• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samochód elektryczny naładujesz z latarni

Michał Sielski
20 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Samochód można naładować dzięki mocy zaoszczędzonej na wymianie oświetlenia sodowego na LED. Samochód można naładować dzięki mocy zaoszczędzonej na wymianie oświetlenia sodowego na LED.

Przy biurowcu przy ul. PolskiejMapka w Porcie Gdynia można już naładować samochód elektryczny, podłączając go do gniazda w latarni ulicznej. To pierwsza z kilku takich ładowarek, planowanych przez Energę Oświetlenie. Przeznaczona jest do ładowania nie tylko samochodów, ale też hulajnóg czy elektrycznych rowerów.



Rozpatrujesz zakup samochodu elektrycznego?

Uruchomienie w Gdyni punktów ładowania samochodów elektrycznych i nie tylko zapowiadaliśmy w kwietniu. Pierwsza ładowarka już stanęła przy portowym biurowcu. W Polsce to nowość, ale sprawdzona już w europejskich miastach. Dzięki wykorzystaniu istniejącej infrastruktury energetycznej można bez budowania niezbyt eleganckich stacji ładowania zapewnić miejsca do ładowania elektrycznych aut, hulajnóg czy rowerów.

- Uruchomienie pilotażowej stacji ładowania pojazdów jest idealną okazją do sprawdzenia w praktyce rozwiązania stosowanego w innych krajach Europy, a dotychczas niewdrożonego w Polsce. Dużą wartością dodaną jest fakt, iż na pełen montaż stacji na słupie oświetleniowym, razem z planistyką i pozyskaniem pozwoleń, potrzeba około dwóch-czterech miesięcy, podczas gdy dla standardowej wolnostojącej stacji w niektórych przypadkach może to być nawet 12-14 miesięcy - mówi Jerzy Brudnik, prezes spółki Energa Oświetlenie, która finansuje przedsięwzięcie.
W Gdyni ma stanąć jeszcze kilka takich ładowarek. Jeśli spotkają się z zainteresowaniem, będą powstawać kolejne. Dostępność stacji ładowania jest bowiem jednym z kluczowych elementów ograniczających rozwój floty elektrycznych aut.

Więcej o autach elektrycznych



Jak działa ładowarka z lampy?



Do ładowania używana jest nadwyżka mocy, która pojawiła się po wymianie oświetlenia sodowego na LED, który pobiera ok. połowę mniej energii. To ona przekazywana jest do gniazda ładowania i dzięki temu można zasilać nią baterie. W zależności od dostępności mocy ładowarki będą działać w przedziale 3,7-22 kW. Wszystkie będą dostępne przez całą dobę, więc będzie można w nich podładować baterię w ciągu dnia, jak i naładować w całości, pozostawiając na całą noc.

Opinie (137) 7 zablokowanych

  • Kiedy samochody elektryczne zaczną być bardziej użyteczne wtedy kupię.

    Albo ogniwa paliwowe na wodór albo wymienne akumulatory. Samochód używam najczęściej na trasie. Kraków, Wrocław, Warszawa. Dopóki nie będzie wymiennych akumulatorów gdzie po kilku minutach można jechać dalej albo zatankować wodór w 3 minuty samochód elektryczny jest dla mnie mało użyteczny. Nawet gorzej, bo inwazja elektryków zatłoczy miasto bo teraz to głównie do miasta się nadają.

    • 10 2

  • Z ciekawości chciałbym się dowiedzieć (2)

    Jakie to nadwyzki energii powstały po zmianie oświetlenia na LEDy? Czy to jakiś nowy wynalazek - LED produkujący energię elektryczną? Co najwyżej zmniejszyło się zużycie energii, a to właśnie było celem zmiany. Teraz zużyjemy tą zaoszczędzoną energię i będzie jak zawsze. W elektrowniach dorzucą węgla pod kotły i odtrabimy, że Polska jest zielonym krajem.

    • 19 2

    • po prostu zakladamy zarowki mniejszej mocy

      caly wynalazek

      • 1 0

    • Pewnie chodzi o to, że kabe w ziemi zostały stare o dużym przekroju i nowe lampy można zasilić z dwóch faz a z trzeciej ładowarkę.

      • 1 0

  • Jak długo na zachętę za darmo? (1)

    A potem jaka stawka?...

    • 7 0

    • Duża. Nawet bardzo duża.

      • 4 1

  • 200km i 5h ładownia

    do zakopanego i z powrotem w tydzień. hehe

    • 15 2

  • Widać Gdynia wyprzedza wszystkich

    tu nie tylko najlepiej się żyje, ale na szczególną uwagę zasłużył propagowanie czystej energii i całokształtu działań z nią związanych, które mogą służyć za wzór i przykład dla innych miast oraz samorządów, jak należy działać w temacie oszczędności i zrównoważonej energii.
    Zamiast podświetlonego krzyża na Kamiennej Górze powinna stanąć wieża widokowa, która promuje innowacyjność, atrakcyjność miasta i jego rozwiązań, pokazy zastosowania nietypowych rozwiązań, - jak np. to pokazane w artykule. Pokazanie także jak najwięcej możliwości ochrony klimatu, osiągających najwyższe efekty ekologiczne i prozdrowotne oraz pomysłów rozumianych i uznanych na pozyskanie czystej energii. Tylko takie działania mogą nam dać przepustkę w przyszłość.

