• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w pierwszeństwie pieszych. Ustawa czeka na podpis prezydenta

Krzysztof Koprowski
1 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Jeżeli prezydent podpiszę ustawę, nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 czerwca br. Jeżeli prezydent podpiszę ustawę, nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 czerwca br.

Pierwszeństwo pieszych w momencie "wchodzenia na przejście" czeka już tylko na podpis prezydenta. Sejm zaakceptował drobną poprawkę Senatu dotyczącą korzystania z urządzeń elektronicznych podczas pokonywania jezdni. Ustawa wprowadza jednocześnie ograniczenie prędkości do 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę oraz narzuca utrzymywanie bezpiecznej odległości między pojazdami na drogach szybkiego ruchu.



Czy zbliżając się autem do przejścia, zdejmujesz nogę z gazu?

O zmianach w przepisach ustawy - prawa o ruchu drogowym pisaliśmy szczegółowo w styczniu br.

Wówczas nowelizacja przepisów została przegłosowana przez Sejm i trafiła do Senatu, gdzie doprecyzowano tylko jeden drobny zapis dotyczący zakazu korzystania z telefonów komórkowych i urządzeń elektronicznych podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię i torowisko, na przejściu dla pieszych oraz - to właśnie poprawka Senatu - podczas wchodzenia i przechodzenia przez przejście dla pieszych.

Zakaz używania telefonu komórkowego na przejściu dla pieszych



Co ważne, w ustawie podkreślono wyraźnie, że zakaz ten obejmuje korzystanie z urządzeń elektronicznych tylko "w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych".

Przypuszczalnie zapis odnoszący się do urządzeń elektronicznych będzie niezwykle problematyczny w interpretacji przez sądy, a jego wprowadzenie było bardziej efektem politycznego lobbingu niż faktyczną potrzebą wynikającą ze statystyk ruchu drogowego. Pominięto także kwestię pokonywania wydzielonych dróg rowerowych z telefonem w dłoni.

Badania z 2018 r. przeprowadzone na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na podstawie obserwacji ponad 6,1 tys. pieszych wykazały, że podczas pokonywania jezdni tylko 5 proc. rozmawiało przez telefon, 1 proc. pisało wiadomość oraz 1 proc. słuchało muzyki.

Kursy prawa jazdy w Trójmieście


Ustawa zakazuje korzystania z telefonu "w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych". Ustawa zakazuje korzystania z telefonu "w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych".

Pierwszeństwo w momencie wchodzenia na przejście



Bez zmian natomiast pozostały inne zapisy projektu ustawy, które dotyczącą zmiany w zakresie pierwszeństwa pieszych. Oprócz dotychczasowego pierwszeństwa przed innymi pojazdami podczas obecności na przejściu, dodaje się przepis w brzmieniu:

Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju.
Z punktu widzenia kierowcy wprowadza się nowy zapis mówiący o zachowaniu szczególnej ostrożności:

Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście.
Ostrożność zachować powinien także motorniczy tramwaju:

Kierujący tramwajem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu.
Ponadto zachowanie ostrożności dotyczy pieszego:

Pieszy wchodzący na jezdnię lub torowisko albo przechodzący przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany zachować szczególną ostrożność.

50 km/h przez całą dobę w obszarze zabudowanym



Poparcie parlamentarzystów zyskały też nowe przepisy dotyczące ustalenia maksymalnej prędkości 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę tj. zarówno w dzień, jak i nocą.

Oczywiście inne limity prędkości będzie można nadal wprowadzać lokalnym oznakowaniem.

Od 1 czerwca w Polsce, wzorem wszystkich krajów europejskich, ograniczenie 50 km/h w obszarze zabudowanym będzie obowiązywało przez całą dobę. Od 1 czerwca w Polsce, wzorem wszystkich krajów europejskich, ograniczenie 50 km/h w obszarze zabudowanym będzie obowiązywało przez całą dobę.

Bezpieczna odległość na drogach szybkiego ruchu



Na drogach ekspresowych i autostradach zostanie wprowadzony obowiązek zachowania bezpiecznej odległości wynoszącej połowę prędkości wyrażoną w metrach.

Przykładowo, jadąc z prędkością 120 km/h musimy utrzymać odległość co najmniej 60 m do pojazdu, który znajduje się przed nami.

