• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Coraz więcej przeciążonych ciężarówek

Maciej Naskręt
26 stycznia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Na każde dziesięć kontroli w 2010 roku inspektorzy ujawnili siedem nieprawidłowości. Nałożyli 1228 kar administracyjnych. Na każde dziesięć kontroli w 2010 roku inspektorzy ujawnili siedem nieprawidłowości. Nałożyli 1228 kar administracyjnych.

Z danych Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Gdańsku wynika, że kierowcy ciężarówek coraz częściej prowadzą przeładowane pojazdy. Problem istnieje też w Gdyni, gdzie trwają rozmowy w sprawie stworzenia pierwszego miejsca do ważenia samochodów.



Wyniki pracy WITD w Gdańsku w 2010 r. i latach poprzednich. Wyniki pracy WITD w Gdańsku w 2010 r. i latach poprzednich.
Wyniki kontroli prowadzonych przez inspektorów z Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Gdańsku w 2010 r. wskazują, że jest mniej naruszeń przepisów ustawy o transporcie względem lat poprzednich. Chodzi tu m.in. o nieprawidłowości, związane z czasem pracy kierowców lub brakiem zezwoleń do przewozu określonych towarów.

Na 10 skontrolowanych samochodów w ubiegłym roku stwierdzono ok. siedem naruszeń. W 2009 r. w 10 skontrolowanych pojazdach inspektorzy odnotowali ok. 11 nieprawidłowości.

Kontrolerzy odnoszą się jednak z rezerwą do statystyk z 2010 r. - Mimo lepszych wyników, sytuacja na drogach jest wciąż zła. Rośnie jednak świadomość kierowców i przedsiębiorców trudniących się przewozami, co przekłada się właśnie na lepsze wyniki - mówi Tomasz Redo, zastępca Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego.

Budowa miejsc do ważenia pojazdów to:

Kierowca może prowadzić pojazd ciężarowy (bez przerwy) maksymalnie 4 godziny i 30 minut. W tym roku inspektorzy drogowi z Pomorza zatrzymali jednak pojazd, którego kierowca prowadził ponad 18 godz. To rekordzista. - W takich przypadkach na kierowcę może być nałożony mandat w wysokości do 15 tys. zł - mówi Tomasz Redo.

Wciąż źle wygląda sytuacja w zakresie nieprawidłowości, dotyczących przekraczania dopuszczalnych gabarytów pojazdu (waga, nacisk osi, szerokość i wysokość). W ubiegłym roku stwierdzono ich ok. 1,7 tys. Przeładowanych pojazdów ujawniono ok. 1,4 tys., czyli o 300 więcej niż w 2009 r.

Jest szansa, że choć nieco ta sytuacja się zmieni. Inspektorzy Transportu Drogowego potwierdzili nam, że trwają rozmowy z gdyńskim Zarządem Dróg i Zieleni w sprawie wybudowania pierwszego miejsca do ważenia pojazdów. Ma ono odstraszyć kierowców poruszających się ze zbyt dużym ładunkiem z kierunku gdyńskiego portu i ustrzec Estakadę Kwiatkowskiego przed kolejnym remontem.

Gdzie takie stanowisko powstanie? Inspektorzy nie chcieli tego zdradzić. - Wyznaczono nam już jedno miejsce, ale jego lokalizacja nie zadowalała nas. Niedawno, przed tygodniem, pojawiła się kolejna propozycja ulokowania stanowiska. Jest już lepsza. Czekamy teraz na projekt budowy - wyjaśnia Tomasz Redo.

Uszkodzony wiadukt nad Obwodnicą Trójmiasta w okolicach Borkowa - WITD nie mogła wystawić mandatu sprawcy.

Mandat za przejazd pojazdem ciężarowym bez specjalnych zezwoleń powyżej czterech metrów wynosi 120 zł za pierwsze pół metra i 160 zł za każde kolejne 50 cm.

Wiadukt w Borkowie miał w miejscu uszkodzenia 5,15 metra wysokości. Ładunek miał prawdopodobnie 5,5 m wysokości. Mandat, jaki musiałby kierowca tego pojazdu zapłacić, to ok. 340 zł. Czy udało się go nałożyć na kierowcę? - Niestety nie. Po wypadku trudno byłoby nam jednoznacznie określić wysokość pojazdu z ładunkiem - wyjaśnia nam zastępca Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego w Gdańsku.

