• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy senior za kierownicą stanowi zagrożenie?

Maciej Naskręt
20 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Z raz zdobytego uprawnienia do kierowania pojazdem na polskich drogach można korzystać dożywotnio. Z raz zdobytego uprawnienia do kierowania pojazdem na polskich drogach można korzystać dożywotnio.

Wraz ze starzejącym się społeczeństwem przybywa, także w Trójmieście, kierowców w wieku emerytalnym. Dla jednych są zagrożeniem i powinno im się odbierać uprawnienia. Inni natomiast twierdzą, że nie stanowią problemu. Sprawdzamy, jak jest naprawdę.



Nagranie z kamery monitoringu firmy Satland. Zdarzenie z 12 maja tego roku. 81-letni kierowca wjeżdża w przechodzącego po przejściu pieszego.

W minionym tygodniu 81-letni kierowca samochodu osobowego potrącił mężczyznę na przejściu dla pieszych w ciągu al. Hallera w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. Stan potrąconego 58-latka był poważny. Trafił do szpitala.

Część osób winą za to zdarzenie obarcza sędziwy wiek kierowcy i nawołuje do zmiany przepisów. - Wiek emerytalny powinien dotyczyć także kierowców, a przynajmniej ustawodawca powinien przewidzieć obowiązkowe badania lekarskie raz w roku po ukończeniu 67 roku życia - przekonuje nasz czytelnik.

Miał 80 lat, zdawał na prawo jazdy 30 razy

Egzaminatorzy twierdzą, że aż tak restrykcyjne prawo nie jest nam potrzebne. - Wystarczy drobna korekta ostatnio wprowadzonych zapisów prawa o kierujących pojazdami. Obecnie nowi kierowcy są zmuszeni do wymiany dokumentu co 15 lat. Nie można im go jednak zatrzymać za zły stan zdrowia. Do tego zapisu wystarczyłoby dodać, że dokument jest wydawany po przedłożeniu zaświadczenia lekarskiego o zdolności do kierowania pojazdami mechanicznymi - mówi Andrzej Pepliński, zastępca dyrektora Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego.

Czy seniorzy za kierownicą stanowią zagrożenie dla pozostałych uczestników ruchu?

W PORD jednak twierdzą, że raczej więcej "za uszami" mają młodzi kierowcy. Wypadki z udziałem kierowców w wieku od 18 do 30 lat to wciąż plaga na drogach nie tylko Trójmiasta, ale całego kraju.

Sito egzaminatorów wobec osób starszych działa, ale wśród nich chętnych na prawo jazdy brak. - W swojej 15-letniej karierze zawodowej w PORD spotkałem raz mężczyznę, który w wieku ok. 80 lat postanowił zdać egzamin na prawo jazdy. Uprawnienie było mu potrzebne, bowiem zmarła jego żona, będąca kierowcą. 80-latek planował dojeżdżać na cmentarz właśnie, by odwiedzać grób żony. Do egzaminu podchodził ok. 30 razy. Ostatecznie zrezygnował - opowiada zastępca dyrektora PORD.

Egzaminatorzy wspominają także kobietę w wieku ok. 70 lat, która zdała egzamin za pierwszym podejściem. - Taki wynik był możliwy dzięki długiemu kursowi. Kandydatka wyjeździła na kursie 300 godzin - mówi Pepliński.

Emeryci za kierownicą: nie stanowimy zagrożenia, mamy doświadczenie

Zdaniem osób, które od kilkudziesięciu lat prowadzą pojazdy i przy tym przekroczyły 70-kę, nie są zagrożeniem na drodze, bowiem jeżdżą wolniej i przez to ostrożniej.

- Samochód prowadzę od ponad 20 lat. Nie miałem poważniejszej kolizji. Wprowadzenie dodatkowych testów psychologicznych czy też badań lekarskich jedynie może zafałszować moje umiejętności zdobyte przez lata. Takie traktowanie osób starszych jest społecznie niesprawiedliwie - wyjaśnia nam Jerzy Jaworski, emeryt i działacz Rady Wojewódzkiej Krajowej Partii Emerytów i Rencistów w Gdańsku.

Podobnie jak egzaminatorzy, kierowcy z siedemdziesiątką na karku wytykają ludziom młodym ułańską fantazję i powodowanie nadmiernej liczby wypadków. - Przyczyniamy się rzadziej do zdarzeń na drodze, a mówienie, że jest inaczej to jakiś stereotyp - podkreśla Jerzy Jaworski.