Zasada ta nie będzie jednak obowiązywać przy wyprzedzaniu, co podobnie jak w przypadku zakazu korzystania z urządzeń elektronicznych, będzie przysparzało wielu problemów w interpretacji.

Ustawa czeka już tylko na podpis prezydenta



Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta Andrzeja Dudy. Biorąc pod uwagę układ sił politycznych, poparcie nowych regulacji przez znaczną część opozycji oraz fakt, że zmiany w przepisach były jednym z elementów exposé premiera Mateusza Morawieckiego w 2019 r., podpis prezydenta powinien być czystą formalnością.

Ustawa definiuje wejście w życie wszystkich ww. zmian z dniem 1 czerwca 2021 r.

Opinie (268) 3 zablokowane

  • przecież wiadomo, że Adrian podpisze (1)

    • 2 2

    • Dla ciebie zabugajcu Pan Prezydent.

      • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    (32)

    Piesi zatracą tym samym naturalny instynkt, że muszą uważać bo nie mają szans w zderzeniu.
    Uważam, że to nie jest dobry pomysł. Co z tego, że pieszy będzie miał pierwszeństwo i rację, skoro będzie martwy?
    Jedynie zasada ograniczonego zaufania się tu sprawdzi a nie siłowe faworyzowanie pieszych i narażanie ich na utratę zdrowia czy życia.

    • 64 45

    • Co piesi, piesi piesi... kierowca ma obowiązek tak jechac żeby nie narazic pieszego na przejšciu (21)

      A nie pieszy to, pieszy tamto. Mandaty po 5 tys dla kierowców za wymuszenie pierwszeństwa i problemu nie bedzie. Proste. Nauczą sie jezdzic z dnia na dzien

      • 21 19

      • (10)

        Ale pieszy wchodzi na ulicę a nie samochód wjeżdża na chodnik. Badźmy poważni i logiczni.
        Może ptaki mają mieć pierwszeństwo na lotniskach przed samolotami?

        • 20 16

        • tą mentalnosc nalezy zmienic. bo to wschodnia mentalnośc z głębokiej rosji (2)

          przejścia dla pieszych są dla pieszych jak sama nazwa wskazuje!!!!!! Czego tu nie rozumieć? Wszedzie sie to da tylko u nas nie?

          • 16 10

          • wcale nie (1)

            W Niemczech np tak nie jest. Z kolei w Norwegii tak jest.

            • 2 2

            • W Niemczech też!

              Tam piesze przynajmniej od lat 90 ma pierwszeństwo zbliżając się do przejścia.

              • 6 1

        • (3)

          pieszy nie wchodzi na ulicę tylko na przejście dla pieszych. Powtórzę jeszcze raz bo może nie zrozumiesz, przejście dla pieszych nie na ulicę!

          • 13 8

          • (2)

            Pieszy wchodzi warunkowo na ulicę w miejscu do tego wyznaczonym na ulicy przeznaczonej dla ruchu kołowego.

            • 3 11

            • nie. to samochod warunkowo wjeżdża na przejście dla pieszych!!!

              • 11 3

            • Żaden punkt PoRD nie zastrzega ulicy jako czegoś "przeznaczonego do ruchu kołowego"

              Z punktu widzenia prawa przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe są traktowane jak kontynuacja chodnika/DDR a nie pasy ruchu.

              • 7 4

        • nie wchodzi na ulicę, tylko na przejście dla pieszych gdzie ma pierwszeństwo

          • 6 3

        • Zastanów się nad znaczeniem słów "przejście dla pieszych".

          • 10 2

        • Doktórka Spurek to załatwi.

          • 4 0

      • (2)

        No tak tylko jak pieszy wtargnie bo ma tzw niby pierwszeństwo przed samochód to będzie uszkodzony przez samochód a w najgorszym przypadku uszkodzony ze skutkiem śmiertelnym. A kierowca będzie miał uszkodzony samochód w większym lub mniejszym stopniu ale będzie żył.

        • 7 6

        • sugerujesz aby zakazać jazdy samochodem? przynajmniej w miastach?

          • 1 1

        • Zmiany nie pozwalają wtargnąć pieszemu na jezdni

          • 2 3

      • no i zapłaci te 5 tys i co? (6)

        a ty bedziesz lezec w szpitalu z przetrąconymi kulasami - doskonały kurs wymiany.

