• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mniej ofiar, ale więcej kolizji i wypadków na drogach Trójmiasta w 2017 r.

Maciej Korolczuk
3 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Skutki wrześniowego wypadku na ul. Komandorskiej w Gdyni. Skutki wrześniowego wypadku na ul. Komandorskiej w Gdyni.

Wzrastająca liczba aut w Trójmieście sprawia, że na drogach robi się ciaśniej, spadają średnie prędkości, ale rośnie liczba stłuczek i wypadków. Od lat nie zmieniają się za to główne przyczyny zdarzeń drogowych: wciąż jeździmy za szybko i wymuszamy pierwszeństwo przejazdu na innych kierowcach.



Czy na drogach w Trójmieście czujesz się bezpiecznie?

Pod koniec grudnia pisaliśmy o obwodnicy Trójmiasta, że jest ona na trzecim miejscu wśród ekspresówek z największą liczbą "zdarzeń drogowych" w Polsce. Od początku 2017 r. średnio na każdym kilometrze obwodnicy Trójmiasta dochodziło do 40 wypadków i kolizji, które przynajmniej raz na trzy dni powodowały poważny paraliż drogi.

Pełne ręce roboty przy obsłudze kolizji i wypadków służby mają także na drogach w samym Trójmieście. Na co dzień informujemy o nich w Raporcie z Trójmiasta.

Już na pierwszy rzut oka widać, że statystyki dotyczące liczby kolizji i wypadków rosną. W Gdańsku z 507 wypadków w 2016 r. na 518 w 2017 r., a w Gdyni ze 147 na 177 (mniej było ich tylko w Sopocie, gdzie w 2016 r. odnotowano 41 wypadków, a w ubiegłych 12 miesiącach - 32).

2017 r. na drogach w Trójmieście:
GdańskSopotGdynia
201720162017201620172016
wypadki5185073241177147
zabici131203614
ranni6115893345200147
kolizje6585635354551427792603
 
Lawinowo rośnie przy tym liczba kolizji. Tylko w Gdańsku w ubiegłym roku dochodziło średnio do 18 kolizji w ciągu jednego dnia (w sumie 6585 stłuczek w całym roku). A trzeba pamiętać, że jest ich więcej, bo policja w statystykach uwzględnia tylko zdarzenia zgłoszone służbom. W Gdyni liczba kolizji wzrosła z 2603 do 2779, a w Sopocie z 514 do 545.

Wypadek z 3 stycznia na obwodnicy południowej Gdańska

Wraz z kolizjami i wypadkami rośnie też liczba rannych: w Gdańsku z 589 do 611 poszkodowanych, a w Gdyni ze 147 do 200 osób. Bezpieczniej było w Sopocie, gdzie opieki lekarskiej wymagało mniej poszkodowanych - z 45 osób liczba rannych spadła do 33.

Najbardziej optymistyczne dane dotyczą statystyki tej najtragiczniejszej, a więc uwzględniającej ofiary śmiertelne. W 2016 r. na trójmiejskich drogach zginęło aż 29 osób. W minionych 12 miesiącach ta liczba zmalała o jedną trzecią - do 19.

Najczęstsze przyczyny wypadków: prędkość i wymuszenia



Pytani o komentarz policjanci z ruchu drogowego tłumaczą, że rosnące liczby kolizji i wypadków trudno będzie zatrzymać, jeśli nie zmienią się przyzwyczajenia i kultura jazdy kierowców.

Jako najczęstsze przyczyny wypadków od lat wskazywane są:

  • nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu czy pieszemu,
  • niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami,
  • niedostosowanie prędkości do warunków ruchu.


- W Gdańsku wymuszanie pierwszeństwa przejazdu i niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze to przyczyny zarówno drobnych stłuczek, jak i poważniejszych wypadków. Różnica polega tylko na miejscach, gdzie do nich dochodzi. W przypadku kolizji najczęściej dochodzi do nich na Słowackiego, Grunwaldzkiej i gdańskim odcinku obwodnicy. Skutki wypadków najczęściej usuwamy także z obwodnicy i Grunwaldzkiej, a także ul. Kartuskiej - wylicza Magdalena Ciska, rzecznik prasowy Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Są też jednak pozytywne wnioski. Te płyną - na co wskazują policyjne statystyki - głównie z gdyńskich ulic.

- W 2017 r. mimo częstszych kontroli stanu trzeźwości i zwiększonej liczby policjantów ujawniono mniej nietrzeźwych kierowców. Zmalała też liczba zdarzeń z udziałem pieszych - wylicza Krzysztof Kuśmierczyk, rzecznik Komendy Miejskiej Policji w Gdyni.

