• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wicedyrektor ZTM: budowa dodatkowych torów to ogromny koszt

Sebastian Zomkowski, ZTM Gdańsk
4 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
Pojawił się pomysł, który częściowo pokrywa się z postulatem czytelnika, by na Hucisku stworzyć tzw. tor sortujący, widoczny na zdjęciu, czyli dodatkowy tor dla tramwajów skręcających w prawo. Jednak na razie nie zostanie on zrealizowany. Pojawił się pomysł, który częściowo pokrywa się z postulatem czytelnika, by na Hucisku stworzyć tzw. tor sortujący, widoczny na zdjęciu, czyli dodatkowy tor dla tramwajów skręcających w prawo. Jednak na razie nie zostanie on zrealizowany.

W poniedziałek opublikowaliśmy artykuł, w którym czytelnik sugeruje budowę dwóch dodatkowych torów tramwajowych w centrum Gdańska na odcinku od Błędnika do Huciska. Zapytaliśmy, co o tej propozycji sądzą eksperci od przestrzeni miejskiej, komunikacji i dróg. We wtorek prezentowaliśmy stanowisko FRAG-u, a w czwatek głos w sprawie zabiera Sebastian Zomkowski, wicedyrektor ZTM Gdańsk. W kolejnych dniach przedstawimy opinię Tomasza Wawrzonka, kierownika działu inżynierii ruchu w GZDiZ



Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów. Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
Pomysł pana Michała miałby polegać na budowie dwóch dodatkowych torów tramwajowych wzdłuż Podwala Grodzkiego, kosztem jednego pasa każdej jezdni. Ta propozycja wywołała duże kontrowersje wśród czytelników Trojmiasto.pl. O zdanie w tej sprawie zapytaliśmy ekspertów. Poniżej prezentujemy opinię drugiego z nich.

Sebastian Zomkowski, wicedyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Myślą przewodnią czytelnika jest zwiększenie przepustowości skrzyżowania Hucisko - Wały Jagiellońskie dla tramwajów i jest to słuszny kierunek myślenia, jednak konkretne rozwiązanie musi zostać przeanalizowane pod kątem proporcji nakładów finansowych i faktycznie osiągniętych efektów komunikacyjnych.

Niewątpliwie wyodrębniony tor do skrętu w prawo w Hucisko upłynni ruch tramwajów na tym skrzyżowaniu i pozwoli zaoszczędzić ok. 1,5 minut czasu jazdy, jednak przebudowa tak długiego odcinka torowego (od "Zieleniaka" do Rady Miasta) to koszt na poziomie kilkudziesięciu milionów złotych plus bieżące koszty eksploatacji infrastruktury (konserwacja torowiska i sieci, dodatkowych zwrotnic etc.) Warto też zauważyć, że problem z przepustowością występuje jedynie w godzinach szczytu - poza godzinami szczytu praktycznie nie ma utrudnień.

Czy dodatkowy tor na Hucisku usprawniłby poruszanie się tramwajów przez skrzyżowanie?

Z jednej strony zawężenie Podwala Grodzkiego faktycznie pogorszy warunki jazdy samochodem i jest to czynnik, który może skłonić do korzystania z transportu publicznego, jednak z drugiej strony istotnie pogarszamy warunki jazdy również dla naszych autobusów. Aby zrekompensować straty czasowe i utrzymać częstotliwość kursowania, należałoby włączyć do rozkładu jazdy dodatkowe autobusy, co wiąże się z kolejnymi kosztami funkcjonowania komunikacji miejskiej na poziomie ok. 5 mln złotych rocznie.

Ponieważ autobusy będą stały w tym samym zatorze co samochody oczywistym jest, że kierowcy samochodów wybiorą własny pojazd. Można zaprojektować tzw. "trambuspas" (autobusy jechałyby po torowisku), jednak przy tak dużym natężeniu autobusów i tramwajów (co 18 sekund podjeżdżałby tramwaj lub autobus na wspólny przystanek) koniecznym będzie wydłużenie czasów przejazdu i dla tramwajów i dla autobusów, dlatego efekt oszczędności czasu na Hucisku byłby natychmiast "skonsumowany" przy Dworcu Głównym.

Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
Co prawda, sprawdzonym rozwiązaniem eliminacji zatorów tramwajów na skrzyżowaniach jest budowa tzw. "torów sortujących", jak np. na węźle Piastowskim zobacz na mapie Gdańska, na węźle Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska czy przy Operze zobacz na mapie Gdańska. Pierwszy powstał w latach 60. XX w., drugi w latach 70., a trzeci w 1982 roku. Do niedawna w fazie wstępnego planowania był krótki "tor sortujący" w ciągu ul. Wały Jagiellońskie (kierunek Brama Wyżynna), do skrętu w prawo w Hucisko, lecz po wznowieniu projektu uruchomienia tramwajów na trasie GPW (Nowa Politechniczna) pozycja "toru sortującego" na Hucisku spadła na liście priorytetów, gdyż po włączeniu do eksploatacji trasy GPW liczba tramwajów na odcinku przy dworcu i tym samym problemy z przepustowością zmaleją.

Wedle projektu czytelnika, w ul. Hucisko od strony dworca mogłyby skręcać liniowo jedynie tramwaje dwukierunkowe (tramwaj jednokierunkowy nie mógłby obsłużyć przystanku przy dworcu), a docelowo planuje się eksploatację również tramwajów jednokierunkowych (mamy 35 "Swingów", 4 NGd99, 3 "Bombardiery"), które będą mogły pojechać albo do pętli Siedlce albo dalej przez Piecki-Migowo i Nową Bulońską do pętli Jabłoniowa. Dlatego, projekt czytelnika należy uzupełnić o kolejny przejazd międzytorowy i dwie zwrotnice (co zwiększy koszty inwestycji i eksploatacji), aby tramwaje jednokierunkowe mogły skręcać w ul. Hucisko.

Aby usprawnić ruch tramwajów przy dworcu, planowana jest przebudowa wiat przystankowych, np. na typ "wiatościanka", dzięki czemu wyeliminowane zostaną szerokie prostopadłe do peronu ściany boczne, które tamują ruch pasażerów na peronie i tym samym wydłużają obsługę pasażerów. W konsekwencji, wiatościanki spowodują większe rozproszenie pasażerów na przystanku i umożliwią szybszą wymianę pasażerów, gdy stoją dwa tramwaje naraz, a to upłynni ruch wozów.
Sebastian Zomkowski, ZTM Gdańsk

Miejsca

Opinie (283) 4 zablokowane

  • Chwileczkę... naprawdę rozważacie ten niewydarzony pomysł? (3)

    To może kilka równie głupich idei: osobisty plecak rakietowy dla każdego. Rowery z napędem jądrowym zamiast ciężarówek. Duże towary przewozimy grupowo, ochotników wyznaczy naczelnik wioski. Podkopać i zalać wszystkie ulice, samochody sprzedać na wschód a za uzyskane pieniądze kupić gondole. Przezroczyste plastikowe chomicze kule w których mieszkańcy będą pokonywać przestrzeń.

    • 7 1

    • O samobieżnych butach zapomniałeś

      • 3 0

    • Bardzo to interesujące! Czekam na pojawienie się kolejnych 5 artykułów, w którym odpowiednie organy ustosunkują się do Twoich pomysłów.

      • 1 0

    • Brawo!

      • 1 0

  • dodatkoew tory (1)

    Dodatkowe tory tramwajowe przed dworcem to bzdura tam i tak jest bardzo ciasno,ktoś napisał że fajnie było by schować jezdnię pod ziemią,ciekawe jak głęboko bo zaraz są tory kolejowe i błędnik? Najprościej byłoby rozłożyć ruch tramwajowy także na ulicę 3 Maja,tutaj tort są niewykorzystane .