    • 0 9

  • Przecież lampy sodowe są bardziej efektywne prądowo od LED (5)

    jeśli powstała oszczędność, to jedynie za sprawą sporego zmniejszenie ilości światła

    • 9 3

    • dokladnie

      • 1 1

    • dziś już nie do końca, LEDy są coraz lepsze (3)

      Najsprawniejsze wciąż są niskoprężne lampy sodowe ale za względu na monochromatyczne widmo światła ich zastosowanie jest bardzo ograniczone.

      Popularne wysokoprężne lampy sodowe są jeszcze sprawniejsze od LED co najwyżej przy bardzo dużych mocach (powyżej 150 W) rzadko stosowanych w mieście.
      Przy mniejszych mocach sprawność źródła jest w najlepszym przypadku podobna a jeśli uwzględni się jeszcze sprawność zasilacza to przy klasycznym układzie stabilizacyjno-zapłonowym lampa sodowa jest już wyraźnie gorsza.

      Do tego światło z LEDów łatwiej kształtować i kiedy oświetlają tylko to co trzeba można zmniejszyć moc przy zachowaniu takiego samego lub nawet wyższego natężenia oświetlenia.

      W porwaniu do lamp sodowych, wadami LEDów są większe olśnienie i awaryjność zasilaczy, na upartego jeszcze barwa światła bo choć mają przyjemniejszą barwę i znacznie lepsze CRI to jednak żółta barwa SODy w niektórych warunkach może poprawiać kontrast.

      • 4 0

      • Zółte SODy dobrze nadają się do oświetlania ulic (lepiej o LEDów) (2)

        wszelkiego rodzaju parkany, osiedla, gdzie spacerują tylko ludzie to już inna sprawa

        • 0 2

        • sami fachowcy (1)

          Porównaj sobie wsp. oddawania barw i wówczas pisz komentarze

          • 1 0

          • przecież jeden i drugi przedmówca dobrze pisze

            LEDy mają lepszy współczynnik oddawania barw ale żółta barwa wysokoprężnych lamp sodowych poprawia nieco kontrast przez co lepiej się nadaje do oświetlenia ulic.

            • 0 0

  • Auta elektryczne to ściema (5)

    Nic wspólnego z ekologia. Ślad węglowy 10x większy niż jeżdżenie dislem z wyciętym filtrem. Do tego żenujący zasięg, na autostradzie przy 140 kmh zasięg max 150km.
    Lemingi kupują bo w TV każą i reklama rozkazuje. Mózg u nich to atrapa
    Chcecie być eko to zapytajcie kto utyluzuje zużyte akumulatory i ile to kosztuje.

    • 20 8

    • auta elektryczne nie trują ludzi w najbliższym otoczeniu a to już kolosalna różnica względem śmierdzącego diesla (4)

      • 3 3

      • (1)

        Za to trują w dalszym otoczeniu niż twój horyzont myślowy.
        To że masz elektrownię daleko od domu to nie oznacza że prąd się bierze znikąd!

        • 0 2

        • Owszem, elektrownie emitują CO2 ale jednak nie trują tak bardzo bo w mieście nie wdychasz bezpośrednio ich spalin

          Do tego coraz więcej energii pochodzi ze źródeł odnawialnych.

          • 0 0

      • W Polsce 100% elektrowni to elektrownie węglowe. (1)

        Zwiększone zapotrzebowanie na Volty i Ampery pochodzi od ładowanych całą noc aut elektrycznych a i to mało, gdyż ładowane domowym 230V i niskim amperażem na ładowanie do pełna można czekać do 30h. 18 kWh/100 km nie weźmie się z paneli słonecznych.
        Kto da się robić w trąbę bo chce niech sie cieszy ale rzeczywistość jest mniej różowa, szczegółnie gdy po trzech latach trzeba będzie wydać kilkanaście tysięcy zł na nowe akumulatory a zakładów recyclingu w Polsce nie widać - więc zużyte wylądują w kontenerach na działce u słupa i się zapalą.

        • 1 3

        • Bzdury, w 2018 roku, w Polsce 80% energii pochodziło z węgla a procent źródeł odnawialnych wciąż rośnie.

          Ładowanie do pełna baterii średniej pojemności, niskim prądem z domowego gniazdka 230 V trwa koło 10 h więc bez problemu można taką załadować w nocy. Jak komuś to nie wystarcza może sobie zainstalować w garażu mocniejszą ładowarkę.
          Przy normalnej eksploatacji bateria utrzyma sensowne parametry znacznie dłużej niż trzy lata.
          Natomiast przy uszkodzeniu/utracie pojemności zwykle poddaje się ją regeneracji (wymienia tylko uszkodzone moduły) co jest znacznie tańsze niż cała bateria.
          Z utylizacją nie powinno być problemu, a klasyczne akumulatory samochodowe lądują na działce czy jednak oddaje się je przy zakupie nowego?

          • 2 0

  • Samochód elektryczny nie jest ekologiczny (1)

    pożera energię pozyskaną z węgla... i w dodatku pod latarnią, jak (nie) tania "substytutka"

    • 5 4

    • chyba prostytutka

      • 0 0

  • Samochody elektryczne to droga donikąd

    Wciskanie kitu o ekologii, bez brania pod uwagę wszystkiego, produkcji prądu, produkcji samochodu i utylizacji za x lat.

    • 5 5

  • ogólniki

    Skąd w latarni napięcie skoro oprawy świecą nocą? Jakby było zasilanie ładowarki z jakiejś rozdzielnicy to bym rozumiał, Ktoś tu czegoś nie dopowiedział. Chyba że ułożyli dodatkowe kable do słupa potajemnie

    • 1 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC (1 opinia)

(1 opinia)
30 zł
zawody / wyścigi

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest PHEV?

 

Najczęściej czytane