• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bez elektrycznej rewolucji w Trójmieście

Michał Jelionek
26 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Aktualnie w Trójmieście jest kilkanaście ogólnodostępnych ładowarek. Aktualnie w Trójmieście jest kilkanaście ogólnodostępnych ładowarek.

Mówi się, że samochody zasilane prądem są przyszłością motoryzacji. Jest w tym sporo prawdy, ale póki co w Trójmieście o elektrycznej rewolucji nie ma mowy. Co prawda na drogach zwiększa się liczba pojazdów elektrycznych, w jakimś stopniu rozwija się także sieć ładowarek, ale to wszystko dzieje się raczej w ślimaczym tempie.



Czy chciał(a)byś jeździć autem elektrycznym?

W Polsce auta elektryczne to wciąż melodia przyszłości. Rozwój tej innowacyjnej technologii skutecznie blokują nie tylko wysokie ceny samochodów elektrycznych, ale też słabo rozwinięta infrastruktura, brak ujednoliconych standardów ładowania i podstawowej wiedzy wśród potencjalnych nabywców takich pojazdów - dokładnie od tych słów rozpoczyna się opublikowany dwa lata temu tekst na temat trójmiejskich punktów ładowania aut elektrycznych. Od tamtego czasu niewiele się zmieniło i tak naprawdę aktualny artykuł mógłby zaczynać się dokładnie tak samo.

Zrobiliśmy drobny rekonesans po trójmiejskiej elektromobilności.

Czytaj także: Standardy ładowania w Trójmieście

Karta - przepustka do prądu



Trzy różne karty dostępu do trójmiejskich ładowarek. Obecnie wyrobienie każdej z nich jest bezpłatne i dostępne przez internet. Trzy różne karty dostępu do trójmiejskich ładowarek. Obecnie wyrobienie każdej z nich jest bezpłatne i dostępne przez internet.
Aktualnie na terenie Trójmiasta właściciele samochodów elektrycznych mogą korzystać z kilkunastu ogólnodostępnych ładowarek (zobacz mapę). Najwięcej terminali postawiła firma Energa, bo aż sześć. Trzy należą do miasta Gdańsk (Galactico), a dwie do Greenway Polska. Pojedyncze stacje ładowania można znaleźć przy salonach samochodowych, w galeriach handlowych czy na parkingach hotelowych. Pobieranie prądu jest bezpłatne, ale w większości przypadków trzeba posiadać specjalną kartę dostępu.

Karty dostępu wymagane są w ładowarkach Energi, GalacticoGreenway Polska. Oczywiście nie ma jednej, uniwersalnej karty. Każda firma wydaje swoją kartę i żeby ją wyrobić, należy zarejestrować się na stronie operatora. Samo wyrobienie jest bezpłatne, a karta przychodzi pocztą.

Wspominaliśmy, że ładowanie aut jest bezpłatne. Zgadza się, ale dla jednego operatora to się zmieni 7 maja. Od tego dnia Greenway Polska, która posiada dwie stacje ładujące w Gdańsku, wprowadzi opłaty za korzystanie ze swoich ładowarek.

Sprawdź, gdzie w Trójmieście naładujesz samochód elektryczny

Ładowanie bywa problematyczne



"Zwykły" samochód na miejscu przeznaczonym do ładowania aut elektrycznych. To niestety częsty obrazek. "Zwykły" samochód na miejscu przeznaczonym do ładowania aut elektrycznych. To niestety częsty obrazek.
Kiedy już macie kartę dostępu - możecie do woli ładować swoje samochody elektryczne. Korzystanie z ładowarek bywa jednak kłopotliwe z kilku powodów:

  • nie wszystkie stacje wyposażone są we wszystkie standardy ładowania (wtyczki)
  • miejsca postojowe przeznaczone do ładowania często zajmowane są przez "zwykłe" samochody
  • wielu właścicieli aut elektrycznych - pomimo pełnego naładowania samochodu - traktuje stacje ładujące jako miejsce parkingowe pod pracą, blokując przy tym dostęp do ładowarki innym użytkownikom
  • nie wszystkie ładowarki wyposażone są w odpowiednie kable, a zakup własnego kabla wiąże się ze sporym wydatkiem

W niektórych stacjach ładujących wymagane są własne kable. W niektórych stacjach ładujących wymagane są własne kable.
Zajętość stacji ładujących to niestety duży problem. Z pewnością sporym ułatwieniem jest wprowadzenie przez firmę Galactico, która na swojej stronie internetowej na bieżąco informuje o zajętości ich ładowarek.

