• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w pierwszeństwie pieszych. Ustawa czeka na podpis prezydenta

Krzysztof Koprowski
1 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Jeżeli prezydent podpiszę ustawę, nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 czerwca br. Jeżeli prezydent podpiszę ustawę, nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 czerwca br.

Pierwszeństwo pieszych w momencie "wchodzenia na przejście" czeka już tylko na podpis prezydenta. Sejm zaakceptował drobną poprawkę Senatu dotyczącą korzystania z urządzeń elektronicznych podczas pokonywania jezdni. Ustawa wprowadza jednocześnie ograniczenie prędkości do 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę oraz narzuca utrzymywanie bezpiecznej odległości między pojazdami na drogach szybkiego ruchu.



Czy zbliżając się autem do przejścia, zdejmujesz nogę z gazu?

O zmianach w przepisach ustawy - prawa o ruchu drogowym pisaliśmy szczegółowo w styczniu br.

Wówczas nowelizacja przepisów została przegłosowana przez Sejm i trafiła do Senatu, gdzie doprecyzowano tylko jeden drobny zapis dotyczący zakazu korzystania z telefonów komórkowych i urządzeń elektronicznych podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię i torowisko, na przejściu dla pieszych oraz - to właśnie poprawka Senatu - podczas wchodzenia i przechodzenia przez przejście dla pieszych.

Zakaz używania telefonu komórkowego na przejściu dla pieszych



Co ważne, w ustawie podkreślono wyraźnie, że zakaz ten obejmuje korzystanie z urządzeń elektronicznych tylko "w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych".

Przypuszczalnie zapis odnoszący się do urządzeń elektronicznych będzie niezwykle problematyczny w interpretacji przez sądy, a jego wprowadzenie było bardziej efektem politycznego lobbingu niż faktyczną potrzebą wynikającą ze statystyk ruchu drogowego. Pominięto także kwestię pokonywania wydzielonych dróg rowerowych z telefonem w dłoni.

Badania z 2018 r. przeprowadzone na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na podstawie obserwacji ponad 6,1 tys. pieszych wykazały, że podczas pokonywania jezdni tylko 5 proc. rozmawiało przez telefon, 1 proc. pisało wiadomość oraz 1 proc. słuchało muzyki.

Kursy prawa jazdy w Trójmieście


Ustawa zakazuje korzystania z telefonu "w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych". Ustawa zakazuje korzystania z telefonu "w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych".

Pierwszeństwo w momencie wchodzenia na przejście



Bez zmian natomiast pozostały inne zapisy projektu ustawy, które dotyczącą zmiany w zakresie pierwszeństwa pieszych. Oprócz dotychczasowego pierwszeństwa przed innymi pojazdami podczas obecności na przejściu, dodaje się przepis w brzmieniu:

Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju.
Z punktu widzenia kierowcy wprowadza się nowy zapis mówiący o zachowaniu szczególnej ostrożności:

Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście.
Ostrożność zachować powinien także motorniczy tramwaju:

Kierujący tramwajem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu.
Ponadto zachowanie ostrożności dotyczy pieszego:

Pieszy wchodzący na jezdnię lub torowisko albo przechodzący przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany zachować szczególną ostrożność.

50 km/h przez całą dobę w obszarze zabudowanym



Poparcie parlamentarzystów zyskały też nowe przepisy dotyczące ustalenia maksymalnej prędkości 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę tj. zarówno w dzień, jak i nocą.

Oczywiście inne limity prędkości będzie można nadal wprowadzać lokalnym oznakowaniem.

Od 1 czerwca w Polsce, wzorem wszystkich krajów europejskich, ograniczenie 50 km/h w obszarze zabudowanym będzie obowiązywało przez całą dobę. Od 1 czerwca w Polsce, wzorem wszystkich krajów europejskich, ograniczenie 50 km/h w obszarze zabudowanym będzie obowiązywało przez całą dobę.

Bezpieczna odległość na drogach szybkiego ruchu



Na drogach ekspresowych i autostradach zostanie wprowadzony obowiązek zachowania bezpiecznej odległości wynoszącej połowę prędkości wyrażoną w metrach.

Przykładowo, jadąc z prędkością 120 km/h musimy utrzymać odległość co najmniej 60 m do pojazdu, który znajduje się przed nami.

Zasada ta nie będzie jednak obowiązywać przy wyprzedzaniu, co podobnie jak w przypadku zakazu korzystania z urządzeń elektronicznych, będzie przysparzało wielu problemów w interpretacji.

Ustawa czeka już tylko na podpis prezydenta



Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta Andrzeja Dudy. Biorąc pod uwagę układ sił politycznych, poparcie nowych regulacji przez znaczną część opozycji oraz fakt, że zmiany w przepisach były jednym z elementów exposé premiera Mateusza Morawieckiego w 2019 r., podpis prezydenta powinien być czystą formalnością.

Ustawa definiuje wejście w życie wszystkich ww. zmian z dniem 1 czerwca 2021 r.

Opinie (268) 3 zablokowane

  • Jak to się ma do tego co dzieje się na ul.Bema, Zakopiańska tj. w miejscu gdzie wykonano rondo a zapomniano o przejściu dla pieszych. To nic że go tam nie ma, to nic że nie ma ani znaku pionowego ani poziomego, ludzie idą tam jakby szli po swoje bo kiedyś chyba tam było/ale nie koniecznie więc idę a kierowcy niech za mnie myślą bo ja już nie muszę.

    • 0 2

  • (3)

    W tym społeczeństwie,które jest w pewnej swej części mentalnie upośledzone to tak jak dać małpie brzytwę.

    • 44 8

    • (2)

      Trza instalować kamerki

      • 10 0

      • dokładnie nie bedzie watpliwosci co do winy kierowcy (1)

        • 5 7

        • Żebyś się nie zdziwił

          • 0 1

  • Przepis o zachowaniu odległości na ekspresówce to kpina. (3)

    W jaki sposób będzie to mierzone? Wystarczy pójść do sądu, spytać na podstawie jakiego urządzenia została zmierzona odległość między pojazdami?
    Oskarżyciel publiczny rzeknie na oko.
    I można już opuścić sale rozpraw.
    Dziękuję. Zrobiłem to pro bono.

    • 5 5

    • Wystarczy kamera w radiowozie

      Jak jedziesz 120 na zderzaku to pomiar na oko wystarczy na stwierdzenie że to mniej niż 60 metrów

      • 0 1

    • Wprowadzony system e-Toll

      Będzie miał taką możliwość. Co więcej, będzie kontrolował wszystkie pojazdy na drodze objętej tym systemem.

      • 0 2

    • W Niemczech jakoś potrafią zmierzyć odległość między pojazdami na autostradzie

      • 0 1

  • Tylko piesi z prawem jazdy wiedzą że nie mają pierwszeństwa (1)

    • 18 5

    • najgorsze jest to że kierowcy nic nie wiedzą o przepisach. to najgorsze.

      • 1 2

  • Pieszy ma być współuczestnikiem ruchu i odpowiadać za to co się dzieje na drodze, a nie świętą krową. (7)

    To jest chore, że cała odpowiedzialność za zachowanie pieszych została przerzucona na kierowców.

    • 14 7

    • ah jacy biedni ci kierowcy (5)

      już nie da się pędzić 80 przez miasto i jeszcze przed przejściem będzie trzeba hamować

      • 4 6

      • Nawet jadąc 30 km/h np. ciężarówką nie zatrzymasz się, kiedy pieszy wejdzie ci prosto pod maskę. (4)

        • 10 3

        • to niech przejeżdża przez przejście 10kmh. proste (3)

          • 3 9

          • To poczytaj ilu ludzi, głownie starszych zostało rozjechanych przez np. cofającą ciężarówkę jadacą 2km/h (2)

            • 2 2

            • no ale nie na przejściu raczej.

              na przejściu nie są problemem "cofające ciężarówki"

              • 2 1

            • dobra, poczytam, tylko gdzie?

              • 3 1

    • na przejściu ma być świętą krową o to chodzi w tym

      po to są przejścia

      • 3 3

  • To wszystko wina PiSu

    za platformy można było walić na przejściach bezkarnie. POdać przykłady ?

    • 1 0

  • najważniejsze to zapis nakazujący utrzymanie odległośći - to faktycznie powinno poprawić bezpieczeństwo (1)

    pytanie tylko o egzekwowanie przepisu

    • 5 0

    • To jest przepis z bardzo poważnym błędem mówiącym że nie obowiązuje podczas wyprzedzania.

      Z zapisów dyskusji w podkomisji jasno wynika że chodziło o możliwość chwilowego zbliżenia się do pojazdu który jedzie wolniej i zamierza się wyprzedzić.
      A sformułowanie w ustawie jest takie że jadący lewym pasem obwodnicy nadal będą mogli siedzieć na d*pie bo wyprzedzają tych na prawym pasie.

      Pozostaje mieć nadzieje że policja i sądy będą to rozsądnie interpretować i wlepiać mandaty za jazdę na zderzaku.

      • 0 0

  • Wreszcie zrównanie prędkości

    Co za siano w głowie miał ten który wymyślił, że w nocy gdy jest ciemno i gorzej widać, można było jeździć szybciej...

    • 4 3

  • no i super, cmentarze będą pełne osób co miały pierwszeństwo (1)

    • 8 4

    • pytanie czemu więzienia nie są tych co nie mieli.

      • 1 2

  • Do niczego ta ankieta (3)

    Brakuje kilku odpowiedzi. Np. dostosowuję reakcję do rodzaju drogi, pory dnia, widoczności w danym miejscu itp.

    • 35 1

    • kier

      Mam wrażenie, że piesi czekają na tę nowelizację i wręcz będą się rzucać na te przejścia, (Czytaj pod jadący samochód)

      • 1 0

    • stanu upojenia, aktualnego statusu na facebooku itp itd?

      nie... to powinno być niezależne od czynników zewnętrznych, ot taki odruch. Ankieta jest jak najbardziej ok

      • 1 1

    • Jasne i do tego czy jesteś po jednym , dwóch czy więcej

      • 1 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Okrągły znak z czerwoną obwódką i białym tłem oznacza:

 

Najczęściej czytane