• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W życie weszła norma spalin Euro 6d. Będą ograniczenia i kary

mJ
2 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Unia Europejska wprowadziła normę spalin Euro 6d. Cel: ograniczenie zanieczyszczania środowiska. Unia Europejska wprowadziła normę spalin Euro 6d. Cel: ograniczenie zanieczyszczania środowiska.

Od 1 stycznia 2021 roku obowiązuje norma Euro 6d dotycząca spalin. Co to oznacza w praktyce? Tyle, że nowe samochody emitujące ich nadmierną ilość i nieposiadające urządzeń monitorujących zużycia paliwa lub energii elektrycznej nie będą dopuszczone do ruchu. Nie będzie można ich zarejestrować.



Ile lat ma twoje auto?

Z informacji przekazanych przez Instytut Transportu Drogowego wynika, że transport kołowy ma 10 proc. udziału w zanieczyszczaniu powietrza w Polsce. Analizy dowodzą także, że w centrach dużych miast wskaźnik ten osiąga nawet 80 proc. Blisko 30 lat temu w celu przeciwdziałania negatywnym skutkom rozwoju motoryzacji wprowadzono pierwszą normę emisji Euro dla samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych. Początkowo dla aut napędzanych wyłącznie olejem napędowym, a nieco później dla aut z silnikami benzynowymi. Następne progresywne normy z kolejnymi numerami Euro wchodziły w życie mniej więcej co 5 lat, limitując dopuszczalne wartości zanieczyszczeń pochodzących ze spalin.

1 stycznia 2021 r. w krajach Unii Europejskiej w życie weszły kolejne zmiany - norma Euro 6d-ISC-FCM. Tyczy się ona większości nowych samochodów osobowych. Dla pojazdów dostawczych te same wymogi zaczną obowiązywać od 2022 r. Nowa norma obliguje producentów pojazdów do stosowania efektywniejszych technologii oczyszczania spalin, które umożliwią dalszą redukcję szkodliwych związków. By nie płacić kar za zbyt dużą emisję, koncerny motoryzacyjne powinny utrzymać średni poziom emisji dwutlenku węgla - dla wszystkich produkowanych pojazdów - na poziomie 95 g/km. Przypomnijmy, że do końca 2020 r. 95 proc. aut sprzedawanych na terenie UE spełniało ten limit. Teraz obejmie on wszystkie samochody.

Fakt, że emisja CO2 jest pochodną zużycia paliwa, oznacza, że nowy pojazd powinien zużywać średnio 4,1 litra benzyny lub 3,6 litra oleju napędowego
na 100 km
.

Dodatkowym wymogiem dla producentów aut będzie konieczność montowania urządzeń monitorujących zużycie paliwa lub energii elektrycznej. Aby urealnić parametry emisji zanieczyszczeń, norma zmniejsza także współczynnik zgodności emisji szkodliwych tlenków azotu (NO X) pomiędzy badaniami aut w laboratorium i w rzeczywistych warunkach ruchu drogowego (badania RDE).

Pojazdy mają być mniej uciążliwe dla środowiska nie tylko, gdy są nowe, ale także podczas późniejszej, wieloletniej eksploatacji. Pozostałe wartości emisji dopuszczalnej w ramach normy Euro 6 pozostają bez zmian. Niespełnienie nowych wymogów technologicznych oraz emisyjnych oznaczać będzie, że nowe auto nie może zostać zarejestrowane i dopuszczone do użytku po 1 stycznia 2021 r.

Norma Euro 6d obowiązywać będzie na terenie wszystkich krajów Unii Europejskiej. Przepisy nie obejmują producentów pojazdów specjalnych, np. opancerzonych, karawanów czy przystosowanych do przewozu wózków inwalidzkich, oraz drobnych producentów wytwarzających do 1 tys. egzemplarzy aut rocznie (nie wymaga się od nich badań drogowych w zakresie emisji).

Warto przypomnieć, że oddzielnymi przepisami objęte są koncerny wytwarzające pojazdy ciężarowe. W ich przypadku konieczna jest redukcja szkodliwych zanieczyszczeń o 30 proc. (w ciągu najbliższej dekady) w stosunku do wskaźników z 2019 r.

Dodajmy, że dla niektórych kategorii motocykli, motorowerów oraz pojazdów czterokołowych z napędem spalinowym z końcem grudnia 2020 r. straciły ważność homologacje, czyli świadectwa dopuszczające pojazdy do ruchu, na zgodność z normą Euro 4. Obowiązująca od stycznia 2020 r. norma Euro 5 (dla nowych typów) wprowadziła szereg restrykcji pod kątem zmniejszenia hałasu oraz emisji m.in. tlenku węgla, węglowodorów czy tlenków azotu.
mJ

Opinie (399) ponad 10 zablokowanych

  • Ciekwe dlaczego te wszystkie pseudoekologiczne niemiecko-francuskie, holenderskie, belgijskie (2)

    firmy pouciekały z produkcją do Chin , Indonezji itp. Krajów ??? ???? Nie tylko dlatego , że tania siła robocza. Przede wszystkim brak ograniczeń w zatruwaniu środowiska podczas produkcji swoich gniotów. . Hipokryzja baranów z Brukseli przekracza wszelkie granice. !

    • 27 2

    • to się nazywa dzbanie ekonomia. Poszli tam, bo było taniej (również w związku z ekologią) Mogli, zgodne z prawem (1)

      • 2 2

      • No to moją ekonomia jest jazda starym złomem

        dieslem 2.000 bo pali na trasie 3,5l/100, a naprawi go kowal . I g....wielkie baranom z brukseli do tego . Każdy ma swoja ekologie i ekonomię.

