• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Karwiny: umowa z wykonawcą podpisana. Co z dofinansowaniem z UE?

Patryk Szczerba
10 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy przelot przez arterię. Sprawdza się?
Władze Gdyni informują, że niebawem rozpoczną się prace przy budowie węzła Karwiny. Władze Gdyni informują, że niebawem rozpoczną się prace przy budowie węzła Karwiny.

Gdynia podpisała umowę na budowę węzła KarwinyMapka z wybraną w przetargu firmą MTM. Zakres prac nie obejmuje oczekiwanej przez PKP przebudowy wiaduktów, potrzebnej do budowy trzeciego toru. - Gdynia rozpoczęła swoją inwestycję na własną odpowiedzialność - informują przedstawiciele urzędu marszałkowskiego, podtrzymując decyzję o wstrzymaniu dofinansowania inwestycji.



Która część budowy węzła Karwiny jest twoim zdaniem ważniejsza?

Przypomnijmy, że w lutym władze Gdyni ogłosiły, iż węzeł Karwiny będzie budować firma MTM, inkasując za pracę 101,7 mln zł. Na tę informację zareagował zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych. W oficjalnym komunikacie władze spółki poinformowały, że Gdynia zmieniła zakres inwestycji przebudowy węzła Karwiny, który nie przewiduje przebudowy nowych wiaduktów, co oznacza komplikację kolejowych inwestycji.

Władze spółki podkreślały, że jest to niezbędne, by utworzyć trzeci ok. 15-kilometrowy tor od stacji Gdynia Stadion do Osowej, potrzebny aby:

  • modernizować linię kolejową nr 201 pomiędzy Gdynią i Kościerzyną,
  • zachować przepustowość przejazdu PKM,
  • przewozić bezproblemowo ładunki z i do gdyńskiego portu.


Władze Gdyni odpowiadały, że miasto przygotowało rozszerzony o przebudowę projekt wiaduktów, ale - ich zdaniem - za prace budowlane powinna odpowiadać kolej. Warto wiedzieć, że aneksowany przed laty projekt trafił do szuflady, a węzeł Karwiny będzie budowany po przetargu w formule "Zaprojektuj i wybuduj", gdzie konieczne było stworzenie zupełnie nowej dokumentacji projektowej.

Więcej:

Węzeł Karwiny: bez przebudowy wiaduktów nie będzie trzeciego toru



Węzeł Karwiny: Marszałek mediuje, aneksu nie ma



W sprawę włączył się marszałek województwa pomorskiego, czyli dysponent unijnych środków, które w wysokości 54 mln zł mają wspomóc budowę węzła Karwiny. Zapowiedziano, że podpisanie aneksu do umowy o dofinansowanie budowy węzła Karwiny ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego zostaje wstrzymane do czasu porozumienia PKP z Gdynią w zakresie realizacji przebudowy wiaduktu i budowy trzeciego toru.

Gdynia ogłosiła podpisanie umowy z wykonawcą prac - firmą MTM i rozpoczęcie budowy węzła, która ma potrwać dwa lata. W ramach węzła powstaną:

  • parking "park&ride" przy stacji PKM Karwiny,
  • buspasy na ul. Wielkopolskiej,
  • nowa pętla autobusowa,
  • przebudowa ul. Sopockiej,
  • przebudowa ul. Strzelców.


Sęk w tym, że wiele wskazuje na to, iż nie otrzyma unijnego wsparcia.

Urząd marszałkowski: Gdynia realizuje inwestycję na własną odpowiedzialność



- Gdynia ma umowę o dofinansowanie projektu "Utworzenie węzła integracyjnego transportu publicznego przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - Gdynia Karwiny". Aneks do tej umowy wciąż pozostaje niepodpisany. A zatem Gdynia rozpoczęła swoją inwestycję na własną odpowiedzialność, bo umowa (bez aneksu) dotyczy innego zakresu prac, niż umowa wykonawcza z MTM - tłumaczy Michał Piotrowski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego.
Dodaje, że urząd marszałkowski jest zobowiązany do pilnowania, by unijne dofinansowanie zostało wykorzystane w sposób prawidłowy, a projekty miały trwały charakter.

- Stąd wcześniejszy apel do władz Gdyni i PKP PLK, by zawarły porozumienie dotyczące realizacji budowy węzła Karwiny i linii 201. Obecnie instytucja zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020 analizuje, czy realizacja jakiegokolwiek elementu wykonanej za publiczne środki inwestycji przez Gdynię nie grozi tym, że za jakiś czas będzie on musiał ulec rozbiórce.

Gdynia podpisuje umowę i czeka na działanie PKP



Stanowisko Gdyni w sprawie przebudowy wiaduktów okazuje się być niezmienne.

