• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

1,2 mln zł na nową pętlę trolejbusową w Gdyni

Patryk Szczerba
21 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Trolejbusy z baterią litowo-jonową mają być przyszłością gdyńskiej komunikacji. Trolejbusy z baterią litowo-jonową mają być przyszłością gdyńskiej komunikacji.

Firma MTM zbuduje nową pętlę na Fikakowie, dzięki której prawdopodobnie już w połowie przyszłego roku pojawią się tam trolejbusy. Inwestycja pochłonie z budżetu Gdyni 1,2 mln zł i powinna być gotowa w listopadzie.



Czy trolejbusy w kierunku Fikakowa to dobry pomysł?

Tak krótki termin wykonania był jednym z celów władz miasta i został zapisany w warunkach ogłoszonego kilka tygodni temu przetargu. Co prawda określony był jako "pożądany", ale nie było wątpliwości, że urzędnikom zależy na jak najszybszym zakończeniu budowy. Trolejbusy na Fikakowie to bowiem jedna z najważniejszych obietnic w zakresie komunikacji miejskiej w tej kadencji.

Ceny dużo niższe? Nie bierzemy

Do przetargu stanęły cztery firmy. Dwie oferty złożone przez firmę Strabag z Pruszkowa oraz WPRD Gravel z Gdańska okazały się o 30 proc. niższe od szacowanej wartości zamówienia. W związku z tym, że nie było wyjaśnień, skąd takie różnice w kalkulacjach kosztów między urzędem i oferentami, zostały one odrzucone.

Pod ocenę zostały więc wzięte dwie pozostałe oferty. Gdyńskie przedsiębiorstwo Elgrunt zaproponowało termin wykonania 50 tygodni i cenę 2,4 mln zł, zaś firma MTM dwukrotnie krótszy czas wykonania i dwukrtonie niższą cenę. W najbliższych dniach zostanie podpisana umowa w sprawie wykonania inwestycji. Prace ruszą w ciągu kilku tygodni i planowo powinny zakończyć się 15 listopada. W połowie 2017 roku na Fikakowo powinny wjechać pierwsze trolejbusy.

- Prawdopodobny termin końcowego odbioru robót od wykonawcy to początek 2017 roku, ale faktyczny termin jest uzależniony od wielu czynników. Niektóre z nich, takie jak np. termin wykonania przyłączeń przez firmę Energa czy zawarcia umów na dostawę energii elektrycznej, są niezależne od wykonawcy. Dlatego ostatecznego terminu odbioru końcowego nie da się określić dziś precyzyjnie - wyjaśnia Teresa Horiszna, naczelnik wydziału inwestycji Urzędu Miasta w Gdyni.
Nowa pętla powstanie na skrzyżowaniu ulic Gryfa Pomorskiego i Lipowej zobacz na mapie Gdyni. Po zakończeniu budowy zniknie część przystanków, wymieniona zostanie nawierzchnia. Pojazdy mają się odłączać od sieci na ul. Chwaszczyńskiej i w kierunku Fikakowa jechać dzięki mocy baterii litowo-jonowych, Ich moc w zakupionych w tym roku trzech z czterech pojazdów, które dołączyły do dwóch jeżdżących już po Gdyni, została podwojona. Na pętli - oprócz kontenera dla kierowców, wiaty, ławek, oświetlenia i ogrodzenia - będzie musiało znaleźć się także gniazdo do ładowania pojazdów.

Będzie ono prawdopodobnie podobne do urządzenia, które jest stosowane w zajezdni przy ul. Zakręt do Oksywia. Ładowanie stacjonarne trwa godzinę, ale pojazdy mogą uzupełniać energię elektryczną także w trakcie jazdy. Pełne ładowanie trwa w tym wypadku kilka minut krócej.

- Sześć pojazdów to odpowiednia liczba, by obsłużyć ten rejon. Mamy też wstępną koncepcję dotyczącą organizacji kursów - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
Więcej, gdy będą pieniądze z UE

Warunkiem dalszych zakupów trolejbusów, co skutkowałoby rozszerzeniem ich kursowania w inne miejsca, jest dofinansowanie z Unii Europejskiej. Oprócz 35 trolejbusów miasto chce zakupić w najbliższych latach 55 nowych autobusów. Gra idzie o niemal 90 mln zł wartego 143,5 mln zł zamówienia.

