• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Karwiny: umowa z wykonawcą podpisana. Co z dofinansowaniem z UE?

Patryk Szczerba
10 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy przelot przez arterię. Sprawdza się?
Władze Gdyni informują, że niebawem rozpoczną się prace przy budowie węzła Karwiny. Władze Gdyni informują, że niebawem rozpoczną się prace przy budowie węzła Karwiny.

Gdynia podpisała umowę na budowę węzła KarwinyMapka z wybraną w przetargu firmą MTM. Zakres prac nie obejmuje oczekiwanej przez PKP przebudowy wiaduktów, potrzebnej do budowy trzeciego toru. - Gdynia rozpoczęła swoją inwestycję na własną odpowiedzialność - informują przedstawiciele urzędu marszałkowskiego, podtrzymując decyzję o wstrzymaniu dofinansowania inwestycji.



Która część budowy węzła Karwiny jest twoim zdaniem ważniejsza?

Przypomnijmy, że w lutym władze Gdyni ogłosiły, iż węzeł Karwiny będzie budować firma MTM, inkasując za pracę 101,7 mln zł. Na tę informację zareagował zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych. W oficjalnym komunikacie władze spółki poinformowały, że Gdynia zmieniła zakres inwestycji przebudowy węzła Karwiny, który nie przewiduje przebudowy nowych wiaduktów, co oznacza komplikację kolejowych inwestycji.

Władze spółki podkreślały, że jest to niezbędne, by utworzyć trzeci ok. 15-kilometrowy tor od stacji Gdynia Stadion do Osowej, potrzebny aby:

  • modernizować linię kolejową nr 201 pomiędzy Gdynią i Kościerzyną,
  • zachować przepustowość przejazdu PKM,
  • przewozić bezproblemowo ładunki z i do gdyńskiego portu.


Władze Gdyni odpowiadały, że miasto przygotowało rozszerzony o przebudowę projekt wiaduktów, ale - ich zdaniem - za prace budowlane powinna odpowiadać kolej. Warto wiedzieć, że aneksowany przed laty projekt trafił do szuflady, a węzeł Karwiny będzie budowany po przetargu w formule "Zaprojektuj i wybuduj", gdzie konieczne było stworzenie zupełnie nowej dokumentacji projektowej.

Więcej:

Węzeł Karwiny: bez przebudowy wiaduktów nie będzie trzeciego toru



Węzeł Karwiny: Marszałek mediuje, aneksu nie ma



W sprawę włączył się marszałek województwa pomorskiego, czyli dysponent unijnych środków, które w wysokości 54 mln zł mają wspomóc budowę węzła Karwiny. Zapowiedziano, że podpisanie aneksu do umowy o dofinansowanie budowy węzła Karwiny ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego zostaje wstrzymane do czasu porozumienia PKP z Gdynią w zakresie realizacji przebudowy wiaduktu i budowy trzeciego toru.

Gdynia ogłosiła podpisanie umowy z wykonawcą prac - firmą MTM i rozpoczęcie budowy węzła, która ma potrwać dwa lata. W ramach węzła powstaną:

  • parking "park&ride" przy stacji PKM Karwiny,
  • buspasy na ul. Wielkopolskiej,
  • nowa pętla autobusowa,
  • przebudowa ul. Sopockiej,
  • przebudowa ul. Strzelców.


Sęk w tym, że wiele wskazuje na to, iż nie otrzyma unijnego wsparcia.

Urząd marszałkowski: Gdynia realizuje inwestycję na własną odpowiedzialność



- Gdynia ma umowę o dofinansowanie projektu "Utworzenie węzła integracyjnego transportu publicznego przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - Gdynia Karwiny". Aneks do tej umowy wciąż pozostaje niepodpisany. A zatem Gdynia rozpoczęła swoją inwestycję na własną odpowiedzialność, bo umowa (bez aneksu) dotyczy innego zakresu prac, niż umowa wykonawcza z MTM - tłumaczy Michał Piotrowski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego.
Dodaje, że urząd marszałkowski jest zobowiązany do pilnowania, by unijne dofinansowanie zostało wykorzystane w sposób prawidłowy, a projekty miały trwały charakter.

- Stąd wcześniejszy apel do władz Gdyni i PKP PLK, by zawarły porozumienie dotyczące realizacji budowy węzła Karwiny i linii 201. Obecnie instytucja zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020 analizuje, czy realizacja jakiegokolwiek elementu wykonanej za publiczne środki inwestycji przez Gdynię nie grozi tym, że za jakiś czas będzie on musiał ulec rozbiórce.

