- 1 We wrześniu koniec prac na Chwarznieńskiej (51 opinii)
- 2 Po alkoholu jechał motocyklem 190 km/h (60 opinii)
- 3 Od soboty spore utrudnienia na A1 (84 opinie)
- 4 Apel policji do kierowców aut i motocykli (88 opinii)
- 5 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (267 opinii)
- 6 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (360 opinii)
Wicedyrektor ZTM: budowa dodatkowych torów to ogromny koszt
W poniedziałek opublikowaliśmy artykuł, w którym czytelnik sugeruje budowę dwóch dodatkowych torów tramwajowych w centrum Gdańska na odcinku od Błędnika do Huciska. Zapytaliśmy, co o tej propozycji sądzą eksperci od przestrzeni miejskiej, komunikacji i dróg. We wtorek prezentowaliśmy stanowisko FRAG-u, a w czwatek głos w sprawie zabiera Sebastian Zomkowski, wicedyrektor ZTM Gdańsk. W kolejnych dniach przedstawimy opinię Tomasza Wawrzonka, kierownika działu inżynierii ruchu w GZDiZ
Pomysł pana Michała miałby polegać na budowie dwóch dodatkowych torów tramwajowych wzdłuż Podwala Grodzkiego, kosztem jednego pasa każdej jezdni. Ta propozycja wywołała duże kontrowersje wśród czytelników Trojmiasto.pl. O zdanie w tej sprawie zapytaliśmy ekspertów. Poniżej prezentujemy opinię drugiego z nich.
Sebastian Zomkowski, wicedyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Myślą przewodnią czytelnika jest zwiększenie przepustowości skrzyżowania Hucisko - Wały Jagiellońskie dla tramwajów i jest to słuszny kierunek myślenia, jednak konkretne rozwiązanie musi zostać przeanalizowane pod kątem proporcji nakładów finansowych i faktycznie osiągniętych efektów komunikacyjnych.
Niewątpliwie wyodrębniony tor do skrętu w prawo w Hucisko upłynni ruch tramwajów na tym skrzyżowaniu i pozwoli zaoszczędzić ok. 1,5 minut czasu jazdy, jednak przebudowa tak długiego odcinka torowego (od "Zieleniaka" do Rady Miasta) to koszt na poziomie kilkudziesięciu milionów złotych plus bieżące koszty eksploatacji infrastruktury (konserwacja torowiska i sieci, dodatkowych zwrotnic etc.) Warto też zauważyć, że problem z przepustowością występuje jedynie w godzinach szczytu - poza godzinami szczytu praktycznie nie ma utrudnień.
Ponieważ autobusy będą stały w tym samym zatorze co samochody oczywistym jest, że kierowcy samochodów wybiorą własny pojazd. Można zaprojektować tzw. "trambuspas" (autobusy jechałyby po torowisku), jednak przy tak dużym natężeniu autobusów i tramwajów (co 18 sekund podjeżdżałby tramwaj lub autobus na wspólny przystanek) koniecznym będzie wydłużenie czasów przejazdu i dla tramwajów i dla autobusów, dlatego efekt oszczędności czasu na Hucisku byłby natychmiast "skonsumowany" przy Dworcu Głównym.
Co prawda, sprawdzonym rozwiązaniem eliminacji zatorów tramwajów na skrzyżowaniach jest budowa tzw. "torów sortujących", jak np. na węźle Piastowskim , na węźle Unii Europejskiej czy przy Operze . Pierwszy powstał w latach 60. XX w., drugi w latach 70., a trzeci w 1982 roku. Do niedawna w fazie wstępnego planowania był krótki "tor sortujący" w ciągu ul. Wały Jagiellońskie (kierunek Brama Wyżynna), do skrętu w prawo w Hucisko, lecz po wznowieniu projektu uruchomienia tramwajów na trasie GPW (Nowa Politechniczna) pozycja "toru sortującego" na Hucisku spadła na liście priorytetów, gdyż po włączeniu do eksploatacji trasy GPW liczba tramwajów na odcinku przy dworcu i tym samym problemy z przepustowością zmaleją.