Statystyka policyjna łaskawa dla kierowców 60+

Postanowiliśmy zajrzeć do statystyk policyjnych. W 2013 r. seniorzy (60+) spowodowali na drogach w Polsce 3,5 tys. wypadków. Zginęło w nich ok. 340 osób, a nieco ponad 4,2 tys. zostało rannych. Przy 8,2 mln seniorów w naszym kraju wskaźnik wypadków na 10 tys. osób wynosi 4,3.

Dla porównania osoby w grupie wiekowej 18-24 lata spowodowały 6,5 tys. zdarzeń, w których zginęło 584 osób, a aż 8,4 tys. zostało rannych. To praktycznie dwa razy więcej przy założeniu, że populacja osób w wieku 18-24 lata wynosi 3,6 mln osób, stąd wskaźnik liczby wypadków na 10 tys. osób wynosi 17,1.

Krytykują starszych ci, którzy nagminnie łamią prawo?

Psycholodzy transportu przekonują, że kierowca im starszy, tym - zazwyczaj - jest bardziej rozważny. Stąd osoby po siedemdziesiątce kierują samochodem ostrożniej i starają się zwracać większą uwagę na to, by do celu dojechać spokojnie, przepisowo i bezpiecznie.

To jednak czasem nie pasuje innym kierowcom, którzy ścigają się z czasem. Z tego powodu seniorzy są uznawani za zawalidrogi. Kierowcom-seniorom dostaje się w Trójmieście najczęściej, gdy wyjeżdżają na obwodnicę, po której jadą 80-90 km/h. Problem w tym, że głos na seniorów podnoszą ci kierowcy, którzy sami często łamią przepisy.

Psycholodzy transportu zlecają uczestnikom ruchu większą empatię na drodze względem seniorów, przecież kiedyś każdy z nas może mieć siedemdziesiąt lat na karku.

Opinie (166)

  • po 80 nie powinni prowadzić pojazdu (1)

    uważam że po 80 roku życia z automatu powinno się zabraniać poruszania pojazdem, po 70 zależałoby to od badań lekarskich, 60 także od badań. Dlaczego tak uważam gdyż zapomnieliśmy iż z wiekiem przybywa chorób społecznych tkj: cukrzyca, ograniczenia ruchowe, drgawki, problemy ze wzrokiem, i wiele wiele innych które dyskwalifikują prowadzenie pojazdu. w USA po 60 muszą obowiązkowo robić badania inaczej taksi.

    • 3 3

    • zapomniałas napisać że w niektorych stanach twojego USA

      kobietom podczas menstruacji też nie wolno prowadzoć samochodów ponieważ wtedy są nieobliczalne ..
      Co nas obchodzą kretyńskie przepisy innych krajów.

      • 2 2

  • Zdarzają się wypadki dziadkom jednak zdecydowana większośc wypadków to domena GUANażerii do 25 lat.

    • 2 0

  • Psychotesty powinni zdawać wszyscy bez wyjatku

    np , 18-40 co 5 lat
    41-60 co 3 lata
    61-70 co 2 lata
    powyżej 70 co rok
    osoba winna spowodowania wypadku - za kazdym razem
    Oraz osoba ktora chce otrzymać prawo jazdy przed przyjeciem na kurs bez wzgledu na wiek, samo badanie takie jak dzis jest nic nie daje..

    • 3 0

  • Badania są konieczne (1)

    Badania są konieczne dla seniorów przynajmniej raz w roku do 80 roku życia i powyżej co pół roku takie osoby mają wystarczająco czasu aby pójść do lekarza się przebadać oczywiście nie za gotówkę tylko to powinno być zaświadczenie wydane na koszt państwa albo realny koszt czyli może 30 zł miałem przypadek taki jechałem do pracy 01.04.2014 jadąc se drogą oddzieloną pasem zieleni dwupasmową prawym pasem a tu mi nagle 86 letnia kobieta wyjechała jak później tłumaczyła się że myślała że zdąży... gdyby dobrze widziała to pewnie by mi nie przecięła dwupasmowej jezdni....
    filmik dostępny na youtube z video rejestratora
    wejdzie w youtube "01.04.2014 Selgros Wypadek"
    wrzucił bym link ale automatycznie wyrzuca.

    • 2 0

    • Równie dobrze mógł ci ją przeciąć 30 latek, zajęty pisaniem SMSa, grzebaniem przy radiu, grzebaniem w gaciach, itp. Z tego samego powodu - bo nie widział.

