• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Starsze auta nie wjadą do centrów miast?

Michał Jelionek
7 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Zakaz wjazdu starszych aut do centrum miasta? To nie żart. Nowy pomysł posłów PO może wejść w życie od 2016 roku. Niewykluczone, że ekostrefy powstaną również w Trójmieście. Zakaz wjazdu starszych aut do centrum miasta? To nie żart. Nowy pomysł posłów PO może wejść w życie od 2016 roku. Niewykluczone, że ekostrefy powstaną również w Trójmieście.

Stop! Ten samochód nie może wjechać do centrum. Spytacie dlaczego? Odpowiedź jest prosta: jest zbyt stary. Brzmi jak mało śmieszny żart, a jednak, już niedługo absurdalne przepisy mogą wejść w życie. O specjalną klasyfikację aut oraz miejskie ekostrefy walczą posłowie PO.



Co myślisz o ekostrefach w miastach?

Projekt Platformy Obywatelskiej zakłada wydzielenie specjalnych stref oraz podział samochodów osobowych na kategorie. Nowe przepisy mają za zadanie zredukować emisję szkodliwych spalin produkowanych przez auta. Dlatego już na starcie, na straconej pozycji są leciwe auta, których wjazd do centrów miast będzie mocno ograniczony albo kompletnie zabroniony.

Jak ma to działać w praktyce? W świetle nowych przepisów pojazdy zostaną podzielone na klasy ekologiczne w zależności od emisji spalin (czerwoną, żółtą, zieloną i niebieską, gdzie czerwona jest najgorszą a niebieska najlepszą). Kierowca będzie musiał zaopatrzyć się w odpowiednią etykietę przypisaną do rodzaju silnika oraz daty pierwszej rejestracji swojego pojazdu, a następnie nakleić ją na przednią szybę auta. Koszt takowej naklejki to 10 zł.

Nowe przepisy uderzą przede wszystkim we właścicieli samochodów z silnikami diesla, gdyż te podzielono na aż cztery klasy. W przypadku aut z jednostkami benzynowymi w ogóle nie uwzględniono pierwszych, najbardziej ograniczonych klas (2 i 3). Z projektu jasno wynika, że najbardziej pokrzywdzeni zostaną posiadacze samochodów z silnikami wysokoprężnymi, które wyprodukowano przed 1997 rokiem oraz "benzyniaki" zarejestrowane po raz pierwszy przed 1993 rokiem. Takie auta nie będą mogły wjechać do żadnej ekostrefy.

Co ciekawe, w najwyższej ekoklasie pomysłodawcy przepisów postawili na równi 14-letnie auto z silnikiem benzynowym oraz 5-letniego diesla. Różnica wieku jest znaczna, ale prawa takie same. W praktyce oznacza to tyle, że bez żadnych ograniczeń, po każdej strefie będziemy mogli poruszać się jedynie "benzyniakami" zarejestrowanymi po 2001 roku oraz "ropniakami" wyprodukowanymi po 2010 roku.

Samochody z silnikiem diesla: Klasa 2 (czerwona) - auta w wieku 15-18 lat, Klasa 3 (żółta) - auta w wieku 11-14 lat, Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 6-9 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 5 lat i młodsze. Pojazdy z jednostką benzynową: Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 15-22 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 14 lat i młodsze. Samochody z silnikiem diesla: Klasa 2 (czerwona) - auta w wieku 15-18 lat, Klasa 3 (żółta) - auta w wieku 11-14 lat, Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 6-9 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 5 lat i młodsze. Pojazdy z jednostką benzynową: Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 15-22 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 14 lat i młodsze.
Wydzielone ekostrefy będą oznaczone specjalnymi znakami. Głównymi wyznacznikami dla kierowców będą jednak dołączone tabliczki informujące o klasach pojazdów dopuszczonych do wjazdu w daną strefę (na tabliczkach znajdziemy kolorowe symbole klas z numerami od 2 do 5).

Jeśli nie zakupiliśmy naklejki albo na tablicy brakuje kolorowej etykiety przypisanej do naszego auta - wówczas musimy zawrócić. Wjazd w niedozwoloną strefę będzie skutkował mandatem, którego wysokość nie jest jeszcze znana. Warto dodać, że ograniczenia nie będą dotyczyły mieszkańców stref, inwalidów oraz samochodów zabytkowych.

