• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogowcy: zrobimy, jak radzą czytelnicy

Michał Brancewicz
21 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Mniej korków dzięki naszym czytelnikom
Drogowcy starają się sprostać sugestiom czytelników, by miasto było mniej zakorkowane. Drogowcy starają się sprostać sugestiom czytelników, by miasto było mniej zakorkowane.

Kolejne "spotkanie" drogowców z czytelnikami za pośrednictwem portalu trojmiasto.pl za nami. Okazało się, że niektóre propozycje zmian dokładnie pokrywają się z planami miasta.



Wjazd z ul. Potokowej w ul. Słowackiego. Dziś na pasach do skrętu w lewo zmieści się niewiele aut, choć większość jedzie właśnie w tym kierunku. Po zmianie (z prawej) ten kierunek zyska priorytet, natomiast nieco trudniej będzie skręcić w kierunku centrum Wrzeszcza. Wjazd z ul. Potokowej w ul. Słowackiego. Dziś na pasach do skrętu w lewo zmieści się niewiele aut, choć większość jedzie właśnie w tym kierunku. Po zmianie (z prawej) ten kierunek zyska priorytet, natomiast nieco trudniej będzie skręcić w kierunku centrum Wrzeszcza.
Na pierwszy plan idą więc sprawy, które uda się w najbliższym czasie zmienić lub prowadzone będą zaawansowane analizy, mające zadecydować, jaki wariant wybrać.

Na początek wiecznie zakorkowana ul. Słowackiego i jej skrzyżowanie z ul. Potokową zobacz na mapie Gdańska. Tutaj czytelnicy zasugerowali dwa rozwiązania. Pierwsze dotyczy zmiany organizacji ruchu na ul. Potokowej przy rondzie De La Salle. Propozycja naszej czytelniczki pani Anny i pana Wojciecha okazała się dokładnie taka sama, jak plany drogowców. Zabieg - choć niezbyt skomplikowany - nie jest łatwy do opisania. Najprościej ujmując: udrożni jeden z lewoskrętów, polepszy i usprawni jazdę w stronę lotniska, gdzie jest największy ruch. Najłatwiej pokazać to na zamieszczonej obok wizualizacji.

- Takie rozwiązanie może radykalnie nie zwiększy przepustowości, ale wyeliminuje tych kierowców, którzy dotąd jeździli mniej uczęszczanym prawym pasem niemal do końca i potem "wbijali się" przed innych, by pojechać w lewo - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik wydziału ruchu gdańskiego ZDiZ-etu.

Drugie rozwiązanie dotyczy samej ul. Słowackiego i skrętu w prawo właśnie w ul. Potokową. Tę zmianę wymyśliła również kobieta - pani Katarzyna. Według jej pomysłu z dwóch pasów, czyli obecnego prawoskrętu i pasa do jazdy prosto, można będzie skręcać w ul. Potokową.

- Polskie przepisy mówią, że w sytuacji, gdy do skrętu w prawo służy więcej niż jeden pas należy zlikwidować zieloną strzałkę - mówi Tomasz Wawrzonek. - Dlatego trzeba przeanalizować, które rozwiązanie daje większą przepustowość, czy dwa pasy do skrętu w prawo, czy jeden i zielona strzałka w prawo.

Zmiana szykuje się także na skrzyżowaniu al. Hallera z ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska. Obecnie zdaniem naszego czytelnika "Rudego" sygnalizacja jest tak zaprogramowana, że niełatwo zrozumieć kto ma pierwszeństwo wjazdu w ul. Czarny Dwór. Przedstawiciele ZDiZ-u zapewniają, że zainstalowana zostanie zielona strzałka do skrętu w lewo dla osób jadących al. Hallera w stronę morza. Niestety stanie się to dopiero w przyszłym roku.

Z przychylnością spotkała się także propozycja pana Marcina, który zasugerował budowę lewoskrętu na al. Grunwaldzkiej na wysokości ul. Piramowicza zobacz na mapie Gdańska. Umożliwiłoby to zawracanie kierowcom bez blokownia jednego z pasów ruchu do jazdy na wprost. - Będziemy starali się wygospodarować środki w przyszłym roku - deklaruje Tomasz Wawrzonek.