Gdynia podpisuje umowę i czeka na działanie PKP



Stanowisko Gdyni w sprawie przebudowy wiaduktów okazuje się być niezmienne.

- Umowa w sprawie unijnego dofinansowania tej inwestycji nadal obowiązuje i podstaw ku temu, aby środki nie zostały Gdyni przekazane, nie ma. Umowa ta nigdy nie dotyczyła budowy trzeciego toru. To kwestia, która od zawsze była po stronie spółki PKP PLK i rozwiązana miała być w ramach inwestycji przez nią realizowanych. Z informacji, które nam przekazał marszałek, prowadzi on rozmowy z kolejową spółką w sprawie ewentualnej rozbudowy linii pomiędzy Gdynią a Kościerzyną - wyjaśnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

PKP PLK: Gdynia nie respektuje ustaleń



Kolejne oświadczenie w sprawie wydały władze spółki PKP PLK, które podkreślają, że w 2017 roku ustalono plan działań oraz podział zakresów i finansowania.

- Gdynia zobowiązała się do przebudowania wiaduktu drogowego, a PLK do wybudowania muru oporowego wzdłuż ulicy Strzelców, pierwotnie wskazanego w warunkach technicznych PLK do wybudowania przez miasto - informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.
Dodaje, że PLK wywiązały się z zobowiązania i ujęły mur oporowy w swoim projekcie. Koszt budowa tego obiektu sięga kilkudziesięciu milionów złotych jest porównywalny z budową nowego wiaduktu drogowego.

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poważnie potraktowały ustalenia z miastem Gdynia, sprzyjające rozwojowi komunikacji oraz transportu kolejowego w Gdyni. Niestety ze strony władz miasta brak jest zrozumienia i respektowania ustaleń ważnych dla mieszkańców i rozwoju sprawnego i ekologicznego transportu kolejowego - podkreśla Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Miejsca

Opinie (294) ponad 10 zablokowanych

  • tam się będzie fajnie mieszkać jak ciężkie pociągi z portu będą jeźdźić, już zazdraszczam! (5)

    • 5 26

    • Linia kolejowa jest tam od lat trzydziestych ubiegłego wieku.

      Było się zapoznać przed przeprowadzką.

      • 10 0

    • Całe lata jeździly i nikomu to nie przeszkadzało. (3)

      • 8 1

      • bo nikt tam (2)

        nie mieszkał.
        Obecnie na polu pszenicy stoją bloki...

        • 3 3

        • Karwiny 1 mają ponad 40 lat.... (1)

          • 3 0

          • linia kolejowa 100...

            i to ludzie z innej epoki. Popatrz, tyle lat z uszkodzoną jezdnią i spokój
            Większe problemy to druga strona toru. I tam, jadąc do kumpla na Karwiny, długie lata witała mnie pszenica...

            • 1 0

  • Wie ktoś? (2)

    Gdzie jest dostepny projekt muru oporowego wzdłuż strzelców - mowa o tym w artykule?

    • 18 1

    • Trzeba wysłać zapytanie do urzędu do BIP. Muszą udzielić informacji.

      • 1 0

    • w infoboxie

      • 0 0

  • motto Gdyni.

    Jak robić, aby nie zrobić,
    a zarobić i się nie narobić...

    • 23 1

  • Gdynia ma dostac ok. 5 mld PLN (3)

    To dopiero bedzie rzeznia. Mafia z UM Gdynia juz zaciera lapki. Bedzie co przytulic. Zostawia tylko troche kasy na farbe.

    • 30 1

    • Trochę farby? Chyba nie! Pasy na jezdniach ledwo widać. Zebr trzeba sie domyślać, a

      zniszczone od lat przejście od poczty głownej ( przy poczcie) do dt Batory przypomina przejście w ukraińskim miasteczku okresu międzywojnia, w którym niektóre chodniki były drewniane, a niektórych nie było w ogóle. Co prawda i tam ludzie jakoś żyli. Ale czy o takie retro chodziło?

      • 3 0

    • Zgłoś to do PiSowskiej prokuratury. (1)

      • 0 5

      • Glupszy juz nie bedziesz. Mozesz sie cieszyc.

        • 1 0

  • Władze Gdyni dobrze wiedzą jak wtapiać pieniądze. W końcu lotnisko też wybudowali na wariata.