Czytaj także: Kierowców czeka rewolucja mandatowa

Jak już wspomnieliśmy, za naklejki przyjdzie nam zapłacić 10 zł. W momencie "degradacji" samochodu do niższej klasy, właściciele będą zobligowani do aktualizacji etykiety, a tym samym dodatkowego wydatku. Dystrybucją naklejek zajmą się samorządy. Ich zadaniem będzie również wyznaczenie stref w centrach miast.

Wdrożenie projektu w życie zapowiedziano m.in. w Krakowie i Poznaniu. Czy Trójmiasto pójdzie śladami wspomnianych miast i stworzy ekostrefy? Najbliższy przyjęcia dość kontrowersyjnych przepisów jest Gdańsk.

- Wciąż analizujemy problematykę związaną z tym projektem. Mamy wątpliwości dotyczące egzekwowania tych zasad, ale również zastanawiamy się, jak będą funkcjonować niektóre podmioty gospodarcze - zdradza Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

W Gdyni raczej wyklucza się wprowadzenie zmian.

- To bardzo świeży temat, który raczej na pewno nie znajdzie poparcia w Gdyni. Być może są takie miasta, w których niezbędne są takie ograniczenia. U nas nie ma takiej potrzeby, nie mamy zanieczyszczonego powietrza - przyznaje Maciej Karmoliński, wicedyrektor gdyńskiego ZDiZ.

W Sopocie tematu nie poruszono, jednak nie można wykluczyć, że w przyszłości ekostrefa w kurorcie powstanie.

O tym, kiedy i w których miastach nowe regulacje zaczną obowiązywać dowiemy się już niebawem. Pomysłodawcy chcieliby, aby prawomocnie przepisy weszły w życie z początkiem nowego roku.

Jeśli pod znakiem informującym o ekostrefie zabraknie etykiety, którą oznaczony został nasz samochód - to niestety, ale nie będziemy mogli poruszać się po tym obszarze. W przypadku powyższej tabliczki, dopuszcza się poruszania samochodów wszystkich czterech klas.  Jeśli pod znakiem informującym o ekostrefie zabraknie etykiety, którą oznaczony został nasz samochód - to niestety, ale nie będziemy mogli poruszać się po tym obszarze. W przypadku powyższej tabliczki, dopuszcza się poruszania samochodów wszystkich czterech klas.

Opinie (141) 2 zablokowane

  • wybieraliście takich posłów i takich samorządowców to teraz będziecie ponosić tego konsekwencje (9)

    posłów platformy macie szansę wykosić na jesieni ale grzelaka, budynia i całej tej miejscowej hołoty z PO się tak szybko nie pozbędziecie bo dopiero co obdarzyliście ich po raz kolejny swoim zaufaniem, konsekwentnie dla Gdańska. No chyba że prokuratura wtrąci swoje trzy grosze bo w czerwcu ma zakończyć postępowanie. Ale nikłe szanse, bo nawet jeśli będą jakieś zarzuty to budyń w trosce o losy Gdańska nie zejdzie ze stołka a postępowanie w gdańskich sądach (gdańskie są słynne w całym kraju) albo nawet zamiejscowych to i tak nie ma szans na rozstrzygnięcie przed końcem jego kadencji.

    Na drugi raz pomyślcie lemingi zanim coś zrobicie a nie po fakcie

    • 15 2

    • (8)

      Rozumiem, że p. Budynia nie lubisz. Nie wiem co masz do Grzelaka, ale masz do tego prawo. Tylko, że to co robisz to czyste krytykanctwo.
      Zaproponuj kogoś i coś w zamian. LEPSZEGO!!! Chętnie zagłosuję...

      • 0 2

      • personalnie nic - nie znam człowieka osobiście (2)

        natomiast jeśli wiceprezydent miasta w którym mieszkam nie odrzuca od razu takich głupich pomysłów tylko rozmyśla nad możliwościami ich wprowadzenia, to wg mnie działa na szkodę mieszkańców. Czyli wbrew temu co powinien robić na swoim stanowisku. Ja bym go za to wylał na zbity pysk bo miał być lojalny wobec mieszkańców a nie jakichś eko-cwaniaków czy też skarbników kasy samorządowej.

