Wiadomości

mHEV, HEV i PHEV - co oznaczają te hybrydowe skróty?

Współczesną motoryzację można podzielić na trzy hybrydowe filary.
Współczesną motoryzację można podzielić na trzy hybrydowe filary. fot. Michał Jelionek / Trojmiasto.pl

W ofertach dealerów samochodowych pojawia się coraz więcej modeli z napędami hybrydowymi. Nie są to już wyłącznie klasyczne, pełne hybrydy. Rodzajów tego alternatywnego napędu jest więcej, a sami producenci często korzystają ze skróconych nazw. Wyjaśniamy, co owe skróty oznaczają.



Który napęd hybrydowy jest najlepszy?

miękka hybryda 10%
pełna hybryda 23%
hybryda plug-in 35%
żadna, nie przepadam za hybrydami 32%
zakończona Łącznie głosów: 189
Kilkanaście lat temu, gdy hybrydy w naszym kraju nie były jeszcze popularne, ten niekonwencjonalny napęd kojarzył nam się z jednym modelem... Toyotą Prius. Obecne wygląda to zupełnie inaczej.

Hybrydowy rynek na przestrzeni ostatnich lat mocno ewoluował, pojawiły się nowe rozwiązania i bardziej zaawansowane technologie, a producenci oferują po kilka modeli wyposażonych w układy hybrydowe.

Dziś można przyjąć, że hybrydowa motoryzacja dzieli się na trzy główne filary.

Miękka hybryda (mHEV)



Miękka hybryda w modelu Volvo.
Miękka hybryda w modelu Volvo. mat. prasowe Volvo
Łagodny układ hybrydowy (Mild Hybrid Electric Vehicle) to aktualnie bardzo często stosowane rozwiązanie w nowych modelach aut. Powód jest prosty: w związku z coraz to bardziej restrykcyjnymi obostrzeniami producenci aut zmuszeni są minimalizować emisję spalin w swoich modelach. Dlatego wymyślono stosunkowo prosty i niedrogi układ miękkiej hybrydy, dzięki któremu mogą obniżyć zużycie paliwa i emisji dwutlenku węgla na poziomie 10-15 proc.

- Miękka hybryda to wsparcie silnika spalinowego przez elektryczny w sytuacjach największego poboru paliwa. Instalacja elektryczna 48 V, która połączona jest z akumulatorem litowo-jonowym, ma za zadanie podnieść moc silnika, zwiększyć jego wydajność, zmniejszyć apetyt na paliwo i - co najistotniejsze - obniżyć emisję spalin. W tym układzie tradycyjny rozrusznik i alternator zostały zastąpione specjalnym modułem, który odpowiada za te wszystkie operacje. Energia odzyskiwana podczas hamowania jest magazynowana we wspomnianej baterii i wykorzystywana do wsparcia silnika oraz systemów elektronicznych - tłumaczy Michał Osowski, doradca ds. sprzedaży w salonie Volvo Drywa.

Pełna hybryda (HEV)



HEV (Hybrid Electric Vehicle) to pełny napęd hybrydowy. Zadebiutował w 1997 roku we wspomnianej wcześniej Toyocie Prius. Trzy lata po światowym debiucie pierwsza hybryda zawitała także do Europy. Od tamtego wydarzenia minęły dwie dekady, a protoplasta dziś korzysta z czwartej generacji tego napędu. Zresztą Toyota to synonim hybrydy. Dziś większość producentów ma w swojej ofercie chociażby jeden model z napędem HEV.

- Układ klasycznej hybrydy składa się z dwóch połączonych ze sobą źródeł napędu - silnika benzynowego i elektrycznego, a także z pojemnego akumulatora magazynującego energię. Współdziałanie tych trzech elementów sprawia, że hybryda odznacza się dużą oszczędnością paliwa. Kluczem współpracy jest zoptymalizowany przepływ energii między nimi. Silnik elektryczny odzyskuje energię z hamowania, natomiast podczas jazdy ze stałą prędkością przekazuje jej nadwyżki do akumulatora, aby powtórnie ją wykorzystać, np. podczas jazdy w korku. W ten sposób w ogóle nie trzeba ładować akumulatora hybrydowego, a zużycie paliwa jest ograniczone do minimum - wyjaśnia Jarosław Omelańczuk, kierownik działu sprzedaży w Toyota Walder.

