- 1 Mapa pożarów aut w Trójmieście (85 opinii)
- 2 Auto wjechało w pieszych i w budynek (305 opinii)
- 3 "Podatek od aut spalinowych i tak będzie" (132 opinie)
- 4 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (202 opinie)
- 5 Nowy Ford Mustang już w Trójmieście (113 opinii)
- 6 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (378 opinii)
Węzeł Karwiny: umowa z wykonawcą podpisana. Co z dofinansowaniem z UE?
Gdynia podpisała umowę na budowę węzła Karwiny z wybraną w przetargu firmą MTM. Zakres prac nie obejmuje oczekiwanej przez PKP przebudowy wiaduktów, potrzebnej do budowy trzeciego toru. - Gdynia rozpoczęła swoją inwestycję na własną odpowiedzialność - informują przedstawiciele urzędu marszałkowskiego, podtrzymując decyzję o wstrzymaniu dofinansowania inwestycji.
Władze spółki podkreślały, że jest to niezbędne, by utworzyć trzeci ok. 15-kilometrowy tor od stacji Gdynia Stadion do Osowej, potrzebny aby:
- modernizować linię kolejową nr 201 pomiędzy Gdynią i Kościerzyną,
- zachować przepustowość przejazdu PKM,
- przewozić bezproblemowo ładunki z i do gdyńskiego portu.
Władze Gdyni odpowiadały, że miasto przygotowało rozszerzony o przebudowę projekt wiaduktów, ale - ich zdaniem - za prace budowlane powinna odpowiadać kolej. Warto wiedzieć, że aneksowany przed laty projekt trafił do szuflady, a węzeł Karwiny będzie budowany po przetargu w formule "Zaprojektuj i wybuduj", gdzie konieczne było stworzenie zupełnie nowej dokumentacji projektowej.
Więcej:
Węzeł Karwiny: bez przebudowy wiaduktów nie będzie trzeciego toru
Węzeł Karwiny: Marszałek mediuje, aneksu nie ma
W sprawę włączył się marszałek województwa pomorskiego, czyli dysponent unijnych środków, które w wysokości 54 mln zł mają wspomóc budowę węzła Karwiny. Zapowiedziano, że podpisanie aneksu do umowy o dofinansowanie budowy węzła Karwiny ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego zostaje wstrzymane do czasu porozumienia PKP z Gdynią w zakresie realizacji przebudowy wiaduktu i budowy trzeciego toru.
Gdynia ogłosiła podpisanie umowy z wykonawcą prac - firmą MTM i rozpoczęcie budowy węzła, która ma potrwać dwa lata. W ramach węzła powstaną:
- parking "park&ride" przy stacji PKM Karwiny,
- buspasy na ul. Wielkopolskiej,
- nowa pętla autobusowa,
- przebudowa ul. Sopockiej,
- przebudowa ul. Strzelców.
Sęk w tym, że wiele wskazuje na to, iż nie otrzyma unijnego wsparcia.
Urząd marszałkowski: Gdynia realizuje inwestycję na własną odpowiedzialność
- Gdynia ma umowę o dofinansowanie projektu "Utworzenie węzła integracyjnego transportu publicznego przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - Gdynia Karwiny". Aneks do tej umowy wciąż pozostaje niepodpisany. A zatem Gdynia rozpoczęła swoją inwestycję na własną odpowiedzialność, bo umowa (bez aneksu) dotyczy innego zakresu prac, niż umowa wykonawcza z MTM - tłumaczy Michał Piotrowski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego.
Dodaje, że urząd marszałkowski jest zobowiązany do pilnowania, by unijne dofinansowanie zostało wykorzystane w sposób prawidłowy, a projekty miały trwały charakter.
- Stąd wcześniejszy apel do władz Gdyni i PKP PLK, by zawarły porozumienie dotyczące realizacji budowy węzła Karwiny i linii 201. Obecnie instytucja zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020 analizuje, czy realizacja jakiegokolwiek elementu wykonanej za publiczne środki inwestycji przez Gdynię nie grozi tym, że za jakiś czas będzie on musiał ulec rozbiórce.
Gdynia podpisuje umowę i czeka na działanie PKP
Stanowisko Gdyni w sprawie przebudowy wiaduktów okazuje się być niezmienne.
