- 1 Auto wjechało w pieszych i w budynek (270 opinii)
- 2 "Podatek od aut spalinowych i tak będzie" (51 opinii)
- 3 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (192 opinie)
- 4 Nowy Ford Mustang już w Trójmieście (112 opinii)
- 5 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (378 opinii)
- 6 Hamowanie przed autem to bandyterka (173 opinie)
Czy opony wielosezonowe są bezpieczne? Odpowiadają eksperci z Politechniki Gdańskiej
Opony całoroczne są bezpieczne? Nagły atak zimy, długie kolejki u wulkanizatorów - te problemy nie dotyczą kierowców, którzy zdecydowali się opony letnie i zimowe zamienić na wielosezonowe. Czy są one jednak w pełni bezpieczne? Odpowiedź - zdaniem ekspertów z Politechniki Gdańskiej - nie jest jednoznaczna, a wybór odpowiednich opon powinniśmy uzależniać m.in. od miejsca zamieszkania czy rodzaju najczęściej pokonywanych tras.
- Opony całoroczne czy wymiana opon co sezon?
- Opony wielosezonowe odpowiednie na warunki panujące w północno-centralnej Polsce
- Opony zimowe na śnieg i lód?
- Opony całoroczne, zimowe czy letnie zachowają się podobnie przy kilku stopniach
Opony całoroczne czy wymiana opon co sezon?
Na pytania dotyczące opon wielosezonowych odpowiedzieli prof. Jerzy Ejsmont i dr Ryszard Woźniak z Instytutu Mechaniki i Konstrukcji Maszyn na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej.
Co ciekawe, prof. Ejsmont na co dzień korzysta z opon całorocznych, natomiast dr Woźniak sezonowo wymienia opony.
Wulkanizacja - Gdańsk, Gdynia, Sopot
Opony wielosezonowe odpowiednie na warunki panujące w północno-centralnej Polsce
Kiedyś byłem przeciwnikiem opon wielosezonowych, a teraz sam ich używam. Dlaczego? Bo zmienił się nam klimat i zimy na Pomorzu nie są już tak silne jak przed laty. Mamy więcej mżawek i deszczu niż śniegu padającego tygodniami. Poza tym jeszcze tydzień temu mieliśmy 15 stopni Celsjusza, więc opona wielosezonowa radziła sobie lepiej od zimowej - mówi prof. Ejsmont.
Zdaniem prof. Ejsmonta w ostatnich latach producenci opon poczynili duży postęp w zakresie optymalizacji opon wielosezonowych do warunków w klimacie umiarkowanym.
Opony wielosezonowe są kompromisem pomiędzy średnio dobrymi oponami na zimę a średnio dobrymi oponami letnimi. Co innego gdybyśmy mieszkali w Skandynawii czy choćby Bieszczadach lub Tatrach. Wówczas, zimą, na pewno nie korzystałbym z opon wielosezonowych, tylko właśnie zimowych. Jednak w takich warunkach, jakie mamy w północno-centralnej części Polski, używanie opon wielosezonowych uważam za usprawiedliwione - dodaje profesor.
Opony zimowe na śnieg i lód?
Kiedy wymienić opony na zimowe?
Prof. Ejsmont dodaje też, że wśród opon zimowych nie ma takich, które byłyby dobre np. zarówno na lód, jak i śnieg.
Na lodzie najlepiej zachowują się opony mające dużo lamelek, czyli wąskich nacięć bieżnika, ale na śniegu będą mało skuteczne. Konieczne są bowiem wówczas grube "klocki" w bieżniku, przedzielone głębokimi i szerokimi rowkami pomagającymi usunąć śnieg. Producenci opon idą więc na kompromis i komercyjna opona zimowa ma trochę lamelek i trochę głębokich rowków. Wybieramy zatem i tak spośród opon, które oferują uśrednione warunki - tłumaczy prof. Ejsmont.
Przy doborze opon ważne są również takie aspekty, jak miejsce zamieszkania, adres zakładu pracy czy rodzaj najczęściej pokonywanych tras.
Jeśli mieszkamy z dala od miasta, gdzie służby nie odśnieżają każdego kawałka ulicy, zimą przydatna będzie opona wyglądająca wręcz jak terenowa, ale ona z kolei dużo gorzej poradzi sobie na gołoledzi. Ta jest jednak dużo bardziej niebezpieczna od zasp śnieżnych, które co najwyżej mogą uniemożliwić nam podróż. Może więc warto mieć w zapasie łańcuchy? - wskazuje prof. Ejsmont.
Przygotowanie auta do zimy. Co warto wozić w bagażniku?
Opony całoroczne, zimowe czy letnie zachowają się podobnie przy kilku stopniach
Jeśli jednak nie zdecydujemy się na zakup opon wielosezonowych, to pozostaje nam odwiedzać - przynajmniej dwa razy w roku - zakłady wulkanizacyjne. Czy jednak na pewno lepiej zrobić to dużo wcześniej, np. we wrześniu lub październiku?