    A mieszkańcy za to dokładnie zapłacili. I zapłacą jeszcze za wiele innych głupstw władz Gdyni. A Szczurek - wprowadzi kolejne ograniczenia w ruchu w centrum, poprawi drogę Wiczlino do centrum, bo przecież musi spokojnie dojeżdżać samochodem do pracy. Esssh kiedy Szczurek z kumplami w końcu znikną i przestaną szkodzić miastu.

    • 35 0

  • Szczurek nie może (3)

    zrezygnować z tego dealu - 101,7 za inwestycję nie wartą nawet połowę tej ceny dla sprawdzonej w bojach firmy MTM to fundusz emerytalny na dwa pokolenia

    • 43 0

    • Dokładnie. (2)

      Powstający obok odcinek Trasy Kaszubskiej do Szemudu kosztuje około 800mln - zakres prac nieporównywalny. Cztery węzły z wiaduktami - Wlk. Kack, Dąbrowa, Chwaszczyno i Koleczkowo, do tego poszerzenie obwodnicy, wymiana instalacji, ułożeniue asfaltu na 20km na szerokość 3 pasów, MOP, oświetlenie węzłów.

      A tu mówimy o jednym skrzyżowaniu z parkingiem! Projekt był gotowy w 2018roku i kosztował 8,5 mln - te pieniądze zostały zmarnowane i MTM ma od nowa to zaprojektować - w okrojonej formie bo 100 mln nie wystarczy na pierwotny zakres prac?

      • 12 0

      • Nie o jednym skrzyzowaniu (1)

        z parkingiem, tylko o odcinku między skrzyżowaniem sopocka na skrzyżowaniem z nowowiczlinską. Wszystko chcą zrobić od nowa.
        Chociaż ja w tym sensu nie widzę, bo są potrzebniejsze prace w mieście.

        • 3 1

        • Chyba co najwyżej do Górniczej - bo dotąd sięga Węzeł Wielki Kack Trasy Kaszubskiej.

          Ale to tym bardziej bez sensu - poprawiać w miarę poprawnie funkcjonującą drogę (zapewne żeby utworzyć buspas zgodnie z obowiązującą ideologią), a nie naprawić źródłowej przyczyny tworzenia się korków w tym regionie, czyli niewydolnych wiaduktów (barak miejsca na prawo i lewoskręty) i koszmarnej geometrii skrzyżowania Wielkopolska/Strzelców/Sopocka.

          • 3 0

  • Niestety Gdynia jeśli chodzi o kwestie i sprawy kolejowe to ma w wielkim poważaniu. Robią na złość teraz PKP a potem bedzie brak tulelu pod pucką, brak kolei do północnej Gdyni itp itd.

    • 66 1

  • ty szczurek a ten mostek śmieszny na wiśniewskiego to ile lat ma trwać jeszcze jako dziura w ziemi?Ten przejazd dla rowerzystów rozbabrany od grudnia na Warszawskiej to kiedy?Śmieszy mnie powoli to miasto i jego popaprane władze

    • 36 0

  • (2)

    Szokujące jest to, że taka buta władz Gdyni utrwala ich elektorat. Sporo mieszkańców Gdyni uważa, że trzeba stawiać się, pokazywać swoją moc. Gdynia i jej prezydent są najlepsi W Polsce.

    • 30 0

    • To tak jak wyznawcy Jarozbawa (1)

      Mentalność ameby ale stawia się na gwizd.

      • 0 3

      • to najzwyklejsza mentalność plemienna

        powszechna w tej części świata.
        Wszyscy obnoszą się ze swoimi totemami, niezależnie od tego, do czego one służą i co oznaczają.
        Najważniejsze, że ten obok ma taki sam.

        • 1 0

  • Samorządność = PiS (2)

    to protoplasta tego ugrupowania - megalomania, nepotyzm, brak szacunku i poszanowania dla mieszkańców, niepotrzebne o zawyżonym koszcie pseudo inwestycje i na koniec olbrzymia chochla

    • 29 14

    • Mozgu nie masz i to jest przykre

      • 0 2

    • to jest autorski pomysł

      ...jak żyć z ludzi mieszkających w mieście.

      Rozwinięcie patologii spółdzielni mieszkaniowych, skąd wielu mieszkańców magistratu pochodzi. I ich przyjaciół.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót PAB?

 

Najczęściej czytane