• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą opłaty za wjazd do centrum pojazdem spalinowym?

Maciej Naskręt
10 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach? Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach?

Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, takie jak Gdańsk czy Gdynia, mogą tworzyć strefy czystego transportu. Kierowcy samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym za wjazd do strefy zapłacą maksymalnie 2,5 zł/h.



Czy miasta powinny wprowadzać strefy czystego transportu?

W miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły powstawać strefy czystego transportu, do których wjazd będzie płatny dla właścicieli samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym. Wynika to z przyjętej przez Sejm uchwały o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Przegłosowanie opłaty emisyjnej przykryło trochę tę sprawę.

Bezpłatnie w strefach czystego transportu mogły będą poruszać się samochody:
  • elektryczne;
  • napędzane wodorem;
  • napędzane gazem ziemnym;
  • wszelkich służb.


Jak ustawodawca tłumaczy wprowadzone zmiany? Mają one zapobiec negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i środowisko w związku z emisją zanieczyszczeń z transportu, szczególnie na terenie śródmiejskiej zabudowy.

Sęk w tym, że obecnie samochody zeroemisyjne stanowią maksymalnie 3 proc. wszystkich samochodów w dużych miastach. Zatem zakaz wjazdu dotyczyłby niemal wszystkich kierowców. Z tego powodu pomysł jest mocno krytykowany.

Czytaj też: SEVI - trójmiejski pomysł na elektryczne auto miejskie

Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu. Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu.

2,5 zł za godzinę wjazdu do strefy czystego transportu



Opłata za wjazd do strefy czystego transportu będzie stanowiła dochód gminy, który może być wykorzystany wyłącznie na potrzeby oznakowania strefy czystego transportu, zakupu autobusów zeroemisyjnych i pokrycia kosztów wykonania analizy o skuteczności działań zeroemisyjnych.

Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie może być wyższa niż 2,50 zł za godzinę i może być pobierana jedynie za poruszanie się po tej strefie w godzinach od 9 do 17. Może mieć formę opłaty abonamentowej lub zryczałtowanej.

To w skrócie oznacza, że w centrum miasta będziemy płacić za poruszanie się, a także postój w strefie płatnego parkowania.

Jeśli nie dokonamy opłaty za wjazd, możemy liczyć się z mandatem w wysokości nawet 500 zł. Jak mają być wnoszone opłaty, przepisy ustawy tego nie określają. Władze miasta mają wolną rękę zarówno we wprowadzaniu stref, jak i wybierania formy poboru opłat.

Opinie (1183) ponad 10 zablokowanych

  • Tak!

    Czy ludzie przestaną wjeżdżać do centrum? Nie. Ale może zaczną wsiadać we dwie osoby do jednego samochodu i dzielić się opłatami. A może zrobią to w trójkę albo w czwórkę. A może ktoś stwierdzi, że w takim razie po co mu samochód i w ogóle nie kupi. Widzę same plusy. A jak będę musiał kogoś z rodziny podrzucić do szpitala (jak poczytać na forum to ludzie nic innego nie robią samochodami jak tylko babcie do szpitala wożą albo siódemkę dzieci do dziewięciu różnych żłobków) to zapłacę i tyle.

    • 3 16

  • Brak ludzi (2)

    Hehe teraz to w centrum juz nie bedzie ludzi hehe

    • 13 2

    • Chyba wsiunów spod Kartuz (1)

      • 0 5

      • wolę ich niż takich brunatnych szmaciarzy jak ty

        • 3 0

  • Czi LPG a nawet wciskane na każdym kroku hybrydy też... (1)

    ...nie unikną opłaty. Wlasciwie ma to sens ponieważ auto z LPG czy hybryda w kazdej chwili moze wjechać do miasta na benzynie.

    • 2 3

    • zmartwie cie CNG tez ma rozruch na beznzynie i moze na niej jezdzic ...

      • 1 0

  • Ja bym wprowadził 2 x taką stawkę dla SUVów. To co "zaoszczędzą" elektryki i hybrydy to dziadostwo spali. Dzięki tym złomom podobno ostatnio wzrasta spalanie zamiast maleć.

    • 7 5

  • Oby jak najszybciej i dlaczego tak tanio? Powinni jeszce doplacac do biletów komunikacji miejskiej .

