• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Karwiny: umowa z wykonawcą podpisana. Co z dofinansowaniem z UE?

Patryk Szczerba
10 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy przelot przez arterię. Sprawdza się?
Władze Gdyni informują, że niebawem rozpoczną się prace przy budowie węzła Karwiny. Władze Gdyni informują, że niebawem rozpoczną się prace przy budowie węzła Karwiny.

Gdynia podpisała umowę na budowę węzła KarwinyMapka z wybraną w przetargu firmą MTM. Zakres prac nie obejmuje oczekiwanej przez PKP przebudowy wiaduktów, potrzebnej do budowy trzeciego toru. - Gdynia rozpoczęła swoją inwestycję na własną odpowiedzialność - informują przedstawiciele urzędu marszałkowskiego, podtrzymując decyzję o wstrzymaniu dofinansowania inwestycji.



Która część budowy węzła Karwiny jest twoim zdaniem ważniejsza?

Przypomnijmy, że w lutym władze Gdyni ogłosiły, iż węzeł Karwiny będzie budować firma MTM, inkasując za pracę 101,7 mln zł. Na tę informację zareagował zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych. W oficjalnym komunikacie władze spółki poinformowały, że Gdynia zmieniła zakres inwestycji przebudowy węzła Karwiny, który nie przewiduje przebudowy nowych wiaduktów, co oznacza komplikację kolejowych inwestycji.

Władze spółki podkreślały, że jest to niezbędne, by utworzyć trzeci ok. 15-kilometrowy tor od stacji Gdynia Stadion do Osowej, potrzebny aby:

  • modernizować linię kolejową nr 201 pomiędzy Gdynią i Kościerzyną,
  • zachować przepustowość przejazdu PKM,
  • przewozić bezproblemowo ładunki z i do gdyńskiego portu.


Władze Gdyni odpowiadały, że miasto przygotowało rozszerzony o przebudowę projekt wiaduktów, ale - ich zdaniem - za prace budowlane powinna odpowiadać kolej. Warto wiedzieć, że aneksowany przed laty projekt trafił do szuflady, a węzeł Karwiny będzie budowany po przetargu w formule "Zaprojektuj i wybuduj", gdzie konieczne było stworzenie zupełnie nowej dokumentacji projektowej.

Więcej:

Węzeł Karwiny: bez przebudowy wiaduktów nie będzie trzeciego toru



Węzeł Karwiny: Marszałek mediuje, aneksu nie ma



W sprawę włączył się marszałek województwa pomorskiego, czyli dysponent unijnych środków, które w wysokości 54 mln zł mają wspomóc budowę węzła Karwiny. Zapowiedziano, że podpisanie aneksu do umowy o dofinansowanie budowy węzła Karwiny ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego zostaje wstrzymane do czasu porozumienia PKP z Gdynią w zakresie realizacji przebudowy wiaduktu i budowy trzeciego toru.

Gdynia ogłosiła podpisanie umowy z wykonawcą prac - firmą MTM i rozpoczęcie budowy węzła, która ma potrwać dwa lata. W ramach węzła powstaną:

  • parking "park&ride" przy stacji PKM Karwiny,
  • buspasy na ul. Wielkopolskiej,
  • nowa pętla autobusowa,
  • przebudowa ul. Sopockiej,
  • przebudowa ul. Strzelców.


Sęk w tym, że wiele wskazuje na to, iż nie otrzyma unijnego wsparcia.

Urząd marszałkowski: Gdynia realizuje inwestycję na własną odpowiedzialność



- Gdynia ma umowę o dofinansowanie projektu "Utworzenie węzła integracyjnego transportu publicznego przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - Gdynia Karwiny". Aneks do tej umowy wciąż pozostaje niepodpisany. A zatem Gdynia rozpoczęła swoją inwestycję na własną odpowiedzialność, bo umowa (bez aneksu) dotyczy innego zakresu prac, niż umowa wykonawcza z MTM - tłumaczy Michał Piotrowski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego.
Dodaje, że urząd marszałkowski jest zobowiązany do pilnowania, by unijne dofinansowanie zostało wykorzystane w sposób prawidłowy, a projekty miały trwały charakter.

- Stąd wcześniejszy apel do władz Gdyni i PKP PLK, by zawarły porozumienie dotyczące realizacji budowy węzła Karwiny i linii 201. Obecnie instytucja zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020 analizuje, czy realizacja jakiegokolwiek elementu wykonanej za publiczne środki inwestycji przez Gdynię nie grozi tym, że za jakiś czas będzie on musiał ulec rozbiórce.

Gdynia podpisuje umowę i czeka na działanie PKP



Stanowisko Gdyni w sprawie przebudowy wiaduktów okazuje się być niezmienne.

- Umowa w sprawie unijnego dofinansowania tej inwestycji nadal obowiązuje i podstaw ku temu, aby środki nie zostały Gdyni przekazane, nie ma. Umowa ta nigdy nie dotyczyła budowy trzeciego toru. To kwestia, która od zawsze była po stronie spółki PKP PLK i rozwiązana miała być w ramach inwestycji przez nią realizowanych. Z informacji, które nam przekazał marszałek, prowadzi on rozmowy z kolejową spółką w sprawie ewentualnej rozbudowy linii pomiędzy Gdynią a Kościerzyną - wyjaśnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

PKP PLK: Gdynia nie respektuje ustaleń



Kolejne oświadczenie w sprawie wydały władze spółki PKP PLK, które podkreślają, że w 2017 roku ustalono plan działań oraz podział zakresów i finansowania.

- Gdynia zobowiązała się do przebudowania wiaduktu drogowego, a PLK do wybudowania muru oporowego wzdłuż ulicy Strzelców, pierwotnie wskazanego w warunkach technicznych PLK do wybudowania przez miasto - informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.
Dodaje, że PLK wywiązały się z zobowiązania i ujęły mur oporowy w swoim projekcie. Koszt budowa tego obiektu sięga kilkudziesięciu milionów złotych jest porównywalny z budową nowego wiaduktu drogowego.

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poważnie potraktowały ustalenia z miastem Gdynia, sprzyjające rozwojowi komunikacji oraz transportu kolejowego w Gdyni. Niestety ze strony władz miasta brak jest zrozumienia i respektowania ustaleń ważnych dla mieszkańców i rozwoju sprawnego i ekologicznego transportu kolejowego - podkreśla Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Miejsca

Opinie (294) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    Szczurek odejdź! Na więcej szkoda czasu i słów

    • 30 2

    • Daremne żale, próżny trud, Bezsilne złorzeczenia! (1)

      • 3 1

      • ....jeszcze tyle kasy można upchnąć po kieszeniach.

        • 2 0

  • Miasto Wspólne i inne Stowarzyszenia

    Czy nie uważacie, że jest już czas najwyższy, aby włączyć się do działania na rzecz realizacji pełnego i właściwego zarazem projektu. Jakieś akcje protestacyjne przy UM oraz w miejscu budowy węzła byłyby wskazane. Nie można bowiem dopuszczać do sytuacji, aby grupka osób z Piłsudskiego trwoniła publiczne/nasze pieniądze poprzez zaniechanie właściwego działania. Zróbcie to dla nas i dla kolejnych pokoleń. Chyba tylko protesty mogą jeszcze powstrzymać wladze miasta przed realizacją bubli.

    • 26 1

  • Odwolac szkodnika z ekipa (1)

    Ich czas minal. Szkodza miastu. Gdynia pod rzadami tych nieudacznikow przezywa regres. Wszystkie ich inwestycje sa chybione. Pnt, muzeum emigracji, centra sasiedzkie, kontrabuspas.... Nie maja bic sensownego do zaproponowania. Ciagna miasto w przepasc. 100 mln utopione na nieczynnym lotnisku. Zadluzenie miasta 1 miliard PLN...zmarnowane pieniadze

    • 32 1

    • Zapomniałeś o infoboxie

      • 7 0

  • Szczurek i ekipa - ciąg dalszy (1)

    Nie m co komentować, to standard w tym mieście. Ważne że MTM i AB Investor mają front robót. A kto za to zapłaci? Ratuszowi to nie robi czy mieszkańcy i Unia czy tylko mieszkańcy.
    Przypominam, zadłużenie Gdyni to już prawie 1 miliard!

    • 32 0

    • Hehe

      Ciekawe kto dał łapke w dół, Szczurek? Kucyk? Boczek? Czy MTM?

      • 1 0

  • Za drogę by się wzięli, gdyby zrobili tam normalne rondo dużo by to ułatwiło

    Teraz jadąc ze strzelców w stronę sopockiej trzeba jechać przez 3 zmiany świateł, nawracać i do tego przy zawracaniu jest tak mało miejsca ze auta stają obok siebie co zasłania widok temu pierwszemu, niejednokrotnie auta tam wyprzedzają prawą stroną i zajeżdżają sobie drogę. Wystarczy proste rondo, to nie oni parkingi będą budować.. dla kogo? Z przystanku PKP korzysta garstka ludzi!

    • 14 1

  • Pomińmy na chwilę politykę, czyli obrzucanie władz gminy błotem. (13)

    Pomyślmy chwilę o tym co wiemy.
    - Wiemy że potrzebne jest wydłużenie wiaduktów i wybudowanie muru oporowego, i że te potrzeby wynikają z zamiaru budowy przez PLK trzeciego toru.
    - Wiemy że Gdynia zobowiązała się do zaprojektowania i zaprojektowała przebudowę wiaduktów pod potrzeby PLK. Zaprojektowanie to nie to samo co wybudowanie.
    - Dowodów na to, że Gdynia zobowiązała się do przebudowy wiaduktu PLK nie przedstawiła.
    - Wiadomo, że aneks zmieniający umowę o dofinansowanie w zakresie pomniejszonym o przebudowę wiaduktu był uzgodniony przez Urząd Marszałkowski. Skąd zatem obecna wolta Pana Marszałka?

    Wygląda na to, że PLK nie doprowadziła do zawarcia porozumienia co do finansowania przebudowy wiaduktu, i teraz gorączkowo szuka sposobu wyjścia z trudnej sytuacji.
    Smutne jest to, że zamiast rozmawiać, PLK uprawia czarną propagandę. Czy to może mieć związek z tym, że kolej trafiła do innego resortu i ktoś tam będzie oceniał niedostateczne tempo realizacji zadań?

    • 6 26

    • Potrzebne jest poszerzenie (!) wiaduktów, (3)

      żeby upłynnić ruch (prawo i lewoskręty), poprawić integrację transportu zbiorowego, dobudować brakujące drogi dla rowerów i poszerzyć chodniki.

      To wiemy. Ale dziękujemy za głos z UM Gdynia.

      • 14 3

      • (2)

        Wiadukty można poszerzyć bez ich burzenia.
        PLK chce puścić dołem trzeci tor towarowy pomiędzy torami pkm (teraz tam jest tylko splot), a do tego trzeba wiadukty wydłużyć (zwiększyć szerokość rowu w którym idą tory I zwiększyć rozstaw filarów)

        • 6 1

        • (1)

          Nie pomiędzy torami PKM, a od strony ul. Strzelców. Stąd mowa o murze oporowym.

          • 3 0

          • Tak, i to jest problem PLK, a nie miasta.

            • 2 10

    • Nikt władz nie obrzuca błotem (5)

      To tylko świadectwo oczu mieszkańców bez demencji, wyrażone mniej lub bardziej zgrabnie. Król jest nagi.

      • 5 3

      • Dyskutujmy o faktach, zamiast rzucać epitety. Na przyjdzie czas później. (4)

        Ślepota na fakty nie jest dowodem na brak demencji, niezależnie od zgrabności sformułowania.

