• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Karwiny: umowa z wykonawcą podpisana. Co z dofinansowaniem z UE?

Patryk Szczerba
10 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy przelot przez arterię. Sprawdza się?
Władze Gdyni informują, że niebawem rozpoczną się prace przy budowie węzła Karwiny. Władze Gdyni informują, że niebawem rozpoczną się prace przy budowie węzła Karwiny.

Gdynia podpisała umowę na budowę węzła KarwinyMapka z wybraną w przetargu firmą MTM. Zakres prac nie obejmuje oczekiwanej przez PKP przebudowy wiaduktów, potrzebnej do budowy trzeciego toru. - Gdynia rozpoczęła swoją inwestycję na własną odpowiedzialność - informują przedstawiciele urzędu marszałkowskiego, podtrzymując decyzję o wstrzymaniu dofinansowania inwestycji.



Która część budowy węzła Karwiny jest twoim zdaniem ważniejsza?

Przypomnijmy, że w lutym władze Gdyni ogłosiły, iż węzeł Karwiny będzie budować firma MTM, inkasując za pracę 101,7 mln zł. Na tę informację zareagował zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych. W oficjalnym komunikacie władze spółki poinformowały, że Gdynia zmieniła zakres inwestycji przebudowy węzła Karwiny, który nie przewiduje przebudowy nowych wiaduktów, co oznacza komplikację kolejowych inwestycji.

Władze spółki podkreślały, że jest to niezbędne, by utworzyć trzeci ok. 15-kilometrowy tor od stacji Gdynia Stadion do Osowej, potrzebny aby:

  • modernizować linię kolejową nr 201 pomiędzy Gdynią i Kościerzyną,
  • zachować przepustowość przejazdu PKM,
  • przewozić bezproblemowo ładunki z i do gdyńskiego portu.


Władze Gdyni odpowiadały, że miasto przygotowało rozszerzony o przebudowę projekt wiaduktów, ale - ich zdaniem - za prace budowlane powinna odpowiadać kolej. Warto wiedzieć, że aneksowany przed laty projekt trafił do szuflady, a węzeł Karwiny będzie budowany po przetargu w formule "Zaprojektuj i wybuduj", gdzie konieczne było stworzenie zupełnie nowej dokumentacji projektowej.

Więcej:

Węzeł Karwiny: bez przebudowy wiaduktów nie będzie trzeciego toru



Węzeł Karwiny: Marszałek mediuje, aneksu nie ma



W sprawę włączył się marszałek województwa pomorskiego, czyli dysponent unijnych środków, które w wysokości 54 mln zł mają wspomóc budowę węzła Karwiny. Zapowiedziano, że podpisanie aneksu do umowy o dofinansowanie budowy węzła Karwiny ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego zostaje wstrzymane do czasu porozumienia PKP z Gdynią w zakresie realizacji przebudowy wiaduktu i budowy trzeciego toru.

Gdynia ogłosiła podpisanie umowy z wykonawcą prac - firmą MTM i rozpoczęcie budowy węzła, która ma potrwać dwa lata. W ramach węzła powstaną:

  • parking "park&ride" przy stacji PKM Karwiny,
  • buspasy na ul. Wielkopolskiej,
  • nowa pętla autobusowa,
  • przebudowa ul. Sopockiej,
  • przebudowa ul. Strzelców.


Sęk w tym, że wiele wskazuje na to, iż nie otrzyma unijnego wsparcia.

Urząd marszałkowski: Gdynia realizuje inwestycję na własną odpowiedzialność



- Gdynia ma umowę o dofinansowanie projektu "Utworzenie węzła integracyjnego transportu publicznego przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - Gdynia Karwiny". Aneks do tej umowy wciąż pozostaje niepodpisany. A zatem Gdynia rozpoczęła swoją inwestycję na własną odpowiedzialność, bo umowa (bez aneksu) dotyczy innego zakresu prac, niż umowa wykonawcza z MTM - tłumaczy Michał Piotrowski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego.
Dodaje, że urząd marszałkowski jest zobowiązany do pilnowania, by unijne dofinansowanie zostało wykorzystane w sposób prawidłowy, a projekty miały trwały charakter.

- Stąd wcześniejszy apel do władz Gdyni i PKP PLK, by zawarły porozumienie dotyczące realizacji budowy węzła Karwiny i linii 201. Obecnie instytucja zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020 analizuje, czy realizacja jakiegokolwiek elementu wykonanej za publiczne środki inwestycji przez Gdynię nie grozi tym, że za jakiś czas będzie on musiał ulec rozbiórce.

Gdynia podpisuje umowę i czeka na działanie PKP



Stanowisko Gdyni w sprawie przebudowy wiaduktów okazuje się być niezmienne.