Opinie (129) 5 zablokowanych

  • Witam (3)

    Ukłon wielki dla kierowców ktrórzy się zatrzymują i przepuszczaja mnie przez pasy

    • 62 5

    • (1)

      Twoje zachowanie wskazuje, że do czasu zmiany przepisów ruchu drogowego odnośnie pierwszeństwa na przejściach dla pieszych będą poszkodowani wśród pieszych. Ulicami jeżdżą pojazdy mechaniczne i to one powinna mieć pierszenstwo. Ja, jako pieszy czekam na wolną ulicę I w tedy przechodzę.

      • 2 8

      • rozumiem, że masz mentalność uległego niewolnika

        I nawet przez moment nie zauważasz, że gdyby kierowcy nie zwracali uwagi na pieszych, to piesi by zakwitali czekając na pojawienie się luki w sznurze pojazdów.

        Niestety dzieci bywają mniej cierpliwe i to one padają ofiarą osób myślących twoimi kategoriami.

        • 3 0

    • Niestety limuzyna Antka Macierewicza tak nie postępuje!

      A i z bezpieczeństwem jazdy patrząc na wypadki Antka bywa różnie!!! W Sopocie zero śmiertelnych wypadków i najmniej kolizji. SoPOt najlepszy!

      • 5 6

  • (4)

    Jeszcze szybciej jeździjcie to napewno będzie mniej wypadków..

    • 53 5

    • Powiedz niemcowi, aby jeździł wolniej po autostradach.. (1)

      Jak to jest, że w krajach od nas bogatszych i bardziej rozwiniętych, "zły stan techniczny pojazdu" widnieje często jako jedna z przyczyn wypadków, a w Polsce, gdzie na ulicy większość aut to szroty, nie istnieje w statystykach coś takiego, jak zły stan techniczny pojazdu? Magia jakaś czy co?!

      • 4 4

      • jakie autostrady funkcjonują w Trójmieście?

        Wypadki na terenie zabudowanym mają zupełnie inny zestaw przyczyn niż wypadki na autostradach.

        Nadmierna prędkość ma dużo bardziej ujemne skutki w czasie jazdy po mieście, chociaż na autostradach także zdarza się nagminnie. Wypadki na autostradach są rzadsze, ale jak się zdarzą, ich skutki bywają znacznie bardziej dotkliwe. (czytaj: tragiczne).

        • 1 0

    • (1)

      No bo bedzie

      • 3 5

      • Toeria Darwina?

        • 2 1

  • Gdynia - wzrost liczby rannych - 33% rok do roku - to jest KATASTROFA (1)

    obecne wladze Gdyni sa dla mieszkancow smiertelnym zagrozeniem - malowanie sciezek rowerowych zamiast budowy i remontow drog skutkuje wzrostem wypadkow i ofiar.

    • 12 3

    • bzdura. pasy rowerowe są znacznie bezpieczniejsze od wydzielonych ddr.
      wszędzie już do tego doszli (poza gdynią)

      • 2 2

  • Niech debile dalej jeżdżą na czerwonym (1)

    Niech rowerzyści dalej ubierają się na czarno i jeżdżą bez świateł i odblasków.
    Niech piesi dalej łażą jak święte krowy.
    Chcecie by było bezpieczniej to włączcie myślenie, zapewnijcie sobie widoczność i nie wjezdzajcie na czerwonym na skrzyżowania, tak rowerzystów też to się tyczy. Zielone idziemy/jedziemy, czerwone stoimy.... Tego w podstawówce uczą! A raczej uczyli jeszcze ćwierć wieku temu.

    • 16 3

    • Czyli po staremu

      wszyscy winni tylko nie kierowcy :D
      Najlepiej zwalić na pieszych i rowerzystów którzy są odpowiedzialni za niecałe 20% wypadków.
      Wszyscy winni tylko nie kierowcy

      • 2 2

  • Popaprańcy (1)

    Jeżdzą nachlani,skacowani lub naćpani i są tego skutki.Często tez wymuszają pierwszeństwo i jeżdzą za szybko.Wyłapywać i karać karać karać !

    • 16 2

    • PiSdryki nie potrafią sami jeździć bo mają szoferów etatowych...najwięcej wypadków powodują właśnie ci szoferzy.

      • 3 0

  • Uważajcie - jest ciemno, buro i światła aut z naprzeciwka oślepiają (24)

    na przejściach zwłaszcza, dzieciaki chodzą do szkół w ciemnościach, małe są i ledwo je widać na pasach. Przepuść jak zauważysz, ze stoją i czekają na przejście.

