• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą opłaty za wjazd do centrum pojazdem spalinowym?

Maciej Naskręt
10 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach? Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach?

Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, takie jak Gdańsk czy Gdynia, mogą tworzyć strefy czystego transportu. Kierowcy samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym za wjazd do strefy zapłacą maksymalnie 2,5 zł/h.



Czy miasta powinny wprowadzać strefy czystego transportu?

W miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły powstawać strefy czystego transportu, do których wjazd będzie płatny dla właścicieli samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym. Wynika to z przyjętej przez Sejm uchwały o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Przegłosowanie opłaty emisyjnej przykryło trochę tę sprawę.

Bezpłatnie w strefach czystego transportu mogły będą poruszać się samochody:
  • elektryczne;
  • napędzane wodorem;
  • napędzane gazem ziemnym;
  • wszelkich służb.


Jak ustawodawca tłumaczy wprowadzone zmiany? Mają one zapobiec negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i środowisko w związku z emisją zanieczyszczeń z transportu, szczególnie na terenie śródmiejskiej zabudowy.

Sęk w tym, że obecnie samochody zeroemisyjne stanowią maksymalnie 3 proc. wszystkich samochodów w dużych miastach. Zatem zakaz wjazdu dotyczyłby niemal wszystkich kierowców. Z tego powodu pomysł jest mocno krytykowany.

Czytaj też: SEVI - trójmiejski pomysł na elektryczne auto miejskie

Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu. Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu.

2,5 zł za godzinę wjazdu do strefy czystego transportu



Opłata za wjazd do strefy czystego transportu będzie stanowiła dochód gminy, który może być wykorzystany wyłącznie na potrzeby oznakowania strefy czystego transportu, zakupu autobusów zeroemisyjnych i pokrycia kosztów wykonania analizy o skuteczności działań zeroemisyjnych.

Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie może być wyższa niż 2,50 zł za godzinę i może być pobierana jedynie za poruszanie się po tej strefie w godzinach od 9 do 17. Może mieć formę opłaty abonamentowej lub zryczałtowanej.

To w skrócie oznacza, że w centrum miasta będziemy płacić za poruszanie się, a także postój w strefie płatnego parkowania.

Jeśli nie dokonamy opłaty za wjazd, możemy liczyć się z mandatem w wysokości nawet 500 zł. Jak mają być wnoszone opłaty, przepisy ustawy tego nie określają. Władze miasta mają wolną rękę zarówno we wprowadzaniu stref, jak i wybierania formy poboru opłat.

Opinie (1183) ponad 10 zablokowanych

  • Ceny w górę

    Ceny remontów w strefach eko w górę. Mieszkańcy zapłacą za swoje samochody. Już dodatkowo płacą za parkowanie. Generalnie będzie drożej mieszkać i wynajmować. Stać nas.

    • 7 0

  • Mam to w d.p.. (1)

    I tak będę jezdzil tam gdzie chce i sie urodzilem czym będę chcial to się nazywa WOLNOŚĆ o ktora walczył moj dziadek i ojciec

    • 14 5

    • A ja debilu wjade swoim skuterem do twojej nory i bede smoredził spalinami

      A tówj dziadek to najwyzej był ubekiem podobnie jak ojsciec

      • 0 11

  • No to jestem wygrany!!!

    Kupilem Maybacha ale duzo palil to go z kolega na gaz przerobilismy w garazu.Sami- bez jakiejkolwiek pomocy "Autoryzowanego" warsztatu .

    • 2 2

  • Zamknąć całkowicie centra takie jak stare miasto i sopot czy oliwa na najazd dzień w dzień robienie parkingu z pięknych uliczek, przejść się nie da, smród eco dizli, syf, awantury plamy na chodnikach, rozjechane trawniki za stawiane bramy wjazdowe żeby jaśnie nowobogackie Państwo mogło postawić rydwan metr od stolika. I to w centrum miasta gdzie komunikacji miesjskiej epicentrum. Won poza miasto skąd żeście przyjechali, żyć tu się już nie da!!