      • 1 0

  • tak emeryt stanowi problem z doswiadczenia

    Mialam zdarzenie w gdansku, gdyby nie moj refleks starszy pan uszkodzilby mi caly lewy przod. Nie slyszal znakow jak za nim jechalam, bo przychamowalam ratujac auto (z 45km/h przed skrzyzowaniem bylo latwo), zlozylo sie tylko lusterko. Nie wiedzac jakie sa uszkodzenie, jechalam za panem, by po 2km uslyszec, ze jechalam szybko, niestety udowodnilam panu, ze nie, wtedy ten stwierdzil, ze nie widzial mnie w lusterku - byloby trudne jechal obok mnie i widzialam go przez szybe jak zaczal mi wjezdzac w auto.

    Niestety. Polski emeryt nie ma wprawy. Na codzien przebywam i jezdze w holandii, tutaj emeryt jezdzi normalnie (nie chodzi mi o lamanie przepisow, bo nie ma takiej koniecznosci).
    Sama stwierdzilam, ze schowam prawo jazdy do szuflady i sprzedam auto, gdy zdrowie mi sie pogorszy i refleks/orientacja sie zmniejszy, jak bylo w przypadku tego pana.
    Owszem niedoswiadczona mlodziez -brak doswiadczenia i brawura, z drugiej strony brak koncentracji - niedowidzenie, niedostateczna uwaga na drodze emerytow.

    • 1 1

  • Oczywiście,że stanowią zagrożenie,vide ten ślepy dureń co wjechał w człowieka przechodzącego na pasach na ul.Hallera.Mam 67 lat i uważam,że po skończeniu 65 lat każdy kierowca powinien przejśc testy na sprawność.

    • 1 0

  • a co z tymi co stracili wzrok

    Mam znajomą która dopiero co przekroczyła 50-tkę, ma bardzo poważną wadę wzroku (utraciła widzenie w ponad 50%), nabyła prawo do grupy inwalidzkiej. Prawa jazdy nie straciła, jeździ samochodem w weekendy i uważa, że nadal jest świetnym kierowcą.

    • 3 0

  • seniorzy

    Ostatnio na stacji benzynowej obserwowałam taka sytuację.Starszy pan za kierownicą z chorobą parkinsona ręce i glowa okropnie mu sie trzesły. obsluga musiala mu pomoc z zatankowaniem. Wyjezdzajac ze stacji omaly wlos nie rozwalil dystrybutora jechal po chodniku, jechalismy zanim kawalek to na jezdni jechal zygzakiem.

    • 2 0

  • Kontrole wzroku powinny byc obowiązkowe u kierowców

    Myśle ze większość ludzi gdy zdrowie nie pozwala im prowadzić auta rezygnuje z prowadzenia samochodu. Ale w mojej praktyce okulistycznej spotkałam sie z aktywnymi kierowcami pomimo poważnego uposledzenia ostrosci wzroku. Np kobieta jeżdżąca rowerem na deptaku nadmorskim zapytana jak udaje sie jej unikać kolizji odpowiada: jeżdżę pewnie i inni użytkownicy ścieżki rowerowej jej ustępują miejsca...

    • 0 0

  • Szufladkowanie wszytkich starszych osob do jednego worka to bzdura. Kazdy starzeje sie inaczej. Jeden w wieku 80 lat bedzie "na chodzie" a inny juz nie, w związku z różnymi chorobami. Starsi ludzie często sami przed sobą nie chca sie przyznać co do ich niedoleznosci udając, ze wszytko jest ok. Przemijanie jest trudne do zaakceptowania dla wielu.
    Świetnym przykładem jest moj dziadek, ktory w wielku 80 lat z uporem maniaka wsiada za kółko i jeździ na działkę... Wystarczy spojrzeć by strwierdzic, ze jest na tyle niedołężny aby nie mogł prowadzić auta. Wzrok, słuch, reflex wszytko zawodzi w zwykłych codziennych czynnościach. Na drodze jest zagrożeniem jednak sam nigdy sie do tego nie przyzna. Tutaj tylko reakcja bliskich i rodziny moze pomoc i zapobiec tragedii...

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC (1 opinia)

(1 opinia)
30 zł
zawody / wyścigi

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak nazywają się trójmiejscy dealerzy BMW?

 

Najczęściej czytane