Koszt budowy lewoskrętu - zakładając, że pod ziemią nie znajdują się żadne rury czy instalacje, które trzeba będzie przenieść - waha się w granicach 250-300 tys. zł. Podobne środki ZDiZ stara się wygospodarować na lewoskręt z ul. Spacerowej w ul. Kielnieńską.

Spora reorganizacja szykuje się także na ul. Pomorskiej. Najpierw przeprogramowana zostanie cała sygnalizacja świetlna skrzyżowania z ul. Subisława zobacz na mapie Gdańska. O mankamentach w tym rejonie informował nas pan Marcinartykule czytelnika. Dodatkowo na skrzyżowaniu z Subisława w stronę Grunwaldzkiej tylko jeden pas będzie prowadził na wprost, drugi zostanie zmieniony na prawoskręt. Także za skrzyżowaniem jezdnia zwężona będzie do jednego pasa aż do wiaduktu.

- Zmiany powinny się pojawić w ciągu dwóch tygodni - zapowiada kierownik wydziału ruchu. Czy nie spowoduje to korków? - Tak ustawimy światła, żeby ruch przebiegał płynnie - zapewnia.

W czwartek opiszemy miejsca zasugerowane przez czytelników, gdzie zmiany, zdaniem drogowców, nie mają racji bytu i z różnych względów nie zostaną w najbliższym czasie wprowadzone.

Opinie (238) 6 zablokowanych

  • "...niemal do końca..." BuHaHaHaHa (3)

    Wielu zawodników jedzie do SAMEGO końca, zmieniając dopiero za zebrą pas na środkowy,a ci najlepsi od razu na lewy - jednym szybkim śmigiem :->
    W opisany w artykule sposób jeździ większość "tubylców", PH, policja, taxi i - uwaga - również autobusy ZKMu....
    Niesamowite,że "góra" łaskawie to w końcu zauważyła hehe :-)
    I tak trzymać - słuchać głosu ludu, prowadzić dialog i wyciągać wnioski.

    A pomysł p. Anny jest si - jestem za.

    • 8 3

    • Nie do wiary (2)

      2 lata piszę tu o tych usprawnieniach i dożyłem ich realizacji! Jest jeszcze trzecie. Chodzi o światła. Ruszając na zielonym z Potokowej skręcając w kierunku lotniska trafia się na czerwone na zjeździe z ronda. Zielone zapala się 10 sekund później. Kierowcy, którzy o tym wiedzą wjeżdżają na rondo powoli, by je płynnie przejechać. Inni wjeżdżają dynamicznie i od razu dają po heblach. To idiotyzm znacznie zmniejszający ilość przejeżdżających aut. Dodatkowo zupełnie niezorientowani w rytmie świateł tego skrzyżowania wjeżdżają na rondo i na nim utykają. Jak jest duży ruch to nawet do czasu zmiany świateł i wtedy blokują ruch wzdłuż Słowackiego. Zmienić rytm tych świateł! I tak zielone dla zjeżdżających z Niedźwiednika świeci się zbyt długo i wszyscy, co mieli przejechać już dawno przejechali. "Spóźnialscy" mieszkańcy Niedźwiednika (ale również kierowcy ZKM) wiedząc, że ci na rondzie mają jeszcze czerwone wciskają gaz do dechy i wjeżdżają na rondo na "późnym" żółtym. A niech no tylko ktoś ruszy przed zielonym z ronda wiedząc, że i tak się za 2 sekundy zapali...

      • 5 2

      • Wprowadzić zielone światła dla wszystkich kierunków na raz!

        • 2 0

      • takie wolne ruszanie i dojeżdzanie powoduje zwiększenie korka na potokowej-bo nie wszystkie samochody, które mogłyby przejechać, przejadą- powód: cześć z środkowego pasa chce wjechać na niedźwiednik-oni są blokowani, a sami zamiast przejechać blokują tych z tyłu...