    • 80 13

    • Forum p**unia, mam prośbę. Zacznij zbierac znaczki. (4)

      • 9 5

      • Wiesz ile osób tutaj podpisuje się jako Forum Radunia ? (3)

        Kilkadziesiąt osób.

        a w sieci kilkaset a może i więcej.

        • 4 4

        • każdy kto się tak podpisuje jest gejem (2)

          to ich znak

          • 5 3

          • Wręcz przeciwnie (1)

            Żaden G..

            Nie podpisuje się Forum Radunia.

            • 5 2

            • Umówimy się?

              • 1 0

    • Kim trzeba być by minusować apel o uwagę na pasach (5)

      a zwłaszcza auto vs dzieci ??

      • 9 8

      • Kim? Realistą. (4)

        Auto nie zatrzyma się w magiczny sposób w miejscu, do zatrzymania potrzebuje kilku/nastu metrów. Niestety większości pieszych wydaje się inaczej i beztrosko wkraczają na jezdnię wprost pod koła, a jeszcze uczą takiego zachowania własne dzieci. Zrozumcie raz na zawsze, może i czasami wam się wydaje, że macie pierwszeństwo i może czasami faktycznie je macie, ale życie na pewno macie jedno.

        • 13 9

        • JEST NAPISANE BY ZWIĘKSZAĆ CZUJNOŚĆ przed pasami (3)

          a ty ... o czym innym.

          • 9 4

          • Jest też napisane.. (2)

            "Pieszemu kategorycznie zabrania się wkraczać na jezdnię wprost przed nadjeżdżający pojazd, zza innego pojazdu bądź przeszkody ograniczającej widoczność"

            • 3 4

            • Zapewniam was, że niebawem

              dokładnie poznacie co jest napisane...

              • 0 0

            • Jest też napisane że przed przejściem powinieneś zwolnić aby nie narazić pieszego wchodzącego na przejście na niebezpieczeństwo.

              • 5 3

    • Za moich czasów uczyli w szkołach podstawowych jak przechodzić przez jezdnię.. (5)

      .. każdy tornister posiadał odblaski, a i tak się rodziców naciągało na kolejne, każdy wiedział jak iść poboczem kiedy nie ma chodnika... a dzisiaj? Dzisiaj nos w smartfona, ciemne ciuchy i omylne przeświadczenie o pierwszeństwie przed kilkoma tonami na drodze. Polecam polikwidować jeszcze kilka godzin nauki przydatnej wiedzy, na koszt nauczania religii.

      • 19 6

      • które to czasy? (4)

        ??

        • 2 7

        • w latach 80tych tak było (3)

          • 4 1

          • w latach 80 trup padał gęsto na drogach - piesi (2)

            a na poboczach dróg to był horror... Dopiero jak mijałem typów na poboczu to ich zauważałem....

            • 2 2

            • bezedura (1)

              po co zmyślasz pokemonie?

              • 0 2

              • Magda... ?

                Czy nie...?

                • 0 1

    • (1)

      Wpisz uwage dla rodzicow ze maja miec kamizelki odblazkowe do dzienniczka-to ze w miescie nie ma obowiazku to nie szkodzi zapobiegac niz potem lamentowac

      • 11 5

      • PÓki co wpisuję - naudż mame, tatem pisadź czydadź. I kamizelki odblazgowe kazać nosić.

        • 5 7

    • Kolizje to często niezły zarobek na ubezpieczeniu. (3)

      Niektórzy nieźle z tego żyją całymi latami.

      • 14 1

      • Policji oczywiście nigdzie nie widać to i kierowcy jeżdżą jak chcą... (1)

        • 9 2

        • Policja czuwa

          tylko ty jej nie widujesz bo jeździsz prawidłowo... :p

          • 7 3

      • jak znasz, to wyślij maila na policję a nie mędrkujesz. Wystawiają się na strzał w spornych miejscach, czy sprawca też

        zamieszany w proceder? czego unikać?

        • 4 5

    • To niech te cichociemne dzieciaki odblaski zaczną nosić i niech czekają grzecznie na zielone światło.

      Przepuszczanie pieszych często przynosi odwrotny od oczekiwanegu skutek, ja się zatrzymam, ktoś inny wyminie na przejściu i tragedia gotowa. I niech pieszy sobie wbije do głowy, że auta nie zatrzymują się w miejscu, a wejście na jezdnię przed jadący samochód jest wykroczeniem.