        • 13 7

        • za wypadek bezwgledne wiezienie i roboty przymusowe (3)

          • 3 12

          • (1)

            Niby za co ? Za to że pieszy wtargnął ?

            • 6 7

            • W prawie o ruchu drogowym nie ma nawt pojęcia wtargnięcia

              Sugeruję zapoznać się dokładnie z treścią art 14 i jej wykładnią, zanim kogoś zabijesz.

              • 5 5

          • ale nie ma i nie bedzie.

            • 1 0

        • (1)

          Spokojnie, zapłacisz jeszcze 500 tys odszkodowania za kulasy.

          • 6 5

          • nie ja, tylko ubezpieczyciel to po pierwsze

            po drugie wolałbym miec zdrowe kulasy niz 500 tys

            • 7 2

    • Jakoś w innych krajach (3)

      piesi tego instynktu nie stracili, nie giną masowo na pasach, a taka zasada obowiązuje tam od dawna.

      • 11 8

      • (1)

        Ale polska to ciemny kraj

        • 1 3

        • weź gdzieś pojedź

          I coś zobacz. Świat wygląda inaczej niż w TVN

          • 1 4

      • nie

        Obowiązuje.

        • 0 0

    • zatracą naturalny instynkt - to się uśmiałem (3)

      ile już takich instynktów dzicz w samochodach zatraciła?

      • 6 2

      • to nie kierowcy będą tu głównymi poszkodowanymi. (2)

        • 4 4

        • a to niby dziś nie ma wypadków na przejściach dla pieszych?

          • 3 1

        • To się w imię linii ideologicznej ministra Zero zaostrzy kary

          i będzie sprawców wsadzać do ciupy aż się nauczą

          • 1 1

    • wiadomo, że masz w d*pie pieszych, a chodzi ci jedynie o to, żebyś nie musiał zwalniać czy zatrzymywać się,

      a w razie przejechania pieszego zwalić winę na niego.

      w krajach bardziej cywilizowanych od naszego, nikt nie ma z tym problemu. ani urzędnicy, ani kierowcy, ani piesi. bardzo mało pieszych ginie czy jest potrącanych.

      • 20 10

    • Urzędas za biurka

      Myśli że ukazem rozwiąże problem

      • 10 5

  • Podpis

    krwią pieszych

    • 5 1

  • Zgodnie z kodeksem (2)

    przejście dla pieszych to "powierzchnia jezdni" a zatem mogą mnie pocałować z nowymi przepisami. De facto niczego one nie zmieniają.

    • 12 5

    • kodeksu nie ma już od 30 lat

      • 0 1

    • Nie. To jest "przejście dla pieszych". Doczytaj, tam obowiązują specjalne prawa, nie takie jak na reszcie jezdni.

      • 2 3

  • (18)

    Grabarze zacierają rączki.

    • 46 41

    • W całym cywilizowanym świecie tak jest i jest bezpieczniej (12)

      Naszych kierowców tez da sie poskromic. Mandaty po kilka tysieci zrobiłyby robotę!

      • 20 6

      • w cywilizownym swiecie, przejscia sa dobrze zonaczone, i nie ma ich az tak duzo na wielopasmowych drogach. (8)

        • 10 11

        • np. w Niemczech sporo przejść w ogóle nie jest wyznaczonych

          • 0 0

        • nasze tez są bardzo dobrze oznaczone znakami pionowymi i poziomymi (5)

          wystarczy nie pedzic jak ostatni osioł...

          • 13 8

          • rewelacyjnie są oznaczone i oswietlone (4)

            znaki w krzakach, przejscia za zakretami albo tuz za zatokami autobusowymi

            • 9 7

            • Nie zmyślaj... dobrze wszyscy wiemy jak nasi kierowcy pokonują przejścia dla pieszych

              90% nawet nie zwolni.

              • 4 2

            • (2)

              Jak ty jeździsz w powiecie wejherowskim to co ty oczekujesz ?