- Umowa w sprawie unijnego dofinansowania tej inwestycji nadal obowiązuje i podstaw ku temu, aby środki nie zostały Gdyni przekazane, nie ma. Umowa ta nigdy nie dotyczyła budowy trzeciego toru. To kwestia, która od zawsze była po stronie spółki PKP PLK i rozwiązana miała być w ramach inwestycji przez nią realizowanych. Z informacji, które nam przekazał marszałek, prowadzi on rozmowy z kolejową spółką w sprawie ewentualnej rozbudowy linii pomiędzy Gdynią a Kościerzyną - wyjaśnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
PKP PLK: Gdynia nie respektuje ustaleń
Kolejne oświadczenie w sprawie wydały władze spółki PKP PLK, które podkreślają, że w 2017 roku ustalono plan działań oraz podział zakresów i finansowania.
- Gdynia zobowiązała się do przebudowania wiaduktu drogowego, a PLK do wybudowania muru oporowego wzdłuż ulicy Strzelców, pierwotnie wskazanego w warunkach technicznych PLK do wybudowania przez miasto - informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.
Dodaje, że PLK wywiązały się z zobowiązania i ujęły mur oporowy w swoim projekcie. Koszt budowa tego obiektu sięga kilkudziesięciu milionów złotych jest porównywalny z budową nowego wiaduktu drogowego.
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poważnie potraktowały ustalenia z miastem Gdynia, sprzyjające rozwojowi komunikacji oraz transportu kolejowego w Gdyni. Niestety ze strony władz miasta brak jest zrozumienia i respektowania ustaleń ważnych dla mieszkańców i rozwoju sprawnego i ekologicznego transportu kolejowego - podkreśla Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Miejsca
Opinie (294) ponad 10 zablokowanych
-
2021-05-10 08:42
tam się będzie fajnie mieszkać jak ciężkie pociągi z portu będą jeźdźić, już zazdraszczam! (5)
- 5 26
-
2021-05-10 10:12
Linia kolejowa jest tam od lat trzydziestych ubiegłego wieku.
Było się zapoznać przed przeprowadzką.
- 10 0
-
2021-05-10 10:25
Całe lata jeździly i nikomu to nie przeszkadzało. (3)
- 8 1
-
2021-05-10 10:45
bo nikt tam (2)
nie mieszkał.
Obecnie na polu pszenicy stoją bloki...- 3 3
-
2021-05-10 13:36
Karwiny 1 mają ponad 40 lat.... (1)
- 3 0
-
2021-05-10 20:11
linia kolejowa 100...
i to ludzie z innej epoki. Popatrz, tyle lat z uszkodzoną jezdnią i spokój
Większe problemy to druga strona toru. I tam, jadąc do kumpla na Karwiny, długie lata witała mnie pszenica...- 1 0
-
2021-05-10 08:46
Wie ktoś? (2)
Gdzie jest dostepny projekt muru oporowego wzdłuż strzelców - mowa o tym w artykule?
- 18 1
-
2021-05-10 09:59
Trzeba wysłać zapytanie do urzędu do BIP. Muszą udzielić informacji.
- 1 0
-
2021-05-11 00:10
w infoboxie
- 0 0
-
2021-05-10 08:47
motto Gdyni.
Jak robić, aby nie zrobić,
a zarobić i się nie narobić...- 23 1
-
2021-05-10 08:49
Gdynia ma dostac ok. 5 mld PLN (3)
To dopiero bedzie rzeznia. Mafia z UM Gdynia juz zaciera lapki. Bedzie co przytulic. Zostawia tylko troche kasy na farbe.
- 30 1
-
2021-05-10 10:31
Trochę farby? Chyba nie! Pasy na jezdniach ledwo widać. Zebr trzeba sie domyślać, a
zniszczone od lat przejście od poczty głownej ( przy poczcie) do dt Batory przypomina przejście w ukraińskim miasteczku okresu międzywojnia, w którym niektóre chodniki były drewniane, a niektórych nie było w ogóle. Co prawda i tam ludzie jakoś żyli. Ale czy o takie retro chodziło?
- 3 0
-
2021-05-10 11:29
Zgłoś to do PiSowskiej prokuratury. (1)
- 0 5
-
2021-05-10 12:20
Glupszy juz nie bedziesz. Mozesz sie cieszyc.
- 1 0
-
2021-05-10 09:02
Władze Gdyni dobrze wiedzą jak wtapiać pieniądze. W końcu lotnisko też wybudowali na wariata.