      • 21 19

  • Patrole (1)

    Wiecej patroli nieoznakowanych. Bo jak Polak widzi mundur to sie rozwaga i kultura zaczyna. Mija oznakowanych i znow wolnosc i swoboda i ma gdzies przepisy byle szybciej i szybciej...

    • 13 2

    • raczej na odwrót, za mało jeździ oznakowanych patroli i ludzie się zapominają. Nie chodzi o to zeby karac tylko zapobiegac bo to jest najwazniejsze i ma najwiekszy wplyw na bezpieczenstwo. dodatkowo Ilu kierowcow dziennie taki nieoznakowany patrol ukara wzgledem tego ilu kierowcow zwolni na widok oznaczonego radiowozu. Nieoznakowane radiowozy to skok na kase a nie realna poprawa bezpieczenstwa

      • 8 0

  • (4)

    Porównanie rok / rok jest bez sensu. Lepiej sprawdzić to w perspektywie 10-15 lat. Wówczas widać prawdziwy trend malejący lub rosnący.

    • 39 5

    • 10-15 lat temu to 1/10 aut była w Polsce. Ilościowo i wiekowo. Za długi okres cxasu/za duża dynamika zmian. (3)

      • 8 1

      • (2)

        Ale statystyki z dwóch lat niczego nie dają. Mogli by podac chociaż z ostatnich 5.

        • 4 2

        • (1)

          Trzeba wyliczyć współczynnik ilością aut do ilości wypadków i wtedy wyciągnąć średnią

          • 3 2

          • Ale po co, skoro i tak większość to łyknie. A zresztą wątpię by dziennikarze umieli przeprowadzić porządnie rachunek statystyczny

            • 3 1

  • Zawsze się zastanawiam, czy dodają coś do wody albo coś jest w powietrzu w miastach, że GD, GA, Wxx zapominają (8)

    o istnieniu kierunkowskazów, zasad ruchu, norm społecznych, obycia i kultury....
    Bo to, że w BMW oraz w TAXI nie ma seryjnie przełącznika kierunków wie już praktycznie każdy.
    A może skrócili kusy SZKOLENIA nauki jazdy do samej nauki zdawania egzaminu?

    • 50 46

    • (3)

      ale jak?? np w GD tylko o 11 wypadków więcej rok do roku, a OC o ponad 100% w górę ?? jak to ?? i cisza spokój, wszyscy zadowoleni

      • 10 1

      • 500+ się samo nie uzbiera.. (2)

        • 16 3

        • (1)

          A może budyń na mieszkania zbiera bo w Gdyni płacę OC od kilku lat tą samą kwotę.PO za tym co ma OC do 500+ idioto?

          • 1 6

          • Łykaj dalej papkę TVPiSu pelikanie..

            Od dwóch lat same podwyżki, OC, towary, usługi bankowe, VAT na produkty dziecięce, paliwo.. w tym roku dojdzie prąd, woda, gaz.. ale oczywiście PiS i jego 500+ nie mają z tym nic wspólnego, na pasku w TVPiS info napiszą - WINA TUSKA - a pelikany to łykną.

            • 8 2

    • (3)

      Z mojego doświadczenia wynika, ze o włączaniu kierunkowskazów zapominają głownie kierowcy aut na GD, GKA, GWE i GPU ;)

      • 6 9

      • Odezwał się GA których kierowcy to zwykli bandyci drogowi.

        • 2 1

      • bo nie wyjeżdzasz dalej,niż za swoją wioskę... (1)

        • 9 0

        • To musi na jakiejś wielkiej wsi mieszkać skoro taka zbieraninę powiatów tam ma...

          • 0 1

  • Wypadek na zdjęciu nie miał miejsca w grudniu (3)

    chyba że było tak ciepło i w krótkich koszulkach stali...

    • 22 2

    • 2 Październik - dwie ofiary śmiertelne...

      • 1 0

    • W Gdyni jest zawsze 10 stopni.

      Zimą 10 i latem 10. No, czasem zdarzają się upały po 18 stopni. Do tego pada przez 300 dni w roku. Jak nie deszczyk to ulewa, potem oberwanie chmury i następnie kapuśniaczek...mżawka, szaruga, deszcz ze śniegiem i wiatr z każdej strony świata. W Bałtyku tylko morsy się kąpią. Jak tylko zrobi się trochę cieplej to są sinice i też nie można wejść do wody. Oto Gdyńska pogoda. Odradzam wszelkim turystom pobyt w tym zasłupkowanym, pozbawionym miejsc parkingowych i zakorkowanym miejscu. Do tego drogo jak w Monaco.

      • 10 1

    • A może mu ciepło?

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jimny to terenówka marki:

 

Najczęściej czytane