• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Karwiny: umowa z wykonawcą podpisana. Co z dofinansowaniem z UE?

Patryk Szczerba
10 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy przelot przez arterię. Sprawdza się?
Władze Gdyni informują, że niebawem rozpoczną się prace przy budowie węzła Karwiny. Władze Gdyni informują, że niebawem rozpoczną się prace przy budowie węzła Karwiny.

Gdynia podpisała umowę na budowę węzła KarwinyMapka z wybraną w przetargu firmą MTM. Zakres prac nie obejmuje oczekiwanej przez PKP przebudowy wiaduktów, potrzebnej do budowy trzeciego toru. - Gdynia rozpoczęła swoją inwestycję na własną odpowiedzialność - informują przedstawiciele urzędu marszałkowskiego, podtrzymując decyzję o wstrzymaniu dofinansowania inwestycji.



Która część budowy węzła Karwiny jest twoim zdaniem ważniejsza?

Przypomnijmy, że w lutym władze Gdyni ogłosiły, iż węzeł Karwiny będzie budować firma MTM, inkasując za pracę 101,7 mln zł. Na tę informację zareagował zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych. W oficjalnym komunikacie władze spółki poinformowały, że Gdynia zmieniła zakres inwestycji przebudowy węzła Karwiny, który nie przewiduje przebudowy nowych wiaduktów, co oznacza komplikację kolejowych inwestycji.

Władze spółki podkreślały, że jest to niezbędne, by utworzyć trzeci ok. 15-kilometrowy tor od stacji Gdynia Stadion do Osowej, potrzebny aby:

  • modernizować linię kolejową nr 201 pomiędzy Gdynią i Kościerzyną,
  • zachować przepustowość przejazdu PKM,
  • przewozić bezproblemowo ładunki z i do gdyńskiego portu.


Władze Gdyni odpowiadały, że miasto przygotowało rozszerzony o przebudowę projekt wiaduktów, ale - ich zdaniem - za prace budowlane powinna odpowiadać kolej. Warto wiedzieć, że aneksowany przed laty projekt trafił do szuflady, a węzeł Karwiny będzie budowany po przetargu w formule "Zaprojektuj i wybuduj", gdzie konieczne było stworzenie zupełnie nowej dokumentacji projektowej.

Więcej:

Węzeł Karwiny: bez przebudowy wiaduktów nie będzie trzeciego toru



Węzeł Karwiny: Marszałek mediuje, aneksu nie ma



W sprawę włączył się marszałek województwa pomorskiego, czyli dysponent unijnych środków, które w wysokości 54 mln zł mają wspomóc budowę węzła Karwiny. Zapowiedziano, że podpisanie aneksu do umowy o dofinansowanie budowy węzła Karwiny ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego zostaje wstrzymane do czasu porozumienia PKP z Gdynią w zakresie realizacji przebudowy wiaduktu i budowy trzeciego toru.

Gdynia ogłosiła podpisanie umowy z wykonawcą prac - firmą MTM i rozpoczęcie budowy węzła, która ma potrwać dwa lata. W ramach węzła powstaną:

  • parking "park&ride" przy stacji PKM Karwiny,
  • buspasy na ul. Wielkopolskiej,
  • nowa pętla autobusowa,
  • przebudowa ul. Sopockiej,
  • przebudowa ul. Strzelców.


Sęk w tym, że wiele wskazuje na to, iż nie otrzyma unijnego wsparcia.

Urząd marszałkowski: Gdynia realizuje inwestycję na własną odpowiedzialność



- Gdynia ma umowę o dofinansowanie projektu "Utworzenie węzła integracyjnego transportu publicznego przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - Gdynia Karwiny". Aneks do tej umowy wciąż pozostaje niepodpisany. A zatem Gdynia rozpoczęła swoją inwestycję na własną odpowiedzialność, bo umowa (bez aneksu) dotyczy innego zakresu prac, niż umowa wykonawcza z MTM - tłumaczy Michał Piotrowski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego.
Dodaje, że urząd marszałkowski jest zobowiązany do pilnowania, by unijne dofinansowanie zostało wykorzystane w sposób prawidłowy, a projekty miały trwały charakter.

- Stąd wcześniejszy apel do władz Gdyni i PKP PLK, by zawarły porozumienie dotyczące realizacji budowy węzła Karwiny i linii 201. Obecnie instytucja zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020 analizuje, czy realizacja jakiegokolwiek elementu wykonanej za publiczne środki inwestycji przez Gdynię nie grozi tym, że za jakiś czas będzie on musiał ulec rozbiórce.

Gdynia podpisuje umowę i czeka na działanie PKP



Stanowisko Gdyni w sprawie przebudowy wiaduktów okazuje się być niezmienne.

