• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą opłaty za wjazd do centrum pojazdem spalinowym?

Maciej Naskręt
10 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach? Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach?

Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, takie jak Gdańsk czy Gdynia, mogą tworzyć strefy czystego transportu. Kierowcy samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym za wjazd do strefy zapłacą maksymalnie 2,5 zł/h.



Czy miasta powinny wprowadzać strefy czystego transportu?

W miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły powstawać strefy czystego transportu, do których wjazd będzie płatny dla właścicieli samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym. Wynika to z przyjętej przez Sejm uchwały o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Przegłosowanie opłaty emisyjnej przykryło trochę tę sprawę.

Bezpłatnie w strefach czystego transportu mogły będą poruszać się samochody:
  • elektryczne;
  • napędzane wodorem;
  • napędzane gazem ziemnym;
  • wszelkich służb.


Jak ustawodawca tłumaczy wprowadzone zmiany? Mają one zapobiec negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i środowisko w związku z emisją zanieczyszczeń z transportu, szczególnie na terenie śródmiejskiej zabudowy.

Sęk w tym, że obecnie samochody zeroemisyjne stanowią maksymalnie 3 proc. wszystkich samochodów w dużych miastach. Zatem zakaz wjazdu dotyczyłby niemal wszystkich kierowców. Z tego powodu pomysł jest mocno krytykowany.

Czytaj też: SEVI - trójmiejski pomysł na elektryczne auto miejskie

Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu. Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu.

2,5 zł za godzinę wjazdu do strefy czystego transportu



Opłata za wjazd do strefy czystego transportu będzie stanowiła dochód gminy, który może być wykorzystany wyłącznie na potrzeby oznakowania strefy czystego transportu, zakupu autobusów zeroemisyjnych i pokrycia kosztów wykonania analizy o skuteczności działań zeroemisyjnych.

Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie może być wyższa niż 2,50 zł za godzinę i może być pobierana jedynie za poruszanie się po tej strefie w godzinach od 9 do 17. Może mieć formę opłaty abonamentowej lub zryczałtowanej.

To w skrócie oznacza, że w centrum miasta będziemy płacić za poruszanie się, a także postój w strefie płatnego parkowania.

Jeśli nie dokonamy opłaty za wjazd, możemy liczyć się z mandatem w wysokości nawet 500 zł. Jak mają być wnoszone opłaty, przepisy ustawy tego nie określają. Władze miasta mają wolną rękę zarówno we wprowadzaniu stref, jak i wybierania formy poboru opłat.

Opinie (1183) ponad 10 zablokowanych

  • I widzicie Gdanszczanie-jest wyjście na korki wygenerowane

    przez galerie forum. Z niecierpliwością czekam na kolejną galerie made in budyń and ska. Gdyby rozszerzyć to o pływanie, żeglarstwo plażowe itd. to i saur by się zadowoliło.

    • 4 1

  • super, wkoncu cos rpzeciw biedakom trujacym reszte (1)

    skonczyly sie zlote czasu dla biedakow motoryzacji. Dosyc bycia smietniskiem Europy, idzcie sobie byc biedni gdzies indziej
    Mnie stac, mam nadzieje ze frajerow zarabiajacych 2 k nie bedzie

    • 1 13

    • "Mnie stać"

      powiedział korposzczur pracujący w niemieckiej firmie za 1/4 tego co jego "kolega" z niemiec xD

      korposzczur poczuł się jak milioner, bo stać go na wjazd za 2,5 zł, czyli jakieś niecałe 60 eurocentów xD

      A teraz korposzczurze cie zmartwie - przy zarobkach całej zachodniej europy jesteś totalnym cebulakiem, któty zarabia mniej niż fizol tam.

      • 7 0

  • Ale Gdańska komunikacja miejska tez powinna płacic takie oplaty bo maja stare trujace autobusy a zamówili kolejne diesle

    Gdańsk zakupił nowe trujące diesle z Turcji .a do miasta powinnien byc całkowity zakaz wjazdu dla diesli jak w innych krajach UE

    • 13 2

  • Dojna zmiana w natarciu

    • 13 1

  • naprawdę taki problem?
    Mogą zamknąć co chcą, przestaną te miejsca dla mnie istnieć.
    I nie ma co się cieszyć.
    Po samochodach wezmą się za grubych, łysych itd.
    W końcu urzędnik musi się wykazać a nie ma nic łatwiejszego jak zakazać lub nakazać.
    To co od nich zależy, np komunikacja to pewnie temat dla kosmitów

    • 15 0

  • Oplate za wszystko...

    Jeszcze troche wejdzie nowa oplata od sciekow ze klocki za duzo wydzielaja fetoru i trzeba za to brac kase. Przeciez ten rzad na glowe upada

    • 10 0

  • Zima -15 wszystkie elektryki stoja rozladowane . Ile taki elektryk wytrzyma przy minusowych temperaturach ? Smiech na sali pseudo ekologia

    • 12 2

  • Czystosc srodowiska

    Wystarczajaco zadbal o czystosc srodowska Szyszko wycinajac lasy.Ksztalcony,ale głąb.

    • 7 0

  • Smutek (1)

    Dalej mnie boli fakt, jak bardzo w tym momencie zostali załatwieni posiadacze hybryd.

    • 3 0

    • A mnie nie.

      Mnie boli, że wyłączony w uatawie jest LPG-tak samo czyste paliwo jak CNG.
      No ale co się dziwić. Lpg w PL jest duuużo więcej niż Cng to za dużo by 'włodarze' stracili.
      Ruchy czysto pozorowane i wprowadzane od d*py strony

      • 1 0

  • Niemcy przeprowadzili badania jaksosci powietrza rok po wprowadzeniu stref ekologicznych (Umweltzone) i (1)

    wniosek byl jeden, "skok na kase", bo zmian czystosci powietrza nie odnotowano...jednak u nas jezdzi wiecej samochodow wiekowych...poza tym centra Gdyni i Sopotu (choc Sopot to nie miasto lecz zaledwie gmina wiec nie wiem czy przepis obejmuje) sa na tyle "przewietrzane" z racji polozenia, ze to bedzie ewidentny skok na kase :-)

    • 13 0

    • Najpierw powinni wyeliminowac piece weglowe, bo to one tworza smog i zapylenie, ale od samochodow

      latwiej sciagnac

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na drodze ekspresowej dwujezdniowej wynosi:

 

Najczęściej czytane