Wedle projektu czytelnika, w ul. Hucisko od strony dworca mogłyby skręcać liniowo jedynie tramwaje dwukierunkowe (tramwaj jednokierunkowy nie mógłby obsłużyć przystanku przy dworcu), a docelowo planuje się eksploatację również tramwajów jednokierunkowych (mamy 35 "Swingów", 4 NGd99, 3 "Bombardiery"), które będą mogły pojechać albo do pętli Siedlce albo dalej przez Piecki-Migowo i Nową Bulońską do pętli Jabłoniowa. Dlatego, projekt czytelnika należy uzupełnić o kolejny przejazd międzytorowy i dwie zwrotnice (co zwiększy koszty inwestycji i eksploatacji), aby tramwaje jednokierunkowe mogły skręcać w ul. Hucisko.
Aby usprawnić ruch tramwajów przy dworcu, planowana jest przebudowa wiat przystankowych, np. na typ "wiatościanka", dzięki czemu wyeliminowane zostaną szerokie prostopadłe do peronu ściany boczne, które tamują ruch pasażerów na peronie i tym samym wydłużają obsługę pasażerów. W konsekwencji, wiatościanki spowodują większe rozproszenie pasażerów na przystanku i umożliwią szybszą wymianę pasażerów, gdy stoją dwa tramwaje naraz, a to upłynni ruch wozów.
Miejsca
Opinie (283) 4 zablokowane
-
2017-05-04 08:50
(5)
Gdyby nie GDA, GKS, GKA, GA to centrum było by puste.
- 12 5
-
2017-05-04 08:53
(4)
A co mają te tablice wspólnego z rzeczywistością?
Miałem i GA i Wx i PO, a od zawsze mieszkam w Gdańsku.- 5 2
-
2017-05-04 09:41
(3)
Nic, niektórzy w ten sposób się dowartościowują, zapominając, że 70 lat temu ich dziadek z babcią pociągiem z Ukrainy tu przyjechali ;P
- 2 5
-
2017-05-04 10:02
(2)
To wg Ciebie gorsi ludzie?
- 5 1
-
2017-05-04 11:07
widać on sam czuje się od nich gorszy (1)
więc zazdrości i pluje jadem
- 4 1
-
2017-05-04 14:32
A napisałem, że są gorsi? Jak ktoś ma kompleks to tak to zrozumie. Zwróciłem tylko uwagę, że napływowa ludność zapomniała, że jest napływowa. Nie ja szufladkuję innych po tablicach rejestracyjnych, żeby pokazać jakim to "panem" z gdańska jestem. Przypomniałem tylko trochę historii - a dlaczego Ukraina to proponuję na przedwojenną mapę Polski spojrzeć. Zapomniał wół jak cielęciem był.
A temu co to jadem pluje to życzę aby się język ugryzł- 0 1
-
2017-05-04 08:54
Poprawa przy dworcu (1)
Przenieś linie12 na trzeciego maja.Bardziej zmienić sygnalizację na hucisku .
- 10 4
-
2017-05-04 08:56
6 i 12 na 3 Maja. I to pilnie
- 4 3
-
2017-05-04 08:56
(1)
Całe ty dywagacje i tak są bez sensu, bo za chwilę włączona będzie nowa sygnalizacja i pojawi się kolejny generator korków i spowalniacz tramwajów.
- 11 2
-
2017-05-04 09:29
największym generatorem korków jest nadmierna skłonność do korzystania z samochodów
na małe odległości.
- 3 2
-
2017-05-04 09:05
Tramwaje na tory!!
TIRy na tramwaje
- 9 0
-
2017-05-04 09:14
3 maja (3)
a po co torowisko na 3 maja, czy nie może tam część linii tramwajowych jeździć na górny taras, i tak dla przykładu
2, 4, 6, 7, 11 - przy PKS
wtedy częśc autobusów jadących na Dolne Miasto, czy w stronę Rafinerii puścić przy PKS
3, 8,, 9, 10, 12 - przy dworcu PKP
proponuję po wybudowaniu lini trasę tramwaju nr 1 - (Przeróbka) - Chełm Witosa - Nowa Bullońska- Brętowo PKM- 5 3
-
2017-05-05 00:36
Jak będziesz miał 70 lat
i do pokonania schody przy PKSie, to zrozumiesz, jakie idiotyzmy proponujesz dla przesiadających się np. na kierunku Sobieszewo > centrum > Łostowice
- 0 0
-
2017-05-05 10:44
Niezły pomysł z tą linią "1", pod warunkiem, że przystanek początkowy Stogi Pasanil, zamiast Przeróbki.
