- 1 Auto wjechało w pieszych i w budynek (256 opinii)
- 2 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (184 opinie)
- 3 Nowy Ford Mustang już w Trójmieście (109 opinii)
- 4 Hamowanie przed autem to bandyterka (173 opinie)
- 5 "Podatek od aut spalinowych i tak będzie" (2 opinie)
- 6 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (378 opinii)
Czy opony wielosezonowe są bezpieczne? Odpowiadają eksperci z Politechniki Gdańskiej
Opony całoroczne są bezpieczne? Nagły atak zimy, długie kolejki u wulkanizatorów - te problemy nie dotyczą kierowców, którzy zdecydowali się opony letnie i zimowe zamienić na wielosezonowe. Czy są one jednak w pełni bezpieczne? Odpowiedź - zdaniem ekspertów z Politechniki Gdańskiej - nie jest jednoznaczna, a wybór odpowiednich opon powinniśmy uzależniać m.in. od miejsca zamieszkania czy rodzaju najczęściej pokonywanych tras.
- Opony całoroczne czy wymiana opon co sezon?
- Opony wielosezonowe odpowiednie na warunki panujące w północno-centralnej Polsce
- Opony zimowe na śnieg i lód?
- Opony całoroczne, zimowe czy letnie zachowają się podobnie przy kilku stopniach
Opony całoroczne czy wymiana opon co sezon?
Na pytania dotyczące opon wielosezonowych odpowiedzieli prof. Jerzy Ejsmont i dr Ryszard Woźniak z Instytutu Mechaniki i Konstrukcji Maszyn na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej.
Co ciekawe, prof. Ejsmont na co dzień korzysta z opon całorocznych, natomiast dr Woźniak sezonowo wymienia opony.
Wulkanizacja - Gdańsk, Gdynia, Sopot
Opony wielosezonowe odpowiednie na warunki panujące w północno-centralnej Polsce
Kiedyś byłem przeciwnikiem opon wielosezonowych, a teraz sam ich używam. Dlaczego? Bo zmienił się nam klimat i zimy na Pomorzu nie są już tak silne jak przed laty. Mamy więcej mżawek i deszczu niż śniegu padającego tygodniami. Poza tym jeszcze tydzień temu mieliśmy 15 stopni Celsjusza, więc opona wielosezonowa radziła sobie lepiej od zimowej - mówi prof. Ejsmont.
Zdaniem prof. Ejsmonta w ostatnich latach producenci opon poczynili duży postęp w zakresie optymalizacji opon wielosezonowych do warunków w klimacie umiarkowanym.
Opony wielosezonowe są kompromisem pomiędzy średnio dobrymi oponami na zimę a średnio dobrymi oponami letnimi. Co innego gdybyśmy mieszkali w Skandynawii czy choćby Bieszczadach lub Tatrach. Wówczas, zimą, na pewno nie korzystałbym z opon wielosezonowych, tylko właśnie zimowych. Jednak w takich warunkach, jakie mamy w północno-centralnej części Polski, używanie opon wielosezonowych uważam za usprawiedliwione - dodaje profesor.
Opony zimowe na śnieg i lód?
Kiedy wymienić opony na zimowe?
Prof. Ejsmont dodaje też, że wśród opon zimowych nie ma takich, które byłyby dobre np. zarówno na lód, jak i śnieg.
Na lodzie najlepiej zachowują się opony mające dużo lamelek, czyli wąskich nacięć bieżnika, ale na śniegu będą mało skuteczne. Konieczne są bowiem wówczas grube "klocki" w bieżniku, przedzielone głębokimi i szerokimi rowkami pomagającymi usunąć śnieg. Producenci opon idą więc na kompromis i komercyjna opona zimowa ma trochę lamelek i trochę głębokich rowków. Wybieramy zatem i tak spośród opon, które oferują uśrednione warunki - tłumaczy prof. Ejsmont.
Przy doborze opon ważne są również takie aspekty, jak miejsce zamieszkania, adres zakładu pracy czy rodzaj najczęściej pokonywanych tras.