Kierowcy, który wiózł koparkę bez niezbędnych zezwoleń, grozi od roku do 10 lat więzienia. Nie wiadomo na razie, kto poniesie koszt akcji ratunkowej i ewentualnej rozbiórki uszkodzonego wiaduktu.

Miejsca

Opinie (88) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Niby przeciażone (9)

    a wczoraj jechałem 100 Armii Krajowej a mi typek cięzarówką na ogonie siedział. Mało tego jeszcze próbował wyprzedzać.

    • 57 3

    • no tak ale później AK kończy się Kartuską. Ja tamtędy staram się nie jechać. Na zakończeniu prawie zawsze jest korek.

      • 3 0

    • To dlatego, że wiózł puchowe poduszki:-)

      • 3 0

    • to może zmień samochód

      bo jak jeździsz daewoo tico z zepsutymi zegarami, to się nie dziw że cię ciężarówki wyprzedzają.

      • 11 17

    • Debile z WAKOZU (4)

      Pewno z WAKOZ-u . Często widzę pędzące tą drogą po dwie ciężarówy WAKOZU. Chłopaki "grzeją"ile fabryka dała . Często blokują oba sąsiednie pasy . Nie wyobrażam sobie co się może stać gdy taki głąb nie wyhamuje na dole . Normalne debile . Gdy coś się stanie to pewno powiedzą jak ci z audi TWn -u że jechali 50km/h.

      • 21 2

      • zgadza się !!! Cholerne "Gazeli Biznesu" nagrodzone "Diamentmi Forbesa" (2)

        za najbardziej dynamiczne zwiększanie się wartości firmy, ale drogi niszczą w Gdańsku, a podatki płacą w Luzinie

        • 17 0

        • a to ich sprawa gdzie płacą podatki - płacą tam gdzie jest normalny urząd skarbowy

          • 0 10

        • kolego WAKOZ płaci podatek transportowy za swoje pojazdy tam, gdzie są zarejestrowane. Część z nich jest zarejestrowana w pow. wejherowskim GWE, część w pow. gdańskim GDA, część poza województwem W...

          uważam, że samochody te jeżdżą po całym Trójmieście, ale dostać się tam muszą ze żwirowni tylko kilkoma drogami - chyba najczęściej uczęszczane to m.in. trasa z okolic Szemuda do Chwaszczyna i Osowej. Zobaczcie jak zniszczona jest droga Karczemki-Chwaszczyno-Osowa. Tam nawierzchnia poprostu rozpada się. Auta te nie zwracając uwagi na taką nawierzchjnię pędzą na złamanie karku, w dodatku brakuje im chlapaczy, nie mają zasłoniętych skrzyń ładunkowych plandekami, są brudne od piachu, którym sypią po drodze i innych autach uszkadzając je.

          • 13 0

      • Mnie w zeszłym roku ciężarówka Wakozu zepchneła do zaspy

        Kierowca po prostu odjechał dalej.

        • 4 0

    • rozbujać tira to jedno
      hamowanie to drugie

      • 4 0

  • jak zwykle !! (3)

    czekajcie dłużej aż wszystie drogi będą do remontu- taka waga już dawno powinna być zrobiona -jak i więcej kontroli na pozostaych odcinkach i kary po 100tys!!!

    • 65 3

    • masz rację

      przeciążenie powinno być zwyczajnie nieopłacalne... inaczej nigdy nie wyjdziemy z kolein i remontowania istniejących dróg zamiast budować nowe... oczywiście jest kwestia rzetelności wykonawców i jakości stosowanych materiałów, ale przeładowane ciężarówki i tiry nie pomagają

      • 16 1

    • waga powinna byc zrobiona przed wybudowaniem obwodnicy (1)

      ale ci durnir zrobili miejsce do wazenia na koncu obwodnicy i waza nie wszystkie ciezarowki ,a z portu cwaniacy wypuszczaja pezeladowane tiry oczywiscie nie za darmo bo chca do lapki szczefgolnie tiry z mlawy

      • 2 1

      • od Mławy to Ty sie akurat odczep

        • 0 4

  • Za co Inspekcja Ruchu bierze pieniądze. (5)

    TiR-y dweastują i tak kiepskie drogi.