W kwietniu planujemy przekonać się na własnej skórze, jak wygląda ładowanie samochodów elektrycznych w Trójmieście. Przetestujemy, z wykorzystaniem różnych modeli aut, kilka ładowarek z różnymi standardami ładowania. Czekajcie na nasz materiał.

Czytaj także: Profity dla właścicieli aut elektrycznych

Tylko jeden operator ( Galactico ) na bieżąco informuje o zajętości swoich terminali do ładowania. Tylko jeden operator ( Galactico ) na bieżąco informuje o zajętości swoich terminali do ładowania.

Opinie (131) 2 zablokowane

  • Mam VW w tedełii (1)

    Jak go podłączyć do prądu?

    • 0 0

    • Zero do ziemi a fazę na karoserię.

      • 1 0

  • Faza

    Bardziej ekologiczna eksploatacja to tylko miejska legenda. Sprawność elektrowni węglowej jest podobna do sprawności silnika benzynowego. O produkcji i utylizacji akumulatorów lepiej nie wspominać.

    • 4 0

  • Lipa (2)

    Pytanie ile trwa ładowanie samochodu elektrycznego? Od 0 do 100%- 30minut.1 godz, 2godz......
    Jaki jest zasięg owego samochodu? 100 -200km?
    Jaka tu jest przyszłość ? chyba taka zeby siedziec ciągle na stacji benzynowej. Jednak wole ten czas spedzic z rodziną niż na tankowaniu elektryka.

    A przyszłość to sa samochody na paliwo wodorowe które ładują sie 3 minuty i są bezpieczniejsze niż spalinowe.W Azji już rozwijaja technologie na samochody napedzane paliwem wodorowym.

    • 1 0

    • No właśnie.

      • 0 0

    • Robiono testy i realny zasięg po mieście to ok. 150- 180 km i ni hu-hu. Czyli co 2-3 dni ładowanko.

      • 0 0

  • Szybkosc ładowania tych aut - uwaga!

    Z gniazdka ok.15 godzin, z ładowarki domowej 5-8 godziny, z CHAdeMO (ok. 80%) ok.30 minut.
    Kupujcie i spędzajcie codzienność na ładowaniu swoich aut ;) Ps. Gniazdek tylko kilkanaście w całym mieście a aut troszkę więcej... Powodzenia w kolejkach do ładowania.

    • 2 0

  • Ładowarek powinno być co najmniej kilkanaście razy tyle co dystrybutorów paliwa, a najlepiej kilkadziesiąt. Każda ładowarka powinna mieć osobne miejsce parkingowe... Melodia przyszłości, nie tylko u nas - na zachodzie też.
    Póki z czasem ładowania nie zejdą poniżej 10-15min, masowa skala elektryków nikomu nie grozi.

    • 0 0

  • PRzyszłość to samochody eletryczne, ale nie takie łądowane z sieci, tylko "ładowane" na bieżąco z ogniw paliwowych zasilane wodorem. Efekt uboczny takiego paliwa to... WODA.
    np Honda dośc długo eksperymentuje z Wodorem i póki co można wziąć w leasing Honda Clarity w Japonii albo w Kalifornii.

    • 0 0

  • greenway ma taka sama jakosc

    Ja korzystam na bieżąco z auta elektrycznego, bo w firmie szef zainwestował w dwa na próbe od nowego roku. Poki co najlepiej sprawdza mi sie Greenway bo tak jak piszecie nie wszystkie ładowarki maja uniwersalne wtyczki - a oni owszem - wiec kazdy model samochodu moze sie swobodnie podladowac. Standardy z tego co zauważyłam tez maja okreslone i sie ich trzymaja, bo ładowałam juz na trasie w innych ich punktach i zawsze jakosc uslugi jest ta sama

    • 1 0

  • jeśli telefon da się naładować ładowarką indukcyjną to może i samochód dałoby redę. To taka moja wizja przyszłości. Nie kombinujemy z kablami tylko stajemy na miejscu postojowym włączmy ładowanie i idziemy np. do marketu.

    • 0 0

  • Nastepne auto moje to tylko elektryk

    I nie bede pyskow krzywych z passatti ogladac na stacjach benzynowych.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Traficar i MiiMove to:

 

Najczęściej czytane