• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W życie weszła norma spalin Euro 6d. Będą ograniczenia i kary

mJ
2 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Unia Europejska wprowadziła normę spalin Euro 6d. Cel: ograniczenie zanieczyszczania środowiska. Unia Europejska wprowadziła normę spalin Euro 6d. Cel: ograniczenie zanieczyszczania środowiska.

Od 1 stycznia 2021 roku obowiązuje norma Euro 6d dotycząca spalin. Co to oznacza w praktyce? Tyle, że nowe samochody emitujące ich nadmierną ilość i nieposiadające urządzeń monitorujących zużycia paliwa lub energii elektrycznej nie będą dopuszczone do ruchu. Nie będzie można ich zarejestrować.



Ile lat ma twoje auto?

Z informacji przekazanych przez Instytut Transportu Drogowego wynika, że transport kołowy ma 10 proc. udziału w zanieczyszczaniu powietrza w Polsce. Analizy dowodzą także, że w centrach dużych miast wskaźnik ten osiąga nawet 80 proc. Blisko 30 lat temu w celu przeciwdziałania negatywnym skutkom rozwoju motoryzacji wprowadzono pierwszą normę emisji Euro dla samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych. Początkowo dla aut napędzanych wyłącznie olejem napędowym, a nieco później dla aut z silnikami benzynowymi. Następne progresywne normy z kolejnymi numerami Euro wchodziły w życie mniej więcej co 5 lat, limitując dopuszczalne wartości zanieczyszczeń pochodzących ze spalin.

1 stycznia 2021 r. w krajach Unii Europejskiej w życie weszły kolejne zmiany - norma Euro 6d-ISC-FCM. Tyczy się ona większości nowych samochodów osobowych. Dla pojazdów dostawczych te same wymogi zaczną obowiązywać od 2022 r. Nowa norma obliguje producentów pojazdów do stosowania efektywniejszych technologii oczyszczania spalin, które umożliwią dalszą redukcję szkodliwych związków. By nie płacić kar za zbyt dużą emisję, koncerny motoryzacyjne powinny utrzymać średni poziom emisji dwutlenku węgla - dla wszystkich produkowanych pojazdów - na poziomie 95 g/km. Przypomnijmy, że do końca 2020 r. 95 proc. aut sprzedawanych na terenie UE spełniało ten limit. Teraz obejmie on wszystkie samochody.

Fakt, że emisja CO2 jest pochodną zużycia paliwa, oznacza, że nowy pojazd powinien zużywać średnio 4,1 litra benzyny lub 3,6 litra oleju napędowego
na 100 km
.

Dodatkowym wymogiem dla producentów aut będzie konieczność montowania urządzeń monitorujących zużycie paliwa lub energii elektrycznej. Aby urealnić parametry emisji zanieczyszczeń, norma zmniejsza także współczynnik zgodności emisji szkodliwych tlenków azotu (NO X) pomiędzy badaniami aut w laboratorium i w rzeczywistych warunkach ruchu drogowego (badania RDE).

Pojazdy mają być mniej uciążliwe dla środowiska nie tylko, gdy są nowe, ale także podczas późniejszej, wieloletniej eksploatacji. Pozostałe wartości emisji dopuszczalnej w ramach normy Euro 6 pozostają bez zmian. Niespełnienie nowych wymogów technologicznych oraz emisyjnych oznaczać będzie, że nowe auto nie może zostać zarejestrowane i dopuszczone do użytku po 1 stycznia 2021 r.

Norma Euro 6d obowiązywać będzie na terenie wszystkich krajów Unii Europejskiej. Przepisy nie obejmują producentów pojazdów specjalnych, np. opancerzonych, karawanów czy przystosowanych do przewozu wózków inwalidzkich, oraz drobnych producentów wytwarzających do 1 tys. egzemplarzy aut rocznie (nie wymaga się od nich badań drogowych w zakresie emisji).

Warto przypomnieć, że oddzielnymi przepisami objęte są koncerny wytwarzające pojazdy ciężarowe. W ich przypadku konieczna jest redukcja szkodliwych zanieczyszczeń o 30 proc. (w ciągu najbliższej dekady) w stosunku do wskaźników z 2019 r.

