- 1 Auto wjechało w pieszych i w budynek (267 opinii)
- 2 "Podatek od aut spalinowych i tak będzie" (25 opinii)
- 3 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (191 opinii)
- 4 Nowy Ford Mustang już w Trójmieście (110 opinii)
- 5 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (378 opinii)
- 6 Hamowanie przed autem to bandyterka (173 opinie)
Starsze auta nie wjadą do centrów miast?
Stop! Ten samochód nie może wjechać do centrum. Spytacie dlaczego? Odpowiedź jest prosta: jest zbyt stary. Brzmi jak mało śmieszny żart, a jednak, już niedługo absurdalne przepisy mogą wejść w życie. O specjalną klasyfikację aut oraz miejskie ekostrefy walczą posłowie PO.
Jak ma to działać w praktyce? W świetle nowych przepisów pojazdy zostaną podzielone na klasy ekologiczne w zależności od emisji spalin (czerwoną, żółtą, zieloną i niebieską, gdzie czerwona jest najgorszą a niebieska najlepszą). Kierowca będzie musiał zaopatrzyć się w odpowiednią etykietę przypisaną do rodzaju silnika oraz daty pierwszej rejestracji swojego pojazdu, a następnie nakleić ją na przednią szybę auta. Koszt takowej naklejki to 10 zł.
Nowe przepisy uderzą przede wszystkim we właścicieli samochodów z silnikami diesla, gdyż te podzielono na aż cztery klasy. W przypadku aut z jednostkami benzynowymi w ogóle nie uwzględniono pierwszych, najbardziej ograniczonych klas (2 i 3). Z projektu jasno wynika, że najbardziej pokrzywdzeni zostaną posiadacze samochodów z silnikami wysokoprężnymi, które wyprodukowano przed 1997 rokiem oraz "benzyniaki" zarejestrowane po raz pierwszy przed 1993 rokiem. Takie auta nie będą mogły wjechać do żadnej ekostrefy.
Co ciekawe, w najwyższej ekoklasie pomysłodawcy przepisów postawili na równi 14-letnie auto z silnikiem benzynowym oraz 5-letniego diesla. Różnica wieku jest znaczna, ale prawa takie same. W praktyce oznacza to tyle, że bez żadnych ograniczeń, po każdej strefie będziemy mogli poruszać się jedynie "benzyniakami" zarejestrowanymi po 2001 roku oraz "ropniakami" wyprodukowanymi po 2010 roku.
Wydzielone ekostrefy będą oznaczone specjalnymi znakami. Głównymi wyznacznikami dla kierowców będą jednak dołączone tabliczki informujące o klasach pojazdów dopuszczonych do wjazdu w daną strefę (na tabliczkach znajdziemy kolorowe symbole klas z numerami od 2 do 5).
Jeśli nie zakupiliśmy naklejki albo na tablicy brakuje kolorowej etykiety przypisanej do naszego auta - wówczas musimy zawrócić. Wjazd w niedozwoloną strefę będzie skutkował mandatem, którego wysokość nie jest jeszcze znana. Warto dodać, że ograniczenia nie będą dotyczyły mieszkańców stref, inwalidów oraz samochodów zabytkowych.
Czytaj także: Kierowców czeka rewolucja mandatowa
Jak już wspomnieliśmy, za naklejki przyjdzie nam zapłacić 10 zł. W momencie "degradacji" samochodu do niższej klasy, właściciele będą zobligowani do aktualizacji etykiety, a tym samym dodatkowego wydatku. Dystrybucją naklejek zajmą się samorządy. Ich zadaniem będzie również wyznaczenie stref w centrach miast.
Wdrożenie projektu w życie zapowiedziano m.in. w Krakowie i Poznaniu. Czy Trójmiasto pójdzie śladami wspomnianych miast i stworzy ekostrefy? Najbliższy przyjęcia dość kontrowersyjnych przepisów jest Gdańsk.
- Wciąż analizujemy problematykę związaną z tym projektem. Mamy wątpliwości dotyczące egzekwowania tych zasad, ale również zastanawiamy się, jak będą funkcjonować niektóre podmioty gospodarcze - zdradza Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
W Gdyni raczej wyklucza się wprowadzenie zmian.
- To bardzo świeży temat, który raczej na pewno nie znajdzie poparcia w Gdyni. Być może są takie miasta, w których niezbędne są takie ograniczenia. U nas nie ma takiej potrzeby, nie mamy zanieczyszczonego powietrza - przyznaje Maciej Karmoliński, wicedyrektor gdyńskiego ZDiZ.
W Sopocie tematu nie poruszono, jednak nie można wykluczyć, że w przyszłości ekostrefa w kurorcie powstanie.
O tym, kiedy i w których miastach nowe regulacje zaczną obowiązywać dowiemy się już niebawem. Pomysłodawcy chcieliby, aby prawomocnie przepisy weszły w życie z początkiem nowego roku.
Opinie (141) 2 zablokowane
-
2015-05-07 22:45
to ta sama partia
Która załatwiła Ci pracę do 67 roku życia i wydała Sawicką. Zagłosuj na Bronka...... to będzie Ci się żyło jeszcze lepiej. ....
- 4 1
-
2015-05-08 07:14
ekostrefy
Jeśli radni są naszymi przedstawicielami i chcą cos takiego zrobić to juz po tej waszej ankiecie widać ze robią to wbrew woli osób które reprezentuja
- 4 0
-
2015-05-08 09:03
Jaaaaasne (1)
Kto to wymyślił??
Np. Audi A8 4.2 z 1993r. spalające 16-18L/100km, albo takie 6.0 W12 wjedzie do śródmieścia, a Fabia 1.9TDI z początku 2000r. spalająca 5L/100km już nie. Co za dureń to wymyślił?- 7 0
-
2015-05-08 19:04
Tym urzędasom z nudów całkiem o********iło.
- 2 0
-
2015-05-08 23:15
tlen
Autobusy i tiry tez znikną ekstra
- 1 0
-
2015-05-11 00:36
GAZ
A co z samochodami na GAZ które są najbardziej ekologinczne ?? MYŚLCIE
- 1 0
-
2015-05-14 15:44
zakaz. ..
...dla GWE powinni wprowadzić
- 0 0
-
2015-06-07 20:00
Ekostrefa
Jak nam dadza mlodsze samochody w zamian za kasacje leciwych to sie pisze a tak to projekt do d... bo kto bedzie lecial i wymienial sprawne auto w ktorym wszystko na bierzaco naprawial tylko dlatego, ze jest 96 rocznik. Chwala Gdyni, ze sie nie przylacza do pomyslu.
- 0 0
-
2015-06-08 07:37
spaliny
to skandal. Do dzisiaj miło wspominam z dzieciństwa zapach spalin z syrenki, wartburga i innych dwusuwów, Nie lubiłem natomiast otoczonego chmurą spalin kamaza i zagazowanych starych autobusów.Nic tylko uprzykrzać ludziom życie. Czy my zawsze mamy brać przykład z Niemców i organizować sobie policyjne państwo, tego nie dotykaj, na trawnik nie wchodź, samochód umyj, grilla nie rozpalaj, a bocianów u nas znacznie więcej oj więcej i nijak kurcze nie można ich zmusić żeby lądowały za Łabą, a wiecie dlaczego , bo Polak nie jest taki upierdliwy, że z karcherem właduje się na dach i będzie g*wna czyścił
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.