        • 0 0

  • (2)

    Nie ma sensu analizować przepustowości "zielonych strzałek" albowiem kierowcy i tak nie potrafią przepisowo przejechać przez tak niesamowicie skomplikowane rozwiązanie. Moim zdaniem każdy powód żeby likwidować zielone strzałki jest dobry, na zasadzie: jak bydło nie docenia to zabieramy.

    • 1 14

    • (1)

      13 negatywów?
      Pewnie od tych buraków, którzy wymuszają przejazd na pieszych.
      Dużo was, dużo...

      • 0 1

      • jak bydlo nie docenia to zabieramy?

        swietny pomysl zacznijmy od likwidacji przejść dla pieszych i świateł bo ja non stop widze jak ludzie przebiegaja przez ulice w miejscach niedozwolonych i jak przebiegaja przez czerwone
        jednym slowy bydlo nie docenia czy tez bedziesz ze mna postulowal o likwidacje?

        • 0 0

  • skrzyżowanie Fiszera/Do Studzienki (7)

    Jedno z najbardziej niebezpiecznych skrzyżowań w Gdańsku to ul. Do Studzienki/Matejki/Fiszera - totalna pomyłka projektanta. Jadąc autem ul. Do Studzienki z zamiarem skrętu w lewo w ul. Fiszera - bezpieczne wykonanie manewru uniemożliwiają auta jadace z naprzeciwka, zamierzające skręcić w ul. Matejki. Dodatkowo na początku ul. fiszera znajduje sie przejście dla pieszych, którzy też mają zielone światło w tym samym czasie. Przeciez wystarczyło by zrobić małe rondo takie jak np. na Orunii. Bezpieczeństwo i przepustowość ruchu zapewne wzrosną.

    • 4 5

    • (2)

      eee, codzinnie skrecam, wystarczy po prostu uspokoic sie te nascie sekund i zaczekac - nie musisz byc pierwszy w szkole.

      • 4 1

      • (1)

        Może jak jedziesz do szkoły to korków nie ma, albo czekasz i przejeżdżasz już na czerwonym. Natomiast wracajac z pracy około godz. 16.15 przejazd jest makabryczny co potwierdzają częste kolizje.

        • 1 1

        • FAKT TAM JEST DRAMAT

          • 1 0

    • Widoczność (1)

      Ja też jeżdżę tamtędy często, na Fiszera od strony Gdyni, i nauczyłem się już nie skręcać od Grunwaldzkiej w Do Studzienki a potem w Fiszera, tylko wcześniej w Sobótki, Matejki i przez to feralne skrzyżowanie prosto. Powód - fatalna widoczność: jeżeli chcesz skręcić z Do Studzienki w lewo a naprzeciwko coś większego chce skręcić w Matejki, to prawie nie masz szans zobaczyć, czy obok nie jedzie coś prosto do Grunwaldzkiej/Zwycięstwa. Po wielu przejazdach "na czuja" i na zwiększonym poziomie adrenaliny zmieniłem trasę - czasowo może wyjść dłużej, ale za to bezpieczniej.

      • 5 0

      • ...otóż to. A najlepsza "zabawa" zaczyna sie na mokrej nawierzchni albo w zimie. Ta sytuacja wymaga interwencji.

        • 0 0

    • problem jest !!! bo tam juz bylo kilka wypadków

      ale wystarczylyby światła w lewo !! rondo sie nie zmieści!!!

      • 0 0

    • Miałem stłuczkę na tym skrzyżowaniu

      ... w słoneczny dzień zimową porą. Jechałem Do Studzienki w kierunku Grunwaldzkiej i nie zauważyłem zmiany świateł. Na szczęście nie jechałem szybko i nie było dużych strat. Moja wina ale i też sygnalizatorów, które oświetlone światłem słonecznym świecą na wszystkie kolory tak samo. Może by warto je wymienić na LEDy?