Dodajmy, że dla niektórych kategorii motocykli, motorowerów oraz pojazdów czterokołowych z napędem spalinowym z końcem grudnia 2020 r. straciły ważność homologacje, czyli świadectwa dopuszczające pojazdy do ruchu, na zgodność z normą Euro 4. Obowiązująca od stycznia 2020 r. norma Euro 5 (dla nowych typów) wprowadziła szereg restrykcji pod kątem zmniejszenia hałasu oraz emisji m.in. tlenku węgla, węglowodorów czy tlenków azotu.
mJ

Opinie (399) ponad 10 zablokowanych

  • (6)

    Licząc ile energii potrzeba na wyprodukowanie nowoczesnego auta i jego serwis to średnio staja się one "tak samo ekologiczne" jak diesel z 1990 roku dopiero po 250 tysiącach km!
    Każde nowe auto które zostanie rozbite przed pokonaniem 250 tys. km jest stratą dla środowiska - czystszy byłby stary diesel.

    • 69 5

    • Podłącz się do rury wydechowej auta z 1990r (3)

      i wszystko stanie się jasne

      • 6 13

      • ale tutaj akurat gość ma rację (2)

        dawno to już zostało policzone, że biorąc pod uwagę całkowite zużycie energii, materiałów do produkcji, wody itd. ekologiczniej jest używać starego diesla niż produkować nowe auto. Samo zużycie wody to 100 tys litrów na 1 wyprodukowane auto.

        • 12 1

        • są rzeczy, których nie da się przeliczyć na zużycie energii

          nowe samochody są przede wszystkim dużo większe (segment b jest wielkości segmentu d sprzed 30 lat), szybsze, cichsze, bardziej komfortowe, bezpieczniejsze.
          i lol, mniej awaryjne- po prostu w nowych jak coś się zepsuje nie potrafimy sami naprawić, tylko trzeba w serwisie pół samochodu wymienić. kiedyś wymienialiśmy uszczelkę za kilka groszy i mówiliśmy, że się nie psuje- bo co to za awaria, którą każdy może sam naprawić? polonez 1500 i fiat 125, które były w mojej rodzinie te 30 lat temu psuły się co kilka miesięcy, ale naprawy kosztowały grosze, a większość mój tata sam wykonywał w ciągu paru minut...dziś tak się nie da.

          • 2 0

        • W mieście nie mniej niż 9 litrów , nie ma innej opcji

          • 4 0

    • Globalnie tak

      Ale lokalnie nie, jak ten diesel codziennie zatruwa miasto chmurą dymu

      • 0 0

    • T4 z 1997 - 1.9 TD 450tys - nie zrezygnuję póki nie będą strzelać

      najwierniejszy pracownik

      • 1 0

  • co z tego jak u nas większość aut nawet euro 1 nie spełnia (1)

    • 27 3

    • z zieloną nalepką euro 4

      czyli tylko trabant odpada

      • 0 0

  • Unia Europejska (3)

    Ograniczenia i kary we wszystkim.

    • 41 5

    • Ale za dużą wodą to samo (1)

      W Californi chyba najmocniej cisną

      • 5 0

      • O proszę

        A wydawało się że tam jeszcze została wolność

        • 2 2

    • dla twojego dobra, bo jak widać jesteś za g...pi, żeby samodzielnie zadbać o zdrowie twoje i twoich potomków

      na szczęście inteligentniejsi rządzą.

      • 1 10

  • (2)

    W sumie działania fajne, ALE patrząc z perspektywy Polski, gdzie ten przepis obowiązuje, a Ukrainy ( nasz sąsiad na wschodzie ) gdzie możesz legalnie zarejestrować auta z E5 i niżej - np patrz na nowa Nive czy Urala, o rynkach typowo egzotycznych jak afryka gdzie do tej pory kupisz Axora ( MB jeśli pomyliłem to przepraszam ) bez dpf scr egr adblue za to z kamerami zamiast lusterek, o rynkach takich jak indie , chiny czy wspaniałe USA które wypowiedziało traktaty o ochronie środowiska, to mam pytanie : po jaką cholerę to jest u nas ?!?!

    • 52 3

    • Żeby chociaż mieszkać w miejscu z czystym powietrzem. (1)

      Mam gdzieś inne miejsca na świecie skoro sobie robią krzywdę.