- Umowa w sprawie unijnego dofinansowania tej inwestycji nadal obowiązuje i podstaw ku temu, aby środki nie zostały Gdyni przekazane, nie ma. Umowa ta nigdy nie dotyczyła budowy trzeciego toru. To kwestia, która od zawsze była po stronie spółki PKP PLK i rozwiązana miała być w ramach inwestycji przez nią realizowanych. Z informacji, które nam przekazał marszałek, prowadzi on rozmowy z kolejową spółką w sprawie ewentualnej rozbudowy linii pomiędzy Gdynią a Kościerzyną - wyjaśnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

PKP PLK: Gdynia nie respektuje ustaleń



Kolejne oświadczenie w sprawie wydały władze spółki PKP PLK, które podkreślają, że w 2017 roku ustalono plan działań oraz podział zakresów i finansowania.

- Gdynia zobowiązała się do przebudowania wiaduktu drogowego, a PLK do wybudowania muru oporowego wzdłuż ulicy Strzelców, pierwotnie wskazanego w warunkach technicznych PLK do wybudowania przez miasto - informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.
Dodaje, że PLK wywiązały się z zobowiązania i ujęły mur oporowy w swoim projekcie. Koszt budowa tego obiektu sięga kilkudziesięciu milionów złotych jest porównywalny z budową nowego wiaduktu drogowego.

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poważnie potraktowały ustalenia z miastem Gdynia, sprzyjające rozwojowi komunikacji oraz transportu kolejowego w Gdyni. Niestety ze strony władz miasta brak jest zrozumienia i respektowania ustaleń ważnych dla mieszkańców i rozwoju sprawnego i ekologicznego transportu kolejowego - podkreśla Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Miejsca

Opinie (294) ponad 10 zablokowanych

  • Jak mają czekać kolejne 10 lat aż PKP przetrawi, to dobrze zrobili

    • 10 50

  • Ekipa Szczurka

    Jak zwykle wie lepiej i utopi kolejne miliony z miejskiej czyli podatników kasy. A zaślepieni niczym lud Korei Płn gdynianie zagłosują na Kucyka bo to przecież wierny żołnierz Wojciecha

    • 71 6

  • Mi się podoba ten toitoi na środku miasta

    Mega atrakcją jest już. Fotki przy nim robią

    • 36 1

  • Pan Marek w formie...

    ... potem jak wtopią 50 mln to marszałek będzie winny, PKP bedą winne, a oni jak zawsze nie. :/

    • 63 0

  • PKP jakby mówiło o zupełnie innej sprawie (2)

    Przedmiotem jest zbudowanie węzła. Prace obejmują, między innymi: przebudowę wiaduktu, budowę trzeciego toru. PKP dorzuciło trzeci aspekt: budo2ę muru oporowego (jest to część składowa budowy węzła). Cóż, PKP to stan umysłu...

    • 9 64

    • Wyobraź sobie, że...

      Aby powstał trzeci tor, to trzeba wybudować mur oporowy, bo linia kolejowa idzie w wykopie mieszczącym w tej chwili tylko dwa tory?

      • 19 0

    • Aby zbudować trzeci tor należy przebudować wiadukty

      Przede wszystkim należy je wydłużyć, aby było miejsce na trzeci tor, dodatkowo podwyższyć, aby możliwa była elektryfikacja linii. Takie były ustalenia przy dokumentacji odłożonej teraz na półkę. Przy okazji, miał być też wybudowany parking wielopoziomowy przy przystanku PKM, no ale pan Łucyk nie może przecież do tego dopuścić... przecież on jest fanem likwidowania miejsc parkingowych...

      • 19 0

  • MTM Najlepsiejszy jak zawsze

    Przebudują tak wybitnie jak skrzyżowanie Dąbrowa-Centrum za miliony marek, nic kompletnie drogowo nie zmienią. Emteemy plus ratmistrz obajtkami północy.

    • 52 6

  • Zyjemy w przerazajacym miescie w przerazajacym kraju.

    • 42 8

  • (2)

    To co wyprawia pan Szczurek to śp. F. Cegielska w "grobie się przewraca" .

    • 70 1

    • Toż to jej uczeń.

      • 4 1

    • oni po jednych pieniadzach

      Tylko on przejął skutki wcześniejszych działań.
      Ale jest "dobrym" uczniem i "godnie" kontynuuje samorządowe "robić jak na swoim".
      Z naciskiem na "jak". Czyli wyciągać ile się da bez odpowiedzialności i stwarzać pozory przez malowanie fasad i stawianie atrap.
      A potem?
      Protokół zniszczenia...

      • 5 0

  • Nieważny rozwój portu, nieważny lepszy takt pkm, nieważny przystanek śródmieście (3)

    Ważne, że MTM dostanie 100 baniek.

    • 86 3

    • Te papraki nie naprawily wiśniewskiego od 2 lat (1)

      • 12 0

      • Kobietom się ustępuje - Nałkowska czeka dłużej w kolejce.

        Pięcioletniemu opóźnieniu winne są Wody Polskie, które powstały dwa lata po osunięciu.
        Opóźnieniu remontu Wiśniewskiego winne są: port, UE, wojewoda, ONZ i Trybunał w Strasburgu.

        • 10 0

    • Bo to jest miś na miarę naszych możliwości.

      • 6 1

  • Zamiast na rogatkach uśmiechnij się jesteś w Gdyni powinno być Gdynia stan umysłu

    • 47 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Quattro to napęd na wszystkie koła stosowany w autach marki:

 

Najczęściej czytane