Czytaj także: Napęd hybrydowy - z czym to się je?



Hybryda typu Plug-in (PHEV)



Plug-in to hybryda, którą można ładować z gniazdka.
Plug-in to hybryda, którą można ładować z gniazdka. fot. Michał Jelionek / Trojmiasto.pl
Trzecim typem napędu hybrydowego jest PHEV, czyli Plug-in Hybrid Electric Vehicle. To hybryda ładowana z gniazdka sieciowego.

- Plug-in to rozwinięcie klasycznego układu hybrydowego, w którym zastosowano baterię trakcyjną o zwiększonej pojemności (często od 9 do nawet 13 kWh). Dzięki czemu istnieje możliwość ładowania jej z gniazd elektrycznych 230 V i ogólnodostępnych ładowarek miejskich. Przykładowo, pełne ładowanie akumulatora w Toyocie Prius Plug-in z gniazda domowego zajmuje około trzech godzin. Zasięg samochodu po naładowaniu baterii wyłącznie na silniku elektrycznym wynosi około 50 km. Po wyczerpaniu baterii w trybie czysto elektrycznym samochód samoczynnie przechodzi w standardowy tryb hybrydowy z wykorzystaniem silnika spalinowego - dodaje Rafał Zaborowski, doradca ds. sprzedaży w Toyota Carter Gdańsk.

Opinie (45)

  • (6)

    Sam pomysł na odzyskiwanie części energii, która jest tracona na skutek chociażby hamowania (i przekształcana na ciepło, czytaj - tracona bezpowrotnie) jest jak najbardziej słuszna. Natomiast te technologie powinny wejść płynnie do bardzo powszechnego użycia, aby były tanie, a będą tanie, jak wejda do powszechnego użycia. Producenci muszą jakoś zaryzykować. Od dłuższego czasu natomiast próbują się przebić do ogólnej świadomości, uderzając w ton ekologiczny. Nikt natomiast, przynajmniej w PL, nie będzie kupował elektryka lub hybrydy, gdy zwykłym (nowoczesnym, żadnym paździerzem tdi) dieslem jest taniej. Zresztą prąd w PL jest z węgla, a hybryda na trasi pali tyle co duży diesel. Notabene ostatnio upadł tez argument, że diesle powodują zwiększenie zanieczyszczeń, bo w obecnym okresie, gdy panuje wirus i wielu miastach ruch samochodów spadł nawet o połowę, zanieczyszczenia stoją jak stały, czyli okazało się... że to nie auta "kopcą". I tyle. Fajnie być "eko" ale przy okazji, a nie kosztem czyjejś kieszeni. Wtedy to odniesie sukces. Aby być optymistą - dobrze, że są firmy, które rozwijają tę motoryzację, bo będa na dobry punkcie wyjścia, jak się coś jeszcze w technologii zmieni (czyli - marchewka, a nie bat/kaganiec w postaci nicniedających norm emisji czy pojemności).

    • 18 1

    • Dokładnie, dlatego w nowym samochodzie jeżeli już to miękka hybryda. Jeden z niemieckich koncernów kupił dla pracowników hybrydy plug in i się okazało że jeździli tylko na benzynie bo było im szkoda za własne pieniądze ładować w domu :D

      • 4 0

    • (4)

      Chodzi o to, że diesle wydzielają dużą ilość tlenków azotu które są rakotwórcze. Smog składa się z sadzy, tlenków węgla, pyłów itd, tlenek azotu to tylko jeden ze składników. W większości przypadków kiedy podaje się dane o zanieczyszczeniu powietrza pomija się tlenki azotu, nie są szczególnie istotne, ale chodzi o to że sporo ich wdychamy stojąc w korku za dieslem czy jadąc za takim samochodem. No ja wole stać w korku za hybrydą niż wciągać do kabiny tlenki azotu... Druga sprawa to hybryda nie pali na trasie tyle co duży diesel tylko tyle co mały diesel - drogami krajowymi Auris pali 4,5 L jadąc normalnie (silnik działa w trybie atkinsona oraz odzyskiwana jest energia z nadmiaru momentu obrotowego i na bieżąco przekazywana na wał napędowy). Niestety narosło wiele mitów na temat smogu, klimatu czy hybryd

