• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Saab. Spoczywaj w pokoju

Bawo, Mart
28 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Saab Catherina z 1965 roku - jeden z eksponatów w muzeum Saaba w szwedzkim Trollhättan. Saab Catherina z 1965 roku - jeden z eksponatów w muzeum Saaba w szwedzkim Trollhättan.

Na drogi już nigdy nie wyjedzie żaden nowy samochód tej marki. Agonia Saaba trwała kilka lat. Wniosek o ogłoszenie upadłości firmy trafił niedawno do sądu. W ostatnich dniach szwedzkim samorządowcom udało się za to uratować muzeum marki. Na unikatowe Saaby ostrzyli sobie zęby kolekcjonerzy z całego świata. Za to w Trójmieście możemy kupić jeden z ostatnich, nowych egzemplarzy modelu 9-5.



Saab Automobile oraz dwie spółki zależne Saab Automobile Tools AB oraz Saab Powertrain AB, pod koniec roku złożyły do sądu w Vänersborgu wniosek o ogłoszenie upadłości.

Co spowodowało bankructwo firmy? Pośrednio odpowiedzialny za to jest z pewnością koncern General Motors, który próbował sprzedać Saaba różnym producentom. Zakupem zainteresowany był Koenigsegg, który jednak wycofał się z transakcji. Nic nie wyszło także ze współpracy z holenderskim Spykerem. GM zresztą bardziej zainteresowany był restrukturyzacją Opla niż reanimowaniem Saaba. Nie chciał także by jego najnowsze technologie, (Opel Insignia wiele elementów dzielił z ostatnią wersją Saaba 9-5) trafiły do któregoś z chińskich koncernów. Ostatecznie więc zdecydowano się na "wygaszenie" marki.

  • Saab 92 z 1950 roku.
  • Saab 92, rocznik 1950.
  • Saab 93 A, rocznik 1956.
  • Saab 95, rocznik 1959.
  • Saab 96 V4, rocznik 1980.
  • Saab 94 Sonett, rocznik 1956.
  • Saab 900 V6, rocznik 1994.
  • Saab 9000 CSE, rocznik 1998.
  • Kocepcyjny Saab 9X, rocznik 2001

Wraz z wyprzedawanym majątkiem firmy, na sprzedaż trafić miały także Saaby z muzeum firmy w szwedzkim Trollhättan. Syndyk masy upadłościowej skatalogował wszystkie muzealne Saaby i ogłosił licytację. Zainteresowanie zamożnych kolekcjonerów z całego świata było olbrzymie. Do sprzedaży jednak nie doszło. Całe muzeum przejęło miasto Trollhättan wraz z prywatną fundacją. Szwedzcy samorządowcy oraz przedstawiciele fundacji mówią, że kolekcja Saabów to część dziedzictwa Szwecji i w żadnym wypadku nie można było dopuścić do jej rozczłonkowania.

Nikt nie kupi Saaba z firmowego muzeum, za to w Gdańsku można kupić jeden z dwóch ostatnich, nowych egzemplarzy modelu 9-5.

- Saaby w Trójmieście zawsze sprzedawały się nieźle - mówi Michał Danielak z firmy Motorcentrum, przedstawiciela marki. - W ostatnim kwartale ubiegłego roku wstrzymano jednak dostawy. Teraz został nam ostatni fabrycznie nowy 9-5 w wersji Linear z dwulitrowym silnikiem diesla o mocy 190 KM. Kosztuje 129.900 zł i prawdopodobnie w najbliższym czasie zostanie sprzedany.

Drugi fabrycznie nowy Saab 9-5 znajduje się w Bydgoszczy. Dealerzy wyprzedają też ostatnie wersja demo.

Trójmiasto jest wyjątkowo przyjazne dla Saabów. Po naszych ulicach jeździ np. kilkaset tych samochodów, które mają powyżej 15 lat. Wśród nich jest ponad 100 klasycznych i zabytkowych aut. Trójmiejscy miłośnicy marki mają przynajmniej pięć kabrioletów pierwszej serii 900. Mamy też kilka pierwszych Saabów 900 w wersji turbo. U pasjonatów marki znajdziemy też całkiem pokaźną reprezentację garbatych modeli 92 i 93, w tym bardzo rzadkie, siedmioosobowe wersje kombi. W prywatnych rękach Jest też unikatowy model Sonett.

W Radunicy pod Gdańskiem znajduje się warsztat samochodowy, do którego zjeżdżają się miłośnicy marki Saabów z całej północnej Polski i nie tylko.
Bawo, Mart

Opinie (71) 3 zablokowane

  • Saab i Subaru

    Obie marki robiły nieprzeciętne samochody. Każda z nich ma( miała) swoje niepowtarzalne rozwiązania. Wspólna cecha tych dwóch marek to turbodoładowane beznynowe silniki, które wręcz kojarzyły się z obiema markami, w szczególności od początku lat 90 kiedy rozpoczęła się epoka "TDI" w europejskiej motoryzacji.
    Jedna i druga marka strzeliła sobie w kolano pakując do swoich samochodów silniki diesla co poniekąd wymusiła sytuacja rynkowa.

    • 1 4

  • Szkoda, zawsze mażyłem o nowym (bardzo elegancka klasyczna linia) i już za kilka lat mógłbym sobie na taki pozwolić... Niestety....

    • 4 1

  • Tekst sponsorowany? (2)

    Widzę, że autor artykułu jest wielbicielem m-ki saab... To dobrze, ale przy okazji zrobił kryptoreklamę zarówno MotorCentrum z Gdańska jak i sympatycznemu zakładowi Kudłatego z Radunicy ;-) Akurat w tej drugiej firmie sam serwisuję swoje saaby od wielu lat i potwierdzam jej spore możliwości :-)

    • 16 10

    • (1)

      Ja przestałem do Kudlatego jeździć po tym jak wyświnił mi tapicerkę do tego stopnia, że żadne czyszczenie nie daje skutku. Ale na Saabinach to chłop zna się jak mało kto.

      • 12 1

      • Niestety...

        jest to jeden z powodów, który odpycha od Kudłatego. Drugi to kompletny brak terminowości :(

        • 9 2

  • (1)

    zawsze chciałem mieć Saaba, a teraz ... ?

    • 26 3

    • a teraz jeszcze nie jest za późno!

      Można kupić ładne sztuki w ładnych pieniądzach..

      • 3 0

  • SAAB kiedyś się odrodzi

    W czasach Apple, gdy kultowa marka wiele znaczy SAAB musi się odrodzić.
    GM po swoim największym w historii kryzysie już podnosi się z kolan.
    Minie parę lat, trochę okrzepną i ponownie uruchomią SAABA

    • 7 2

  • SAAB ! MOZNA POWIEDZIEC KROTKO '' PIĘKNO I BEZPIECZENSTWO "

    To jeden z najlepszych i najciekawszych samochodow swiata . Doskonale sie zawsze sprzedawal w USA jako podrasowany na tamten rynek . To doskonala konstrukcja oraz wyjatkowy chrakterystyczny design szczegolnie w starszych modelach . Ze zwyklego samochodu zrobiono piekna ''limuzyne '' ktora zawsze byla prestizem. To kultowy wyroznik szwedzkiej szkoly designu . Trzeba przypomniec mlodszym czytelnikom jak dbano o bezpieczenstwo w tych samochodach oraz w Volvo i jak wygladaly testy tzw. stref zgniotu ,,,,, pokazywano naocznie jak samochod spadal pionowo z wysokosci kilku pieter doslownie w beton ,,,,, byly pokazy tych testow kiedys w TV. To byly calkiem inne testy bezpieczenstwa niz te dzisiejsze tradycyjne . Nie wiem jak teraz ale kiedys Szwedzi gwarantowali '' przezycie '' przy zderzeniu czolowym z szybkoscia 60 km /h w takim aucie !!! strefy zgniotu oraz tzw. ''zrywany silnik nie wchodzacy do kabiny podczas zderzenia '' oraz potezne zderzaki hydrauliczne to byly naprawde mocne argumenty bezpieczenstwa i naprawde poparte super testami ktore naocznie pokazywano . Super Saab i Volvo ,,nietypowe , piękne i bezpieczne .

    • 23 1

  • saaab (1)

    szkoda fajne autko

    • 106 1

    • szkoda

      ale są lepsze

      • 2 2

  • czy ta firma została wykończona metodą spekulacji finansowych?jak myślicie państwo? wony rynek to mit..

    • 37 5

  • 130 tys zxa saaba 95 190KM niezla cena

    ale ja juz kupilem w 2011 co innego

    • 17 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku odbył się pierwszy przejazd przez Trójmiasto Mikołajów na motocyklach?

 

Najczęściej czytane