 5

        • Latem może tak (2)

          • 2 3

          • nie tylko latem. Sprawdź dane gromadzone od 6 lat, możę coś zrozumiesz (1)

            • 1 3

            • W podziale przewozowym rowery to znikome parę procent

              • 2 0

    • Co ty bzdurzysz ? Wrzeszcz, przy DH

      Manhattan - przejścia naziemne. Są tam wypadki koleś ?

      • 5 1

  • (4)

    Wszystkich urzędasow odpowiedzialnych za to cudowanie pociagnac do odpowiedzialnosci!!!! Caly Gdansk juz stoi w korkach, a oni chcą jeszcze przy tunelu przejscia naziemne robic w centrum miasta. Do lekarza!!!

    • 32 11

    • Powodem korków jest nadmiar samochodów (3)

      A nie przejścia dla pieszych.

      • 6 6

      • Proponuje talony na samochody (2)

        Pod warunkiem, że zapiszesz sie do partii. Odbiór za 10 lat w Elblągu, częsci zamienne w Katowicach

        • 1 5

        • odezwał się członek nowej nomenklatury? (1)

          • 0 1

          • Taa

            Tej którą stać na płacenie w strefie płatnego parkowania

            • 1 0

  • (3)

    OK., ale pod warunkiem całkowitego odwrócenia zasad ruchu w tym rejonie zbudowanie tuneli dla samochodów w ciągu ulicy Podwale Grodzkie i wtedy można tworzyć cały plac przed dworcem dla ruchu pieszego, z przystankami tramwajowymi.

    • 25 5

    • policz koszty, zbadaj uwarunkowania geologiczne (2)

      Życzę sukcesów!

      • 5 5

      • bez przesady (1)

        sopot dał rade to gdańsk nie da.

        • 2 2

        • Sopot przestał marzyć o budowie tunelu tranzytowego pod miastem

          • 2 0

  • Czy naprawdę nie ma ważniejszych potrzeb???!!! (1)

    Jaki jest sens wydawać miliony złotych tylko po to, by ktoś mógł się dowartościować, że idzie pasami, a nie musi schodzić do przejścia podziemnego? Przecież przejście podziemne jest bezpieczniejsze, bo póki co w PL na pasach giną piesi i to nie tak rzadko. Za 15-25 lat może będą środki i sens, całe Wały Jagielońskie, od Podwala Przedmiejskiego do Rajskiej, schować w tunelu. Kosztować to będzie fortunę, ale odmieni centrum miasta. Uwolni ogromną przestrzeń dla ludzi, uwolni od hałasu i zanieczyszczeń powietrza. Tak się robi na świecie, powstają zielone pasaże przy centrach z wodą, strefami relaksu dla turystów i mieszkańców.

    • 22 8

    • Na świecie tak, ale nie w Gdańsku

      • 6 1

  • (2)

    Tzw. prezydentowa zajmuje się polityką, a nie zajmuje się sprawami miasta i mieszkańców.

    • 19 3

    • Prezydenta (1)

      Prezydentowa to żona prezydenta

      • 2 0

      • Żoną byłego prezydenta może i nie była ale...

        • 0 0

  • Postep polega na tym, że ludzie mają pierwszeństwo przed samochodami. (6)

    • 12 24

    • Postęp polega na tym, żeby ludzie piesi, na rowerach i jeżdżący samochodami (4)

      Potrafili współistnieć w jednej przesyrzeni nie żrąc się ze sobą.

      • 5 3

      • Wydaje mi się, że to się realnie dzieje (3)

        Np. nie ma już problemu z zatrzymywaniem się gdańskich kierowców przed przejściami dla pieszych, chyba że jakiś gbur gwe czy gda jedzie...
        Ogólnie dużo zmienia się na lepsze w podejsciu kierowców i pieszych, a wiadomo, że najwięcej narzekaczy i nawiedzonych aktywistów jest na forum t.pl ;)

        • 5 0

        • poczytaj sobie co kierowcy sądzą o rowerzystach (2)

          całe szczęście w realu jestem asertywny i nie daję się wyprzedzić na ulicy jednokierunkowej gdy jadę rowerem

          • 0 4

          • Ale dlaczego? (1)

            • 3 0

            • Bo mam wtedy poczucie wladzy

              i realizuje wzorce mendy spolecznej. :)

              • 1 0

    • Przeciez w samochodach siedzą ludzie...

      To też są ludzie!!!! I należy im się taki sam szacunek jak innym użytkownikom dróg.

      • 2 1

  • W 2022 roku? Dlaczego tak długo?

    • 9 10

  • A może zasypać wszystkie tunele? (1)

    Co to za pomysły z przejściami naziemnymi. Chyba wymyślają to osoby, które skończyły inżynierię metodą on-line !!! Zobaczcie jak korkuje się przy Łąkowej !!! Czy urząd chce sparaliżować całe miasto?! Cały czas powołują się, że jest tunel pod Martwą Wisłą . Tunelem z dzielnic np.Stogi i okolice,Sobieszewo nie dojedziemy do Akademii Med, Orunii. itp. A zobaczcie jak korkuje się, gdy w Rafinerii kończą pracę - ok.godz.15-16

    • 31 7

    • tunel miał być połączony z trasą Słowackiego, a tak cały ruch z niego utyka na Czarnym Dworze albo Klinicznej i Hallera

      • 0 0

  • Hahaha (1)

    "Z ankiet w artykułach na ten temat na trojmiasto.pl wynika, że to rozwiązanie ma jednak więcej przeciwników niż zwolenników."
    No gdyby się kierować internetowymi wypowiedziami i ankietami to korwin król dawno by już rządził Polską, a jednak w wyborach zdobywa 1% XD. Błagam, przecież takie ankiety zaznacza jakieś 0,0001% mieszkańców trójmiasta, na dodatek są to specyficzne janusze uwielbiające brauna i widzący tęczową propagande w kolorowej parasolce. No ludzie, bądźmy poważni. Żeby mówić tutaj o opinii mieszkańców należałoby zrobić porządną ankietę wśród wszystkich mieszkańców Gdańska.

    • 7 14

    • lepszą metodą jest tzw. panel obywatelski

      poprawa komfortu pieszych przy węzłach przesiadkowych takich jak dworce PKP i stacje SKM powinno być działaniem stanowiącym fragment większej całości : wizji stopniowego uwalniania miasta od nadmiaru samochodów.

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

"Gelenda" to popularny przydomek którego modelu?

 

Najczęściej czytane