      • 0 6

      • słucham opinii znajomych z hybrydami (z 1 ręki) i są tez raporty online na autokultach, autokącikach i innych takich. Jak widzę, że przy 140 km/h coś wielkości aurisa pali 6.5-7, to co mam myśleć.?

        • 0 1

      • hybryda w trasie pali tyle co benzyna a tak naprawdę to trochę więcej bo jest cięższa o baterie. I podlega zasadzie zachowania energii. Cykl Atkinsona w pracy silnika powoduje tylko to że silnik jest sprawniejszy na jednym średnim poziomie obrotów a na pozostałych gorszy. Natomiast mogę silnik utrzymywać na wyższych obrotach aby ładować akumulatory ale nic nie obywa się bez strat. Nie masz hybrydy jedziesz na niższych obrotach i mniej palisz. Natomiast z prędkością autostradową hybryda staja się porażką. A na trasie 4,5l z prędk. 90km/h to uzyskam zwykłym Golfem z silnikiem 1.0 czy 1.4.

        • 4 0

      • 4,5l

        to może jadąc 70-90. gdy wjedziesz na ekspresówkę/autostradę dorzuć do tego z 10 litrów, bo skrzynia bezstopniowa i silnik mały.

        • 2 0

      • Nie wiem który benzynowy samochód mający około 136 koni i wagę 1300kg spali w trasie drogami krajowymi 4-4,5l a tyle pali Auris hybrydowy. Z cyklu atkinsona przez większość czasu jest pożytek bo to skrzynia biegów dostosowuje się do obrotów silnika a nie odwrotnie i ten może pracować w korzystnym zakresie obrotów. Także pali mniej niż zwykła benzyna. Na autostradzie przy 140km/h rzeczywiście jest to około 6l, co jest i tak bardzo dobrym wynikiem (np fabia z silnikiem 75 koni spala 8l w takich warunkach). W mieście hybryda pali dwa razy mniej niż podobnej wielkości i mocy benzyny. Do tego skrzynia bezstopniowa która nie traci czasu na zmiane przełożeń i auto ładnie równo przyspiesza. Dla mnie wybór jest oczywisty, ale rozumiem,że toyoty z różnych względów mogą nie odpowiadać - szczególnie polakom.

        • 0 2

  • Te skróty oznaczają tylko jedno (6)

    ściemę medialno-sprzedażową w przypadku aut na prąd. Chcą wcisnąć drogi i niepraktyczny bubel za wszelką cenę ale ludzie jeszcze mają własny rozum na szczęście.

    • 14 5

    • Odgrzewają stare moto-kotlety (2)

      Andrzej Zieliński w książce "Samochody osobowe. Dzieje rozwoju" pisze, że jednym z pionierów elektrycznych samochodów był Thomas Devenport, Amerykanin szkockiego pochodzenia. Już w 1834 roku zbudował powóz, który czerpał energię z baterii galwanicznej Volty.

      • 5 0

      • no ale hybryda odzyskuje energię.... a to co podajesz to typowy elektryk...

        • 0 0

      • A

        jak ładowali baterię?

        • 0 0

    • Jak te auta będą (2)

      się ładować w 5 minut i normalnie kosztować to wtedy dopiero możemy o nich porozmawiać.

      • 12 2

      • I zasięg ~ 500 km.

        • 5 0

      • Dokładnie jak na razie elektryki są bez sensu. Dlatego ja wolałem na hybrydową corollę 2.0 postawić. Nie ładuje się się jej z gniazzdka tylko sama odzyskuje moc. A dzięki układowi hybrydowemu mam 184 KM i spalanie poniżej 5l na setkę. Jak dla mnie bardzo dobre połącznie

        • 3 1

  • tylko silniki benzynowe albo diesle od 5 cyl. w górę (6)

    nic mnie nie przekona do hybryd a tym bardziej elektryków

    • 13 7

    • (1)

      Wystarczy solidny podatek od śladu węglowego i pokornie przesiądziesz się do Corsy 1.0

      • 3 6

      • w Polsce ślad węglowy elektryka jest większy niż diesla.

