• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rothschild i Bentley w Polsce

Bawo
8 maja 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
Po polskich drogach jeździ już kilkadziesiąt bentleyów. Po polskich drogach jeździ już kilkadziesiąt bentleyów.

Stało się: od teraz mercedes i BMW to tylko klasa średnia. W Polsce możemy oficjalnie kupować samochody marki bentley.



Uroczyste wprowadzenie bentleya na nasz rynek połączono z rozpoczęciem działalności nad Wisłą banku Edmond de Rothschild. Dzień przed premierą sprzedano oficjalnie pierwszego bentleya Continental GTC . To już siedemdziesiąte auto tej marki poruszające się po naszych drogach.

Pierwszy salon i serwis ekskluzywnego producenta samochodów działa w Warszawie, pod koniec roku ruszy stacja dealerska w Poznaniu. Potem przyjdzie czas na Katowice.

-Polska to rynek o dużym potencjale - mówi Maciej Janiszewski, dyrektor generalny Bentley Service Warszawa. - Wartość segmentu aut hiperluksusowych szacujemy na ok. 0,5 mld zł rocznie, a dynamika osiąga poziom kilkudziesięciu procent rocznie. Bardzo zamożni klienci poszukują nowych marek. Są znużeni tymi samymi modelami, a także faktem, że pojawiło się ich na tyle dużo, iż trudno być już po prostu wyjątkowym.

Historia Bentley Motors rozpoczęła się w roku 1919 w niepozornym warsztacie przy Conduit Street w Londynie. Walter Owen Bentley, zwany później WO Bentley, pracował nad stworzeniem silnika dla swojego najmłodszego przedsięwzięcia: Bentley Motors Ltd. Do produkcji pierwszego pojazdu Bentley wykorzystał skonstruowany przez siebie 3-litrowy silnik. Nawet z dzisiejszego punktu widzenia ten pierwszy 3-litrowy Bentley jest wysokim osiągnięciem technicznym. Silnik miał po cztery zawory na cylinder, głowice o podwójnym zapłonie z iskrą krzyżową i namiotową komorą spalania, wałem napędu podający moc do leżącego wyżej wałka rozrządu. Przy tworzeniu tego silnika WO wykorzystał swoje doświadczenie zdobyte w czasie pierwszej wojny światowej podczas służby w RAF-ie. W1921 pierwszy bentley został dostarczony do swojego nowego właściciela.

Następnym krokiem Bentley Motors było stworzenie wyjątkowo potężnego 4,5-litrowego silnika, jak i legendarnego 6,5-litrowego z sześcioma cylindrami. Bentley odważył się wystartować ze swoim nowym modelem w legendarnym 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Po zajęciu godnego czwartego miejsca w 1923 roku, już rok później, w 1924 Bentley odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w słynnym wyścigu długodystansowym. Tak narodził się mit. Za kierownicą 4,5- i 6,5- litrowego Bentleya zasiadali entuzjaści, zwani "Bentley Boys" .

W czerwcu 1931 produkcja została zatrzymana, a miesiąc później rozpoczęto postępowanie upadłościowe. W końcu przedsiębiorstwo przejął Rolls-Royce., który przeniósł produkcję z Cricklewood do własnej fabryki w Derby. WO Bentley pozostał w firmie Rolls-Royce jako konstruktor do roku 1935, w końcu jednak przeniósł się do firmy Lagonda.

Prawa do nazwy samochodów przejęła firma Rolls-Royce i to ona baczyła na wszystkie bentleye, które zjeżdżały z taśmy produkcyjnej. Do momentu wybuchu drugiej wojny światowej do palety modeli Bentleya dołączyły nowe warianty: 3,5- oraz 4,25-litrowy. Obydwa modele - zgodnie z reputacją marki - przyciągały jakością, osiągami i wysokim komfortem.

W roku 1952 Bentley przedstawił światu zupełnie nowe coupé. R-Type Continental. Pod opływowymi liniami kryło się luksusowe wnętrze wykończone skórą i drewnem, 4,5-litrowy silnik i nowa skrzynia biegów. R-Type Continental bez trudności osiągał prędkość prawie 200 km/h i był najszybszym czteromiejscowym coupé świata.

Od połowy lat pięćdziesiątych modele Bentleya coraz bliższe były samochodom marki Rolls-Royce. Taki stan rzeczy trwał do roku 1982, gdy Bentley przedstawił model Mulsanne Turbo. Dzięki turbodoładowaniu, które o 50 procent zwiększało osiągi 6 i ¾ litrowego silnika V8, nowy model oferował osiągi niespotykane dotąd wśród luksusowych limuzyn.

W roku 1991 pojawił się Bentley Continental R, dwudrzwiowe coupé z miejscem dla czterech osób. W 1998 roku Bentleya przejął Volkswagen. Niemcy zainwestowali w nowo kupioną markę około 750 milionów euro. W najściślejszej tajemnicy rozpoczęto prace nad nowym modelem Bentleya, który miał być skierowany do jak dotąd zaniedbanego segmentu rynku samochodowego - przedziału pomiędzy 150000 a 250000 euro. W obszarze tym praktycznie nie istniała żadna podaż, mimo rosnącego popytu.

W 2002 roku zaprezentowano model Continental GT - coupe z 12-cylindrowym silnikiem o mocy 560 KM. Wnętrze zostało wykończone skórą i najwyższej jakości drewnem. W 2006 zaprezentowano model Continental GTC, czyli kabriolet. Tuż po nim na rynek weszło dże cabrio o nazwie Azure. Kolejna nowość - Bentley Brooklands uplasował się na absolutnym szczycie segmentu aut luksusowych. Produkcja nowego coupe ograniczona została do 550 egzemplarzy. Już przed dostarczeniem pierwszego z nich do klienta, sprzedanych było prawie 500 Bentley Brooklands.

W 2003 na całym świecie sprzedanych zostało nieco tylko ponad 1 tys. aut marki Bentley. W 2007 roku firma po raz pierwszy w swojej historii osiągnęła sprzedaż wynoszącą ponad 10 tys. egzemplarzy. Ponad 2,1 tys. samochodów znalazło swoich właścicieli w kontynentalnej Europie. Dziś Bentley zatrudnia prawie 4 tys. pracowników - dwa razy tyle co w roku 1998.
Bawo

Opinie (2)

  • Co jest?

    Nikt nic nie pisze, wszystkich zatkało? Tak, tak, jeszcze z 1,5 dekady i w Trójmieście doczekamy się salonu tej cudownej marki. Stawiam na Groblewskiego.

    • 0 0

  • hmm, jak by fura gasi jape, bo tu raczej odbiorców nie ma.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Patrol to terenówka marki:

 

Najczęściej czytane