Wiadomości

stat

Czy nowe radary policji są bardziej wiarygodne od starych?

Pojawiły się nowe radary, ale problem nie zniknął.
Pojawiły się nowe radary, ale problem nie zniknął. fot. policja

Jak się okazuje, nie tylko pomiary z wideorejestratorów zainstalowanych w nieoznakowanych radiowozach budzą wątpliwości kierowców. Podobnie jest z laserowymi miernikami prędkości, czyli po prostu mobilnymi radarami policji.



Czy kiedykolwiek odmówiłe(a)ś przyjęcia mandatu?

tak, zdarzyło mi się

22%

tak, nigdy nie przyjmuję mandatu

6%

nie, ale przy tak wadliwych urządzeniach mocno się zastanowię przed przyjęciem mandatu

52%

nie, zawsze przyjmuję mandat

20%
Niedawno pomorska policja otrzymała nieoznakowane radiowozy marki BMW, które wyposażono w wideorejestratory Videorapid 2a polskiej firmy Zurad. Ich działanie budzi sporo kontrowersji, bo urządzenia mierzą prędkość samochodu, w którym zostały zamontowane. A to oznacza, że zdefiniowanie prędkości innego auta wymaga poruszania się za nim w stałej odległości przez kilka sekund. Najmniejszy błąd policjanta kierującego radiowozem może wpłynąć na wiarygodność pomiarów.

Nie mniejsze wątpliwości budzą laserowe mierniki prędkości UltraLyte LTI 20-20 Truespeed, które zastąpiły osławione radary Iskra-1.

Kilka dni temu krakowski sąd rejonowy uniewinnił kierowcę, który odmówił przyjęcia mandatu wlepionego przez funkcjonariuszy na podstawie pomiaru z laserowego miernika LTI. Według policjantów mężczyzna przekroczył dozwoloną prędkość o 23 km/h (jechał 73 km/h na dozwolonej "pięćdziesiątce"). Jak się później okazało, wcale tak nie musiało być.

Czytaj także: Koniec z kasowaniem punktów karnych

Dlaczego zatem sąd uniewinnił kierowcę? Sędzia w swoim uzasadnieniu powiedział, że radar nie odpowiada polskim przepisom i nie jest w stanie zweryfikować dokładnego pomiaru.

Adwokat mężczyzny użył czterech argumentów, które pozwoliły wygrać sprawę.


  • Błąd pomiaru, który wynika z szerokości wiązki laserowej wzrastającej w miarę odległości. Niewykluczone, że wiązka podczas pomiaru objęła więcej niż jeden pojazd. Tego nie da się jednak ustalić.

  • Według zaleceń producenta radaru UltraLyte LTI 20-20 Truespeed - nie powinno wykonywać się pomiarów na autach pokrytych lakierem metalizowanym. Powód? Poślizg wiązki i dodatkowy błąd pomiaru, który może wynieść nawet 50 km/h.

  • Przepisy mówią jasno - radar powinien sam identyfikować mierzony pojazd. W LTI brakuje takiej funkcji.

  • Zbyt duży margines błędu. W instrukcji obsługi LTI czytamy, że miernik prędkości może pomylić się maksymalnie o 2 km, a to z kolei więcej niż dopuszczają tego polskie przepisy.



Wygląda więc na to, że nowe radary nie wyeliminowały problemu wadliwych Iskier. Pomiary nadal są nierzetelne, a najlepszym tego dowodem jest decyzja krakowskiego sądu.

Pomorska policja odmówiła komentarza w tej sprawie.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (174)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.