• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W życie weszła norma spalin Euro 6d. Będą ograniczenia i kary

mJ
2 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Unia Europejska wprowadziła normę spalin Euro 6d. Cel: ograniczenie zanieczyszczania środowiska. Unia Europejska wprowadziła normę spalin Euro 6d. Cel: ograniczenie zanieczyszczania środowiska.

Od 1 stycznia 2021 roku obowiązuje norma Euro 6d dotycząca spalin. Co to oznacza w praktyce? Tyle, że nowe samochody emitujące ich nadmierną ilość i nieposiadające urządzeń monitorujących zużycia paliwa lub energii elektrycznej nie będą dopuszczone do ruchu. Nie będzie można ich zarejestrować.



Ile lat ma twoje auto?

Z informacji przekazanych przez Instytut Transportu Drogowego wynika, że transport kołowy ma 10 proc. udziału w zanieczyszczaniu powietrza w Polsce. Analizy dowodzą także, że w centrach dużych miast wskaźnik ten osiąga nawet 80 proc. Blisko 30 lat temu w celu przeciwdziałania negatywnym skutkom rozwoju motoryzacji wprowadzono pierwszą normę emisji Euro dla samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych. Początkowo dla aut napędzanych wyłącznie olejem napędowym, a nieco później dla aut z silnikami benzynowymi. Następne progresywne normy z kolejnymi numerami Euro wchodziły w życie mniej więcej co 5 lat, limitując dopuszczalne wartości zanieczyszczeń pochodzących ze spalin.

1 stycznia 2021 r. w krajach Unii Europejskiej w życie weszły kolejne zmiany - norma Euro 6d-ISC-FCM. Tyczy się ona większości nowych samochodów osobowych. Dla pojazdów dostawczych te same wymogi zaczną obowiązywać od 2022 r. Nowa norma obliguje producentów pojazdów do stosowania efektywniejszych technologii oczyszczania spalin, które umożliwią dalszą redukcję szkodliwych związków. By nie płacić kar za zbyt dużą emisję, koncerny motoryzacyjne powinny utrzymać średni poziom emisji dwutlenku węgla - dla wszystkich produkowanych pojazdów - na poziomie 95 g/km. Przypomnijmy, że do końca 2020 r. 95 proc. aut sprzedawanych na terenie UE spełniało ten limit. Teraz obejmie on wszystkie samochody.

Fakt, że emisja CO2 jest pochodną zużycia paliwa, oznacza, że nowy pojazd powinien zużywać średnio 4,1 litra benzyny lub 3,6 litra oleju napędowego
na 100 km
.

Dodatkowym wymogiem dla producentów aut będzie konieczność montowania urządzeń monitorujących zużycie paliwa lub energii elektrycznej. Aby urealnić parametry emisji zanieczyszczeń, norma zmniejsza także współczynnik zgodności emisji szkodliwych tlenków azotu (NO X) pomiędzy badaniami aut w laboratorium i w rzeczywistych warunkach ruchu drogowego (badania RDE).

Pojazdy mają być mniej uciążliwe dla środowiska nie tylko, gdy są nowe, ale także podczas późniejszej, wieloletniej eksploatacji. Pozostałe wartości emisji dopuszczalnej w ramach normy Euro 6 pozostają bez zmian. Niespełnienie nowych wymogów technologicznych oraz emisyjnych oznaczać będzie, że nowe auto nie może zostać zarejestrowane i dopuszczone do użytku po 1 stycznia 2021 r.

Norma Euro 6d obowiązywać będzie na terenie wszystkich krajów Unii Europejskiej. Przepisy nie obejmują producentów pojazdów specjalnych, np. opancerzonych, karawanów czy przystosowanych do przewozu wózków inwalidzkich, oraz drobnych producentów wytwarzających do 1 tys. egzemplarzy aut rocznie (nie wymaga się od nich badań drogowych w zakresie emisji).

Warto przypomnieć, że oddzielnymi przepisami objęte są koncerny wytwarzające pojazdy ciężarowe. W ich przypadku konieczna jest redukcja szkodliwych zanieczyszczeń o 30 proc. (w ciągu najbliższej dekady) w stosunku do wskaźników z 2019 r.

Dodajmy, że dla niektórych kategorii motocykli, motorowerów oraz pojazdów czterokołowych z napędem spalinowym z końcem grudnia 2020 r. straciły ważność homologacje, czyli świadectwa dopuszczające pojazdy do ruchu, na zgodność z normą Euro 4. Obowiązująca od stycznia 2020 r. norma Euro 5 (dla nowych typów) wprowadziła szereg restrykcji pod kątem zmniejszenia hałasu oraz emisji m.in. tlenku węgla, węglowodorów czy tlenków azotu.
mJ

Opinie (399) ponad 10 zablokowanych

  • czy norma dotyczy także USA i Chin ? (1)

    • 21 0

    • Rosji również nie.