Jeśli mieszkamy z dala od miasta, gdzie służby nie odśnieżają każdego kawałka ulicy, zimą przydatna będzie opona wyglądająca wręcz jak terenowa, ale ona z kolei dużo gorzej poradzi sobie na gołoledzi. Ta jest jednak dużo bardziej niebezpieczna od zasp śnieżnych, które co najwyżej mogą uniemożliwić nam podróż. Może więc warto mieć w zapasie łańcuchy? - wskazuje prof. Ejsmont.
Przygotowanie auta do zimy. Co warto wozić w bagażniku?
Opony całoroczne, zimowe czy letnie zachowają się podobnie przy kilku stopniach
Jeśli jednak nie zdecydujemy się na zakup opon wielosezonowych, to pozostaje nam odwiedzać - przynajmniej dwa razy w roku - zakłady wulkanizacyjne. Czy jednak na pewno lepiej zrobić to dużo wcześniej, np. we wrześniu lub październiku?
Jak podkreśla dr Ryszard Woźniak, kierowcy, którzy "zapomnieli" ostatnio o wymianie opon z letnich na zimowe, mogą czuć się nieco usprawiedliwieni. Zwłaszcza że opony zimowe w wysokich temperaturach, które panowały jeszcze kilka dni wcześniej, zachowują się niestabilnie i szybciej się niszczą.
Zimowa opona jest przede wszystkim miękka i ma wobec tego w warunkach letnich o wiele dłuższą drogę hamowania niż opona letnia. A to bardzo niebezpieczne. Z kolei zimą jest dokładnie na odwrót. Natomiast każda opona, nieważne czy letnia, zimowa,czy wielosezonowa, w temperaturze do około 5-7 stopni Celsjusza zachowa się podobnie i będzie miała porównywalną przyczepność. Przy długotrwałych temperaturach ujemnych opona letnia to rzeczywiście najgorsze, co można sobie wyobrazić, i lepiej mieć wówczas co najmniej oponę wielosezonową, a najlepiej zimową - wyjaśnia dr Ryszard Woźniak.
Miejsca
Opinie (149) 5 zablokowanych
-
2022-11-24 19:53
Kupiłem auto (5)
Na których były założone opony wielosezonowe i jest rozczarowany tym jak trzymają się drogi, jak jest ciepło powyżej 20stopni to opona zaczyna się ślizgać i tracić przyczepność i tak samo zachowuje się na śniegu gdzie na oponach lato i zima w poprzednim aucie takich problemów nie było wiec jak stare przysłowie mówi, jak coś jest do wszystkiego to jest
- 45 84
-
2022-11-24 20:10
Nowe auto (4)
To i inne prowadzenie. Nie tylko opony ale rodzaj zawieszenia, masa pojazdu, rozkład tej masy, moc i moment obrotowy silnika - to elementy składowe.
- 13 1
-
2022-11-24 21:08
(1)
I jeszcze kwestia jakie są te opony wielosezonowe (z górnej czy z dolnej półki)?
- 14 0
-
2022-11-25 08:01
wiadomo, że każde auto trochę inaczej się zachowuje ale...
zmiana przyczepności opon wraz ze zmianą temperatury np. z 15 na 30 to wina samochodu? Nie wydaje mi się. Co innego, że większość kierowców tego nie zauważy bo rozpędza się tempem żółwia. A przyczepność opon będzie miała znaczenie dopiero przy wykorzystaniu ich limitu np. awaryjnego hamowania.
- 5 0
-
2022-11-24 22:26
yes (1)
Styl jazdy też ma znaczenie. Wielosezonowe gorzej radzą sobie przy wyższych prędkosciach i gwałtownych zmianach kierunku.