        • 2 0

        • (1)

          Ale co on może odrzucić? Nie jest posłem. A z artykułu wynika, że podchodzą do pomysłu sceptycznie.

          • 0 2

          • o strefach w poszczególnych miastach bedą decydować lokalne władze a nie centralnie sejm

            to że posłowie dadzą prawną sposobność do okradania nie oznacza, że trzeba ją przyjmować i wdrażać w życie.

            • 2 0

      • kazdy zwykły mieszkaniec potradfi zaproponowac cos lepszego skoro ty niepotrafisz widocznie jestes lemingiem (4)

        to przepis prosty jak drut tańsza i sprawna komunikacja miejska a ludzie sami zrezygnują z aut w miescie!!A POwcy poprostu wymysleli sobie kolejny skok na kase biedaków! Bo w POlsce 80% aut to stare graty bo ludzi niestac nanowe

        • 2 0

        • no to słucham pomysłów (2)

          • 0 3

          • nie usłyszysz bo nikt tutan nie mówi tylko pisze ale to dlaciebie najwyrazniej zatrudne leming

            Urzedasy całe ich stada biorą kupe kasy by korzystac z własnego rozumu ale oni nic niepotrafią pooza braniem kasy bo niema tam fachowców tylko kolesie polityków stołki po znajomosci dostali .za to biora pienioadze by robic to doczego zostali powołani a nie zato by pierdziec w stołki i pytac sie ludzi co maja robic nam zato nieplaca!!I jeszce jedno leming rozwiazań na tacy to juz wiele zostału tu napisanych i podanych na tacy za darmo!

            • 2 0

          • No przecież Ci napisał jeden pomysł - sprawna i tania komunikacja. Co Ty? Nie umiesz czytać ze zrozumieniem?

            • 0 0

        • to zapracuj na nowe

          ciulu jeden, a nie placz na portalu. Myslisz, ze przyjdzie duda czy kukiz i da ci czek na nowe? Komuna sie skonczyla

          • 0 3

  • bardzo dobrze !

    część złomu zniknie z ulic

    • 3 14

  • Prima Aprilis było miesiąc temu. (2)

    Tak tylko przypominam.

    • 9 2

    • U nas wieczny 1 kwietnia (1)

      • 2 0

      • tylko coraz mniej śmieszne dowcipy :/

        • 1 0

  • Smieszni jestescie (8)

    Tak sie powolujecie na zachod, ze tam wszystko fajnie, drogi dobre i ogolnie super, ale jak wam to pasuje .. W waszych ukochanych Niemczech takie znaczki juz dawno istnieja ..

    • 2 2

    • tylko ze ich stac na nowe auto .... (5)

      • 4 0

      • bla bla (3)

        to wez kredyt i kup nowe

        • 1 5

        • zal mi ciebie prymitywny lemingu bankosapiens na wymarciu (2)

          • 1 1

          • (1)

            Nie stać Cię na kredyt i plujesz jadem? Jakie to żałosne.

            • 0 2

            • wyobraz sobie ze jestem na tyle bogaty ze nie musze !

              tak , jestem w miare bogaty ( jak na polskie warunki ) i wyobraz sobie ze jestem czlowiekiem a nie smiesznym naiwnym lemingiem

              • 1 0

      • nie musisz kupować nowego

        sprzedam Ci mojego Skodillaca. 3-latka. Norma EURO-5. Wjedziesz wszędzie.

        • 0 0

    • tylko tam liczy sie emisja spalin

      a nie rok rejestracji auta! Tam to ma sens

      • 5 0

    • wazne

      Tylko ku zarobki inne a niby UNIA lub hak zwue sie to cale szambo

      • 1 0

  • PO DNO (9)

    Stworzyli kraj żebraków, gdzie Kowalski może zapomnieć o nowym aucie, a teraz tworzą chore przepisy, co będzie następne zakaz wpuszczania starszych ludzi do restauracji?

    • 12 4

    • a wiesz ile kosztuje leczenie raka? (8)

      I nie mam na myśli kasy z NFZ, ale tego co dodatkowo ponosi (wprost ale i pośrednio) chory i jego rodzina.
      O kosztach społecznych już nie wspominając.

      • 2 1

      • (5)

        Tym co minusują życzę raka płuc w rodzinie... może zmądrzeją.