      W tych trzech krajach doszłoby do rewolucji, gdyby dostali taki kaganiec.

      • 3 0

  • Dziennikarz nie zrozumiał... (1)

    lub nie przeczytał ze zrozumieniem rozpożądzenia. Dotyczy ono tylko i wyłącznie producentów samochodów i nie ma nic wspólnego z ich rejestracją. To zużycie na 1 km zmusza ich do produkcji samochodów elektrycznych. Wtedy zużycie średnie we flocie może spełniać te warunki.

    • 6 4

    • Rozpożądzenie :)

      Autokorekta takiego byka nie wyłapała?

      • 6 0

  • A ja mam 10 letnią furę z benzyną V6. (4)

    Moje auta zawsze będą mieć duże silniki i w nosie mam normy. Silnik musi pięknie grać.

    • 25 3

    • nawet nie tyle grać (3)

      większa pojemność i niższa kompresja to dłuższa żywotność silnika. Mniej wysilony silnik zwyczajnie zajedzie dalej.

      • 10 1

      • No jasne, o żywotności nawet nie wspomnę. (2)

        Przelatałem już ponad 200 tys, auto chodzi jak złoto i jeszcze drugie tyle spokojnie wytrzyma. Nie to co kosiarki z wysilonym 1,2.

        • 7 0

        • Co to jest 200? (1)

          Jezdzisz do kiosku?

          • 0 0

          • Swoim nie jeżdżę dużo.

            W pracy służbowym.

            • 0 0

  • Zamiast nowego z salonu wolę kupić starszego klasyka sprowadzonego z USA (1)

    z silnikiem 4.0 :) Proste w naprawach, skóry i bajery, przyjaźni się z gazem i gabarytami 3x większe od miejskich plaskaczy.

    • 15 4

    • ooch , wprost urzekła mnie, ta twoja niesamowita opowieść...

      • 6 3

  • Trójmiasto, wpiszcie w tytule ,że norma tyczy się nowych nie zarejestrowanych samochodów . A kary będą dla dilerów aut, bo ta wasza ankieta wprowadza zamieszanie.
    Kto chce się bardziej doinformować jest tak osoba jak moto doradca na stronce z filmikami on dokładnie tłumaczy tą sytuację.

    • 9 1

  • W końcu może wezma się za pierdzirury motory i szroty z kaszub przyjezdżające na zloty na skwer, i porshe ktore (1)

    jeździ i głośno pierdzi, bo właściciela nie stać na tłumik...i jaguarem tez taki jeżdzi baran,,, =====
    Najwięcej smrodzą ciężarowe dizle i autobusy, to są główni truciciele,.,

    • 13 6

    • Porsche w sumie

      Ale komentarz wporzo

      • 0 0

  • To nie prawda co zostało napisane.

    Ta norma dotyczy producentów samochodów i nie ma nic wspólnego z rejestracją. Chodzi o średnią we flocie którą się produkuje. Jest to do zrealizowania tylko gdy znajdują się w niej samochody elektryczne.

    • 12 1

  • Ekologia (2)

    Dbamy o środowisko? Środowisko to tez my.
    Zabronić jedzenia ścier*a. Picia alkoholu. Palenia. Cukru. Narkotyków. Piecow- kopciuchow. Zmusić wszystkich do systematycznych ćwiczeń.
    Wyeliminowac z ulic niesprawne auta rzetelnymi przeglądami. Łamiących przepisy drogowe karać, jak w Skandynawii. Lamiacych inne przepisy też karac, jak kiedyś w Skandynawii:)
    Każdemu dać prawo do broni.
    I po krótkim, burzliwym czasie będzie czysto i zdrowo, bezpiecznie i ekologicznie.

    • 14 4

    • I do tego szczepionka oczywiście!

      • 3 0

    • Wszystko OK , jestem za

      ale dlaczego alkohol ?

      • 1 1

  • Niech zaczna od elektrowni bełchatow (2)

    I wszystkich ciepłowni opalanych węglem a nie od zwykłych ludzi

    • 13 6

    • Niech Niemcy zaczną od siebie i przestaną (1)

      wysyłać elektrośmieci do Bangladeszu i innych biedaków, żeby tamci odzyskiwali materiały zasyfiając wodę, powietrze, siebie i pół świata. Niemiecka ekologia psia nać.

      • 6 0

      • I robią co mogą, żeby wypchnąć stare złomy ma wschód. Tacy to miszczowie recyklingu

        • 2 0

  • Co za bzdety...

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku odbył się pierwszy przejazd przez Trójmiasto Mikołajów na motocyklach?

 

Najczęściej czytane