Ale nie każdy jeździ szybko, ale bezpiecznie. Dlatego warto mieć opony wielosezonowe.- 10 2
-
2022-11-25 20:03
no właśnie, jeżdżę na letnich, zimowych i całorocznych. Nie wiem jak trzeba cisnąć, żeby stwierdzić, że wielosezonowe
nie dają rady latem. Jechałem na wieloseozonowych bardzo szybko po zakrętach (3 razy szybciej niż inni) i jedynym efektem było to, że po tym jak zawieszenie auta w zakręcie dobiło to końca, to jeszcze potem nastąpiło ugięcie na ściance bocznej opony (które nie następowało przy tym samym aucie na letnich) - ale to była ogromna prędkość. I tak... letnia (dobra) poradzi sobie lepiej, ale to w ekstremum którego mimo tej ogromnej prędkości nie osiągnąłem. To już prędzej zimą, ale jakie tam u nas zimy jak przez całą zimę są 2 dni kiedy nagle spadnie śnieg i jest ciężej...
- 1 0
-
2022-11-24 20:09
Zimówki (1)
Jeżdżę cały rok na zimówkach i jest ok. Na autostradzie trochę głośniejsza.
- 4 6
-
2022-11-24 23:27
Hamowanie nie ma końca
- 3 3
-
2022-11-24 20:16
Jezdze na wielosezonowych, naped 4×4, nigdy nie mialam problemow!!!
- 6 1
-
2022-11-24 20:34
Zauważyłem (1)
Że przez zbyt duże posypanie solą jezdni wytwarza się film na asfalcie i opona gorzej się sprawuje czy to zimowa czy wielosezonowa
- 3 1
-
2022-11-24 20:51
dlatego letnie są najlepsze
- 0 2
-
2022-11-24 20:48
zaraz PO wygra wybory (1)
zrobi się zwrot w stronę kapitalistów zarabiających na kierowcach i opony wielosezonowe staną się nielegalne zimą, a zimowe będą obowiązkowe z ustawy.
- 4 21
-
2022-11-25 08:45
Górą PO
W twojej opinii zgadza się tylko to że PO wygra wybory, i dobrze, wreszcie będzie normalnie
- 4 1
-
2022-11-24 21:26
Wielosezonowe
Od wielu lat używam wielosezonowych i sobie chwalę. Co by nie mówić, jeśli jest słaby kierowca to i najlepsze opony nie pomogą.
- 9 2
-
2022-11-24 22:32
Czym teraz jeździ J.Ejsmont?
Za moich czasów było to mondeo st220- najmocniejszy temat na wydziale mechanicznym.
- 0 0
-
2022-11-24 22:58
Od 12 lat (1)
Jeżdżę na wielosezonowych ,,kormoranach,, są coraz lepsze i na warunki Trojmiasta super ,tylko raz miałem problem / ale nie tylko ja/ jak spadł gwałtowny śnieg a byłem w trasie ,opady przekroczyły ponad 20 cm ,przeczekalem na stacji około 1h pijąc kawę ,pogoda się uspokoiła ,służby zrobiły swoje i nie było dalej problemu ,zdecydowanie polecam
- 34 8
-
2022-11-25 20:24
12 lat na jednych oponach?!!!!!
Straciłeś rozum?
- 0 4
-
2022-11-24 23:15
Specjaliści (2)
To czemu w Norwegii wielosezonowki są zbanowane? Dobre są do pierwszej jazdy w śniegu, jak ktoś jedzie w trasę i zacznie padać to jedzie potem taki 50 na godzinę na ekspresówce albo musi zjechac na stację.
- 6 9
-
2022-11-24 23:42
a czemu w Szwajcarii i Austrii można jeździć z oponami z metalowymi kolcami ?
w całej Euroazji są zabronione
- 10 0
-
2023-11-20 13:51
Ale przecież było wyraźnie napisane - w Skandynawii, lepiej zimowe. Czytać ze zrozumieniem nie potrafisz?
- 0 0
-
2022-11-24 23:34
Zimowe oszustwo oponowe
Przez jakiś czas w sieci był dostępny artykuł Adac-u pt. ,zimowe oszustwo oponowe". Pytanie retoryczne brzmi: czy biznes motoryzacyjny zarabia na wymianach i przechowywaniu opon?
Czy naprawdę chodzi o nasze bezpieczeństwo?- 6 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.