- Umowa w sprawie unijnego dofinansowania tej inwestycji nadal obowiązuje i podstaw ku temu, aby środki nie zostały Gdyni przekazane, nie ma. Umowa ta nigdy nie dotyczyła budowy trzeciego toru. To kwestia, która od zawsze była po stronie spółki PKP PLK i rozwiązana miała być w ramach inwestycji przez nią realizowanych. Z informacji, które nam przekazał marszałek, prowadzi on rozmowy z kolejową spółką w sprawie ewentualnej rozbudowy linii pomiędzy Gdynią a Kościerzyną - wyjaśnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

PKP PLK: Gdynia nie respektuje ustaleń



Kolejne oświadczenie w sprawie wydały władze spółki PKP PLK, które podkreślają, że w 2017 roku ustalono plan działań oraz podział zakresów i finansowania.

- Gdynia zobowiązała się do przebudowania wiaduktu drogowego, a PLK do wybudowania muru oporowego wzdłuż ulicy Strzelców, pierwotnie wskazanego w warunkach technicznych PLK do wybudowania przez miasto - informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.
Dodaje, że PLK wywiązały się z zobowiązania i ujęły mur oporowy w swoim projekcie. Koszt budowa tego obiektu sięga kilkudziesięciu milionów złotych jest porównywalny z budową nowego wiaduktu drogowego.

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poważnie potraktowały ustalenia z miastem Gdynia, sprzyjające rozwojowi komunikacji oraz transportu kolejowego w Gdyni. Niestety ze strony władz miasta brak jest zrozumienia i respektowania ustaleń ważnych dla mieszkańców i rozwoju sprawnego i ekologicznego transportu kolejowego - podkreśla Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Miejsca

Opinie (294) ponad 10 zablokowanych

  • Już widzę jak dotrzymują terminów i obywa się bez skandali i machlojek, tym bardziej, że ZDiZ kilka lat

    temu obiecał zieloną strzałkę na wyjeździe z ul. Strzelców i co? I nico. Prosty manewr jest za trudny a tu mowa o całym węźle. Pewnie kiedyś to zrobią ale nieprędko!

    • 15 0

  • Czy ktoś kompetentny może podać termin rozpoczęcia prac?

    • 11 0

  • Przeciez

    Na Karwinach Pkm jest już trzeci tor. A gdzie ten trzeci tor chcą zmieścić w kierunku stadion pkm? I tak tam szynobus jeżdżą raz na godzinę więc nawet obecnie ruch towarowy z pasażerski w żaden sposób się nie kolidują.
    Artykul ma dziwny wydźwięk. Jakby to urząd Marszałkowski i PKP bardziej na dobru gdynian zależało niż miastu Gdyni. A fakty są takie że my czekamy i czekamy... No właśnie na co?

    • 4 15

  • Czy Gdynia jest wypłacalna....?? (1)

    • 17 1

    • Tak, o ile chodzi o wypłaty dla MTM, albo budowę parkingu dla ABInwestors.

      • 8 0

  • Jak zawsze wszystko dla samochodow (13)

    Inwestycja żeby sobie można było jeździć samochodami, a komunikacja zrównoważona (pkm) nikogo nie interesuje.
    Zresztą tak się robi biznesy po trojmiejsku - po co zrobić wszystko za jednym razem, skoro można wszystko remontować dwa razy, zapłacić dwa razy i bakszysze też poleca dwa razy.
    Płaci tak czy owak podatnik

    • 94 39

    • ale to nie o to chodzi...umowa i dofinansowanie było na 3 tor i infrastrukturę kolejową (6)

      Gdynia miało finansowac tor a PLK otoczenie...miasto sie wycofało z 3 toru. Tak bardzo zalezy im na współpracy z portem, że olali 3 tor...PLK go zmodernizuje kosztem siatki połączeń dla mieszkańców..potem kucyk powie, że zamyka kolejne parkingi, bo ma być eko, mamy jeżdzić trajtkami....spróbujcie w sobotę po 15,30 dojechać do Klifu...nie ma trajtka ze świętojańskiej i sprzed wzgórza..dla dwójki dorosłych 8,8zł x2..taniej autem. takie eko skrzywienie w tym mieście...

      • 25 1

      • w zasadzie zgoda (5)

        ale tor i mur finansuje PLK, a Gdynia miała sfinansować przebudowę (praktycznie zbudowanie od nowa) wiaduktów. Zgodnie z tym za co, kto odpowiada.
        Miasto za drogę miejską, kolej za tory.

        • 6 1

        • tor miała zbudować Gdynia a nie PLK i tu jest pies pogrzebany. Gdynia sie z tego wycofała (4)

          więc PLK zarządzi swoim torem, jak będzie chciała czyli na korzyść portu a nie miasta.

          • 4 2

          • tak czy inaczej (3)

            plama...
            Bo wariant z finansowaniem toru przez Gdynię pewnie ma wsparcie marszałka i kanał na finansowanie z Unii. A Gdynia, jak zwykle, wykręciła woltę...
            Nie pierwszy raz.
            I to są zdolności polityczne magistratu...