A mieszkańcy za to dokładnie zapłacili. I zapłacą jeszcze za wiele innych głupstw władz Gdyni. A Szczurek - wprowadzi kolejne ograniczenia w ruchu w centrum, poprawi drogę Wiczlino do centrum, bo przecież musi spokojnie dojeżdżać samochodem do pracy. Esssh kiedy Szczurek z kumplami w końcu znikną i przestaną szkodzić miastu.
- 35 0
-
2021-05-10 09:03
Szczurek nie może (3)
zrezygnować z tego dealu - 101,7 za inwestycję nie wartą nawet połowę tej ceny dla sprawdzonej w bojach firmy MTM to fundusz emerytalny na dwa pokolenia
- 43 0
-
2021-05-10 10:34
Dokładnie. (2)
Powstający obok odcinek Trasy Kaszubskiej do Szemudu kosztuje około 800mln - zakres prac nieporównywalny. Cztery węzły z wiaduktami - Wlk. Kack, Dąbrowa, Chwaszczyno i Koleczkowo, do tego poszerzenie obwodnicy, wymiana instalacji, ułożeniue asfaltu na 20km na szerokość 3 pasów, MOP, oświetlenie węzłów.
A tu mówimy o jednym skrzyżowaniu z parkingiem! Projekt był gotowy w 2018roku i kosztował 8,5 mln - te pieniądze zostały zmarnowane i MTM ma od nowa to zaprojektować - w okrojonej formie bo 100 mln nie wystarczy na pierwotny zakres prac?- 12 0
-
2021-05-10 10:53
Nie o jednym skrzyzowaniu (1)
z parkingiem, tylko o odcinku między skrzyżowaniem sopocka na skrzyżowaniem z nowowiczlinską. Wszystko chcą zrobić od nowa.
Chociaż ja w tym sensu nie widzę, bo są potrzebniejsze prace w mieście.- 3 1
-
2021-05-10 12:44
Chyba co najwyżej do Górniczej - bo dotąd sięga Węzeł Wielki Kack Trasy Kaszubskiej.
Ale to tym bardziej bez sensu - poprawiać w miarę poprawnie funkcjonującą drogę (zapewne żeby utworzyć buspas zgodnie z obowiązującą ideologią), a nie naprawić źródłowej przyczyny tworzenia się korków w tym regionie, czyli niewydolnych wiaduktów (barak miejsca na prawo i lewoskręty) i koszmarnej geometrii skrzyżowania Wielkopolska/Strzelców/Sopocka.
- 3 0
-
2021-05-10 09:09
Niestety Gdynia jeśli chodzi o kwestie i sprawy kolejowe to ma w wielkim poważaniu. Robią na złość teraz PKP a potem bedzie brak tulelu pod pucką, brak kolei do północnej Gdyni itp itd.
- 66 1
-
2021-05-10 09:18
ty szczurek a ten mostek śmieszny na wiśniewskiego to ile lat ma trwać jeszcze jako dziura w ziemi?Ten przejazd dla rowerzystów rozbabrany od grudnia na Warszawskiej to kiedy?Śmieszy mnie powoli to miasto i jego popaprane władze
- 36 0
-
2021-05-10 09:22
(2)
Szokujące jest to, że taka buta władz Gdyni utrwala ich elektorat. Sporo mieszkańców Gdyni uważa, że trzeba stawiać się, pokazywać swoją moc. Gdynia i jej prezydent są najlepsi W Polsce.
- 30 0
-
2021-05-11 05:26
To tak jak wyznawcy Jarozbawa (1)
Mentalność ameby ale stawia się na gwizd.
- 0 3
-
2021-05-11 14:14
to najzwyklejsza mentalność plemienna
powszechna w tej części świata.
Wszyscy obnoszą się ze swoimi totemami, niezależnie od tego, do czego one służą i co oznaczają.
Najważniejsze, że ten obok ma taki sam.- 1 0
-
2021-05-10 09:26
Samorządność = PiS (2)
to protoplasta tego ugrupowania - megalomania, nepotyzm, brak szacunku i poszanowania dla mieszkańców, niepotrzebne o zawyżonym koszcie pseudo inwestycje i na koniec olbrzymia chochla
- 29 14
-
2021-05-10 15:21
Mozgu nie masz i to jest przykre
- 0 2
-
2021-05-10 17:38
to jest autorski pomysł
...jak żyć z ludzi mieszkających w mieście.
Rozwinięcie patologii spółdzielni mieszkaniowych, skąd wielu mieszkańców magistratu pochodzi. I ich przyjaciół.- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.