        • 7 2

  • Bzdury

    A akurat wszelkie pseudo ekologiczne rzeczy w samochodzie to najlepiej wyrzucić.
    W dieslu podstawa to wyrzucenie egr i dpf - egr powoduje zasyfienie kolektora i pogorszenie pracy, a dpf gorszy przepływ spalin i przez to wzrost zużycia paliwa.
    Do tego lekki chip i możemy się cieszyć lepszymi osiągami i zmniejszeniem zużycia paliwa (czyli pojazd jest bardziej ekologiczny).

    W benzynowych najlepszy efekt eko daje zamontowanie LPG wraz z usunięciem filtrów spalin (są też w nowych autach), egr I zamontowanie emulatora sond lambda - dzięki temu można oszczędniej wyregulować samo LPG.
    A normy to bzdury mające tylko wyciągać pieniądze

    • 11 4

  • Ja przypominam (5)

    prawo nie dziala wstecz
    i nie wolno negowac praw nabytch 15 letnie auta byly rejestrowane i sa zajestrowane
    nowe nie sa zarejstrowane i jezeli nie moga byc zarejestrowane to nie beda

    • 11 4

    • No ale będzie zakaz wjazdu do miasta bez euro 6 (1)

      I to mogą zrobić

      • 2 1

      • tylko dla turystów, na szczęście mieszkańców to obejdzie

        • 1 0

    • Oho, zaczyna się przypominanie swoich praw :D

      • 4 1

    • Ty mozesz przypominac tylko o swojej głupocie co zreszta robisz i natym sie skonczy:) (1)

      • 1 3

      • buhhhaha

        ale odzew cwoka spod grojca

        • 2 1

  • Xxx (1)

    Tylko stare samochody zostaną modne . V8 maja zniknąć motory zostaną wykastrowane . Dziś piękny dźwięk silnika jedynie sztucznie generują urządzenia elektryczne . Nowe pokolenie nawet nie będzie miało pojęcia jaka kiedyś była piękna motoryzacja . Jak żyje nic nie kupie ekologicznego . Akumulatory elektryczne nie idzie zutylizować i co to mowa o ekologi / kasa tylko

    • 14 1

    • co ty za bzdury piszesz.... szok, wyboraca PiS?

      • 0 2

  • Weszła w życie nowa norma spalin

    No i co z tego, jak na ulicach same dymiace szroty tdi oraz budowlanka ze swoimi cieżarowymi dieslami

    • 9 1

  • Dużo (3)

    tu sfrustrowanych posiadaczy golfów trójek się rozpisuje. Przejechałem ponad 200 tys taką nowoczesną zabawką i jakoś nic się nie zepsuło.

    • 5 12

    • Mam Hondę z 2001 , igiełka

      • 2 1

    • Mazda gh

      Juz 12 lat i jezdze

      • 1 0

    • mimo to nazwaleś to zabawką... a jednak

      • 0 0

  • Próby atomowe,lotnictwo,trasnport

    ciężki itd ,a mój 2.0 truje bardzo i piec na eko groszek jakiś jaja sobie ekoświry robią

    • 9 3

  • Era badziewia ma potencjał. (1)

    Nowe auta osobowe to:
    naszpikowane elektroniką i kolorowymi podświetlanymi diodami dodatkami zwanymi funkacjami , często w ogóle nie używanymi chyba,że z ciekawości.
    pod pokrywą silnika tak gęsta zabudowa,że wymienić przepaloną żarówkę nie sposób, skutkuje to wyższymi kosztami napraw w warsztatach , aby dostać się do usterki trzeba rozmontować połowę zawartości tego co umieszczono pod pokrywą silnika.
    osobne nieporozumienie to tzw zestaw samo naprawczy kiedy złapiesz "gumę", na trasie to skutkuje kosztami bo trzeba wezwać Pomoc Drogową.
    i tak można dalej kilka absurdów jeszcze wymienić, ale chodzi przecież o to aby prędzej kupić nowy samochód, nie tylko zresztą bo dotyczy problem np art .gospodarstwa domowego naszpikowanych elektroniką i plastikiem.

    • 19 0

    • Tak na prawdę,

      To chodzi o zyski producentów nie tylko samochodów, producentów wielkich finansowo,tych którzy mają przełożenie na rządzących, o to chodzi a ekologia to pretekst, zdrowa ekologia to np była u tych którzy walczyli o nie niszczenie Puszczy Białowieskiej.

      • 3 0

  • Czy ktoś w końcu wymyśli co zrobić ze starymi rzęchami ? (3)

    Dlaczego niezbywalnym prawem obywatela jest dojeżdżenie auta do kompletnego rozpadu i jednoczesne trucie sąsiadów ?
    Jakoś w przypadku pieców kopciuchów można narzucić obowiązek wymiany na takie bardziej eko...
    Jak nie zakaz, to opłaty - ale tu trzeba umieć zbadać spaliny podczas przeglądu...

    • 4 14

    • Nałożyć wysokie podatki dla starych pojazdów tak jak w normalnych krajach. (1)

      Do tego strefy czystego powietrza i 90% samochodów nie wjedzie nawet do miasta.

      • 2 5

      • Najpierw potrzebny byłby sprawny i szybki transport publiczny. Nie wiem jak w innych miastach ale w Gdańsku takiego nie ma.

        • 4 0

    • Problem sam by się rozwiązał gdyby tylko obywatele zaczęli normalnie zarabiać i przestaliby być okradani przez państwo na każdym kroku coraz wyższymi podatkami/opłatami/daninami.

      • 5 0

  • pieprzenie głupot przez tą unię

    to niech zmierzą ile samolot albo statek wycieczkowy wypuszcza spalin

    • 15 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym mieście swoją siedzibę ma Mercedes-Benz?

 

Najczęściej czytane