      • 3 12

      • Kolego na całym świecie jest to samo niebo

        Jw

        • 11 2

  • A kogo się pytali czy mogą wprowadzić jakieś ograniczenia ???? (5)

    To decyzja należna mieszkańcom miast i państw a nie jakichś głąbów z rządów czy UE. jeśli im coś nie odpowiada to fora ze dwora ! Jak sobie wprowadzają jakieś chore normy to niech sobie sami ich przestrzegają bo to jest ograniczanie wolności wszystkich obywateli zapisana w Konstytucji i jeśli chcą wprowadzić jakieś zmiany powinni najpierw zapytać swoje społeczeństwa we wszystkich krajach czy tego chcą. Jak mniejszość może narzucać swoją wolę większości to jest absurd !

    • 49 10

    • Demokracja synku (1)

      Jak premiera może zamknąć setki tysięcy knajp i siłowni

      • 6 5

      • a na h.... jakies siłownie i knajpy ?

        to juz nie można potrenować na świeżym powietrzu lub w domu ? musi byc przed lustrem i przy publice rozdziawiajacej gęby z podziwu ? Knajpy w sezonie turystycznym sobie radza jak złoto. Jak ktoś do rachunku dopisuje swój numer PESEL i telefon, to ma z czego przeczekać. A jak nie , to lepiej niech zamknie. Myślał by kto , że ten kraj sie składa z knajp, siłowni i reklamy.

        • 7 5

    • 1

      • 0 0

    • Jasne

      Już pytali. Udzielili im wyborcy mandatu zaufania

      • 0 2

    • *

      • 0 0

  • LuUUUUUdzieee! (7)

    Za zanieczyszczenia powietrza najbardziej odpowiadaja kopciuchy w których "ekonomiści " spalaja śmieci , miał i podłej jakości węgiel . Już cyba nie ma wsi, gdzie by nie było możliwości podłączenia się do gazu. O miastach nawet nie wspomnę . A dalej widzimy i czujemy co się dzieje jak przychodzi sezon grzewczy. Nawet w lecie w wielu domach podgrzewa się wode uzytkową spalając to co sie pod ręke nawinie. To nie jest bieda. To jest sknerstwo i małpie cwaniactwo . Przed domami samochody po 100 tys, albo i dużo więcej , a z komina wali dym jak z krematorium . I nie pomogą tu programy wymiany pieców. Taki "ekonomista" powie , że jak państwo poniesie wszystkie koszty , to on z łaską może się zgodzi. Tu trzeba drakońskich kar i egzekwowania prawa ( nie jakies śmieszne 100 zł), regularnie najmniej 10000 zł za mandat. Gwarantuję , że po pierwszym zaplaconym, nastepnych nie będzie, a smog zniknie jak ręką odjął. Tona węgla kosztuje dzisiaj ok. 1000 zł, parę ton potrzeba na chałupę przez sezon.. Ja za gaz miesięcznie płace 300 za 145 m kwadratowych . ( zgoda, lekkie zimy) i mam w tym ogrzewanie ciepłej wody użytkowej.

    • 41 14

    • (1)

      Kopciuchów przez lata ubyło a samochodów przybyło. Zanieczyszczenie powietrza jest większe niż kiedyś. Myślcie sobie co chcecie.

      • 4 7

      • bzdura

        1) dane oficjalne a rzeczywiste to dwie różne rzeczy- większość z tych, co mają inny rodzaj ogrzewania, po cichu spal śmieci w piecu wielofunkcyjnym
        2) kopciuchów ubyło procentowo, ale ilościowo przybyło- mamy coraz więcej domów/mieszkań- kiedyś trzy pokolenia mieszkały w jednym domu/mieszkaniu, dziś każdy ma własne lokum

        • 6 1

    • s (2)

      Mądralo. Moja rodzina mieszka na wsi i nie ma możliwości podłączenia się do gazu, bo gminę na to nie stać.

      • 2 2

      • Ciekawe, ze na wsi , tez można palić w piecu w sposób

        cywilizowany. Nawet jak masz piec, to może być on taki , że proces spalania odbywa sie w sposób bardziej czysty. A można wylać się na wszystko , z sąsiadami włącznie i palić w kopciuchu wszystko łącznie z pampersami i plastikowymi butelkami . Nie wiem gdzie mieszka twoja rodzina. Wiekszość jednak wygląda tak , ze gaz jest we wsi, ale wielu sie nie podłącza, "bo poco "

        • 7 1

      • To gmina ma obowiązek podłączyć

        twoją rodzinę na swój koszt ? Czy dobrze zrozumiałem ??