              • 1 1

              • w powiecie wejherowskim można bezkarnie pieszych rozjeżdżać? (1)

                • 2 0

              • niby nie

                ale jak widać niektórzy chyba mają inne zdanie

                • 2 0

        • Jest ich równie dużo na wielopasmowych drogach, tylko za każdym razem mają światła

          U nas kierowcy się przy każdym montażu takich świateł pieklą, bo im to ruch spowalnia. A jak kierowca nie widzi tych ładnych podłużnych paseczków na jezdni i znaku pionowego przy poruszaniu się z dozwoloną prędkością, to wzrok już na tyle upośledzony, że warto wrzucić prawo jazdy do niszczarki.

          • 5 1

      • (1)

        Dokładnie to samo tyczy się pieszych i rowerzystów. Karać mandatami pieszych i rowerzystów !!!!

        • 4 6

        • i jeszcze matki z wózkami!!!

          • 3 2

      • na całym świecie tak jest

        ale w polskiej dziczy nIeDaSie

        • 2 0

    • Dokladnie (2)

      Piesi i tak już zachowują się jak święte krowy. A zimą przy ślizgawicy to dopiero będzie wesoło

      • 15 19

      • No i ? Tak powinni się czuć na przejściach dla pieszych

        • 5 1

      • Jak święte krowy zachowują się zmotoryzowani

        Najbliższa analogia: Maroko. Chcesz zobaczyć pieszego w roli świętej krowy, zapraszam do Skandynawii, Austrii czy Szwajcarii. Poznasz dopiero znaczenie tej frazy.

        • 8 4

    • Pierszeństwo na SORze :) (1)

      Będą mieć swoje pierszeństwo jak wyjadę swoim Audi.

      • 5 8

      • No i takich zwyrodnialców trzeba tępić.

        • 5 2

  • Proponuję dać im pierwszeństwo nawet przed pociągiem. (1)

    • 15 6

    • To właśnie jest błędne myślenie.. "im" zapomina Pan, że każdy z nas jest pieszym, na drugim miejscu jesteśmy również innymi uczestnikami drogi. Natomiast my to ludzie, każdy jest inny. Różnimy się, jesteśmy starzy, młodzi, zamyśleni, zakochani. Miasto jest nasze, bez nas nie ma miasta, są tylko budynki. Chcemy w tym mieście czuć się jak w domu, bezpieczni.

      • 0 3

  • No i gitara (1)

    rząd kolejny raz dotrzymuje słowa

    Za PO tak nie było, ciekawe...

    • 3 1

    • Za PO ten przepis został wprowadzony!! Te zmiany obwiązują od 11 lat już !!

      PIS go tylko przepisał z rozporządzenia do ustawy.

      To zwykłe mydlenie ludziom oczów. Działania pozorowane.

      • 0 1

  • 50 dzień i noc (2)

    jak jadę 50, szczególnie przez miejscowości, w trasie, to wszyscy mi siedzą na d*pie, jakby się mieli zaraz e sr* ć. Każdy wie, że to fikcja, a policji nie widać.

    • 4 2

    • a co ci to przeszkadza? (1)

      niech se siedzą

      • 4 2

      • Bo trąbią cały czas a później z prawej wyprzedzają i hamują przed maską :/

        • 1 2

  • PO na koniec rządów chciało to prawo wprowadzić... nie zdążyli, a PiS było przeciw. Dziś PiS to wprowadza i tłumaczy to tymi samymi argumentami i na te same kont argumenty jest głuchy co PO kilka lat temu.
    Już teraz zdarzyło mi się że pieszy normalnie wszedł mi pod (prawie) pod koła dobrze widząc, że jadę z normalną prędkością... Zastanawiałem się czy tak mu się śpieszyło, czy jest zwolennikiem nowego prawa...
    Już zresztą pojawiają się filmiki z polski jak z Rosji... jak ludzie wskakują na maskę i udają poszkodowanych...

    • 2 0

  • Te komorki to naprawde jest problem i nie tylko na przejsciach, czasami czlowiek ma "kociokwik" bo z kazdej strony gadaja przez komorke, jedni cos mrucza a inni pokrzykuja (chyba sa glusi), kiedys slyszalam jak jeden pan zapytal sie malolata czy rozmawia z kims z Australii, tamten zdziwiony powiedzial "nie" to pan zapytal "to dlaczego tak krzyczysz przez telefon", poskutkowalo, mowil troche ciszej ale i tak wszyscy slyszeli o czym rozmawial

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Literka M to symbol sportowych aut marki:

 

Najczęściej czytane