- 1 Nie było ofert na przebudowę Świętojańskiej (175 opinii)
- 2 Nietypowy remont ulicy. Prace w nocy i weekendy (54 opinie)
- 3 Rowerzyści dostali drogę, której nie chcą (418 opinii)
- 4 Wrak nie do usunięcia przez biurokrację (216 opinii)
- 5 Maj pełen prac drogowych w Gdyni (104 opinie)
- 6 Wypadki TIR-ów i wojskowej ciężarówki (60 opinii)
Wicedyrektor ZTM: budowa dodatkowych torów to ogromny koszt
W poniedziałek opublikowaliśmy artykuł, w którym czytelnik sugeruje budowę dwóch dodatkowych torów tramwajowych w centrum Gdańska na odcinku od Błędnika do Huciska. Zapytaliśmy, co o tej propozycji sądzą eksperci od przestrzeni miejskiej, komunikacji i dróg. We wtorek prezentowaliśmy stanowisko FRAG-u, a w czwatek głos w sprawie zabiera Sebastian Zomkowski, wicedyrektor ZTM Gdańsk. W kolejnych dniach przedstawimy opinię Tomasza Wawrzonka, kierownika działu inżynierii ruchu w GZDiZ
Pomysł pana Michała miałby polegać na budowie dwóch dodatkowych torów tramwajowych wzdłuż Podwala Grodzkiego, kosztem jednego pasa każdej jezdni. Ta propozycja wywołała duże kontrowersje wśród czytelników Trojmiasto.pl. O zdanie w tej sprawie zapytaliśmy ekspertów. Poniżej prezentujemy opinię drugiego z nich.
Sebastian Zomkowski, wicedyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Myślą przewodnią czytelnika jest zwiększenie przepustowości skrzyżowania Hucisko - Wały Jagiellońskie dla tramwajów i jest to słuszny kierunek myślenia, jednak konkretne rozwiązanie musi zostać przeanalizowane pod kątem proporcji nakładów finansowych i faktycznie osiągniętych efektów komunikacyjnych.
Niewątpliwie wyodrębniony tor do skrętu w prawo w Hucisko upłynni ruch tramwajów na tym skrzyżowaniu i pozwoli zaoszczędzić ok. 1,5 minut czasu jazdy, jednak przebudowa tak długiego odcinka torowego (od "Zieleniaka" do Rady Miasta) to koszt na poziomie kilkudziesięciu milionów złotych plus bieżące koszty eksploatacji infrastruktury (konserwacja torowiska i sieci, dodatkowych zwrotnic etc.) Warto też zauważyć, że problem z przepustowością występuje jedynie w godzinach szczytu - poza godzinami szczytu praktycznie nie ma utrudnień.
Ponieważ autobusy będą stały w tym samym zatorze co samochody oczywistym jest, że kierowcy samochodów wybiorą własny pojazd. Można zaprojektować tzw. "trambuspas" (autobusy jechałyby po torowisku), jednak przy tak dużym natężeniu autobusów i tramwajów (co 18 sekund podjeżdżałby tramwaj lub autobus na wspólny przystanek) koniecznym będzie wydłużenie czasów przejazdu i dla tramwajów i dla autobusów, dlatego efekt oszczędności czasu na Hucisku byłby natychmiast "skonsumowany" przy Dworcu Głównym.
Co prawda, sprawdzonym rozwiązaniem eliminacji zatorów tramwajów na skrzyżowaniach jest budowa tzw. "torów sortujących", jak np. na węźle Piastowskim , na węźle Unii Europejskiej czy przy Operze . Pierwszy powstał w latach 60. XX w., drugi w latach 70., a trzeci w 1982 roku. Do niedawna w fazie wstępnego planowania był krótki "tor sortujący" w ciągu ul. Wały Jagiellońskie (kierunek Brama Wyżynna), do skrętu w prawo w Hucisko, lecz po wznowieniu projektu uruchomienia tramwajów na trasie GPW (Nowa Politechniczna) pozycja "toru sortującego" na Hucisku spadła na liście priorytetów, gdyż po włączeniu do eksploatacji trasy GPW liczba tramwajów na odcinku przy dworcu i tym samym problemy z przepustowością zmaleją.