- Umowa w sprawie unijnego dofinansowania tej inwestycji nadal obowiązuje i podstaw ku temu, aby środki nie zostały Gdyni przekazane, nie ma. Umowa ta nigdy nie dotyczyła budowy trzeciego toru. To kwestia, która od zawsze była po stronie spółki PKP PLK i rozwiązana miała być w ramach inwestycji przez nią realizowanych. Z informacji, które nam przekazał marszałek, prowadzi on rozmowy z kolejową spółką w sprawie ewentualnej rozbudowy linii pomiędzy Gdynią a Kościerzyną - wyjaśnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

PKP PLK: Gdynia nie respektuje ustaleń



Kolejne oświadczenie w sprawie wydały władze spółki PKP PLK, które podkreślają, że w 2017 roku ustalono plan działań oraz podział zakresów i finansowania.

- Gdynia zobowiązała się do przebudowania wiaduktu drogowego, a PLK do wybudowania muru oporowego wzdłuż ulicy Strzelców, pierwotnie wskazanego w warunkach technicznych PLK do wybudowania przez miasto - informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.
Dodaje, że PLK wywiązały się z zobowiązania i ujęły mur oporowy w swoim projekcie. Koszt budowa tego obiektu sięga kilkudziesięciu milionów złotych jest porównywalny z budową nowego wiaduktu drogowego.

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poważnie potraktowały ustalenia z miastem Gdynia, sprzyjające rozwojowi komunikacji oraz transportu kolejowego w Gdyni. Niestety ze strony władz miasta brak jest zrozumienia i respektowania ustaleń ważnych dla mieszkańców i rozwoju sprawnego i ekologicznego transportu kolejowego - podkreśla Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Miejsca

Opinie (294) ponad 10 zablokowanych

  • Mtm

    Miasto z morza i mtm

    • 9 1

  • Tak to widzę:

    Gdynia wycofa się z umowy z MTM - winny będzie marszałek wstrzymujący dopłatę z UE.
    MTM skasuje karę umowną - nawet nie zaczynając projektować. Środki ue przepadną (termin rozliczenia to 2023) i Szczurek nie będzie musiał robić nic, koledzy z mtm tskoż a kasa trafi tam gdzie miała czyli do mtm.

    Może to właśnie o to chodzi?

    • 19 0

  • Jak to w Gdyni

    Prawo swoje, Szczurek swoje. Jeszcze nie rozliczył się z lotniska a już brnie zacięcie w kolejny projekt nie mając ku temu zabezpieczonych środków czy tak trudno temu megalomanowi zrozumieć że rozbudowa wiaduktów to integralna część projektu? Nikt mu nie karze kłaść szyn, tylko przygotować wiadukt pod rozbudowę. Ten harcerz twardogłowy jest niereformowalny. Szkoda słów. Gdynia tonie

    • 14 0

  • 3xNIE

    Nie ma zgody na pracę do póki Ci Panowie się nie dogadają! Scenariusz z Lotniskiem i utrata dotacji UE Nie może się powtórzyć w Gdyni bo inaczej zaoramy UM! Wiadukt jest dla kolejki a kolej dla ludzi - to tu są pieniądze i to musi się zwrócić PKP , im więcej pasażerów w PKM tym mniej w śmierdzących samochodach. Musicie się krawaciaze dogadać i oddać ten węzeł dla ludzi , my czekamy na to od 2002r .

    • 9 0

  • Węzeł Karwiny

    Szkodnik łucyk znów pokazuje swoje ja.I oczywiście klapa.Takie podejści Gdyni zamyka drogę w przyszłości na budowę trzeciego toru.Kiedy prokurator weźmie się za szkodnika Łucyka i całe władze Gdyni.Dla nich inwestycje to puszka farby i pędzel!!!!!!!!!!!!!!!

    • 13 0

  • Przetarg przetargiem

    ale pilnować MTM! aby nie skończyło się jak z Dąbka i Kwiatkowskiego... opóźnienia, wolna praca, mega korki i żadnych konsekwencji....

    Swoją drogą ktoś tu robi pod górkę, ale czy na pewno władze Gdyni, a nie PKP??
    Przebudowa jest konieczna dla mieszkańców całej okolicy, Sopotu, (i tak mało robi sie w Gdyni) ale również w skali makro czyli z uwzględnieniem infrastruktury PKP. Temat znany od dekad i jeszcze sie nie dogadali ????

