- 1 Mapa pożarów aut w Trójmieście (76 opinii)
- 2 Auto wjechało w pieszych i w budynek (304 opinie)
- 3 "Podatek od aut spalinowych i tak będzie" (127 opinii)
- 4 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (202 opinie)
- 5 Nowy Ford Mustang już w Trójmieście (113 opinii)
- 6 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (378 opinii)
Węzeł Karwiny: umowa z wykonawcą podpisana. Co z dofinansowaniem z UE?
Gdynia podpisała umowę na budowę węzła Karwiny z wybraną w przetargu firmą MTM. Zakres prac nie obejmuje oczekiwanej przez PKP przebudowy wiaduktów, potrzebnej do budowy trzeciego toru. - Gdynia rozpoczęła swoją inwestycję na własną odpowiedzialność - informują przedstawiciele urzędu marszałkowskiego, podtrzymując decyzję o wstrzymaniu dofinansowania inwestycji.
Władze spółki podkreślały, że jest to niezbędne, by utworzyć trzeci ok. 15-kilometrowy tor od stacji Gdynia Stadion do Osowej, potrzebny aby:
- modernizować linię kolejową nr 201 pomiędzy Gdynią i Kościerzyną,
- zachować przepustowość przejazdu PKM,
- przewozić bezproblemowo ładunki z i do gdyńskiego portu.
Władze Gdyni odpowiadały, że miasto przygotowało rozszerzony o przebudowę projekt wiaduktów, ale - ich zdaniem - za prace budowlane powinna odpowiadać kolej. Warto wiedzieć, że aneksowany przed laty projekt trafił do szuflady, a węzeł Karwiny będzie budowany po przetargu w formule "Zaprojektuj i wybuduj", gdzie konieczne było stworzenie zupełnie nowej dokumentacji projektowej.
Więcej:
Węzeł Karwiny: bez przebudowy wiaduktów nie będzie trzeciego toru
Węzeł Karwiny: Marszałek mediuje, aneksu nie ma
W sprawę włączył się marszałek województwa pomorskiego, czyli dysponent unijnych środków, które w wysokości 54 mln zł mają wspomóc budowę węzła Karwiny. Zapowiedziano, że podpisanie aneksu do umowy o dofinansowanie budowy węzła Karwiny ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego zostaje wstrzymane do czasu porozumienia PKP z Gdynią w zakresie realizacji przebudowy wiaduktu i budowy trzeciego toru.
Gdynia ogłosiła podpisanie umowy z wykonawcą prac - firmą MTM i rozpoczęcie budowy węzła, która ma potrwać dwa lata. W ramach węzła powstaną:
- parking "park&ride" przy stacji PKM Karwiny,
- buspasy na ul. Wielkopolskiej,
- nowa pętla autobusowa,
- przebudowa ul. Sopockiej,
- przebudowa ul. Strzelców.
Sęk w tym, że wiele wskazuje na to, iż nie otrzyma unijnego wsparcia.
Urząd marszałkowski: Gdynia realizuje inwestycję na własną odpowiedzialność
- Gdynia ma umowę o dofinansowanie projektu "Utworzenie węzła integracyjnego transportu publicznego przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - Gdynia Karwiny". Aneks do tej umowy wciąż pozostaje niepodpisany. A zatem Gdynia rozpoczęła swoją inwestycję na własną odpowiedzialność, bo umowa (bez aneksu) dotyczy innego zakresu prac, niż umowa wykonawcza z MTM - tłumaczy Michał Piotrowski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego.
Dodaje, że urząd marszałkowski jest zobowiązany do pilnowania, by unijne dofinansowanie zostało wykorzystane w sposób prawidłowy, a projekty miały trwały charakter.
- Stąd wcześniejszy apel do władz Gdyni i PKP PLK, by zawarły porozumienie dotyczące realizacji budowy węzła Karwiny i linii 201. Obecnie instytucja zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020 analizuje, czy realizacja jakiegokolwiek elementu wykonanej za publiczne środki inwestycji przez Gdynię nie grozi tym, że za jakiś czas będzie on musiał ulec rozbiórce.