        • 2 1

        • Za te życzenia niech cię pies wy*ebie (1)

          • 0 2

          • A co? Dałeś/aś minusa?

            :D

            • 1 0

        • (2)

          A ja mam astmę alergiczną i czy z tego powodu mam żądać wycięcia wszystkich drzew i traw w centrum, bo mogę się udusić? Zastanów się, co piszesz i czego ludziom życzysz, bo może to do ciebie wrócić.

          • 1 0

          • Też mam astmę... (1)

            ...ale i rozum (w przeciwieństwie do Ciebie).
            Jakbyś miał rozum to byłoby jasne dla Ciebie, że te cholerne spaliny tylko ją pogłebiają. Tak jak papierosy itp.

            • 1 2

            • Jasne, że spaliny i dym papierosowy czy dym z kominów mogą powodować napady duszności - co do tego nie mam wątpliwości, wiem z własnego doświadczenia, tylko, że pozbycie się spalin z centrum to tylko mały % tego, co nam astmatykom jest potrzebne, żeby normalnie funkcjonować. Tak się składa, że do centrum jeżdżę tylko do lekarza, mieszkam i pracuję z dala od centrum, ale tam też są spaliny, dym z kominów, z palaczami na szczęście się nie stykam na co dzień, a jak ktoś próbuje przy mnie palić to go opieprzam. Nie da rady wyeliminować wszystkich czynników drażniących, drzew też nikt specjalnie nie powycina bo przez nie ludzie mają alergię i astmę. Sąsiedzi posadzili brzozę pod bramą, żeby ładnie wyglądało, pyłek brzozy mnie uczula, co mam zrobić? Kazać im ją wyciąć, bo nie mogę sobie w kwietniu okna otworzyć?

              • 1 0

      • PO DNO

        Nie wiem ile kosztuje leczenie i nie wiem po co to wtrącasz, ale Jak tak równają z zachodem to niech zrównają czas pracy wynagrodzenie i obniżą podatki, a nie myślą jaki zwiększyć i jaki dołożyćto. hybryde sobie kupię z salonu tylko jak mnie rząd przestanie okradać.

        • 2 0

      • PO DNO

        A i najlepiej wyjedz na wieś z całą rodziną tam będziecie bezpieczni, do miasta jak będziesz wpadać po zapomoge to koniecznie w OP-1

        • 1 0

  • Ludzie, ogarnijcie się!

    W kategorii benzyniaków:
    kat. 4 - dla samochodów z lat '93 - '01 - przecież to wraki.
    kat. 5 - dla 2001+ czyli 14 letni rzęch to wg Was nowy samochód?
    Wolne żarty. Kategoryzacja diesli jest już nieco lepsza, choć w zestawieniu z benzynowymi wydaje się nieco zbyt restrykcyjna. Tu zamiast śrubować normy wprowadziłbym surowe (tzn. idące w tysiące złotych) kary za wycinanie DPF, bo to jest po prostu zbrodnia.

    Ale jak widać, tępe Polaki bardziej cenią sobie talarki niż zdrowie.
    Kolejny dowód to zadziwiający opór przed regulacją tego czym i w czym można palić zimą.

    Inna sprawa, że kategoryzacja wg. rocznika jest głupotą. Są normy EURO - jednolity standard i może lepiej byłoby odnieść się bezpośrednio do nich. No ale jaki naród, tacy reprezentanci... szkoda mi nas. :(

    • 8 8

  • Sprytne

    Żaden ruski czołg już nam do miasta nie wjedzie :)

    • 11 0

  • Czyli kolejna segregacja społeczna. Inaczej nie potrafię tego nazwać. Juz lepszym pomysłem byłoby wykupywanie specjalnych naklejek uprawniających do wjazdu w daną strefę, przez posiadaczy gorszej ekoklasy.

    • 9 0

  • powinno być zależne od normy czystości spalin Euro

    co ma rok produkcji do czystości spalin ? powinno być uzależnione od normy czystości spalin jakie spełnia samochód np. Euro 3 / Euro 4 / Euro 6 itd

    • 9 0

  • Gorąco popieram (1)

    Czyli jak kto przy korycie dłużej niż 10 lat to zakaz wjazdu?

    • 4 1

    • Zdecydowanie TAK!

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Marka Rolls-Royce należy do koncernu:

 

Najczęściej czytane