    • 63 4

    • (2)

      jakto za co ? - za sprawdzanie czy tiry nie jeżdżą przypadkiem na olej od frytek

      • 12 1

      • (1)

        albo czerwonej :)
        przeciążenie to główna przyczyna dewastacji dróg

        • 4 1

        • brak nowych dróg to główna przyczyna dewastacji starych

          • 1 2

    • ustatwić patrol inspekcji na każdej wylotówce

      nie mamy ich znowu aż tak dużo. I skończy się zabawa w omijanie patroli i nasłuchiwanie na CB gdzie aktualnie stoją..

      Zyskami z mandatów sami sobie sfinansują dodatkowe patrole, i to z nawiązką :)

      • 4 1

    • Chciałbym zobaczyć ile ta inspekcja skasowała za te wszystkie przeładowane TIR-y. Jak nie zrobimy z tym porządku to będziemy mieli G... nie drogi. Pozdrawiam wszelkie inspekcje i patrole! W......... Obywatel

      • 0 0

  • Pomogą kary (5)

    nie tylko dla przewoźników ale przede wszystkim dla firm zlecających przewóz zbyt ciężkich ładunków. Żaden przewoźnik nie będzie wozić przeładowanych kontenerów jeżeli nikt nie zleci ich przewozu.

    • 44 6

    • musisz wziasc pod uwage (3)

      ze kazdy ladunek mozna przewiezc tylko zalezy to od sprzetu np naczepa 3 osiowa plus ciagnik trzy osiowy moze zabrac ciezszy kontener niz ciagnik 2 osiowy ale zeby bylo taniej bo przewoznik nie ma 3 osiowych bo wiecej pala trzeba wiecej opon itp.to podpina 2 osiowy i jedzie posmaruje pare groszy przy wyjezdzie z kontenerowki i juz niszczy droge az do warszawy a potem popada troche deszczu i ludzie gina w koleinach ,w uk jak wyjedziesz z promu to cie zwaza i jak przeladowany sam to kara i rozladunek tu ludzie mysla a w polsce to szkoda gadac

      • 5 0

      • (2)

        mylisz się. zestaw ciągnik + naczepa z ładunkiem nie może przekraczać 40 ton. bez względu na to czy ciągnik ma 2 czy 3 osie. Jeśli ma dwie, jest lżejszy i może ciągnąć cięższą naczepę. problem jest w importerach/eksporterach, którzy aby zaoszczędzić zlecają załadowanie kontenera towarem ponad normę. i tak jak przeładuje o 2 tony na kontenerze to przy transporcie 10 ma jeden kontener gratis. gratis na transporcie morskim, gratis na przeładunkach portowych i gratis na transporcie lądowym. a prawda jest taka, że jak przewoźnik odmówi transportu to znajdzie się inny, który zaryzykuje i pojedzie a ten pierwszy już więcej zleceń nie dostanie. a resztę dopowiedzcie sobie sami.

        • 7 0

        • Masz rację, ale zgodzisz się, że pojazd wyposażony w większą liczbę osi wywołuje mniejszy nacisk jednostkowy na jezdnię, a przez co również ma mniejszy wpływ na dewastację drogi?

          • 1 0

        • Rzeczywistość jest niestety inna

          1. Tiry płacą winiety, a więc w znacznej części przyczyniają się do budowy dróg
          2. Niestety, ale nie im mniej ma auto załadowane na siebie, tym większe koszty ponosimy my wszyscy, bo transport jest zawsze wliczony w cenę towru. Zazwyczaj jest to od 3 do 5%

          • 0 1

    • Karać

      Najlepiej przepadkiem ładunku na rzecz np. skarbu państwa w tym GDDKiA

      • 3 0

  • nihil novi sub sole...

    Swoja droga kierowcy ciezarowek strasznie sie panosza i swoim zachowaniem stwarzaja duze zagrozenie.Panowie,troche rozwagi;)

    • 24 5

  • Tak jak w Austrii

    Najbardziej przeladowane sa RUSKIE TIRy, powinno byc tak jak w Austrii, tam TIRy sa wozone przez kraj na lawetach kolejowych. Kiepska tez jest jakosc drog- placimy najwieksze w Europie podatki w paliwie i we wszystkim czym sie da po to zeby polepszyc drogi a tu nic, firmy oszukuja i jednej nocy klada asfalt, po to zeby nastepnej go zabrac i sprzedac jeszcze raz.