Gdynia podpisuje umowę i czeka na działanie PKP
Stanowisko Gdyni w sprawie przebudowy wiaduktów okazuje się być niezmienne.
- Umowa w sprawie unijnego dofinansowania tej inwestycji nadal obowiązuje i podstaw ku temu, aby środki nie zostały Gdyni przekazane, nie ma. Umowa ta nigdy nie dotyczyła budowy trzeciego toru. To kwestia, która od zawsze była po stronie spółki PKP PLK i rozwiązana miała być w ramach inwestycji przez nią realizowanych. Z informacji, które nam przekazał marszałek, prowadzi on rozmowy z kolejową spółką w sprawie ewentualnej rozbudowy linii pomiędzy Gdynią a Kościerzyną - wyjaśnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
PKP PLK: Gdynia nie respektuje ustaleń
Kolejne oświadczenie w sprawie wydały władze spółki PKP PLK, które podkreślają, że w 2017 roku ustalono plan działań oraz podział zakresów i finansowania.
- Gdynia zobowiązała się do przebudowania wiaduktu drogowego, a PLK do wybudowania muru oporowego wzdłuż ulicy Strzelców, pierwotnie wskazanego w warunkach technicznych PLK do wybudowania przez miasto - informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.
Dodaje, że PLK wywiązały się z zobowiązania i ujęły mur oporowy w swoim projekcie. Koszt budowa tego obiektu sięga kilkudziesięciu milionów złotych jest porównywalny z budową nowego wiaduktu drogowego.
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poważnie potraktowały ustalenia z miastem Gdynia, sprzyjające rozwojowi komunikacji oraz transportu kolejowego w Gdyni. Niestety ze strony władz miasta brak jest zrozumienia i respektowania ustaleń ważnych dla mieszkańców i rozwoju sprawnego i ekologicznego transportu kolejowego - podkreśla Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Miejsca
Opinie (294) ponad 10 zablokowanych
-
2021-05-10 08:01
O czym my mówimy w ogóle. Kucyk dwa lata nie umie naprawić zarwanej Wiśniewskiego. (1)
Tiry i autobusy śmigają dookoła. Kucyk umie likwidować parkingi i stawiać delfiny z plastiku. Jak tam PKM na północ?
- 62 1
-
2021-05-10 08:53
Nie pytaj o pkm na północ, za chwilę jedyne kursy pkm do Gdyni to będą te zjazdowe do Leszczynek.
- 10 0
-
2021-05-10 08:12
Sowiecka mentalnosc decydentow
- 34 2
-
2021-05-10 08:16
będzie ja na Obłużu (2)
skrzyżowanie Dąbka Kwiatkowskiego oddali kilka miesięcy temu a teraz rozwalają. Gdynia miastem marnotrawstwa i urzędniczej sitwy
- 63 0
-
2021-05-10 10:23
To prawda. wystarczy spojrzeć na wywalona kasę na kwitnące tylko kilkanaście dni tulipany
które z uporem maniaka sadzi się na dużych polaciach. W tym roku obok dawnego PLO. Już zwiędly, już nie cieszą oka kolorem i formą. Potem, choć to kwiaty cebulowe, wieloletnie, wyrywa się je i chyba wyrzuca na śmietnik.
W bogatszych miastach też sadzi się wiosną kwiaty ku ozdobie ulic, ku radości oczu, ale sadzi się rozsądnie. Takie rośliny, które witną od wiosny do jesieni.- 12 0
-
2021-05-10 11:06
a to jeszcze nie koniec :D założę się jak skończą robić Kwiatkowskiego za jakieś pół roku będzie jakaś inna wizja lub przebudowa, kanalizacji itp i będą ryli hehe na bank!!!!
- 8 0
-
2021-05-10 08:18
Kucyk = Szczurek = dalsze nic.