        • 1 2

    • Daj spokój ... ropa jest do traktorów (1)

      Ale Tesla Model S Performace ? (tyle, że u nas na ruski węgiel)

      • 0 0

      • Tylko dźwięk silnika z MP3

        • 0 0

    • (1)

      Mam 3 cylindrowy silnik 1.0 125 KM i żałuję, że nie wybrałem wolnossącego. Obawiam się o jego wytrzymałość i żywotność.

      • 0 0

      • Pojeździsz i sprzedaż

        co się przejmujesz

        • 0 0

  • Ale Obostrzenia dotycza koronawirusa. W sprawie silników mamy Ograniczenia. (4)

    kiedy się tego nauczycie

    • 2 3

    • (3)

      O czym ty piszesz?

      • 0 3

      • o artykule, a Ty ? (2)

        • 3 1

        • (1)

          No i co ci nie pasuje?

          • 0 2

          • w jakim sensie ?

            • 1 0

  • Biznes motoryzacyjny, to nie filantropia - to biznes, na którym właściciele/akcjonariusze koncernów mają

    zarabiać pieniądze. Wymyśla się więc najróżniejsze cuda-wianki, które de facto nic, poza nabijaniem kabzy, nie wnoszą do naszego życia. Ekologia, to wyświechtane pojęcie, marketingowy chwyt, na który gros ludzi daje się złapać. Baterie w autach elektrycznych zawierają więcej szkodliwych elementów, niż wydalane z aut spaliny (i na odwrót, ktoś mógłby napisać). Trochę, jak z masłem i margaryną, które jest bardziej szkodliwe dla zdrowia.

    • 8 1

  • Kłopoty oznaczają!

    i koszty!

    • 6 1

  • 50 km ? (2)

    Niektórzy do pracy nie dojadą...

    • 6 0

    • No tak

      z elbląga jest 55...

      • 4 2

    • Ja do pracy dojeżdżam stówkę dziennie. Daltego wolałem na xlv na ropę postawić. Na trasy tylko diesel

      • 1 0

  • "Synonimem napędu hybrydowego jest Toyota" (1)

    Niech autor zapozna się ze znaczeniem słowa synonim. Żenada reklamowa - taka sama jak to że Toyota sama się ładuje - istne perpetuum mobile.

    • 4 3

    • A podłączasz klasyczne hybrydy do prądu? Nie. One same odzyskują energię między innymi podczas hamowania. Nie ma tu żadnego kłamstwa. Toyota zapoczątkowała układy hybrydowe, więc to nie dziwne, że właśnie ta marka jest z nimi kojarzona

      • 2 0

  • Elektryki nie mają sensu bo to (3)

    małe lokomotywy (w pl prąd z ruskiego węgla). Promować należy jazdę na rowerach wzdłóż ulic dzięki temu spaliny filtrują przez swoje płuca rowerzyści.

    A w temacie: ile kosztuje naładowanie akumulatora w phev? i czy także doładowuje się z silnika spalinowego?

    • 4 0

    • Przybliżone ceny (2)

      7zł/100 km własne panele fotowoltaiczne (+amortyzacja instalacji); 18zł/100km ładowarki miejskie ac; 55zł/100 km autostrady..

      No i różnica w cenie auta z prądem...

      • 4 0

      • konkretna odpowiedź. Dzięki

        • 0 0

      • 4zł/100km nocą jak masz G12

        • 0 0

  • Jak dla mnie najlepsza opcja to HEV, czyli pełne hybrydy. W swoim rav4 mam taki naped i to się sprawdza. Duży 2.5l silnik do tego 222 KM a spalanie bardzo małe jak na suva z tymi osiągami

    • 2 2

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Jedyny w Trójmieście salon marek Jaguar i Land Rover znajduje się w: