• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w pierwszeństwie pieszych. Ustawa czeka na podpis prezydenta

Krzysztof Koprowski
1 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Jeżeli prezydent podpiszę ustawę, nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 czerwca br. Jeżeli prezydent podpiszę ustawę, nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 czerwca br.

Pierwszeństwo pieszych w momencie "wchodzenia na przejście" czeka już tylko na podpis prezydenta. Sejm zaakceptował drobną poprawkę Senatu dotyczącą korzystania z urządzeń elektronicznych podczas pokonywania jezdni. Ustawa wprowadza jednocześnie ograniczenie prędkości do 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę oraz narzuca utrzymywanie bezpiecznej odległości między pojazdami na drogach szybkiego ruchu.



Czy zbliżając się autem do przejścia, zdejmujesz nogę z gazu?

O zmianach w przepisach ustawy - prawa o ruchu drogowym pisaliśmy szczegółowo w styczniu br.

Wówczas nowelizacja przepisów została przegłosowana przez Sejm i trafiła do Senatu, gdzie doprecyzowano tylko jeden drobny zapis dotyczący zakazu korzystania z telefonów komórkowych i urządzeń elektronicznych podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię i torowisko, na przejściu dla pieszych oraz - to właśnie poprawka Senatu - podczas wchodzenia i przechodzenia przez przejście dla pieszych.

Zakaz używania telefonu komórkowego na przejściu dla pieszych



Co ważne, w ustawie podkreślono wyraźnie, że zakaz ten obejmuje korzystanie z urządzeń elektronicznych tylko "w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych".

Przypuszczalnie zapis odnoszący się do urządzeń elektronicznych będzie niezwykle problematyczny w interpretacji przez sądy, a jego wprowadzenie było bardziej efektem politycznego lobbingu niż faktyczną potrzebą wynikającą ze statystyk ruchu drogowego. Pominięto także kwestię pokonywania wydzielonych dróg rowerowych z telefonem w dłoni.

Badania z 2018 r. przeprowadzone na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na podstawie obserwacji ponad 6,1 tys. pieszych wykazały, że podczas pokonywania jezdni tylko 5 proc. rozmawiało przez telefon, 1 proc. pisało wiadomość oraz 1 proc. słuchało muzyki.

Kursy prawa jazdy w Trójmieście


Ustawa zakazuje korzystania z telefonu "w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych". Ustawa zakazuje korzystania z telefonu "w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych".

Pierwszeństwo w momencie wchodzenia na przejście



Bez zmian natomiast pozostały inne zapisy projektu ustawy, które dotyczącą zmiany w zakresie pierwszeństwa pieszych. Oprócz dotychczasowego pierwszeństwa przed innymi pojazdami podczas obecności na przejściu, dodaje się przepis w brzmieniu:

Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju.
Z punktu widzenia kierowcy wprowadza się nowy zapis mówiący o zachowaniu szczególnej ostrożności:

Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście.
Ostrożność zachować powinien także motorniczy tramwaju:

Kierujący tramwajem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu.
Ponadto zachowanie ostrożności dotyczy pieszego:

Pieszy wchodzący na jezdnię lub torowisko albo przechodzący przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany zachować szczególną ostrożność.

50 km/h przez całą dobę w obszarze zabudowanym



Poparcie parlamentarzystów zyskały też nowe przepisy dotyczące ustalenia maksymalnej prędkości 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę tj. zarówno w dzień, jak i nocą.

Oczywiście inne limity prędkości będzie można nadal wprowadzać lokalnym oznakowaniem.

Od 1 czerwca w Polsce, wzorem wszystkich krajów europejskich, ograniczenie 50 km/h w obszarze zabudowanym będzie obowiązywało przez całą dobę. Od 1 czerwca w Polsce, wzorem wszystkich krajów europejskich, ograniczenie 50 km/h w obszarze zabudowanym będzie obowiązywało przez całą dobę.

Bezpieczna odległość na drogach szybkiego ruchu



Na drogach ekspresowych i autostradach zostanie wprowadzony obowiązek zachowania bezpiecznej odległości wynoszącej połowę prędkości wyrażoną w metrach.

Przykładowo, jadąc z prędkością 120 km/h musimy utrzymać odległość co najmniej 60 m do pojazdu, który znajduje się przed nami.

Zasada ta nie będzie jednak obowiązywać przy wyprzedzaniu, co podobnie jak w przypadku zakazu korzystania z urządzeń elektronicznych, będzie przysparzało wielu problemów w interpretacji.

Ustawa czeka już tylko na podpis prezydenta



Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta Andrzeja Dudy. Biorąc pod uwagę układ sił politycznych, poparcie nowych regulacji przez znaczną część opozycji oraz fakt, że zmiany w przepisach były jednym z elementów exposé premiera Mateusza Morawieckiego w 2019 r., podpis prezydenta powinien być czystą formalnością.

Ustawa definiuje wejście w życie wszystkich ww. zmian z dniem 1 czerwca 2021 r.

Opinie (268) 3 zablokowane

  • (1)

    Ustawa dobra, pieszy powinien miec pierwszeństwo zawsze... Ale nie w naszym kraju. W zachodnich cywilizacjach gdzie zwolnienie / zatrzymanie swojego dyliżansu nie boli i panuje kultura jazdy, uprzejmość takie coś to norma. Takie zachowania to u nas nadal cecha charakterystyczna może połowy kierowców. Sebixy w swoich beemach dalej będą próć byle metr do przodu i dwie sekundy wcześniej.

    • 7 14

    • Czy istnieje wytłumaczenie tego fenomenu?

      Wiele razy wydziałem to zjawisko. W drodze na prom do Karlskrony kierowcy zachowują się w Gdyni tak, jakby nie istniały żadne przepisy i ograniczenia prędkości. Po zjeździe z promu w Karlskronie ci sami kierowcy jeżdżą jak na egzaminie prawa jazdy. Jak to wytłumaczyć? Ryzyko spotkania policji minimalne, ale kary naprawdę drakońskie, nie tylko pieniężne. Czy to działałoby by w Polsce?

      • 2 1

  • Już to widzę jak przestrzegają to na A1 (1)

    Zderzak w zderzak do tego świecenie świateł aby zjechać szybko na bok bo"Pan" jezdzie.

    • 5 2

    • Jak byś nie był fletem i myślał za kierownica, to nikt by Ci nie siedział na zderzaku, obowiązuje ruch prawostronny i jedzie się prawym pasem, lewy służy do wyprzedzania, a jak nie umiesz wyprzedzić albo widzisz, że jedzie auto które ma większa prędkość to po prostu zostajesz na prawym pasie

      • 1 1

  • czas wjechać na chodniki (1)

    skoro piesi mają pierszeństwo na jezdni to samochody na chodnikach.

    • 4 9

    • Mam wrażenie, że już mają.

      W centrum Gdańska chodniki zastawione są autami.

      • 5 1

  • Prezydent dekoracyjny wszystko podpisze :-)

    • 2 1

  • A fizyka gdzie??

    Niech nasz Rząd jeszcze za pomocą jednej ustawy wyłączy grawitację. Wówczas będziemy mogli latać, samochody będą zbędne i będzie mega bezpiecznie. Pozdrawiam pieszych z pierwszeństwem. Ta ustawa zainspirowała mnie i mam już pomysł na biznes - Zakład Pogrzebowy :D Będzie popyt :D

    • 4 5

  • anżej (1)

    wszystko podpisze.....

    • 34 10

    • oj nie, nie!

      tylko to, co mu każą

      • 4 3

  • To teraz proszę o więcej miejsc parkingowych przy cmentarzach... wypada uczcić pamięć potencjalnych ofiar ludzkiej głupoty i co za tym idzie, durnej ustawy.

    • 9 3

  • pklp

    co na to Budka Gomółka ?? czy chodzi w maseczce na grób dziadka Wiesława

    • 2 2

  • Nareszcie

    Bo co rednecki już wyprawiają na ulicach to przechodzi pojęcie

    • 2 8

  • Te zapisy o bezpiecznej odległości

    będą szybko do poprawki - zostawienie furtki na wyprzedzanie jest mało mądre, bo ''siedzenie na zderzaku'' w trakcie wyprzedzania jest częstsze niż w trakcie normalnej jazdy.

    Lepiej też chyba było zawrzeć zapis o odległości mierzonej w sekundach, np 2 czy nawet 3 sek odstępu (zapis o połowie prędkości odpowiada niecałym 2 sekundom).

    Ale generalnie ruch we właściwą stronę, choć przez pewien czas będzie sporo wzburzenia wśród kierowców.
    Kto jednak jeździł za granicą, ten wie, że można jeździć w ten sposób, jest sprawnie i bezpiecznie.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile maksymalnie punktów karnych za jedno wykroczenie może otrzymać kierowca?

 

Najczęściej czytane