Mam nadzieje, że przed następnymi wyborami wspólnie się zmobilizujemy i pogonimy obecny układ. Czas najwyższy na zmiany, kto by nie był, z jakiej partii nieważne - ważne aby ich nie było- 47 0
-
2021-05-10 08:22
czyli Gdynia oczekuje, że PKP zburzy zbudowane przez Gdynię wiadukty i postawi nowe (2)
Zgodne z potrzebami kolei.
Może jakimś wytłumaczeniem jest chęć motywacji kolejowych urzędników do przyśpieszenia prac i zwiększenia ich partycypacji, ale jakoś wydaje mi się, że to znowu gierki "prawnika".
Skończy się pewnie jak z estakadą, która nie ma parametrów drogi krajowej czy dofinansowania lotniska. Oba przedsięwzięcia koncertowo spaprane przez urzędników magistrackich, przeświadczonych o słuszności własnych interpretacji przepisów i kompetencji.- 45 0
-
2021-05-11 08:49
...słuchaj... (1)
.....ale prawie 3 duże bańki poszły na obsługę prawną tego bubla, można ? można ;)
- 1 0
-
2021-05-11 14:09
oj, tak...
kwintesencja "prawnika"... ;)
Jest taka bajka z Dzikiego Zachodu.
Było sobie tam miasteczko zapomniane przez Boga i ludzi. Żył też tam jeden prawnik... Żył, to za dużo powiedziane, przymierał głodem. Pewnego dnia sprowadził się drugi...
I od tego czasu żyli długo i szczęśliwie!
;)- 1 0
-
2021-05-10 08:30
po co przetargi
przetarg ?, przecież od początku wiadomo że MTM.
- 40 1
-
2021-05-10 08:30
Czy za lotnisko ktoś poniósł konsekwencje? (1)
- 43 0
-
2021-05-10 08:35
Tak, mieszkańcy
- 17 0
-
2021-05-10 08:36
Firma MTM - jizas (1)
Jizas, firma MTM. Jak nie wiadomo o co chodzi...... Jak to możliwe że taka firma wygrywa. Porównanie ul. Kwiatkowskiego teraz robiona przez Starbag, tam to robota idzie piorunem i widać logikę i myślenie. A MTM na płk Dąbka to jak inwestycja w Afryce,.
- 41 1
-
2021-05-10 10:26
Remontowali Gryfa Pomorskiego i po dwóch miesiącach asfalt się sładował, bo woda go podmyla
Jakoś to podrównali, przetrwało kilka lat i znowu dziury wychodzą. Ale teraz jest już "po gwarancji".
To był ten słynny remont z zaskoczeniu, gdy mieszkańcy osiedla nagle w poniedziałek rano dowiedzieli się że nie mogą z niego wyjechać.
Jakość i organizacja prac - 1/10.- 9 0
-
2021-05-10 08:39
To mi przypomina Estakadę Rowerową.. wszyscy mowili ze jest potrzebna na hutniczej (1)
To nie. Zrobili po swojemu tam gdzie nikomu nie jest potrzebna
- 40 1
-
2021-05-10 08:50
na Hutniczą wystarczy "flex" aby przeciąć zaspawane barierki
a tam było parę baniek do przerobienia...
;)- 3 0
-
2021-05-10 08:41
Gdynią próbują zarządzać dyletanci (3)
Co taki Łucyk może wiedzieć o procesach inwestycyjnych jak to chłopak od organizacji biegów po lesie.
- 51 0
-
2021-05-10 12:26
On nauki pobierał w domu. Od papy. (1)
Starszego pana Ł. Wystarczy zapytać kupców hali targowej, jak przebiegała jej modernizacja w latach 90 i jak wyglądało biuro głównego wykonawcy.
- 8 0
-
2021-05-10 13:33
a czy długi spłacił miastu ?
- 2 0
-
2021-05-11 05:21
A Szurek to kto?
Też harcerz z lasu, więc dobiera sobie zastępowych wedle tego klucza. Mierny ale wierny. Jak w pisie
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.