    • 2 5

  • Sejmu zabrakło pieniążków? (1)

    • 7 3

    • Co to są pieniążki???

      • 0 0

  • Jestem za .

    Centra miast bez samochodów , bez żadnych wyjątków i ulg . Dotyczyło by to również różnej maści urzędasów . I pytanie na koniec : ciekawe jak rozwiązana by była sprawa majętnych jegomości , którzy zamieszkują w centrach miejskich i posiadają pojazdy o pojemności nawet 4 , 5 litrów . Nie widzę iż by taki gostek poginał perpedes do swojego apartamentu . Jak zwykle skończy się na prawie dotyczącym malutkich . I tym nad wyraz optymistycznym akcentem kończę . Piękny dzień , korzystajcie z przychylnej aury .

    • 10 2

  • jest to kolejny podatek, nie pierwszy wprowadzany cichcem przez władzuchnę, część tych zmian czekała na wybór PiS bo gdyby te zmiany wprowadzały PO/PSL/SLD to głośno by krzyczano o zdradzie teraz jest cisza bo rządzą tzw "patrioci"
    gdyby kogoś w ogóle interesowała ochrona środowiska w kontekście transportu to obniżono by do zera VAT:
    - na na ekonomiczne pojazdy małolitrażowe (małe auta i motorowery/skutery) oraz rowery
    - na pojazdy transportu zbiorowego (autobusy/autokary/tramwaje/szynobusy/pociągi)
    oraz:
    - skutery/motorowery stałby się pojazdem silnikowym!
    - zorganizowano by kampanie medialne promujące powyższe środki transportu oraz drogowy transport rowerowy (drogowy tzn na jezdni!)
    - zobligowano by samorządy do troski o istniejącą infrastrukturę dla pieszych oraz jej rozbudowywanie
    - wdrożono by w miastach/wsiach nieprzekraczalną prędkość 50 km/h bez względu na rodzaj jezdni!
    - powróciłyby na drogi fotoradary
    zwiększono by VAT na duże auta z silnikami nieekonomicznymi

    • 9 3

  • xxx (4)

    Kiedy wreszcie dojdzie do tych wszystkich ekobaranów, ze jesli auta przestana jedzic, i wszyscy przejda na komunikacxje miejską, to:
    1. Komunikacja stanie
    2. koniec ze ścieżkami rowerowymi(podatki za paliwo)
    I wtedy obudzicie sie z reka w nocniku, ale to juz bedzie za późno;)

    • 18 4

    • Idioto własnie potwierdziłes ze jestes bezmózgowcem wiec poco sie jeszce chwalisz głupotą? (3)

      • 1 11

      • xxx (2)

        Ok debilu, to policz. Juz teraz autobusami nie ma kto jeżdzić, i jest ich za mało. Jesli ludzie którzy jezdza autami(wiekszosc) przesiadzie sie na komunikacje miejska, to nie jest ona w stanie przewieśc wszystkich(bo nie da rady) Jesli załozymy ze komunikacja może przewiesc 30% ludzi, to nie przewiezie 100%. A teraz przeproś, jesli nie, to znaczy, ze jestes albo debilem, albo urzednikiem.

        • 6 1

        • Marku! (1)

          Spokojnie. To tylko ten cyklo-idiototroll co nie zna innych słów niż 'blachosmród', 'trujecie' i spaliny. Nie ma co się przejmować. On tu siedzi cały czas i tłucze te komentarze. Możliwe, że to roger z rowerowej albo inny nomen omen członek tej obcisłogaciej ekipy

          • 3 0

          • xxx

            no to odpuszczam;)

            • 2 0

  • Zacznijmy od komunikacji miejskiej (1)

    Taki coś ma jakikolwiek sens jeżeli istnieją alternatywy, a przy obecnym stanie GAiT trudno komunikację miejską taką nazwać.

    • 14 0

    • GAiT

      Gdańska Awaria i Tragedia.

      • 3 0

  • Przecież to widać

    Gołym okiem, podpalenia wysypisk > ustawa EKO. Podpalenia działek > Deweloper. 500+ > Produkcja Niewolników.

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest ASR?

 

Najczęściej czytane