        • 1 3

        • faktem jest chec wycofania sie z potrzebnej miastu kolei miejskiej (3)

          Oraz chec przerzucenia kosztow sensownego rozwiazania jakim jest trzeci tor na glownego inwestora.
          Biorac pod uwage mozliwosc uzyskania dofinansowania, jest zrozumiale posiadanie wkladu wlasnego. A takie (czeste ostatnio w Gdyni) pojscie "na drapane" raczej zle rokuje rozwiazaniu innych gambitow kolejowych w tym miescie.
          I to jeszcze w tak slabym stylu, pod pretekstem slownej gierki z "projektem" w roli glownej. Chcialbym zwrocic uwage,ze to slowo zmienia znaczenie i nie oznacza konstrukcji, planu dzialania a przedsiewziecie.
          Gdynia wycofuje sie rakiem z przedsiewziecia rozbudowy wezla komunikacji zbiorowej.

          • 3 3

          • Gdynia nigdy nie deklarowała że będzie budowała kolej. Chyba że coś przeoczyliśmy? (2)

            • 1 3

            • a kto mówi, że ma budować? (1)

              Choć są w tej dyskusji osoby, które twierdzą, że trzeci tor Gdynia wzięła na siebie.

              Dostała od PKP kasę na wiadukt nad torami na Puckiej?
              To tutaj może partycypować w kosztach toru.

              • 1 1

              • Niestety, to tak nie działa. Wdzięczność nie ma tutaj nic do rzeczy.

                Poza tym PLK nie dała swoich pieniędzy, tylko europejskie z POIŚ. Więc przestań bredzić.

                • 0 1

    • Jaki problem miasta? (2)

      Myślicie czasami? To Gdynia chce tam robic wezel przesiadkowy. Tam maja jezdzic SKMki. Zostawiasz auto i jedziesz SKM. To Gdynia tego chciała. Teraz powstanie infrastruktura, parking przesiadkowy a PKP nie zrobi totow i cala inwestycja miasta kucykowi na budę.po co wezeł Karwiny bez SKMek?

      • 5 1

      • odwrotnie, kolejarze swoje zrobia

        I ruch towsrowy pojdzie a braknie miejsca dla PKM. I bedzie mozna zostawic samochod na parkingu (w Gdyni to ewenement) ale pociagu nie bedzie.

        • 3 0

      • Węzeł przesiadkowy jest skutkiem wybudowania peronu PKM.

        Brak trzeciego toru nie spowoduje że przystanek zniknie, tyle tylko że przepustowość będzie mniejsza. Jednak zgodnie z ustawą, pasażery mają pierwszeństwo w rozkładzie jazdy.

        • 1 0

  • Na wuj trzeci tor... (2)

    ... na linii gdzie pociąg jedzie raz na dwie godziny...

    • 6 31

    • Po modernizacji i elektryfikacji linii 201 Maksymilianowo - Gdynia

      ... pójdą tamtędy najcięższe składy do portu w Gdyni, a nie przez całe Trójmiasto. Po to. Najpierw się zapoznaj z tematem, a dopiero później puszczaj piardy na forum.

      • 20 1

    • I dla skmek

      • 1 0

  • Rzadko bywam w Gdyni ale to daje mi możliwość zauważenia "zmian" (1)

    Włodarze żyją w dalszym ciągu gdzieś na początku lat 90-tych i są przekonani o tym, że Gdynia to rozwijające się prężne miasto.

    • 30 2

    • Chyba lat 90.ubiegłego stulecis.

      • 3 0

  • PKP i tak nie zainwestuje złotówki na pomorzu do czasu zmiany rządów centralnych

    • 4 16

  • Znajdź różnice między Samorządnością a PiS (2)

    • 11 9

    • Akurat szczurek trzaskowskiemu sie

      Przymilał...... porównanie z Pisem chybione

      • 2 1

    • to są cechy uniwersalne

      niezależne od partyjnych sztandarów...

      Równie dobrze możesz zapytać o Aziewicza, wieloletniego posła z Gdyni, który na tym stołku wkrótce doczeka emerytury...

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Q30, Q50, Q60 - to modele aut którego producenta?

 

Najczęściej czytane