    • 3 1

    • Ale 3 Maja nie generuje ruchu nawet w 1/3 tego, co centrum miasta

      • 0 0

  • zmniejszenie drogi (1)

    ogolnie zmniejszenie 3 nitek do 1 - buspasu jeszcze bardziej ograniczy ruch w miescie.
    Poszedlbym w ta strone dalej i w calym miescie zrobilbym buspasy, a jak juz jedynym srodkiem transportu bedzie komunikacja miejska to zobaczymy jak ceny biletow pojda w gore...
    Ciekawe jak ci eko-terrorysci pobiegna po buleczki na sniadanie...

    • 1 0

    • pieszo po bułeczki. To normalne w miastach na świecie.

      Jeździsz po bułeczki samochodem, biedaku?

      • 0 1

  • Przed dworcem po przebudowie zaoszczedzi sie 1,5 minuty a na Podwalu

    Przedmiejskim po planowanej przebudowie 3 skrzyzowań wymyslonej przez FRAG tramwaje dołoża 3-4 minuty .
    Więc po co wydawać miliony na coś co nic nie wniesie?

    • 4 0

  • Czytelnik Michał = FRAG , tyle w temacie

    • 4 1

  • Komunikacja

    Usprawnienie komunikacji miejskiej a nawet trojmiejskiej to priotytet..
    1.Naprawa nawierzchni ulic wewnatrz miasta,ktorych wiele jest w fatalnym stanie (wyboje,koleiny,nierownosci,kiepska jakos podloza i asfaltu)2.Tak jak mamy tory dla tramwajow,wzorem innych krajow nalezy stworzyc metrobus,czyli na najwazniejszych "osiach" komunikacyjnych jedno pasmo jezdni wylacznie dla autobusow,szczegolnie w godzinach szczytu.3 Pilnie bilet metropolitarny(karta elektroniczna z mozliwoscia jej doladowania w kioskach) jeden na wszystkie srodki komunikacji (ZKM,PKM,SKM,MZK) zamiast archaicznych biletow papierowych i kosztownych automatow do ich sprzedazy na przystankach.4 .Podwojenie a nawet potrojenie publicznych WC,bo teraz trzeba miec albo dobry pecherz,albo pedzic na dworzec i placic 3 zl,albo w krzaki.Skoro stac Gdansk na ECS,Teatr Sheakspera i inne kosztowne dziwolagi,to jakze mozna mowic ,ze budowa czwartego toru to wielki wydatek.

    • 1 0

  • Nowa trasa ...

    Z tymi torami to głupota, lepiej tym kosztem wybudować tę planowaną linię do Wrzeszcza ulicami Sobieskiego, Siedlecka, Bohaterów Getta Warszawskiego do Grunwaldzkiej. Nikogo o nic nie pytać bo inaczej nic z tego nie będzie. A jak komu się nie podoba to wyprowadzka do Warszawy. Tam będą mieli spokój.

    • 1 0

  • Z opinia pana Zomkowskiego nie bede polemizowac ale musze przznac,ze na owczesnej modzie to jest online. Wlosy z pomoca brylantyny a la "strach na wroble" i najmodniejszy obecnie tzw trzydniowy zarost (nigdy sie nie goli do skory tylko zawsze elektryczna maszynka odpowiednio ustawiona,aby zawsze to byl zarost "kilkudniowy").Za to mozna pochwalic pana Z.

    • 1 0

  • Dodatkowe przejście podziemne

    Dodatkowe przejście podziemne po drugiej stronie przystanków tramwajowych pozwoli zaoszczędzić przy przesiadkach znacznie więcej niż 1,5 minuty.

    • 7 0

  • pokombinujcie jak odtworzyc tramwaj na Orunie ,a nawet dalej do Sw Wojciecha (1)

    • 2 0

    • A po co?

      Wystarczyłoby wprowadzić honorowanie biletów ZTM w pociągach. Niczego budować nie trzeba, ale myślenie w narodzie baaardzo boli...

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

4MATIC to napęd na wszystkie koła stosowany w autach marki:

 

Najczęściej czytane