- Wniosek o dofinansowanie chcemy złożyć pod koniec tego roku. Zakładając podpisanie umowy z dostawcą taboru w czwartym kwartale 2017 roku, pojazdy powinny pojawić się na ulicach Gdyni jeszcze w 2018 roku - zapowiada Małgorzata Omachel-Kwidzińska z referatu prasowego Urzędu Miasta Gdyni.
Gdyby udało się zyskać dofinansowanie, trolejbusy mogłyby pojechać nawet do Ergo Areny, Rumi czy obsługiwać trasy w Sopocie. Największym wyzwaniem dla władz miasta jest wzmocnienie nowymi liniami zachodnich dzielnic: Chwarzna i Wiczlina, gdzie oddanych do użytku mieszkań przybywa z miesiąca na miesiąc.

Testy trolejbusów mogących jeździć bez szelek wypadają dobrze

Miejsca

Opinie (153) 2 zablokowane

  • Chcemy automatów biletowych jak w cywilizowanym mieście a nie jakieś debilne karnety niespotykane w innych miastach (1)

    • 10 1

    • pisz za siebie

      ja nie chcę

      • 0 7

  • Oferta z ceną o 30% niższą odrzucona, oferta z ceną dwukrotnie niższą przyjęta.

    Nie o cenę zatem chodziło ale o wykonawcę. Trzeba było od razu do tego wykonawcy się zwrócić a nie tracić czas na oferty czy przetargi i jeszcze do tego papier marnować.

    • 4 1

  • Na Fikakowo trajtki? (1)

    Ludzie, tam jeździ jedna linia - 153 - maleńkimi autobusami, bo poza szerokim dołem Gryfa Pomorskiego to na Fikakowie nie ma gdzie samochodu zaparkować, nie mówiąc już o jeżdżeniu czymkolwiek większym - np. zwykłej długości autobusem, czy trolejbusem, który musi mieć "szelki" na trakcji.

    Kto wpadł na poroniony pomysł, żeby pchać tam trolejbusy i po co?

    Tak samo durne, jak ostatnio popełniona pętla autobusowa przy ul. Strzelców na dole Karwin - co do której już w momencie budowy wiadomo było, że w perspektywie roku zostanie rozwalona, bo będą stację PKM robili i zrobią ją inaczej. Za dużo pieniędzy miasto ma?

    • 8 5

    • To co mtm ma robić i z czego żyć???

      • 3 0

  • Gdynia musi nie tylko niepogarszać standardu,

    ale go wyprzedzać tak aby był dalej znakomitym i ciągle oczy uczestnika Kongresu Transportu Publicznego UITP, czyli Międzynarodowa Unia Transportu Publicznego, wychodziły z orbit, a miasto Gdynia otrzymywała dalej najwyższe nagrody za największy już nie tylko w Europie Środkowo-Wschodniej standard obsługi klienta w komunikacji miejskiej, lecz w Europie i na Świecie!

    Dużo w tej sprawie się robi, ale ciągle jest wiele do zrobienia o czym nie raz tu piszę i nie chce się powtarzać. Wbrew powszechnej opinii jakoby trajtek był zawalidrogą moim zdaniem należy rozbudowywać i to b.intensywniej jego dostęp i sieć. Co raz więcej stawiać barier dla samochodów chcących wjechać do Śródmieścia - oczywiście dając możliwość parkowania przy Centrach Przesiadkowych. Takie kursujące trajtki pomiędzy CP a Śródmieściem powinny byś swego rodzaju ruchomymi Info(Trolej)Busami, bo to nie cena biletu ma pierwszorzędne znaczenie dla pasażerów i turystów. Większą wagę w Gdyni przykładamy do korzystania i z dostępu INFO- ciekawych wydarzeń, punktualności, bezpośredniości połączeń, ich częstotliwości, czystości, kultury współpasażerów i obsługi i dostępności.

    • 3 1

  • Ta gdyńska (1)

    Samorządność to nic innego jak PO i po co te oszukiwanie mieszkańców ,UM czuje się jeszcze silny ale do czasu !!!!!!!!!

    • 3 0

    • A ty pewnie ,,znafca,, tematu

      • 0 1

  • (1)

    Myślę ze dobrze ze wygrała MTM bo pracują w niej Gdynianie. Żle się dzieje bo drogi w Gdyni są do niczego. Drogi rowerowe jaki idiota projektować. Prezydent Szczuerk juz sie wypalił.

    • 3 0

    • dwie kadencje temu

      • 3 0

  • Śmiechu warte. Gdzie są organa kontrolne? Gdyńskie tzn. szczurasowe przetargi śmierdzą już z daleka.Itak zawsze wygrywa mtm. Nie ważne jakie są kryteria! i kontroferty. paranoja.

    • 0 0

  • brawo !!!

    Bardzo dobrze.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Czym jest AMG Brand Center Gdańsk?

 

Najczęściej czytane