      • 0 1

  • skrzyż. Hallera i Czarny Dwór oraz Piramowicza (4)

    Sygnalizacja na skrzyżowaniu Hallera i Czarny Dwór jest OK. Przy skręcie w lewo obowiązuje żelazna zasada "prawa wolna" - może dodatkowo po skręcie w lewo w Czarny Dwór przypomnieć kierowcom znakiem ustąp, a nie wprowadzać zamęt strzałkami. Sygnalizacja ma być prosta i zrozumiała zielone - jedziesz, czerwone stoisz. A zawracanie na Piramowicza!!!!???? Po co??? Ktoś sprawdził ile samochodów tam zawraca???!!!! Bo chyba 1 na godzinę. No chyba, że ma to poprawić bezpieczeństwo na lewym pasie Grunwaldzkiej, chyba że tak, to wtedy zrozumiem.

    • 4 4

    • brednie (3)

      poczytaj kodeks drogowy - jak masz zielone światło to żadna zasada "prawa wolna nie obowiazuje". takie zasady to przy wyłaczonej sygnalizacji świetlnej.

      • 1 2

      • re: brednie (2)

        jeżeli dwa samochody wjeżdżają z naprzeciwka na skrzyżowanie przy zielonym świetle to skręcający w prawo ma pierwszeństwo przed skręcającym w lewo

        • 5 1

        • (1)

          ...a co ma piernik do wiatraka? gdzie w twoim przykładzie widzisz zasadę "prawej ręki" skoro obydwaj wyjeżdżają z naprzeciwka na skrzyżowanie ? zawsze przecinając jezdnię ustępuje się pojazdom poruszajacym sie w przeciwnym kierunku, chyba że znaki drogowe określaja pierwszeństwo przejazdu. W przypadku opisanym przez ToMasza pojazdy poruszaja sie w tym samym kierunku tylko 2 odrębne pasy ruchu zmieniaja sie w jeden wspólny i może dojść do kolizji bo jedni i drudzy maja zielone.

          • 1 0

          • Dla twojej wiadomości to właśnie dzieki zasadzie prawej wolnej jest tak, że przecinający musi ustapić.

            • 1 1

  • Zjazd na karwiny z obwodnicy (jak sie jedzie z chylonii) (1)

    namalować pasy, tak aby do skrętu w lewo mogły się ustawić DWA RZĘDY aut (a nie jedna grządka) - (skręt z dwóch pasów, na dwa pasy)

    Często gęsto, zator jaki się tam tworzy, wylega aż na obwodową powodując ŚMIERTELNE NIEBEZPIECZEŃSTWO DLA ŻYCIA I ZDROWIA KIEROWCÓW I ICH DZIECI.

    Dwa rzędy aut skręcają -> dwa razy większa przepustowość węzła w tym miejscu.

    • 8 2

    • znajac impet szczurka bedzie tak za dwa lata

      moze za 1,5

      • 0 0

  • (4)

    "- Takie rozwiązanie może radykalnie nie zwiększy przepustowości, ale wyeliminuje tych kierowców, którzy dotąd jeździli mniej uczęszczanym prawym pasem niemal do końca i potem "wbijali się" przed innych, by pojechać w lewo – mówi Marcin Wawrzonek, kierownik wydziału ruchu gdańskiego ZDiZ-etu."

    No i super. Wyeliminuje też tych wszystkich, którzy jadą na niedźwiednik czy w prawo, których wbijanie się prawym pasem jest normalną jazdą.

    • 4 4

    • Szczerze mówiąc nie bardzo rozumiem, gdzie tu sens (3)

      Przecież z rysunku wynika, że "wbijanie" się z prawego nadal będzie możliwe - jedyna różnica jest taka, że w przypadku dużej liczby aut chcących skręcić w lewo wcześniejszy dwupasmowy odcinek będzie całkowicie zablokowany, co uniemożliwi przejazd tym, którzy chcą skręcić w prawo.

      To o to chodziło?

      • 0 0

      • chcący skręcic w prawo nie moga tego zrobić bo na Słowackiego jest korek :)
        A tak serio o skrecających w prawo (z powodu korków na Słowackiego) jest niewielu:
        - albo skręcaja wczesniej
        - albo jadą Jaśkową
        A na Niedzwiednik z Potokowej też co rano tłumy jadą :)

        • 0 0

      • Dokładnie o to

        W godzinach szczytu korek na Potokowej sięga daleko wyżej, niż odcinek trzypasmowy i zablokowana będzie jezdnia na całej szerokości. Inna sprawa, że obecnie też jest, bo ilość wbijających się z prawego jest taki, że "wystarcza ich" na cały trzypasmowy odcinek...