            • 8 1

            • ale bredzisz (2)

              jak Gdynia może coś budować na terenach w księgach wieczystych zaPiSanych jako należących do PKP? - jakim to prawem?

              • 3 4

              • ja mam cię tego uczyć? (1)

                Typowo prawniczy wykręt.
                Jak zwykle w Gdyni.

                • 2 1

              • jak to odpowiadano w moim dziecinstwie

                Prawem korzysci.
                Obopolnej a wrecz wspolnej.

                • 1 0

    • Jak tam z czytaniem u Ciebie ? (1)

      Władze spółki podkreślały, że jest to niezbędne, by utworzyć trzeci ok. 15-kilometrowy tor od stacji Gdynia Stadion do Osowej, potrzebny aby:

      modernizować linię kolejową nr 201 pomiędzy Gdynią i Kościerzyną,
      zachować przepustowość przejazdu PKM,
      przewozić bezproblemowo ładunki z i do gdyńskiego portu.

      • 5 0

      • sponsorem tego działania miała być Gdynia a nie PLK

        • 5 1

    • kk

      Tak, bo kierowcy aut, placa podatki wliczone w cene paliwa
      Miedzy innymi, na rozbudiwe infrastruktury drogowej
      Kolej tez ma swoje zrodla dochodu, niech wiec placi

      • 5 5

    • (1)

      Bo dla rowerzystów rozbiera się linie kolejowe, więc ludzie muszą jakoś dojechać do miejsca docelowego

      • 4 3

      • trollikom antyrowerowym już dziękujemy

        namawiamy do wymyślenia bardziej kreatywnej narracji

        • 2 2

    • Nie becz

      wytrzyj łzy w rajtuzy

      • 1 1

  • A mieszkańcy.....

    Znowu będzie wycinka lasu, korki, rozkopana Buraczana >Brak dojścia do domu. W ciągu kilku lat, wybudowano nam przed oknami trzy budynki Panoramy niszcząc nawierzchnię, nierentowną PKM-kę a teraz znowu bałagan.Tak co kilka lat z mieszkańcami ulic Korzenna i Buraczana nikt się nie konsultował , bo po co???

    • 8 8

  • szwindel

    A oddali kasę którą przygarnął projektant pierwszego projektu?
    Patrząc realnie jaki jest sens przebudowy skrzyżowania bez rozbudowy wiaduktów???
    No tak dorzucą bus pas WOW ale gdzie?
    Zabierając jeden pas, nie chcesz stać w korku wsiadaj w PKM lub Busa hehe...
    Do tego zajezdnia i parking yhymm czyli dodatkowy kocioł na skrzyzowaniu z zabranym już pasem na bus Pas :/ Za 2 lata Sopocka stoi, Strzelców stoi, Wielkopolska nie przejezdna , Kaszubska pompuje cały ruch w Wielkopolska a tu zero odbioru. Mieszkańcy Karwin i Kacka otrzymują jetpack by móc wyjechać z dzielnicy...

    • 20 1

  • 99% wypowiadających się tutaj to ludzie bez elementarnej wiedzy na powyższy temat. Zero. (2)

    Ale wylewać swoje frustracje tu można. Za darmo.

    • 9 26

    • Prawda jest taka, że ludzie mają oczy i widzą, jak np. Wygląda Świętojańska (1)

      Niegdyś luksusowa ulica miasta. Same kwiaty w roli makiet potiomkinowskich nie wystarczą.

      • 13 1

      • i brudne, nieumyte szyby

        z napisem "do wynajęcia".

        • 5 1

  • Szok (1)

    Czyżby pan prezydent Szczurek dał ponownie ciała jak z lotniskiem ?
    Chyba wystarczy już panie prezydencie się ośmieszać.

    • 19 0

    • On nie dał ciała, on dał zarobić MTM.

      Jak zawsze.

      • 3 0

  • Gdynia myślała, że PLK są głupie i za własna kasę wybudują, to co miała zrobić Gdynia, (1)

    bo zależy im na 3 torze, prowadzącym do Portu. Skończy się tym, że po torach PLK pojada pociągi do portu, jako priorytetowe a PLK i mieszkańcy pojadą, jak będzie wolny tor...oj, gryzoń i doradcy.. PLK ma na wszystkie ustalenie kwity...za głupote urzędu zapłaca mieszkańcy Karwin, Dąbrowy i dalszych osiedli

    • 21 4

    • Priorytet będą miały pociągi regionalne....

      ...zapoznaj się z regulaminami dostępu. A towarowe po prostu nie pojadą w takiej ilości, jaka była zakładana. Tym samym straci port. Miasto jest więc grabarzem portu, który jeszcze póki co chyba nie pojmuje tych działań .

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jedyny w Trójmieście salon Porsche znajduje się w:

 

Najczęściej czytane