Jak podkreśla dr Ryszard Woźniak, kierowcy, którzy "zapomnieli" ostatnio o wymianie opon z letnich na zimowe, mogą czuć się nieco usprawiedliwieni. Zwłaszcza że opony zimowe w wysokich temperaturach, które panowały jeszcze kilka dni wcześniej, zachowują się niestabilnie i szybciej się niszczą.
Zimowa opona jest przede wszystkim miękka i ma wobec tego w warunkach letnich o wiele dłuższą drogę hamowania niż opona letnia. A to bardzo niebezpieczne. Z kolei zimą jest dokładnie na odwrót. Natomiast każda opona, nieważne czy letnia, zimowa,czy wielosezonowa, w temperaturze do około 5-7 stopni Celsjusza zachowa się podobnie i będzie miała porównywalną przyczepność. Przy długotrwałych temperaturach ujemnych opona letnia to rzeczywiście najgorsze, co można sobie wyobrazić, i lepiej mieć wówczas co najmniej oponę wielosezonową, a najlepiej zimową - wyjaśnia dr Ryszard Woźniak.
Miejsca
Opinie (149) 5 zablokowanych
-
2022-11-26 09:10
Jezdzac na wielosezonowych
Nie robisz obslugi opon, wielu zapomina jak w aucie ważne są opony i nawet nie wiedzą że np mają lekko naciętą oponę od wewnętrznej strony auta zmieniając opony robisz obsługę np w aucie żony która nie ma pojęcia o oponach i o jeździe autem zima im częściej sprawdzane tym lepiej za 200 zl masz przynajmniej z tym spokoj pozdrawiam
- 5 2
-
2022-11-26 10:28
Nie zakladam zimowek
Jak ma padać to przeczekać aż się drogowcy obudza
- 1 0
-
2022-11-26 12:30
Są bardziej bezpieczne od szczepionek na covid.
- 2 1
-
2022-11-26 20:23
Mam sezonowe tylko dlatego że nowe auta z takimi dostałem
No i zimowe w gratisie dali. Z własnej woli nigdy bym się na to nie pisał. Wielosezonowe to wygoda i brak problemów. 10 lat na takich jeździłem na wielosezonowych 3 autami i nigdy nie zawiodły.
- 0 1
-
2022-11-27 10:06
Dopasowanie do twoich potrzeb
Wybór opony całorocznej jest indywidualny dla każdego. Zależy to od przebiegu jaki pokonujemy rocznie, w jakich warunkach najczęściej się poruszamy tzn. miejskich czy pozamiejskich, oraz od twojego pojazdu, czy tez kiedy tym autem jeździmy. Osobiście do auta które przejeżdża do 10 tys rocznie głównie w warunkach miejskich zalecam całoroczne opony. Które tez ze względu na charakterystykę można podzielić na opony bardziej letnie czy bardziej zimowe. To zależy od kształtu bieżnika ilości lameli itd. Opony zimowe tez są zróżnicowane i uniwersalne pod względem warunków zimowych. Tak jak w artykule napisano na duży opad śniegu najlepsze są opony to takie które wyglądają jak do traktora. Tylko takie opony dają słaby efekt na przejazdach autostradowych. Wiec wybór opony zimowej to również wybranie opcji takiej która zostanie dopasowana do potrzeb najczęściej pokonywanych tras przez użytkownika. Jako wulkanizator polecam opony całoroczne ale nie dla każdego. Najważniejszym kryterium to ilość pokonywanych kilometrów rocznie. Jeśli to 20 tys i więcej to na pewno opcja lato zima . Jeżdżąc Ok 35 tys rocznie zużywasz opony w jeden rok , jeżdżąc równomiernie przez ten czas bo opona całoroczna zużywa się szybko w okresie letnim. Mowa oczywiście o oponach całorocznych produkowanych na nasza strefę klimatyczna z homologacja 3PMSF . Niestety zdarza się import opon całorocznych nie przeznaczonych na nasz rynek gdzie zimowa aura to deszczowa. Opony takie się nie zużywają i nie hamują. Mam nadzieje ze pomogłem nieco w wyborze opon. Kierowca powinien być wyedukowany i podejmować najlepsze decyzje dla siebie. Jeżdżenie dużych przebiegów na oponach całorocznych lub zimowych latem jest tez szkodliwe dla środowiska bo powstaje dużo szybciej odpad i sporo mieszanki startej ba asfalcie co dalej spływa z deszczem wszyscy wiemy gdzie. Niestety spora cześć kierowców dziś używa auta jako przedmiotu do przemieszczania się. I gdy nie może się przemieszczać szuka pomocy i rozwiązania. Pozdrawiam.
- 2 0
-
2022-11-28 21:15
W jednym samochodzie mam wielosezonowe i jest wypas
W drugim, jak tylko wykończę oba komplety od dealera, też wyladuja wielosezonówki.
- 0 0
-
2022-11-28 21:22
Eksperci z PG
ci od interdyscyplinarnego i innowacyjnego projektu wybrukowania rynku w Oliwie?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.