    • 7 1

  • Megalomania, po co te 15 km trzeciego toru? (1)

    Ogromny węzeł przesiadkowy Karwiny wzdłuż jedynej linii kolejowej tylko do centrum to pikuś i marzenie , ale tylko władz Gdyni. Na co komu ten 3 tor skoro po dwóch niewiele jeździ? Od kilkudziesięciu lat obserwuję linię 201 i stwierdzam, że czasem oprócz 1 towarowego dziennie, kilku włóczących się PKM i jakiejś lokomotywy manewrowej solo, na tych torach nic się nie dzieje. Bum na dojazdy do pracy stoczniowców i portowców z rejonu Kościerzyny czy Żukowa dawno się skończył więc pozostał szczątkowy ruch towarowy. Zastanawiam się po co te wielkie inwestycje PKP na stacjach Gdynia Port (widać z estakady Kwiatkowskiego) w rejonie Puckiej czy w Gdańsku. No co kolejarze liczą wymieniając hektary ziemi i kilometry torów, cudu gospodarczego nie będzie, a transport i tak załatwiają TIR-y? Co do wiaduktów to może nie wszyscy nowi Gdynianie wiedzą, ale tylko między Karwinami, a przystankiem Stadion są jeszcze 4 stare wiadukty do wymiany: Krygulec jeden, Mały Kack dwa i Redłowo jeden. Kto za to będzie płacił, chyba nie miasto Gdynia?

    • 6 5

    • jak to w werszu o mieszczanach - wszystko widzą osobno...

      No i pan chyba nietutejszy, skoro tak niezorientowany...

      Dobrze jest wiedzieć, że główna magistrala kolejowa, wiodąca przez centra miast Trójmiasta, wyczerpała swoje możliwości do tego stopnia, że nie da się nawet przedłużyć biegu pociągów PKM do Gdańska Głównego. Choć to słuszne i właściwe. Bo nie ma slotów czasowych, aby dały radę przejechać.
      To taki drobiazg.
      Może i my nie będziemy mieć cudu gospodarczego, ale inni i owszem, pracują nad tym. Więc na tranzytach i sprawności zarobić można. A, przede wszystkim, realizować zobowiązania wynikające z przynależności do Unii. Buduje więc korytarze transportowe, aby na tym zarabiać. Ale żeby zarabiać, to najpierw trzeba włożyć... I niekoniecznie to my będziemy zarabiać...
      Doskonałym przykładem jest DCT, z którego się śmiano jako przepisu na wtopę...
      Przewidując i stymulując taki rozwój sytuacji, podjęto decyzję o gruntowanej przebudowie linii 201, jako niezależnej ścieżki transportowej omijającej większą część Trójmiasta.
      Tiry może coś i załatwiają, ale przy okazji wymagają utrzymania estakady i wydalają chmury znienawidzonego CO2...
      Może dojazdy stoczniowców się skończyły, ale rosną centra biurowe, które mają do zapełnienia więcej "kojców" niż zatrudniały stocznie. Miasta nie sa z gumy i już zaczynają pojawiać się problemy związane z przegęszczeniem. Co to oznacza, doskonale wiedzą hodowcy brojlerów.
      itd, itp...
      Więc nie tylko tu i teraz, ale również w przyszłości. To, co widzisz, to szansa na rozwój...

      Oczywiście, wszytko można spie*rzyć i to właśnie robi zarząd miasta, mając wizję Gdyni jako kurortu dla wybrańców...

      • 3 0

  • Po lotnisku kolejny przykład niekompetencji władz Gdyni.

    Upór urzędników jest zastanawiający - czy on myślą, ze ich, nie obowiązują żadne zasady ? Jest oczywistością, że taki zakres nie może otrzymać żadnej dotacji, a jeśli jakimś cudem (fotelem) urzędnicy ją otrzymają to i tak Miasto Gdynia będzie musiało ją zwrócić.

    • 6 0

  • Niby Dlaczego miasto ma przystosowywać projekt dla trzeciego toru kolejowego. (2)

    To Koleji powinno zależeć na możliwości rozbudowy. Kolej to pewnie jest prywatną spółką i nie widzę dlaczego mamy finansować prywatne przedsięwzięcia.

    • 0 9

    • Kolej buduje tory, miasta budują wiadukty - tak już jest.

      No ale w gdyni maja swoje podejście, dlatego jest taki kłopot z przejazdami przez tory. Pomyśl kiedy powstał ostatni bezkolizyjny (tunel lub wiadukt) przez tory. dobrze chociaż że Rumia w Janowie robi i nie korzysta z "pomysłów" Gdyni, wktórej stoimy na Puckiej czy Północnej.

      • 3 0

    • Kolej jest pewnie prywatną spółką?

      • 1 0

  • Ciekawe czy zdąża z tym trzecim torem przed zamknięciem kopalni (2)

    • 1 5

    • węgla nie wozi się kontenerami (1)

      • 4 0

      • na dodatek

        obecnie wozi się go w przeciwnym kierunku...

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Która firma wyprodukowała autobus przedstawiony na zdjęciu?

 

Najczęściej czytane