        • 3 0

    • Barbarzyńcy nie chcą wymieniać kopciuchów

      bo w bardziej nowoczesnych piecach nie da się palic śmieciami !

      • 8 0

    • Czytelnik

      Ludziu , gdzie Ty żyjesz? Ściągnij te klapki z oczu i przebudź się z letargu...
      Są miasta, gdzie na obrzeżach tych miast nie ma jeszcze kanalizacji bo podobno się nie opłaca. Nie wspominając o gazie.
      Wskaż mi miejsce a też się tam przeprowadzę...

      • 1 2

  • A co z autami już zarejestrowanymi? (3)

    Czy mogę kupić od prywaciarza np. Opla insignie z silnikiem 2.0 benzyna? Nigdzie nie mogę znaleźć informacji.

    • 12 1

    • Boooo (1)

      Możesz bez problemu. Te normy tyczą się nowych aut. Ewentualnie takim oplem nie wjedziesz do centrum miasta za jakiś czas. Ale jest rozwiązanie. Wystarczy jakiekolwiek auto z gazem. Zdaniem urzędasów będzie mniej szkodzić niż najnowsza hybryda.

      • 10 3

      • Bzdura.

        • 2 3

    • Jdj

      Jak byl zarejestrowany przed styczniem 2021 to go nie dotyczy.Jest w systemie i tyle.Prawo nie dziala wstecz

      • 0 0

  • E4

    Kogo będzie stać na nowe auto.? Ludzie zostają bez środków do życia a zarobasy na stołkach wymyślają paragrafy. Po co budować drogi jak nikt nie będzie z nich korzystał.

    • 34 1

  • Bezsensu (2)

    Mam nowe autko segmentu B do miasta z silnikiem 1.2 z października, ale 3-cylindrowe co spala mi uśredniając aż ... 9.5 litra, po mieście w korkach nawet dochodzi do 10 - 11 litrów. W miejscach (laboratoriach) gdzie sprawdzają legislatorzy, naukowcy i inne osoby to może te normy działają. Jednak w mieście czy nie mówiąc już na autostradzie gdzie samochód się dławi i pali ponad 13 litrów przy 140-145 km/h. Nie mówiąc już o żywotności tych silników. Jeśli ekologia i to wszystko z tym związane to powinni w ogóle zakazać dla osób fizycznych wjazdu do miast z silnikami na paliwa i tyle. Przecież priorytetem motoryzacji nie jest dbanie o ekologię tylko możliwość przemieszczania się. Mój stary samochód z 2012r. diesel 3.0 na trasy palił 5 litrów średnio, gdzie tu logika, ekonomia i cała ekologia.

    • 61 1

    • Nie pękaj te 3 cylindrowe głanka ...

      Wytrzymują do 3 wymian oleju i potem na złom .

      • 7 0

    • Ano tu, że idąc z duchem czasu trzeba dbać o planetę, bo globalne ocieplenie, bo smog, bo to i tamto.
      Promowanie nowych trendów, norm, i technologii... po to tylko żeby wyciągnąć od Ciebie pieniądze, bo "nowe" kosztuje..
      A osób, które są proEko nie brakuje..
      Nie mówie, że to jest złe, no aleee widać chęć sciągnięcia kasy ewidentnie.

      • 3 0

  • Cała ta presja na "ekologie " to nic innego jak

    napedzanie klientów producentom pseudo ekologicznych samochodów. Wielka propaganda , w której tle znikają aspekty energochłonności produkcji, serwisu , i utylizacji . Gwarantuje , ze mój samochód 2 litrowa benzyna wolnossąca spełniajaca normy E 6 jest bardziej ekologiczna niż czysto elektryczny pojazd. który trzeba ładować prądem ( też trzeba go wyprodukować) , serwisować, wymieniać baterie( koszt połowy wartości pojazdu), i utylizowac

    • 44 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na drodze ekspresowej jednojezdniowej wynosi:

 

Najczęściej czytane