- 0 0
-
2017-05-06 10:33
A może część samochodów pojedzie po 3 maja?
Takie wałkowanie tematu jest bez sensu! Wydano ogrom kasy na poprawę stanu torów w Gdańsku, na TRISTAR czyli najdroższe lampki choinkowe w kraju, a planu na kolejne 30 lat na przód brak. Z jednego powodu - czy któryś z decydentów zdradzi plany rozbudowy poszczególnych dzielnic?! Gdzie powstaną biurowce, osiedla, przemysł ( i czy takowy powstanie), składowiska odpadów, stadiony, baseny... A do tego wszystkiego trzeba owe drogi i tory dopasować. I nie ważne czy będzie to SKM, PKM, PKS, WPK, ZKM,PKP czy TAXI. Najmiej problemów z rowerem i pieszym, ale i te metody ruchu stanowią dla decydentów problem! Bo są!
- 0 0
-
2017-05-04 09:32
Najgłupszy pomysł ever
- 6 0
-
2017-05-04 09:36
tak na serio... (3)
Urzędnicy wdrażają absurdy, które zapewnią im bycie niezbędnymi, i to przez kilka pokoleń. Dynastia budyniowych nastawia bez głowy galerii i osiedli, blokując miasto, a następnie będą drążyć za miliardy tunele, trzęsąc się nad każdą poniemiecką ruderą jak nad perełką renesansowej architektury. W międzyczasie mieszkańcy będą sie gnietli w drogich, niefunkcjonalnych tramwajach i masakrować prostaty na miejskich rowerach. I tak to będzie działać w nieskończoność.
- 13 5
-
2017-05-04 12:16
Może co do tych prostat jakieś linki podasz ? Czy tylko pie***ysz aby piep**yć ? (2)
- 3 2
-
2017-05-04 13:35
(1)
Częsta jazda na rowerze sprzyja impotencji u mężczyzn, sugerują badania opublikowane przez The Journal of Sexual Medicine.
Dr Marsha K. Guess z Yale School of Medicine tłumaczy, że u mężczyzn podczas jazdy rowerem dochodzi do ucisku nerwów oraz naczyń krwionośnych prostaty, co sprzyja zaburzeniom erekcji. We wcześniejszych badaniach dr Steven M. Schrader z National Institute for Occupational Safety and Health zauważył, że często występują one u policjantów patrolujących dzielnice miast rowerami.
źródło: medonet- 4 0
-
2017-05-05 00:11
poza tym jeżdżąc w spalinach w mieście ryzyko raka rośnie
bezpieczniej jest w aucie
- 1 0
-
2017-05-04 09:39
nie majstrować - pieniążki na drogi alternatywne i problem rozwiązany
90% samochodów tam tylko przejeżdża, a nie przyjeżdża.
Zresztą, którędy mają jechać ?- 12 3
-
2017-05-04 10:13
Ciekawe
co będzie się działo, gdy puszczą dalej tory przez Hucisko na Podwale Staromiejskie.........
- 0 1
-
2017-05-04 10:16
rozwiazanie (1)
Zburzyc tory, w ich miejsce wstawic buspasy ze slupkami na pilota i odrazu zyje sie lepiej! Teraz jak tramwaj sie zepsuje to zaraz paraliz komunikacyjny wszystko stoi, bo brakuje alternatywy autbobusy w korku stoja, tramwaj to przezytek! A tak bus by jezdzily bez korkow tak jak tramwaje teraz tylko w razie awari moga sie wyprzedzac!
- 1 4
-
2017-05-05 00:41
A gdzie ty znajdziesz miejsca na buspasy na Hallera albo przy S we Wrzeszczu?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.