• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Temperatura w tramwajach do zmiany?

Marek
23 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Zdaniem czytelnika, przy ustawieniu temperatur w pojazdach, trzeba zwracać uwagę na warunki panujące na zewnątrz Zdaniem czytelnika, przy ustawieniu temperatur w pojazdach, trzeba zwracać uwagę na warunki panujące na zewnątrz

Bieżące regulowanie temperatury w tramwajach to pomysł czytelnika na to, by zapewnić pasażerom większy komfort podróżowania. - Ustawianie sztywnych temperatur, bez uwzględnienia aktualnych warunków zewnętrznych, to najgorsza rzecz, jaką można zrobić dla ich zdrowia - uważa pan Marek.



Czy zdarzyło ci się wysiąść z tramwaju, bo było w nim za gorąco lub za zimno?

W środę informowaliśmy, że w 20 tramwajach kursujących po Gdańsku zamontowane zostaną urządzenia do pomiaru temperatury. Wyniki pozwolą ocenić, czy istnieje potrzeba regulacji jej wysokości w pojazdach.

Obecne wytyczne spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje mówią, że zimą w pojeździe ma być 18 st. C, a latem temperatura powinna być o dwa stopnie wyższa. I właśnie do nich odnosi się w liście pan Marek, nasz czytelnik.

Oto jego spostrzeżenia:

Po przeczytaniu artykułu w końcu wiem, o co chodzi z wiecznym niedostosowaniem temperatur w tramwajach. Czy pracownicy spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje zdają sobie sprawę z tego, że ustawianie sztywnych temperatur, bez uwzględnienia aktualnych warunków zewnętrznych, to jest najgorsza rzecz, jaką można zrobić dla zdrowia pasażerów?

Problemy i latem, i zimą

Wyobraźmy sobie sytuację zimą, kiedy na zewnątrz panuje temperatura - 10 stopni Celsjusza, a w tramwaju jest 18 stopni. Pasażer po wejściu ma dwa rozwiązania: albo siedzi okutany w tramwaju i zaczyna się pocić, po czym wychodzi na zewnątrz i doznaje szoku termicznego, zostaje przewiany i choroba gotowa, albo musi się rozebrać zaraz po wejściu i ubrać przed wyjściem, co często jest trudne do wykonania w tłoku i da się zauważyć, że tego typu "rozbieranki" wykonuje znikoma część pasażerów.

Jeszcze gorzej jest latem. Ustawienie 20 stopni to jakiś horror. Tramwaje nagrzewają się od słońca, co jest normalne. W związku z tym przy szczególnie słonecznych dniach klimatyzacja nie ma szansy nawet dojść do takiej temperatury i wieje cały czas z dosyć mocną siłą mroźnym powietrzem. Nie wiem, jaka temperatura nawiewu jest ustawiona latem w tramwajach, ale jest odczuwalna jako mroźna, szczególnie jak ma się pecha stać prosto pod nawiewem. O to w Pesach nie jest wcale trudno.

Nikt nie mierzy temperatury odczuwalnej

Według aktualnych światowych zaleceń klimatyzacja powinna być ustawiona tak, aby po wejściu do klimatyzowanego pomieszczenia odczuwalna temperatura była niższa nie więcej niż 5-6 stopni w porównaniu do odczuwalnej temperatury na zewnątrz. W przeciwnym razie organizm zostaje narażony na choroby górnych dróg oddechowych, od przejściowego bólu gardła i przeziębień zaczynając, na anginie ropnej kończąc. Podkreślam słowo "odczuwalna".

Na odczuwalność temperatury znaczący wpływ ma przede wszystkim siła nadmuchu klimatyzacji. Zdarzało mi się niejednokrotnie korzystać z tramwaju latem, np. w godzinach wieczornych, gdy temperatura na zewnątrz była w okolicach 10 stopni, a po wejściu do tramwaju odczuwało się panującą w nim temperaturę jako niższą, właśnie z powodu temperatury nawiewu i jego siły.

Jeszcze gorzej jest, gdy panuje słoneczna pogoda, jest upał, na zewnątrz 30 stopni w cieniu, brak wiatru. Na przystanku odczuwane będzie może nawet i z 35 stopni. Po czym wchodzi się do tramwaju, który ma docelową temperaturę ustawioną na 20 stopni i jednocześnie ma się pecha, że jedyne wolne miejsce do stania jest pod nawiewem, bo nikt tam nie chce stać, a tam odczuwalna 10 stopni albo i niżej.

Zagrożenie dla starszych i niemowląt

W ten sposób sam kilkukrotnie nabawiłem się przez tramwaje anginy, które spowodowały konieczność brania antybiotyków, zwolnienie z pracy, utracony zarobek. W pewnym momencie, po kolejnym takim przypadku, rozważałem podanie spółki do sądu o odszkodowanie. Nie wspominam już o tym, że dużo częściej zdarzało się, że po przejeździe tramwajem wieczorem i następnego dnia po prostu bolało mnie gardło, bywałem lekko przeziębiony. Na całe szczęście zmieniłem miejsce pracy, na takie, które nie wymaga korzystania przeze mnie z tramwajów i problem rozwiązał się sam.