    • 43 4

  • (4)

    tiry najchetniej widziłbym na torach
    ciężarówy powinny mieć zakaz wiazdu do miasta bo masakrują ulice, spowalniaja ruch i niejednokotnie go blokują i no i tony smrodu produkują

    • 34 4

    • Tylko te tory najpierw wypadałoby wyremontować, co nie?

      • 6 0

    • (1)

      i poprowadz te tory do wszystkich sklepow na osiedlu aby kolej mogla tam dojechac bo inaczej to na dworzec po chlebek i maselko bedziesz ganial

      • 2 5

      • Zaopatrywanie marketów na osiedlach ciągnikami siodłowymi

        Osobiście bym udusił tego, co to wymyślił. Wczoraj taki jeden zestaw zablokował wyjazd z ulic Wyrobka i Czecha, bo nie miał jak wymanewrować by podjechać pod Tesco. Klaskony wk... kierowców było słychać na połowie Moreny.

        Ten sam scenariusz pojawia się wszędzie. Widziałem, że Biedronki są zaopatrywane naczepami ze skrętnymi osiami, żeby dało się manewrować w ciasnych osiedlowych uliczkach pozastawianych samochodami. Niezły pomysł, ale należy likwidować przyczyny a nie skutki. Że też kierowcy tych mobili jeszcze nie zastrajkowali przeciwko takiemu traktowaniu, bo to w końcu oni się meczą za kółkiem przy takim lawirowaniu i zbierają joby od mieszkańców.

        Widział ktoś na Zachodzie taki cyrk? Tam zestawy jeżdżą tylko między centrami logistycznymi a nie pod sklepy detaliczne. Tam się da załadować palety i podjechać pod rampę sklepu normalną ciężarówką a u nas nie?

        • 3 0

    • tony smrodu produkują

      malo wiesz na ten temat,10 letnia osobówka więcej smrodzi

      • 0 0

  • Trzeba by pojechac do USA (6)

    Kto tam jezdzil Highwayami czyli po polsku autostradami czesto widzial cale platy pozdzieranych opon walajace sie na poboczach.Amerykanskie trucki czyli Tiry sa znacznie wieksze od europejskich i naturalnie ciagna tez wieksze ladunki.

    • 2 20

    • (2)

      Wiemy,ale co z tego wynika kolezko ?:D

      • 6 1

      • kolega musiał się pochwalić (1)

        • 6 0

        • - Byłeś w Stanach?
          -...
          -a ja..... znam kogoś kto był!
          :D

          • 6 0

    • ale zapomniałeś dodać że mają o wiele więcej osi niż te polskie

      więc tak naprawdę nacisk na oś jest trzykrotnie mniejszy niż w europie

      • 6 0

    • A gdybys takim zestawem (1)

      jak piszesz wjechal do Polski to polowy skrzyzowan bys nie przejechal bo by brakowalo miejsca na krecenie, a juz nie wspomne np. o wiaduktach i przejazdem pod mostami.
      Nie mozna porownywac tamtych Truckow i naszych Tirow w ten sposob.

      • 2 0

      • Macie w Europie

        Kiepskie i waskie drogi niestety.

        • 1 4

  • winni...

    kultura kierowcow jest rozna ale wine za przeladowania ponosza wlasciciele i kierownictwo takich firm i to oni powinni ryczec jak barany za to przestali by nakazywac takich kursow zwykly kierowca dostaje towar i musi jechac jak nie to szerokiej drogi mozesz sie zwolnic.

    • 17 2

  • jak SZEF tego kierowcy dostanie mandat wysokosci np 25% rocznych przychodów to sie szybko nauczą szanować drogi wybudowane za (1)

    nasze pieniądze

    • 51 4

    • Człowieku ten kierowca zarabia 1300zł brutto więc to żadna kara! Sam w trym g... pracowałem więc wiem jak to wygląda! Dopóki nie będą pokrywać szkód to będziemy 4-tym światem! Pozdrawiam w..... obywatel.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Do którego koncernu należy marka Infiniti?

 

Najczęściej czytane