Wedle projektu czytelnika, w ul. Hucisko od strony dworca mogłyby skręcać liniowo jedynie tramwaje dwukierunkowe (tramwaj jednokierunkowy nie mógłby obsłużyć przystanku przy dworcu), a docelowo planuje się eksploatację również tramwajów jednokierunkowych (mamy 35 "Swingów", 4 NGd99, 3 "Bombardiery"), które będą mogły pojechać albo do pętli Siedlce albo dalej przez Piecki-Migowo i Nową Bulońską do pętli Jabłoniowa. Dlatego, projekt czytelnika należy uzupełnić o kolejny przejazd międzytorowy i dwie zwrotnice (co zwiększy koszty inwestycji i eksploatacji), aby tramwaje jednokierunkowe mogły skręcać w ul. Hucisko.
Aby usprawnić ruch tramwajów przy dworcu, planowana jest przebudowa wiat przystankowych, np. na typ "wiatościanka", dzięki czemu wyeliminowane zostaną szerokie prostopadłe do peronu ściany boczne, które tamują ruch pasażerów na peronie i tym samym wydłużają obsługę pasażerów. W konsekwencji, wiatościanki spowodują większe rozproszenie pasażerów na przystanku i umożliwią szybszą wymianę pasażerów, gdy stoją dwa tramwaje naraz, a to upłynni ruch wozów.
Miejsca
Opinie (283) 4 zablokowane
-
2017-05-04 22:12
Można też
Wywalić połowę tramwaju na 3-go maja...
Przecież prowadzi tam ten sam tunel- 5 1
-
2017-05-04 22:20
Bardzo podoba mi sie ta debata. Każdy ma prawo wypowiedzi nikt nie krytykuje pomysłu tylko realnie podchodzi do sprawy i bada każdy aspekt pomysłu. Na plus :D
- 1 0
-
2017-05-05 13:31
Oj, wy urzędasy !
Jakiś czytelnik pofantazjował sobie trochę a u urzędnicy od razu zostali postawieni do alertu. Nieroby nie mają się czym zajmować to chcą zajmować się tematami zastępczymi. Czy pomyśleli sobie co stanie się z komunikacją samochodową. Zmniejszając o jeden pas ulicę doprowadzą do gigantycznych korków. A może rozchodzi się i o chaos i bałagan ? Będą mieli następne zajęcie.
- 0 0
-
2017-05-05 13:43
Coś za coś !
Zniszczyć komunikację samochodową a za to teoretycznie poprawić transport ogólny. Jedno kosztem drugiego, taką metodę chcą zastosować włodarze miasta. Nasiąknięci są czasami komuny do cna, bo takie rozwiązania były bardzo modne tych czasach.
- 0 1
-
2017-05-05 13:55
Tak się zastanawiam czytając komentarze a raczej kłótnie rowerzystów z ludźmi, którzy muszą/chcą jeździć samochodem do pracy bo mają długie kilometry z domu do pracy... zastanawiam się - ile Wam jeszcze zajmie dojście do tego, że tory SKM powinno się zlikwidować na rzecz poprowadzenia METRA nad którym powstały by nowe drogi? Na prawdę tego nie widzicie? To już nawet cwaniaki w Warszawie na to dawno dawno temu wpadły a Wy nadal marzycie o skwerkach zamiast dróg i rowerze albo rolkach jako główny środek transportu. Dajcie ludzie spokój i patrzcie o 100 lat do przodu a nie 2.
- 0 0
-
2017-05-05 19:50
W tym miejscu szła fosa, można łatwo się wkopać, puścić samochody tunelem i tramwaje a u góry można zrobić jarmark,
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.