Jest rozwiązanie

Pomysł badania temperatur w tramwaju i wyciąganie tylko na podstawie tego wniosków uważam za chybiony. Termometry pewnie wskażą, że temperatura jest wyższa niż 20 stopni, zostaną wyciągnięte wnioski, że klimatyzację trzeba ustawić jeszcze bardziej agresywnie i zamiast lepiej będzie gorzej albo tak samo.

Co byłoby znacznie lepszym pomysłem? Przede wszystkim trzeba wprowadzić dynamiczne ustawienia temperatury, zachowując zasadę różnicy 5-6 stopni (może być nawet brana pod uwagę temperatura mierzona termometrem, to i tak będzie postęp). Należałoby zmierzyć temperaturę w tramwaju, w miejscu pobytu pasażera, a następnie skorygować ją do temperatury odczuwalnej na podstawie prędkości ruchu powietrza z nawiewu, również w miejscu pobytu pasażera. I dopiero na tej podstawie wyciągać wnioski, czy klimatyzacja jest ustawiona dobrze, czy nie.
Marek

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (109) 3 zablokowane

  • To proste, trzeba zrobic strefy

    Kacik temperatury wysokiej, kacik niskiej, powietrze suche oraz wilgotne. Trzeba wziac pod uwage ze inna temperature odczuwaja ludzie z bujna czupryna, a inna łysi oraz ludzie z nadcisnieniem i cisnieniem niskim. Mysle ze kierownictwo Tramwajow powinno to uwzglednic. Oraz wprowadzic szatnie i kacik z goracymi oraz zimnymi napojami. Dziekuje

    • 7 1

  • Temperatura to nie jest problem.......

    ... niedługo nie będzie miał kto nas wozić. To jest problem.

    • 4 1

  • Szatnia (1)

    a moze zima w tramwajach i autobusach wydzielic kącik na szatnie, z szatniarzem
    problem z glowy, kilkaset miejsc pracy sezonowej

    • 18 0

    • A jak nie będą mieli mojego płaszcza,

      To co ja im mogę wtedy zrobić?

      • 3 0

  • Cieplakom

    mówimy- Nie !

    • 3 3

  • A co z motorniczym ? (2)

    W jakiej temperaturze ma pracować przez kilka godzin?

    • 6 1

    • niech sobie kupi

      małpkę na rozgrzewkę!

      • 2 2

    • Motorniczy tramwaju ma swoją kabinę, jest odizolowany.

      Kierowcy autobusów siedzą w tej samej temperaturze co pasażerowie, ale i tak uważam, że to oni się powinni dostosować ubiorem - nie pasażerowie.
      No bo jak: zdjąć kurtkę, buty i kalesony gdy na dworze -10°C a w pojeździe +20°C?

      • 15 0

  • (3)

    No i jest! Ogrzewanie jak ciepło klima jak zimno ;)

    • 42 2

    • (1)

      Narzekacie jakbyście pół dnia w tych tramwajach spędzali.

      • 4 8

      • Niestety wystarczy te 20-30 minut i ma się dosyć

        • 11 3

    • Ja myśle ze kierownictwo w Ztm do zmiany

      Koniec z tymi debilnymi rozkładami autobusy nie przyjeżdża a pan który odbiera tel jakiś debil każe czekać na następny który będzie za 30 min

      • 5 2

  • Temperatura

    Tak jakoś w tramwaju nie trafiłem na niewłaściwą temperaturę, ale w autobusach często jest za gorąco.

    • 3 5

  • W d*pach się poprzewracalo . W czasach gdy autobusy i tramwaje niskopodłogowe były marzeniem i jeździło się czym się jeździło w zimę i w Lato bez klimatyzacji było o niebo lepiej.

    • 10 6

  • dokładnie.

    Dokładnie! Te nawiewy latem to koszmar! Angina murowana, albo chore zatoki. Też latem musiałam brać zwolnienie bo miałam anginę po przejażdżkach tymi tramwajami. Fakt są takie, gdzie idzie się zagotować latem, a jak siądziesz przy oknie to już nie wstaniesz o własnych siłach, ale te klimatyzacje to jest prawdziwy koszmar. Bez okrycia latem tramwajami nie da się poruszać. Ja mam zawsze jakiś sweterek lekki i wkładam go wchodząc do tramwaju. Szczerze tez kiedyś myślałam o pozywaniu za ten nawiew. tydzień zwolnienia z pracy przez źle ustawioną klimatyzację to przegięcie...

    • 12 1

  • dlatego najlepiej jeździ się starymi tramwajami

    latem otworzysz okno i jest przewiew, zimą trochę grzeją, więc jest delikatnie cieplej niż na zewnątrz

    • 18 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku zadebiutowały trolejbusy Solaris Trollino 18?

 

Najczęściej czytane