        Swoją drogą - tyle tam miejsca - nie idzie poszerzyć Potokowej tak, żeby przedłużyć odcinek trzypasmowy? I zrobić : lewo|lewo|prosto+prwo

        • 0 0

      • ja tez nie widze sensu

        zamiast stać w 1 kilometrowym korku wole skręcić w prawo i zawrócić. miejsce do zawracania jest 50 metrów od ronda
        po cholerę wy wszyscy stoicie?

        • 0 0

  • nareszcie

    • 1 2

  • pudrowanie pryszcza

    mysle, sadze i wiem ze to niczego nie zmieni. jako przyklad niech posluzy skrzyzowanie na chelmie z lostowickiej w wilanowska. byl pas do skretu w prawo i w lewo. polepszylo sie dopiero jak dodali NOWY pas do skretu w lewo. POJEMNOSC skrzyzowania wieksza przemalowanie pasow to pudrowanie pryszcza.

    • 4 0

  • Moze zaiteresowali by sie tez Ul. Kartuska (3)

    Kartuska wiecznie tez zakorkowana, można rozwiazać problem jesli by zrobili zatoczki zjazdowe na obwodnice przy hipermarkecie Auchan, ponieważ wielu kierowców jadacych w kierunku Kartuz muszą czekać cierpliwie az kierwcy chcący zjechać na obwodnicę, można było to usprawnić przepustowośc tej ulicy dla samochodów. Najwieksze korki byłyby na kartuskiej gdyby nie rozwiązanie ulicy źrudlanej miedzy działeczkami ogrodowymi na jaśieniu ktoredy wiekszość kierowców jeździ to wtedy korek siegałby chyba do samego centrum Gdańska.
    Więć proszę by zrobili taki sam zjazd na obwodnice z kartuskiej jak do hipermarketu Auchan, bo to ułatwi poruszanie się wielu kierowców.

    • 7 1

    • co Ty piszesz ... przeciez mozna obok Auchana pojechac na obwodnicę.

      Nikt już prawie nie jeździ inaczej.

      • 0 1

    • Wystarczy wyłączyć na początek sygnalizację świetlną zaraz za obwodnicą...

      tzn. na skrzyżowaniu Kartuskiej z Kalinową. Co prawda mieszkańcy Kalinowej i okolic będą mieli przechlapane ale ruch z centrum w kierunku Żukowa by się nieco odkorkował

      • 0 0

    • Cześć też jestem wojtek i mam 12 lat...

      Składnia i logika tej wypowiedzi jest po prostu przerażająco KIEPSKA.

      • 0 0

  • (5)

    "Polskie przepisy mówią, że w sytuacji, gdy do skrętu w prawo służy więcej niż jeden pas należy zlikwidować zieloną strzałkę – mówi Marcin Wawrzonek. - Dlatego trzeba przeanalizować, które rozwiązanie daje większą przepustowość, czy dwa pasy do skrętu w prawo, czy jeden i zielona strzałka w prawo."
    Zaraz zaraz...a wyjazd wojska polskiego na grunwaldzka?Tam oba pasy skrecaja w prawo i jest strzalka.

    • 9 0

    • bo takie przepisy nie istnieją, szkoda tylko, że oni o tym nie wiedzą

      jw

      • 0 0

    • ale tam nie ma jazdyna wprost przez skrzyżowanie!

      • 0 0

    • A wyjazd od mostu wantowego w str. Elbląga?

      Ale ciiiiiiii, bo zlikwidują w imię wyimaginowanych europejskich zaleceń i będziemy stać w korkach...

      • 1 0

    • cssiiiii... sza... (1)

      bo usuną

      • 0 0

      • ciiiiiii, -.-' już usunęli

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Car-sharing to:

 

Najczęściej czytane