    Ludzie co dziennie tłoczą sie wkomunikacji miejkskiej a obecnie kazdego stan by kupic 30 letni złom i nim zatruwac co dziennie ludzi i korkowac miasto.

    • 3 9

  • Piszę od lat (2)

    Należy wybudować w Gdynia 3 maksymalnie 4 parkingi wielopoziomowe i resztę parkingów możemy zlikwidować jak i również ruch samochodowy na wielu ulicach. Jeden Przy Wzgórzu , Drugi w okolicach Placu Kaszubskiego , Trzeci przy Dworcu Głównym i ewentualnie jeden przy Batorym. W Centrum Gdyni odległości nie są duże i te kilka kroków każdy może przejść. Kombinowanie ze strefami płatnymi nic nie zmieni tylko wkurza ludzi. Niestety projektantów miasta w Gdyni brak - coraz to nowe bezsensowne pozwolenia na budowę w miejscach gdzie i tak trudno jest dojechać a nawet bezpiecznie dojść. Należało (niestety teraz jest już za późno) na początku zaplanować drogi i węzły komunikacyjne , p strefy rekreacji a dopiero potem sprzedawać grunty pod budowę mieszkań czy biur . Teraz już nie ma rozwiązania chyba że burzyć to co bezmyślnie się zbudowało ale kto teraz ma za to zapłacić ale ktoś jednak powinien za to odpowiedzieć.

    • 12 2

    • To jakby to co myślę i o czym mówię , proste , a dlaczego nie realizowane , miasto jest dla ludzi , powinny być duże z rozsądną ceną parkingi i będzie dobrze

      • 0 0

    • O czym ty piszesz - parkingi z rozsądną ceną?

      Ma być kiepska komunikacja zbiorowa żeby zmusić do wjazdu samochodem, płatne drogie miejsca do parkowania i opłata za wjazd do centrum.

      Tylko tak uzbieramy na samolociki, Sylwestra z Marylą, Openera, farbę dla MTM, obsługę nieczynnego lotniska.

      Kasa się liczy - mają być wpływy, bo 23 mln na PPNT z rękawa nie wytrząsnę.

      • 2 0

  • To niech najpierw komunikacja miejska działa porządnie. Jak zwykle od drugiej strony zabierają się za wszystko. Już na pewno nie powinno być to wprowadzone w trojmiescie dopóki nie będzie wspólnej komunikacji miejskiej i jednego biletu. Trójmiasto to kretyński twór, jak zwykle będziemy za wszystko płacili najwiecej w Polsce bo przeciez opłata za wjazd x3 jak ktoś będzie chciał pojechać z centrum Gdyni do np zabianki czy Oliwy...

    • 12 1

  • (1)

    Zeroemisyjne hahaha, to co każdy z tych elektryków będzie ładowany z wiatraków czy paneli fotowoltaicznych? Nie będzie ładowany "węglem", a zużyte baterie gdzie?

    • 18 0

    • Dla miljonerów w Teslach prąd za darmo a my im to fundujemy Dziękuję ekooszołomy

      • 3 1

  • Jendo ale

    Nie powinno być wyjątków dla hybryd i elektryków. Możemy za jednym podejściem zwalczać problem ilości samochodów w centrum i korków. Elektryk tam samo dokłada się do tłoku jak każdy inny samochód.

    • 5 4

  • xxx (2)

    Jeżeli mam płacić miastu opłatę za trucie spalinami, to ja chce od miasta opłaty za moje drzewa, wytwarzające tlen z którego każdy korzysta. Mam dwadzieścia drzew, za każde życzę sobie 2.50/dzień. 20x 2,5=50 PLN ?dzień I wtedy mogę wam debile płacić te wasze wymyślone opłaty.

    • 19 4

    • Ale wiesz ze tym wpisem własnie potwierdziłes ze to ty jestes debilem: (1)

      • 0 8

      • xxx

        Jakis konkret ? Drzewa sa na mojej posesji, za którą place miastu podatek , wytwarzają tlen z którego każdy korzysta, więc logicznie patrzac, moje spaliny zatruwają atmosferę, ale moje drzewa oczyszczają ją, , ogólnie bilans szkodzenia planecie jest u mnie zerowy.

        • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót FSM?

 

Najczęściej czytane